Duelund DCA 2.0 og jakten på lyden av lyd

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Duelundene mine har gitt meg måneder med fortvilelse og sure oppstøt. Det har vært vanskelig å få dem til å låte "riktig".
For å gjøre historien litt kort og skippe all tidligere eksperimentering:
Sist helg koblet jeg DCA-ene opp igjen mot mine Consonance M800SE og Minimax Pre, men byttet ett rør på Pre-en (fra ECC82 RCA til Telefunken), samt streamet fra min Mac Mini via en Scott Nixon rør-dac (med Siemens Halske). Dette eksakte oppsettet har jeg ikke testet tidligere. Flyttet høyttalerne godt ut på gulvet og satte meg ca 3 meter unna høyttalerne.

Lyden var helt suveren - og jeg ble svært lykkelig.

Klar og definert i lydbilde. Og en fast og forbausende dyp bass, kanskje ikke veldig høy, men harmonisk.

I tillegg var anlegget usedvanlig støysvakt. Tror alt klaffet...?

Ikke spør meg hvorfor dette skjedde, for det overgår mine kunnskaper å kunne forklare. Men jeg vet hva jeg hørte og stoler på ørene og sansene mine. Har nå i hvertfall sett hva som befinner seg av muligheter i de høyttalerne (er det mer å hente?). Dette er heller ikke en oppgradert versjon. Det er vel faktisk DE høyttalerne som ble testet av noen lydlaug-folk i Oslo og som nå er havnet hos meg ;D

Nå har jeg ikke turt å røre oppsettet, men kun skrudd av strømmen, og skal teste litt igjen om et par uker. Skal bli spennende om den gode lyden fortsatt befinner seg der.


Mvh
Helge
Fjellsiden lydlaug
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
John_Harald skrev:
God idé i alle fall med DL. 3.0! Kommer DCA med aktive delfiltere i fremtiden?
Tror jeg næppe. Den salige Duelund var konsekvent modstander af aktive filtre og jeg mener ikke DCA har et anderledes synspunkt.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ok så er det altså et 3 vejssystem der er tale om. Så ville det da være en fordel med en 10-12 tommer til bassen når man nu var igang med en ny konstruktion.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
KnB skrev:
Supreme (ikke sølv)

Skal skifte kondensatorer i pre og effekt, da til V-cap som produsent anbefaler (og beholder garanti på) Her er det ikke plass til Cast.. desverre.
Kanskje er det plass i monduese som jeg venter på (disse har v-cap) - Beklager litt off-topic her..
hadde ikke jeg satt inn mudorf supreme silver in oil?
det mener jeg bestemt
IMO
Mvh
 
B

BjornE

Gjest
Ta delefilteret bort og få øye på lyst! Delefilter i høytalere er som å lukte på roser med gassmaske!
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
BjornE skrev:
Ta delefilteret bort og få øye på lyst! Delefilter i høytalere er som å lukte på roser med gassmaske!
Ikke med det rigtige filter og gode stumper. Aktiv deling er SKRÆKKELIGT.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
KnB skrev:
Supreme (ikke sølv)

Skal skifte kondensatorer i pre og effekt, da til V-cap som produsent anbefaler (og beholder garanti på) Her er det ikke plass til Cast.. desverre.
Kanskje er det plass i monduese som jeg venter på (disse har v-cap) - Beklager litt off-topic her..
hadde ikke jeg satt inn mudorf supreme silver in oil?
det mener jeg bestemt
IMO
Mvh
De er kun merket med Supreme, antok det ikke var sølv versjon. legger ved et bilde.
Duelundene blir noe større..

Nå har jeg fått Fredrik til å lage en noe fysisk mindre variant av CAST, skal testes i Pre :)
 

Vedlegg

  • 109.9 KB Visninger: 493

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Duelund_Support skrev:
Ok så er det altså et 3 vejssystem der er tale om. Så ville det da være en fordel med en 10-12 tommer til bassen når man nu var igang med en ny konstruktion.
MTM er så vidt jeg vet et 2 veissystem. Plassert vertikalt, f.eks

8"
1"
8"

WMTMW f.eks

12"
8"
1"
8"
12"
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
KnB skrev:
LMC skrev:
KnB skrev:
Supreme (ikke sølv)

Skal skifte kondensatorer i pre og effekt, da til V-cap som produsent anbefaler (og beholder garanti på) Her er det ikke plass til Cast.. desverre.
Kanskje er det plass i monduese som jeg venter på (disse har v-cap) - Beklager litt off-topic her..
hadde ikke jeg satt inn mudorf supreme silver in oil?
det mener jeg bestemt
IMO
Mvh
De er kun merket med Supreme, antok det ikke var sølv versjon. legger ved et bilde.
Duelundene blir noe større..

Nå har jeg fått Fredrik til å lage en noe fysisk mindre variant av CAST, skal testes i Pre :)
Mod sådan nogle stumper har Aktiv deling ingen chance.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
du har rett; det var supreme 2,2uF ser jeg
har levert litt ulikt i de forskjellige dac´ene
mvh
 
B

BjornE

Gjest
Alle vet at aktiv deling er bedre enn ethvert passivt delefilter! Gå igjennom brukererfaringer, eller enda bedre - lytt selv!

Et delefilter er et nederlag og kan kun redusere et godt elements kvaliteter! Synes det er helt utrolig at noen kan forsvare passive delefiltre av andre enn økonomiske grunner. Snakker vi lyd er aktiv deling en eller to divisjoner bedre en et hviketsomhelst delefilter.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Din mening har du udelukkende pågrund af dårligt konstruerede passive filtre, delefilterstumper samt elektronik.
 
B

BjornE

Gjest
Er ikke fra Bergen - men kunne igrunn vært det.....

Med hensyn på provokatør etc. synes jeg fora av denne typen må tåle noen spissformuleringer. Et forum utvikler seg dårlig dersom alle er enig med alle til enhver tid. Oppfatter at nettopp dette fora har stor takhøyde og tåler endel utsagn, i motsetning til f.eks. Mac1 forumet. Dersom du kommer i skade for å indikere at du ikke synes absolutt alle enheter Apple noensinne har produsert er som gitt fra GUD er du bannet for enhver tid.

Dette fora er besøkt av en rekke personer med bakgrunn fra folkeskole til PhD, yrker fra skoselger til hifi selger og anlegg fra Phillips pepito til B&O. Følgelig er det moro å lese hva folk skriver - mye er totalt tull, annet er interessant. Men på bakgrunn av denne infernalsk inhomogene samlingen mennesker som jeg tror har samme hobby må man provosere litt for å få fart. De som eventuelt føler seg fornærmet får heller si ifra....
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
sarte sjeler får finne et frikirkelig forum :eek:
"det er deilig å være norsk i Danmark" tra-la-la ;D
IMO
MVH
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
LMC skrev:
sarte sjeler får finne et frikirkelig forum :eek:
"det er deilig å være norsk i Danmark" tra-la-la ;D
IMO
MVH
Bare en skam at de danske forum ikke har nær samme grad af seriøsitet som det norske.

Men at tro ens anlæg bliver bedre af at indføre en masse elendige IC kredse, strømforsyninger, ekstra stik,bøsninger,kabler,magnetiske modstande,magnetiske kondensatorer og muligvis forstærkere med forskellig klangkarakter som giver ligeså mange problemer ved skæringsfrekvenserne som selve filteret, det skyldes manglende erfaring og referencer.
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ta det med ro. Det blir jul dette året også... (mao: det finnes større ting i livet)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
virker som om dette er en konstruksjon som er perfekt for trådstarters preferanser,som hovedsaklig er vokalmusikk
imo
mvh
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
BjornE skrev:
Alle vet at aktiv deling er bedre enn ethvert passivt delefilter! Gå igjennom brukererfaringer, eller enda bedre - lytt selv!

Et delefilter er et nederlag og kan kun redusere et godt elements kvaliteter! Synes det er helt utrolig at noen kan forsvare passive delefiltre av andre enn økonomiske grunner. Snakker vi lyd er aktiv deling en eller to divisjoner bedre en et hviketsomhelst delefilter.
Alle vet vel ikke det enda:)

Har et par kompiser som er Tact entusiaster og som ikke er helt enig i dette.... vet ikke om delefilteret i Millenniumen er godt nok, men bedre enn et godt designet passivt filter er det nødvendigvis ikke

dessuten må det nødvendigvis være noen komponenter tilstede på elementer som trenger sugekretser, som Seas Exell og Thiel

Tror uansett det ofte er en fordel å ikke rote til med aktiv deling mellom diskant og mellotone, men ser store fordeler for bassen
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
val skrev:
BjornE skrev:
Alle vet at aktiv deling er bedre enn ethvert passivt delefilter! Gå igjennom brukererfaringer, eller enda bedre - lytt selv!

Et delefilter er et nederlag og kan kun redusere et godt elements kvaliteter! Synes det er helt utrolig at noen kan forsvare passive delefiltre av andre enn økonomiske grunner. Snakker vi lyd er aktiv deling en eller to divisjoner bedre en et hviketsomhelst delefilter.
Alle vet vel ikke det enda:)

Har et par kompiser som er Tact entusiaster og som ikke er helt enig i dette.... vet ikke om delefilteret i Millenniumen er godt nok, men bedre enn et godt designet passivt filter er det nødvendigvis ikke

dessuten må det nødvendigvis være noen komponenter tilstede på elementer som trenger sugekretser, som Seas Exell og Thiel

Tror uansett det ofte er en fordel å ikke rote til med aktiv deling mellom diskant og mellotone, men ser store fordeler for bassen
Kunne ikke være mere enig.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Noen innlegg er slettet grunnet OT.

bjornh, moderator
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hmm, kan ikke si jeg har opplevd duelunden som hverken slitsom eller lystklingende. Er vel den komponenten som jeg har vært aller mest fornøyd med. Den krever litt, har et stort potensial. Litt lavt nivå i de laveste frekvensene har det vært, men siste filter oppgradering bedret litt på det.
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
KnB skrev:
Hmm, kan ikke si jeg har opplevd duelunden som hverken slitsom eller lystklingende. Er vel den komponenten som jeg har vært aller mest fornøyd med. Den krever litt, har et stort potensial. Litt lavt nivå i de laveste frekvensene har det vært, men siste filter oppgradering bedret litt på det.
Hva koster slike oppgraderinger egentlig og hva behøves?
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei,

Den kan oppgraderes i flere varianter. Velger du Sølv CAST kondensatorer og Sølv cast spole så bli det dyrt.. rundt 80K danske mener jeg.
Min versjon er med kobber CAST + omvikling av spoler (til sølv tråd) der er satt inn en liten kondensator ekstra.
Dette koster 20K danske+mva. Verdt hver krone imo.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
theStig skrev:
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
DCA højtalere afslører alle digitale forstærkeres manglende evner. Også andre fejl er den nådesløs overfor.
Merkelig at høyttaleren dermed låter lyst med en mørkt klingende forsterker...
Og hvad med kabler og signalkilde ? Højttalerens lave Q medvirker til en lysere klang end man er vant til fra ens opset. Det man oplever som diskant normalt er gerne noget lavere frekvensmæssigt end man umiddelbart forestiller sig. Mange tror at det der foregår ved 2-3 khz. er diskanten.
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
KnB skrev:
Hei,

Den kan oppgraderes i flere varianter. Velger du Sølv CAST kondensatorer og Sølv cast spole så bli det dyrt.. rundt 80K danske mener jeg.
Min versjon er med kobber CAST + omvikling av spoler (til sølv tråd) der er satt inn en liten kondensator ekstra.
Dette koster 20K danske+mva. Verdt hver krone imo.
Hei. Tusen takk for opplysende svar.
Tror jeg har mye gjenstående testing før jeg skal ta oppgraderingen. Bl.a. vurdering av egnet forsterkerutstyr mot DCA 2.0. Har du/andre noen eksplisitte anbefalinger (fortrinnsvis rør)? :)

Mvh
Helge
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
KnB skrev:
Hmm, kan ikke si jeg har opplevd duelunden som hverken slitsom eller lystklingende. Er vel den komponenten som jeg har vært aller mest fornøyd med. Den krever litt, har et stort potensial. Litt lavt nivå i de laveste frekvensene har det vært, men siste filter oppgradering bedret litt på det.
Hvilket frekvensområde arbeider DCA 2.0 innenfor forresten? Og, er det 8ohms HT?
Har ikke klart å finne dette på nettet og mangler dokumentasjon til høyttalerne.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
HSobstad skrev:
Hvilket frekvensområde arbeider DCA 2.0 innenfor forresten? Og, er det 8ohms HT?
Har ikke klart å finne dette på nettet og mangler dokumentasjon til høyttalerne.
Den har ikke en nedre avskjæring, går hørbart ned til 30Hz men ikke med stor kraft, det er jo begrenset hva en 8" kan levere.
Oppover går den til +40Khz (mener jeg Steen Duelund hevdet). Jeg har ikke sett noen målinger.
Den er på 6 Ohm, kankje litt under. ganske flat impedanse kurve.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
HSobstad skrev:
Hei. Tusen takk for opplysende svar.
Tror jeg har mye gjenstående testing før jeg skal ta oppgraderingen. Bl.a. vurdering av egnet forsterkerutstyr mot DCA 2.0. Har du/andre noen eksplisitte anbefalinger (fortrinnsvis rør)? :)

Mvh
Helge
Jeg har god efaring med Plinius SA 100 MK2, (Transistor, denne anbefales) Men Supratek som jeg bruker nå er mye bedre imo.
Har Supratek Malbec som er en monoblokk med lav følsomhet, trenger en "High gain" pre. Malbec er på 40W, 4 EL 34 pr kanal.
Meget bra, men for krevende partier med ekstrem dynamikk så hadde den ikke samme autoritet som plinius hadde.
Da kom Supratek Mondeuse:
Dette er en 100W monoblokk, bruker 4 stk KT 88 pr kanal og er ganske lik Malbec på alle måter. Men her er det MYE krefter. Kan drive de fleste HT på markede, inklusive elektrostater.

Jeg har ikke fått samenlignet de to settene så mye enda, men begge får en varm anbefaling, begge passer godt til Duelund HT, men holder en knapp på Mondeuse. Jeg kommer til å beholde alle 4 monoblokkene. ;D

Ellers har jeg ikke prøvd andre rør konstruksjoner. om du er i Hønefoss/jevnaker området er du velkommen for en lytt, med både Malbec og mondeuse.
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei
Det var en god spekk. 30Hz er faktisk imponerende, jeg har faktisk merket meg at høyttaleren spiller lavt og den håndterte faktisk kirkeorgelmusikkens (f.eks. Felix Hell) lavere toner ganske bra. Synes egentlig ikke 802-en min går noe lavere, kanskje tvert om.

På topp er det vel ikke et stort poeng å gå veldig mye over 20kHz, hvor menneskeørets grenser treffer. Lokker vel fram alle bikkjene i strøket ;D

Høyttaleren er 6 ohm, forsterkeren har 4 og 8 ohms utganger. Hvilken foretrekkes? Jeg har kjørt på 8 i god tro...

Mvh
Helge


KnB skrev:
HSobstad skrev:
Hvilket frekvensområde arbeider DCA 2.0 innenfor forresten? Og, er det 8ohms HT?
Har ikke klart å finne dette på nettet og mangler dokumentasjon til høyttalerne.
Den har ikke en nedre avskjæring, går hørbart ned til 30Hz men ikke med stor kraft, det er jo begrenset hva en 8" kan levere.
Oppover går den til +40Khz (mener jeg Steen Duelund hevdet). Jeg har ikke sett noen målinger.
Den er på 6 Ohm, kankje litt under. ganske flat impedanse kurve.
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Igjen takk for fin og verdifull kunnskapsdeling.

Jeg har kjørt DCA 2.0-ene på
1) Minimax Stereo Poweramp med 8w triode.
2) Consonance M800SE monoblokker 35w triode/60wUL (4 Haltron EL34 pr blokk)
3) Cary V12 monoblokker 100w triode/175w UL (12 stk EL34 pr blokk)

Etter min opplevelse var resultatet best på M800SE-forsterkeren. Min B&W802N drives definitivt best av Cary-ene.

På 802-ene har jeg funnet forsterkeren som jeg tror er optimal. Det er jeg ikke sikker på at jeg har når det gjelder DCA 2.0-ene. Derfor er dine råd nyttige. :)

Nå har jeg for øvrig også planer om å anskaffe horn, men det er en annen debatt som ikke hører hjemme her.

HiFi. Veldig kjekk samle-på-hobby fordi det da er lov å ha mer enn ett sett (somebody stop me!!!) ;D

Ha en fin kveld

Mvh
Helge

KnB skrev:
HSobstad skrev:
Hei. Tusen takk for opplysende svar.
Tror jeg har mye gjenstående testing før jeg skal ta oppgraderingen. Bl.a. vurdering av egnet forsterkerutstyr mot DCA 2.0. Har du/andre noen eksplisitte anbefalinger (fortrinnsvis rør)? :)

Mvh
Helge
Jeg har god efaring med Plinius SA 100 MK2, (Transistor, denne anbefales) Men Supratek som jeg bruker nå er mye bedre imo.
Har Supratek Malbec som er en monoblokk med lav følsomhet, trenger en "High gain" pre. Malbec er på 40W, 4 EL 34 pr kanal.
Meget bra, men for krevende partier med ekstrem dynamikk så hadde den ikke samme autoritet som plinius hadde.
Da kom Supratek Mondeuse:
Dette er en 100W monoblokk, bruker 4 stk KT 88 pr kanal og er ganske lik Malbec på alle måter. Men her er det MYE krefter. Kan drive de fleste HT på markede, inklusive elektrostater.

Jeg har ikke fått samenlignet de to settene så mye enda, men begge får en varm anbefaling, begge passer godt til Duelund HT, men holder en knapp på Mondeuse. Jeg kommer til å beholde alle 4 monoblokkene. ;D

Ellers har jeg ikke prøvd andre rør konstruksjoner. om du er i Hønefoss/jevnaker området er du velkommen for en lytt, med både Malbec og mondeuse.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei, :)

Når det gjelder 4 eller 8 Ohm tapping så blir det en smaksak, har ikke testet dette så mye enda, men etterhvert når alt er innspilt (det gjelder monduese) så skal jeg teste dette mer.
Det mulig å justere "negative feedback" og "damping factor" så her kan en tune lyden litt.. Vil nok bruke lang tid for å finne den riktige/beste kombinasjon.
mvh
 
Topp Bunn