Duc916: Fra fortid til ehhh... fortid (?)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det går ikke så fort her på Palmekysten, de siste årene har det vært mye jobbing & lange dager. Men nå er vi iferd med å avslutte på Ås, så da er det et lite håp om noe mer normale arbeidsdager. Skjønt, neste prosjekt holder til på Skøyen, så det blir nok litt pendling dit. Når Corona'en gir seg.
    Har det siste året samlet litt forskjellig, så jeg har en ambisjon om å få gjort litt med det utover året:
    20210130_195000.jpg
    20210130_195128.jpg
    20210130_195337.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.375
    Torget vurderinger
    23
    Ahhh... mine eks-18" -snufs....:(:(
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ahhh... mine eks-18" -snufs....:(:(
    He-he, driver fortsatt å simulerer på de. Når en begynner å se kasser i kubikkmeter størrelsen, da begynner det å bli "noe" stort. Er nå nede i 350-375 liter, men da må de ha litt hjelp av romgain + muligens litt EQ. Og siden de skal 2,5 etasje opp på loftet, så må de kunne bæres "relativt" enkelt...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.375
    Torget vurderinger
    23
    Alt under kubikkmeteren er en HÅN mot disse smykkene av noen oldschool elementer... Ta godt vare på de - jeg fikk de fire siste som noensinne ble produsert.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Alt under kubikkmeteren er en HÅN mot disse smykkene av noen oldschool elementer... Ta godt vare på de - jeg fikk de fire siste som noensinne ble produsert.
    Vi får se hva en kan få til, et alternativ er å bære opp kassene i plater, og så lime de sammen på loftet. Ulempen med den løsningen er at da kan det bli litt problematisk å få gjort en skikkelig finish på kassene. Hvis en da ikke går for finering...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Spennende å se din vei mot målet.
    Diskanten så høyt skaper også ofte litt høyt lydbildet. Du fikk vel noe lavt her Hjemme mener jeg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    He-he, ja jeg husker den diskusjonen <smil>.
    Det er nok litt høyere lydbilde her, mesteparten kommer fra Lowtherne, og de har senter på ca. 110 cm fra gulvet.
    Fostexene fases inn ved 10 000, og i min alder + litt tinnitus, så er det ikke allverden jeg hører til de.
    Når det er sagt, det er bare å borre et hull i siden av JMLC stativet, så kan jeg montere de feks vannrett ut for Lowtherne.
    Det må nok prøves.

    Det som imponerer hver gang jeg hører noe som hos deg, er hvordan hele lydbildet henger sammen.
    Det er lissom ingenting som mangler, og det er ingenting som stikker seg ut heller.
    Og det er krefter i "bøtter og spann".
    Imponerende.

    Her er det "litt all over the place", men så er det justert etter tommel-metoden også.
    "Nå høres det sirka ok ut".
    Har en Umik liggende, så jeg tenkte først å koble opp den, ta noen målinger & se hvor langt jeg kan ta det med det analoge aktive delefilteret + minidsp'en jeg har på bassene.
    Det neste er å få bygget kasser til de 3184'ene, så er det å koble opp den RME UC'en, skaffe Audiolense og se hvor det ender opp...
    Men som sagt, dette er en hobby, så om det skjer i dag eller om flere måneder, det styres nok av ledig tid og lyst...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.375
    Torget vurderinger
    23
    Sov trygt. Det øreviktigste området er ivaretatt av Lowther/JMLC-200. Jeg har gjennom utallige forsøk prøvd å lokalisere et utvalg av diskanthorn og deres plassering og ved delefrekvenser fra 8-10k er det i praksis umulig dersom lytteavstanden er tre meter. Skulle nattesøvnen utebli kan du i verste fall placeboplassere de vinklet ned mot lyttepos.!

    Nevnte observasjon har for min egen del ført til at jeg har invertert plasseringen av hornrekka på den nye satelitten og faktisk plassert diskantene ved siden av øvre mellomtonehornet o_O o_O med høyr speilvendt i forhold til venstre - eller omvendt! Men nattesøvnen er selvsagt tilgodesett i og med at de står på horisontal linje :)

    1612125917063.png
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sov trygt. Det øreviktigste området er ivaretatt av Lowther/JMLC-200. Jeg har gjennom utallige forsøk prøvd å lokalisere et utvalg av diskanthorn og deres plassering og ved delefrekvenser fra 8-10k er det i praksis umulig dersom lytteavstanden er tre meter. Skulle nattesøvnen utebli kan du i verste fall placeboplassere de vinklet ned mot lyttepos.!

    Nevnte observasjon har for min egen del ført til at jeg har invertert plasseringen av hornrekka på den nye satelitten og faktisk plassert diskantene ved siden av øvre mellomtonehornet o_O o_O med høyr speilvendt i forhold til venstre - eller omvendt! Men nattesøvnen er selvsagt tilgodesett i og med at de står på horisontal linje :)

    Vis vedlegget 694077
    Jeg sitter nok nærmere 5 m unna, og har som sagt ikke tenkt noe over det. Men når det koster å borre et par hull, så kan en jo alltids teste. Og borrer jeg 4 hull, så kan jeg teste både utsiden og innsiden av jmlc'ene.
    Vi får se når våren kommer.
    Og det gledes for det nye opsettet i Slukoteket !
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Her har det ikke skjedd mye ser jeg.
    Men nå blir det mer innetid, så da bør det begynne å skje noe her også.
    Har lastet ned en tonegenerator app, og kjørt noen 20-20KHz sveip.

    En negativt ting er at over 12-13 KHz, så blir det "stille"...
    Prøver å overbevise meg selv om at det HELT SIKKERT er T90A'ene som ikke går høyere... (yeah, right...)


    Det andre er at JEG MÅ HA MER BASS !!!

    Sveipet fra 20 til 180 Hz eller så.
    Det dekker subbassene, og nedre mellombassområdet. Deler mellom subber og mellombasshorna på 100Hz.
    Det var merkbart mindre bass fra delefrekvensen og ned, og siden jeg har aktive filtre, så justerte jeg opp nivået på subbassene og litt ned på mellombasshorna og JMLC 200'ene / T90a'ene. Det ble merkbart bedre, men fortsatt litt lite nivå. Og under ca 35 Hz var det lite / ingenting.
    Nå forventer jeg ikke allverden fra ventebassene, men det ble såpass tydelig at en fikk en spark et vist sted for å finne frem simuleringer og tegninger.
    Så får vi se hva om det kan bli noe bygging utover høsten...

    Det var en opplevd nivåforskjell i mellombasshornområdet, det var virket som om det var mer output fra ca.180 Hz og opp til delefrekvensen på 350 Hz, enn fra 100 til ca. 180.

    Det andre er at akkurat på delefrekvensen, dvs. 95-103 eller så, så er det en kansellering, der er det omtrent ikkeno.
    Skal forsøke å bytte om på +- på subbassene og se om det gjør noen forskjell. Men det var merkelig så stille de ble akkurat der.
    Kom på at jeg har minidsp koblet inn på subbassene, skal ta en titt på hvordan jeg satt opp EQingen på subbene.
    Elementene står med svingspolegapene nokså på samme linje.


    Gjorde så et tilsvarende sveip fra 200 til 600 Hz, deler mellom mellombasshorna og JMLC'ene på 350 Hz.
    Det hørtes mye bedre ut, der klarte jeg ikke å høre noen nivåforskjell, dvs. når jeg lukket øya og lot sveipet gå, så klarte jeg ikke å identfisere hvor delingen var.
    Og jeg klarte egentlig heller ikke å høre noen spesiell forskjell på sinustonen når sveipet gikk fra GPA 515 i mellombasshorna til Lowther i JMLC'ene.
    Så det hørtes relativt greit ut.

    Sveipet så videre oppover, og det var antydning til litt opp/ned på nivået.

    Så det neste er vel da å finne frem Umik'en som har ligget i esken sin i et par år nå, laste ned korreksjonsfilen / REW, og forsøke seg på noen målinger...
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.375
    Torget vurderinger
    23
    Her har litt av kvelden gått med til å se MotoGP kvalik fra US...😎
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Her har litt av kvelden gått med til å se MotoGP kvalik fra US...😎
    Jepp-jepp, Moto2 går akkurat nå.

    Og jeg hadde glemt hvor humpete det er på COTA, det hopper & spretter omtrent overalt rundt den banen.
    Rart at de ikke får gjort noe med det...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Lowtherne mine mates som kjent av et par NP aca forsterkere. Har kjørt de i singel end, som i praksis betyr kun drift i en kanal i hver forsterker. De kan kjøres balansert, men for å få til det, ja, så må man ha et balansert signal...
    Så da ble det en tur på bukta igjen, og et par små singel end til balansert kort ble anskaffet
    Før 350,- grensen skulle avvikles, så kjøpte jeg en del små alubokser, og trodde jeg hadde en som passet. Det hadde jeg forsåvidt, men det ble trangt ja..
    20211205_222236.jpg
    20211205_222220.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ha en fin høytid! 😉👍
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Takk-takk ,og det samme til deg og dine !
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.375
    Torget vurderinger
    23
    Fått på piggdekkene på 916 enda? :ROFLMAO: God hjul uansett!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    God hjul til deg også !

    He-he, nei. Syklene står nok i boden og garasjen.
    Men der kom jeg på en ting, det er en sykkel i avgang. 1917 Thor har etter 30 år reist "hjem" til Gjøvik.
    Den stod i hallen, så det betyr vel da at jeg kan kjøpe en til erstattning (?)

    Skal vi se, mobile.de, motoscout.de, subito.it ...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    10 poeng til Bergfinn !
    Dette må vel være vintage (?)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    10 poeng til deg også !

    12" bassene ble anskaffet / slept hjem fra en sjappe i Osterhausgate rundt 82 tipper jeg, sikkert ingen andre som var innom der...

    Danske High Fidelity hadde en subbass konstruksjon basert på de elementene.
    De FD600'ene kom jeg over for noen uker siden på Finn.

    Mente å huske at Fostex hadde en serie høyttalere basert på blant annet de elementene.
    Så etter litt leting i arkivet, så kom jeg over en brosjyre / katalog hvor de var beskrevet.
    Siden selger skulle selge de FD'ene for en grei pris, så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe de & se om det kunne bli noe artig ut av de.

    Men nå skulle jeg gjerne hatt tilgang på en cnc fres, skulle gjerne ha frest ut noen trehorn til de istedenfor de metalltutene...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det var vel Audioscani Osterhausgaten det tenker jeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ble flott! Si i fra om du påtar deg oppdrag😉
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ble flott! Si i fra om duptar deg oppdrag😉
    He-he, dette var nok bare 1/2 jobben. Har diverse strøm, signal og høyttalerkabler som er altfor lange. Men tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med det før jeg finner en løsning på ledningsføring bak benken. Kan hende det blir en lang pdu av noe slag til strøm. Og så en egen kanal til signal / høyttalerledningene...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.375
    Torget vurderinger
    23
    Se å få opp noe listverk da!! Ser for jævlig ut.... :oops: :cautious::LOL::LOL:
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    He-he, det var det siste strøket på vinduskarmene som skulle vært tatt.
    Men ja, har stått slik en stund nå...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn