Dual 701

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rart hvordan skottene har greid å skape myter om Linn. Det er jo mange andre spillere som er like gode, og noen er bedre.
Du skulle ha sett påny på hifihistorien fra tidlig 70-tall.. så hadde du skjønt hva disse "mytene" handlet om..

Idag er det mange spillere som har samme kvalitetsnivå, men en god LP12 har en musikalitet og en sjel i sin gjengivelse som fortsatt holder publikum litt trollbundet av den..
Men dette hører ikke hjemme i en Dual-tråd; en ting er at spillerne ikke er sammenliknbare, en annen er at ingen av dere arkeologer har (såvidt jeg har skjønt) hørt en fullblods topptrimmet LP12 noen gang. Kan jeg bare få lov å foreslå, nok en gang; skaff dere lytteerfaring fra denne "myten", "hype'en" eller hva dere nå kaller den, det er det verdt; det er nok fortsatt en av verdens fremste lydkilder hva musikkformidling angår. Og det er neppe å overdrive engang.

Mvh Vidar P

R

Roar

Gjest
:)

Regner med at de sikkert er testet opp i mot hverandre.
Om jeg drømmer vet jeg ikke. Men det skulle vært moro med en blindtest av disse to. Og det forundrer meg ikke at Dual 701 er på full høyde med Linn Sondek.

Hadde på følesen at 1219 er mere musikalsk enn 701,og fikk det bekreftet av Kjell. Disse store fra Dual er like bra lydmessig. Går på smak.

Mvh Roar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Regner med at de sikkert er testet opp i mot hverandre.
Om jeg drømmer vet jeg ikke. Men det skulle vært moro med en blindtest av disse to. Og det forundrer meg ikke at Dual 701 er på full høyde med Linn Sondek.
            Mvh Roar
Den type uttalelse fyller meg med overbevisning; dere bør ta dere en tur ut på dagens vinylspillermarked og få lyttet litt til noen gode spillere; disse Dualene er grundig parkert for leeeenge siden av moderne platespillere.
LP12 og dens samtidige konkurrenter var langt foran de allerede for 30 år siden...

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Britene "fant opp" hi-fien, og har hele tiden hatt sine teorier om hvordan det skal låte. Og selvsagt er deres produkter best.

Men - han Tøffelbummen hadde jo rett den gangen han reiste seg i salen, (når han ble innvitert av Sony/Philips da de lanserte CD-spilleren) Og ropte: "musikken har jo ingen klær".

De første CD-spillerne var jo sterile og helt jævlig å høre på.
Det var nok heller amerikanarane som "fann opp" hifi. Dei starta utviklinga av terminologien som kunne beskrive skilnaden mellom ulike hifikomponentar. Utan denne hadde den britiske "like"/"mislike" hifien vore lite verd, sjølv om britane hadde ting som t.d. dei fantastiske Quad ELS 57 og masse gode forsterkarar.

Elles er det fyrst og framst amerikansk hifitradisjon som har fått fram platespelarar i "superklassen" (dvs spelarar som er betre enn LP12). Clearaudio høyrer på sett og vis litt til den amerikanske tradisjonen (Souther-påverknad)

Pre-Linn er prega av uvisse rundt kva som skal vere kvalitet for ein platespelar. LP12 gjorde (saman med gode pickupar, som etter kvart vart tilgjengelege også for amerikanararne) pressa og publikum merksame på kva som eigentleg var kvalitet i ein platespelar.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Du skulle ha sett påny på hifihistorien fra tidlig 70-tall.. så hadde du skjønt hva disse "mytene" handlet om..

Idag er det mange spillere som har samme kvalitetsnivå, men en god LP12 har en musikalitet og en sjel i sin gjengivelse som fortsatt holder publikum litt trollbundet av den..
Men dette hører ikke hjemme i en Dual-tråd; en ting er at spillerne ikke er sammenliknbare, en annen er at ingen av dere arkeologer har (såvidt jeg har skjønt) hørt en fullblods topptrimmet LP12 noen gang. Kan jeg bare få lov å foreslå, nok en gang; skaff dere lytteerfaring fra denne "myten", "hype'en" eller hva dere nå kaller den, det er det verdt; det er nok fortsatt en av verdens fremste lydkilder hva musikkformidling angår. Og det er neppe å overdrive engang.

Mvh Vidar P
Det er da voldsomt så bra den LP12en er...

Men ikke alle er helt enige:

http://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html

(Bla nesten halveis ned om du ikke gidder å lese om de bra spillerene...)

Og for de som ikke gidder bla i det hele tatt refererer jeg innledningen her:

"The Linn Sondek LP-12 is now an obsolete 1970's design that has had a number of minor (in audibility, but not in cost!) improvements in the last 20 years. It is, by far, the most overrated audio component of all time and it is also the most obvious example that, especially in the audio world, "marketing skills" are much more important to the commercial success of a component than its ultimate performance."

Og for ordens skyld: Denne karen er definitivt ikke en fan av Hydraulic reference.

God lesning ;)

R

Roar

Gjest
Den type uttalelse fyller meg med overbevisning; dere bør ta dere en tur ut på dagens vinylspillermarked og få lyttet litt til noen gode spillere; disse Dualene er grundig parkert for leeeenge siden av moderne platespillere.
LP12 og dens samtidige konkurrenter var langt foran de allerede for 30 år siden...

Mvh Vidar P
Hvordan vet du dette Vidar,har du samenlignet direkte?
Har flere gode spillere jeg,og jeg hvor god en Dual i forhold til disse andre som er her.At enkelte hevder at den er bedre enn Linn,det må vel være noe i det,eller de bare lyver vel.

Men det som overasker meg at dere har så god hukomelse og huske lyd.Enkelte ganger har jeg problemer med og skille to spillere fra hverandre.

Bare formidle at en behøver ikke bruke tusenvis av kroner for få meget bra lyd fra vinyl.

Mvh Roar

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
You may "live happily ever after" with the used Linn, but if not, it should be very easy to resell it and recoup most, or even all, of your money, but never fool yourself into thinking that you own "one of the world's finest turntables", you don't.

Denne uttalelsen skulle vel dekke det meste ang. Linn Sondek.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Torget vurderinger
0
Lp12 er nok ikkje verdas beste platespelar. Men i si tid stod han for heilt nye kvalitetar som ingen hadde høyrt tidlegare. Og framleis er han absolutt brukbar, også til prisen.

LP 12 vart sakte og sikkert overgått innan dei nye kvalitetane av nye spelarar, fyrst Goldmund, seinare ei bråte amerikanske modellar. Men ein føresetnad for dette, var tilgong på nye pickupar som amerikanarane ikkje hadde tilgong på før i slutten av 70-åra

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Med andre ord en god, men overpriset vintage-spiller ;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg foretrekker en god, men underpriset vintage-spiller (les: Dual).

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Torget vurderinger
0
Vintage var vel å ta litt sterkt i - det har vore relativt mykje utvikling av platespelaren opp gjennom tidene. Spelarar frå 80-talet bør absolutt oppgraderast ein del. Sjølv om eg personleg ikkje har funne det fornuftig å ta fullstendig utbygging av spelaren.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For en tøvete diskusjon og for et vanvittig kjedelig tema dere valser opp med, kjære arkeologer!
Er det mulig?? MÅ dere presse deres uinformerte meninger om andre spillere, og aller helst LP12, frem i enhver tråd?

Dette er reneste tøv og vås; en mener å ha sett på et eller annet tysk Dualentusiast-forum at LP12 ikke er noe bedre enn Dual 701, en annen har funnet en kar som mener at LP12 er et avlegs 70-tallsdesign. En tredje mener at en som liker den ene bedre enn den andre lyver... Nok en refererer en engelsk tekst om at LP12 ikke er verdens beste allikevel..

Altså gutter; dette er så barnslig at jeg krummer tærne i gremsel. Har dere ikke skjønt noen ting som helst? Hifi er subjektivt, noen liker det ene og andre liker det andre... Dette er ingen konkurranse om hva som er "best"!!!

Tenk om denne diskusjonen skulle komme omkring biler; en mener at Porsche er best, en annen mener at Aston Martin er bedre, en tredje mener at hans VW Caravelle er mye mer praktisk... osv osv.. Det er jo akkurat slik dere holder på...
Kan dere ikke, for en gangs skyld, holde dere til tema i tråden, og la være å blande inn LP12 i alle Dualtråder, og Dual i alle andre tråder...?

Mvh Vidar P

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Jeg har faktisk hørt begge spillerne. 701 på 70-talls Tandbergelektronikk, og ca. 25 år etter, Linn på 90-tallselektronikk fra Krell og Apogee.

Selvsagt helt usammenlignbart, og sisnevnte var en lytteropplevelse av det skjeldne.

R

Roar

Gjest
Jeg har faktisk hørt begge spillerne. 701 på 70-talls Tandbergelektronikk, og ca. 25 år etter,  Linn på 90-tallselektronikk fra Krell og Apogee.

Selvsagt helt usammenlignbart, og sisnevnte var en lytteropplevelse av det skjeldne.
Men du har ikke hørt 701 på Krell og Apogee.

Mvh Roar

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Altså gutter; dette er så barnslig at jeg krummer tærne i gremsel. Har dere ikke skjønt noen ting som helst? Hifi er subjektivt, noen liker det ene og andre liker det andre... Dette er ingen konkurranse om hva som er "best"!!!
Så, så. det er vel ikke bare arkeologifolket som stadig vekk trekker fram begrepet best. Såvidt jeg kan se er Linngutta svært så ofte frampå med hvor fantastisk denne oppgraderte 70-tallsdesignen er. Tør jeg minne om ditt eget innlegg litt lenger her oppe hvor du bla.a skriver:

"...er nok fortsatt en av verdens fremste lydkilder hva musikkformidling angår. Og det er neppe å overdrive engang."

Kaste sten i glasshus...

Jeg mener ingenting om en LP12 for jeg har ikke hørt på en siden 1982 eller deromkring. Men jeg vil tro at amerikaneren,- som jeg refererte til, sine synspunkter bør tillegges like mye vekt som Linnentusiastenes synspunkter her på forumet.

Og at det er en oppgradert 70-tallsdesign er vel lite å krangle om.

Tenk deg hva en kunne få utav en Thorens 165 om en svei av 70k på den ;)

Og ja, selv foretrekker jeg fortsatt britisk hi-fi. Av en eller annen grunn har den høyere feel good-faktor for meg.

Bare så ikke du også skulle prøve å ta meg på den ;)

PS! Det var forresten Johnny_Rivers som først brakte LP12 på bane i denne tråden. Og det synes jeg er greit. For på en måte hører den jo hjemme her  ;D

R

Roar

Gjest
Så, så. det er vel ikke bare arkeologifolket som stadig vekk trekker fram begrepet best. Såvidt jeg kan se er Linngutta svært så ofte frampå med hvor fantastisk denne oppgraderte 70-tallsdesignen er. Tør jeg minne om ditt eget innlegg litt lenger her oppe hvor du bla.a skriver:

"...er nok fortsatt en av verdens fremste lydkilder hva musikkformidling angår. Og det er neppe å overdrive engang."

Kaste sten i glasshus...

Jeg mener ingenting om en LP12 for jeg har ikke hørt på en siden 1982 eller deromkring. Men jeg vil tro at amerikaneren,- som jeg refererte til, sine synspunkter bør tillegges like mye vekt som Linnentusiastenes synspunkter her på forumet.

Og at det er en oppgradert 70-tallsdesign er vel lite å krangle om.

Tenk deg hva en kunne få utav en Thorens 165 om en svei av 70k på den ;)

Og ja, selv foretrekker jeg fortsatt britisk hi-fi. Av en eller annen grunn har den høyere feel good-faktor for meg.

Bare så ikke du også skulle prøve å ta meg på den ;)

PS! Det var forresten Johnny_Rivers som først brakte LP12 på bane i denne tråden. Og det synes jeg er greit. For på en måte hører den jo hjemme her  ;D
Trur vi må gi oss med og nevne Linn i dualtråder,vi må tenke på blodtrykket til enkelte. ;) ;)

Mvh Roar

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
PS! Det var forresten Johnny_Rivers som først brakte LP12 på bane i denne tråden. Og det synes jeg er greit. For på en måte hører den jo hjemme her ;D
Det stemmer jo det. Men jeg skrev jo bare at jeg så en Linn i en annonse, ikke at den var/er bedre, eller dårligere enn Dual.

Jeg vil ikke ha deng av noen nå - rett før jul.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Må, bare må ! Dere kan prøve en Micro Seiki, banker alt og alle !
Ikke er den "tweakable" og den holder i 80 år uten problemer...

Så en Dual 701 på tysk E-bay for en 14 dager siden, KjellB havde lagt inn bud på den, vet ikke om han fik den...., tenkte lenge på å overbyde han !

P

Parelius

Gjest
Må, bare må !  Dere kan prøve en Micro Seiki, banker alt og alle !
Ikke er den "tweakable" og den holder i 80 år uten problemer...

Så en Dual 701 på tysk E-bay for en 14 dager siden, KjellB havde lagt inn bud på den, vet ikke om han fik den...., tenkte lenge på å overbyde han !
Var ikke det en 721? Noen ble lurt der gitt.

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Må, bare må !  Dere kan prøve en Micro Seiki, banker alt og alle !
Ikke er den "tweakable" og den holder i 80 år uten problemer... Dual 701 quote]

Hjelper lite med Micro Seiki når det er 701 jeg har et forhold til (mimrer) ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ikkje ALLE Micro Seiki som bankar ALT.........
Nei, det skal være sikkert..  :D

EDIT/utdyping følger; har hørt en RX1500 bli rimelig parkert av en PT Anniversary, begge spillere i toppform..

Mvh Vidar P

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Har fått svar fra selger: Dette er ikke en 701.

you are also right. you are bidding on a DUAL 721 !!!!!Men tror du idioten endrer opplysning...
Hva er forskjell på disse? Er 721 en nyere, oppdatert modell?

Topp Bunn