Dual 701 og Shure pick up

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Hei
Jeg ser det er mange som anbefaler Dual 701 platespiller med " Shure pick uo"
Er det noen spesiell pick up fra shure som anbefales eller bare kjøpe etter lommeboka.

Mvh

Cocac Ola

L

Labbis

Gjest
Shure har høy compliance og passer godt til de lette Dual-armene. Selv bruker jeg Shure V15 III og M91 ED på 701, begge med utmerket resultat.
Mvh

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Takk for begge svar

Jeg har søkt etter Shura men finner ikke disse som du nevner
har du en link til en forhandler hadde jeg vert takknemlig

på forhånd takk

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
En finner hverken disse pickupene eller platespillerne hos forhandler. En må nok ut på bruktmarkedet. Sture m75 og m91 er også gode alternativer. Du finner masse informasjon ved å søke her på forumet

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Takk for info.
tror heller jeg finner en spiller som er enklere å få tak i :)

ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.299
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hehe, ja, det er lett å gå seg vill i de gamle klassikerne. Pusses og stelles må de gjerne også.

B

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.583
Sted
Pt. Høvik
Takk for info.
tror heller jeg finner en spiller som er enklere å få tak i :)

ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid
Jeg har en 701 og det er en fantastisk spiller. Kjøpt av en kar her på berget for 6000,- for et par år siden. Ser ut som ny; nesten ikke en ripe i lokket. Benytter en Shure V15 III. Låter veldig bra og det er en spiller som er nesten lydløs.

Ikke gi opp!

K

Kleine Freiheit

Gjest
Armen på Dual 701 er ikke en ULM og har en masse på ca 12 gramm. Rundt det samme som en Rega-arm.
Antiresonatoren Dual brukte på armene gjorde at Shure V15-3, som egentlig var for myk, passet.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.451
Torget vurderinger
1
Hei folkens!

Jeg er nesten klar for en brukt 701 med Shure. Vet ikke hvilken men det får jeg vel vite i morgen, tenker jeg. Hva er'greia' med 701 og Shure? Er vel ut etter vintagelyd i en eller annen og har forstått at det er noe der med denne komboen. Går det bra på klassisk musikk? har kjøpt noe brukt eldre vinyl med klassisk, ellers vil det bli å lete i 70-tallsmusikk, americanana, singer-songwriter, akustisk, osv. Tenkte å utvide musikkpaletten bakover i tid via vinyl. Ikke fan av ultradetaljert in-your-face lyd, vil ha det homogent, litt varmtklingende, men samtidig detaljert og utstrakt nok til at det ikke blir kjedelig.

Er jeg på rett vei? Har siklet på en 701 eller 1229 en stund etter å ha funnet lekre snutter på youtube.

arne.helge

Medlem
Ble medlem
28.11.2013
Antall liker
39
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei folkens!

Jeg er nesten klar for en brukt 701 med Shure. Vet ikke hvilken men det får jeg vel vite i morgen, tenker jeg. Hva er'greia' med 701 og Shure? Er vel ut etter vintagelyd i en eller annen og har forstått at det er noe der med denne komboen. Går det bra på klassisk musikk? har kjøpt noe brukt eldre vinyl med klassisk, ellers vil det bli å lete i 70-tallsmusikk, americanana, singer-songwriter, akustisk, osv. Tenkte å utvide musikkpaletten bakover i tid via vinyl. Ikke fan av ultradetaljert in-your-face lyd, vil ha det homogent, litt varmtklingende, men samtidig detaljert og utstrakt nok til at det ikke blir kjedelig.

Er jeg på rett vei? Har siklet på en 701 eller 1229 en stund etter å ha funnet lekre snutter på youtube.
Du er absolutt på rett vei, fantastisk lyd i disse gamle toppmodellene til dual sammen med Shure pickuper fra samme tidsperiode. Nålen er viktig på pickupen og der finnes det en flott nål fra Jico som heter SAS.
Jeg har forresten 2 Dual 721 som er toppmodellen som kom etter 701, men med høydejustering av armen i tillegg. Enkelte mener dette er den beste av Dualene. Kan vurdere og selge en av dem om det er av intresse, sitter er Shure m91 pickup på.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.451
Torget vurderinger
1
Den 721-modellen har jeg ikke fått med meg. Er det samme arm og armautomatikk på 701, 721 og 1229? De ser ikke helt like ut, men det kan jo være mer eller mindre kun kosmetiske forskjeller for alt jeg vet. Og altså høydejustering på 721.

Når det gjelder Shure må jeg lese meg opp på dette. Har fått med meg at disse ikke selges ny lenger, og at man altså kan få de fornyet med ny nål og diverse slipninger, men det stopper fort der for min del. Dog skal det være god match mellom lettvektsarmene til Dual og den høye compliance'n (for et ord!) på Shure.

Sist redigert:

arne.helge

Medlem
Ble medlem
28.11.2013
Antall liker
39
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Den 721-modellen har jeg ikke fått med meg. Er det samme arm og armautomatikk på 701, 721 og 1229? De ser ikke helt like ut, men det kan jo være mer eller mindre kun kosmetiske forskjeller for alt jeg vet. Og altså høydejustering på 721.

Når det gjelder Shure må jeg lese meg opp på dette. Har fått med meg at disse ikke selges ny lenger, og at man altså kan få de fornyet med ny nål og diverse slipninger, men det stopper fort der for min del. Dog skal det være god match mellom lettvektsarmene til Dual og den høye compliance'n (for et ord!) på Shure.
Det er samme drivsystem som 701 men en ny arm med høydejustering. 721 var absolutt top of the line og var spilleren som overtok etter 701. Er nesten umulig og finne gode nos nåler til de gamle shure pickupene Her er nålen som omtrent alle er enige om er den beste til m91 pickupen: N91ED SAS, JICO stylus | Online Shopping for Japanese Phonograph Needles

Topp Bunn