DTS:X

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Ser det har kommet oppdateringen mange lengter etter. Spennende men litt skuffende at de "henger" så lenge etter Atmos som er veletablert og fungerer svært godt vil jeg si. DSU har jeg også gode erfaringer med men ser det er mye skuffende tilbakemeldinger fra Neural:X, litt overraskende egentlig da jeg alltid har favorisert DTS-HD miksen av forskjellige grunner. Native DTS:X fungerer visst helt knall og er helt på høyde med Native Atmos. Noen som har testet upmixerene og har noen erfaringer ??

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.617
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Aldri hørt Atmos eller DTS:X, men utifra at DTS HD MA ble standard for de fleste selskaper som tidligere brukte Dolby True HD, så vil jeg ikke tro DTS:X vil være noe dårligere enn Atmos, i alle fall ikke på sikt :)

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Aldri hørt Atmos eller DTS:X, men utifra at DTS HD MA ble standard for de fleste selskaper som tidligere brukte Dolby True HD, så vil jeg ikke tro DTS:X vil være noe dårligere enn Atmos, i alle fall ikke på sikt :)
Enig, men det blir spennende å se om Dolby klarer å ta igjen forspranget DTS fikk med bluray. På meg virker det som Atmos latt Dolby komme opp i kampen igjen.

Før bluray, var det Dolby som var mest dominerende, med DTS som underdog (kanskje mer rettet mot entusiastene). Så kom formatkrigen mellom HDDVD og BD, hvor Dolby var inne som obligatorisk lydformat på HDDVD, mens DTS satset mot BD. Som vi alle vet, vant BD, og i det ble DTS-MA ett av standardformatene for BD, mens Dolby True HD kun var valgfritt. Her tapte Dolby mye posisjon.

Når det gjelder DTS-MA og TrueHD (holder Atmos og DTS:X utenfor), så er begge lossless-formater, slik at lyden mellom dem er helt lik på begge typene (gitt at de er mastret med samme kilde). Blir som å pakke en fil med .zip eller .rar. Nettoresultatet blir det samme.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Hei jeg var hjemme hos en kammerat som har begynt med dette dolby atmos og gjort klar for dts x , han har valgt og ha høyttalere i taket i stedet for oppå frontene eller innebygd i frontene , uansett han har et ganske bra middels stort rom som er ganske så si perfekt akkustert. Han er også ganske opptatt med ren 2.0 stereo og har også ren integrert forsterker til dette. Fikk en demo av dolby atmos hjemme hos han og det var faen meg rått det han har fått til , fikk se og høre transformers 4 på en helt annen måte var helt sinnsykt hvordan han har klart dette , fikk også høre et demo klipp av dts x han hadde og jeg ble helt paff på vor langt vi har kommet med kino formatet og alt var så bra integrert hos han klarte ikke og pirke på en jævlig ting , er ikke lenge siden han var ny begynner for dette , og det sa jeg til han men han bestemte seg for og få dette perfekt så han holde på 1 mnd med og få til dette , og jaggu fikk han det til faktisk den feteste film opplevelsen jeg har fått , på dette dts x demoen han har fått slo di 4 subbene hans inn så jævlig st jeg skvatt aldri skvettet slik på lenge kjente jeg fikk blod på tann. Dolby atmos var fett det også men gled dere til dts x dette formatet har noe utrolig på gang.

Imagine

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
Hei jeg var hjemme hos en kammerat som har begynt med dette dolby atmos og gjort klar for dts x , han har valgt og ha høyttalere i taket i stedet for oppå frontene eller innebygd i frontene , uansett han har et ganske bra middels stort rom som er ganske så si perfekt akkustert. Han er også ganske opptatt med ren 2.0 stereo og har også ren integrert forsterker til dette. Fikk en demo av dolby atmos hjemme hos han og det var faen meg rått det han har fått til , fikk se og høre transformers 4 på en helt annen måte var helt sinnsykt hvordan han har klart dette , fikk også høre et demo klipp av dts x han hadde og jeg ble helt paff på vor langt vi har kommet med kino formatet og alt var så bra integrert hos han klarte ikke og pirke på en jævlig ting , er ikke lenge siden han var ny begynner for dette , og det sa jeg til han men han bestemte seg for og få dette perfekt så han holde på 1 mnd med og få til dette , og jaggu fikk han det til faktisk den feteste film opplevelsen jeg har fått , på dette dts x demoen han har fått slo di 4 subbene hans inn så jævlig st jeg skvatt aldri skvettet slik på lenge kjente jeg fikk blod på tann. Dolby atmos var fett det også men gled dere til dts x dette formatet har noe utrolig på gang.

Imagine
Det der høres jo svært bra ut! Jeg tror også at et godt bygd flerkanalsoppsett kan gjøre 'underverker' i forhold til det man forventer utfra esoterisk hifi. Har du mulighet til å legge ut bilder og mer info fra den kinoen?

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Bortsett fra problemene Marantz/Denon hadde så har jeg bare lest skryt om dts:x. Jeg synes den gir mer lyd fra taket, bedre atmosfære enn dsu.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Har forsøkt finne en oversikt over hvor langt tilbake eksempelvis Onkyo vil tilby DTS:x firmware oppgraderinger. Noen som har anelse eller kan gjette litt? Eneste jeg finner som er annonsert er at alle 2015 modeller vil få den.

Vurderer som dere ser i en annen tråd en billig Onkyo (gjerne brukt) til anlegg nr 2 i stua.

Topp Bunn