Dual 701

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
:)
Beklager,men de er nok ikke til salgs.

De ser ikke så veldig imponerende ut i forhold til mye av dagens fancy utstyr,men det som virkelig teller holder etter mine begrep skyhøy tysk kvalitet.
Jeg vil se den spilleren av idag som har en slik kvalitetsmotor som står i 701'en.
Mener å huske at Kjell B. sa den ble brukt også i en del gode gamle båndmaskiner.
Jeg har hatt et par komboer til +-50k og jeg har med alle kunnet høre enten en rem som gir fra seg ørlite lyd eller motor og lagring som kan registreres.På 701'en hører jeg absolutt ingenting.
Armen ser ikke så veldig imponerende ut,men i spann med en god gammel Shure sporer den etter hva jeg kan høre bedre enn alt jeg har hatt,med unntak av en Forsell luftangential jeg hadde på en batteridrevet Goldmund Studio.

R

Roar

Gjest
Beklager,men de er nok ikke til salgs.

De ser ikke så veldig imponerende ut i forhold til mye av dagens fancy utstyr,men det som virkelig teller holder etter mine begrep skyhøy tysk kvalitet.
Jeg vil se den spilleren av idag som har en slik kvalitetsmotor som står i 701'en.
Mener å huske at Kjell B. sa den ble brukt også i en del gode gamle båndmaskiner.
Jeg har hatt et par komboer til +-50k og jeg har med alle kunnet høre enten en rem som gir fra seg ørlite lyd eller motor og lagring som kan registreres.På 701'en hører jeg absolutt ingenting.
Armen ser ikke så veldig imponerende ut,men i spann med en god gammel Shure sporer den etter hva jeg kan høre bedre enn alt jeg har hatt,med unntak av en Forsell luftangential jeg hadde på en batteridrevet Goldmund Studio.
Det er lyden på disse Dualene som imponerer meg. Enten så liker du dem eller ikke.
Har en 1225 og den spiller som bare det,men når 1219 kommer, er det bedre.(kontroll)

Mvh Roar

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Joda;) men jeg ordla meg visst litt feil. Det var pickupen jeg mente. OMB 30 er sikkert gått ut, jeg fant den ikke her: http://www.mono.no/subcat.x?cid=109&sid=327
Kanskje OM30 er nært beslektet?

Fankern, jeg mener jeg har en Audioquest MC liggende et eller annet sted. Tror jeg sender kona alene på julehandel, så jeg får lete i fred.
Du får stift til omb30 her, ikke serlig billig ??? ;D

Mvh Tom-Erik

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis dette er sant så er det sannelig dårlige nyheter for Dualbanden. Hadde en CS5000 på nitttitallet, bytta den ut med en Rega Planar 3. CS5000 er noe dårligere enn Rega etter mitt syn.
For ikke å snakke om Rega P25, P5, P7 og P9.... ;)

Mvh Vidar P

J

jekri

Gjest
Lenco to go . . .

Keep this one quiet, or audiophiles will be selling their Linn's . . .

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Hvis dette er sant så er det sannelig dårlige nyheter for Dualbanden. Hadde en CS5000 på nitttitallet, bytta den ut med en Rega Planar 3. CS5000 er noe dårligere enn Rega etter mitt syn.
Vel - denne "best"-karusellen gidder jeg ikke i gi meg i kast med:)

Etter å ha prøvd den ei stund syns jeg den spiller riktig bra.

Faktisk er den ikke langt unna VPI HV 19 MK2. Men nå har jeg ikke den i hus lenger, så jeg får ikke sammenlignet her og nå.

Hadde jeg bare funnet pickupen jeg hadde påmontert VPIen, (audioquest 701 tror jeg det var) så hadde jeg blitt helt sikker, tror jeg:)

R

Roar

Gjest

Etter å ha prøvd den ei stund syns jeg den spiller riktig bra.

Faktisk er den ikke langt unna VPI HV 19 MK2. Men nå har jeg ikke den i hus lenger, så jeg får ikke sammenlignet her og nå.

Hadde jeg bare funnet pickupen jeg hadde påmontert VPIen, (audioquest 701 tror jeg det var) så hadde jeg blitt helt sikker, tror jeg:)

Det og sammeligne spillere er ikke lett,jeg har jo muligheten og sammenligne direkte. Men jeg må innrømme at noen ganger har jeg tatt feil. Her spiller så mange faktorer inn.
Har blitt veldig begeistret for Thorens,dette er skikkelige spillere med et veldig bra driverk.
Har du en 125,126 med skikkelig arm trur jeg at du skal skikkelig opp i pris for og overgå disse.
Har jo 5 stk med forskjellige armer og har testet de mot hverandre og mot andre som er her og har vært innom.

Nå er det en Linn Sondek som er øverst på ønskelista. Disse er jo bare vakre og se på,og skal spille meget bra.

Bare for si det,har fått en 212 til og spille helt nydelig med nos GP412 II nål. Men disse nålene er ikke og få tak i mere. Denne 212 skulle jeg ha testet opp i mot mye annet,og jeg skulle ikke være redd for at den var dårligere.(Garrard sp 25 mk2) ;)

Mvh Roar

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Nå er det en Linn Sondek som er øverst på ønskelista. Disse er jo bare vakre og se på,og skal spille meget bra.
Enig i det du skriver. Men at Linn er vakker å se på har vi delte meninger om:) Men det glemmer en, når den spiller.

R

Roar

Gjest
Enig i det du skriver. Men at Linn er vakker å se på har vi delte meninger om:) Men det glemmer en, når den spiller.  
For og få den til og spille optimalt må den vel være oppgradert til det nyeste. Men dette kan kan en ta over tid.

Det går også og anskaffe seg en skikkelig stor Thorens
og sette på en skikkelig arm. Kan bli en veldig bra spiller det også.

Nå har ikke jeg hørt 701 enda,men venter inn en. Dual er veldig gode spillere. Ikke vanskelig og plassere og de sporer bra.
Hvordan de er i forhold til de store Thorens går vel litt på smak. Thorens spiller klarere og virker mere detaljert enn Dual.Har en Thorens med rega arm og denne skal være i samme klasse som rega 25 lydmessig. Dual spillerne er så musikalske,så enten liker du dem eller ikke.
De går dypt i bassen og er meget behaglige og høre på.

Mvh Roar

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Dette mener du ikke? :eek: Okey da, var ganske fornøyd med min CS5000 jeg. Spilte med en Ortofon MC 30. Pen og behagelig lyd. Men når Regaen kom i hus ble lyden mer "ekte."

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Dette mener du ikke?  :eek: Okey da, var ganske fornøyd med min CS5000 jeg. Spilte med en Ortofon MC 30. Pen og behagelig lyd. Men når Regaen kom i hus ble lyden mer "ekte."
Er du sikker på det? ;)

R

Roar

Gjest
Dette mener du ikke?  :eek: Okey da, var ganske fornøyd med min CS5000 jeg. Spilte med en Ortofon MC 30. Pen og behagelig lyd. Men når Regaen kom i hus ble lyden mer "ekte."
Denne 5000 med ortofon kjenner jeg ikke til,men har hørt Rega og Prosjekt og må si at de imponerer ikke meg.
1228 låter bedre enn disse to.

Mvh Roar

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Ikke så rart. MC 30 passer jo i Rega-armen, men ikke i Dual-armen.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Ja, dette er jo den typiske sjefstabben. :)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Hva ??? En vintage LP12 må jo oppgraderes for tusener for å i det hele tatt spille i følge kilder på forumet. Det lar seg ikke høre for en arkeolog ;)

Foreslår at du heller jakter på en STD http://www.vinylengine.com/manuals_std.shtml

Denne synes jeg vil kvalifisere til et arkeologiscoop!

Jeg hørte og så den i Edinbourgh for omlag 25 år siden. Ingen tvil om at den var langt bedre enn datidens LP12. Men dessverre greide de ikke å komme skikkelig inn i markedet og forsvant så alt for fort... :'(

R

Roar

Gjest
Hva ??? En vintage LP12 må jo oppgraderes for tusener for å i det hele tatt spille i følge kilder på forumet. Det lar seg ikke høre for en arkeolog ;)

Foreslår at du heller jakter på en STD http://www.vinylengine.com/manuals_std.shtml

Denne synes jeg vil kvalifisere til et arkeologiscoop!

Jeg hørte og så den i Edinbourgh for omlag 25 år siden. Ingen tvil om at den var langt bedre enn datidens LP12. Men dessverre greide de ikke å komme skikkelig inn i markedet og forsvant så alt for fort...  :'(
Ja den var inntresant,men jeg skal ha en Linn til samlingen min. Linn har jo vært laget i over 30 år,så den må inn i samlingen min.Om den blir oppgradert får tiden vise.

Mvh Roar

R

Roar

Gjest
Bare for og si det ,på enkelte hi fi forum i Tyskland,blir det hevdet at 701 med optimal pikcup spiller bedre enn en dyr Linn-Sondek.

Mvh Roar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare for og si det ,på enkelte hi fi forum i Tyskland,blir det hevdet at 701 med optimal pikcup spiller bedre enn en dyr Linn-Sondek.

Mvh Roar
In your dreams...  ;)
Mora mi mener at Boheme møkkarødvin fra Puglia er bedre enn en fin Barolo... så smaken er ikke god å forstå seg på.
Du får da prøve selv da vet du; går da ikke an å dra frem Sondek i annethvert innlegg uten engang å ha hørt en..

Mvh Vidar P

J

jekri

Gjest
In your dreams...  ;)
Mora mi mener at Boheme møkkarødvin fra Puglia er bedre enn en fin Barolo... så smaken er ikke god å forstå seg på.
Du får da prøve selv da vet du; går da ikke an å dra frem Sondek i annethvert innlegg uten engang å ha hørt en..

Mvh Vidar P
Det ble referert til et tysk forum. De har sikkert hørt den.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det ble referert til et tysk forum. De har sikkert hørt den.
Ok. Da er det sikkert sant. Forresten så har mora mi smakt både Boheme og Barolo også..

Forsøk nå å holde et visst saklighetsnivå, og en viss sunn skepsis til alt pro-Dual dere hører, det er mange tunnelsynte freaker der ute. I alle leire forresten, ikke bare i Dual-fanklubben.

Til din informasjon har jeg også hørt både 701 og LP12; så jeg forholder meg til egne opplevelser. Pleier å funke best for meg..
Selvsagt kan man finne et vrak av en antikvarisk LP12 som er totalt ute av justering, sette på en slarkete SME 3009 og en eller annen Supex-pu. Den vil nok låte dårligere enn en Project Debut.

Mvh Vidar P

J

jekri

Gjest
Til din informasjon har jeg også hørt både 701 og LP12; så jeg forholder meg til egne opplevelser. Pleier å funke best for meg..
Og jeg har ikke hørt noen av dem. ;D
Jeg får ikke noe tunnelsyn når Dual nevnes, men det er heller ikke noen rød klut for meg ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Litt rart dette at LP12 alltid må nevnes i en Dualtråd; hvorfor?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Litt rart dette at LP12 alltid må nevnes i en Dualtråd; hvorfor?

Mvh Vidar P
Kanskje fordi den har vært referansen i over 30 år.

FZ

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Rart hvordan skottene har greid å skape myter om Linn. Det er jo mange andre spillere som er like gode, og noen er bedre.

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Rart hvordan skottene har greid å skape myter om Linn. Det er jo mange andre spillere som er like gode, og noen er bedre.
Britene "fant opp" hi-fien, og har hele tiden hatt sine teorier om hvordan det skal låte. Og selvsagt er deres produkter best.

Men - han Tøffelbummen hadde jo rett den gangen han reiste seg i salen, (når han ble innvitert av Sony/Philips da de lanserte CD-spilleren) Og ropte: "musikken har jo ingen klær".

De første CD-spillerne var jo sterile og helt jævlig å høre på.

Topp Bunn