DTP Line Source

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Støvet hadde knapt lagt seg etter TMM og WVT-prosjektet da abstinensen ble vekket etter et besøk hos OBs vaffelpresseri på Kløfta.
    Denne gangen skal co-operasjonen Kolbu/Moelv fly løs på Line Source.
    Etter litt fin-tenking og ballkasting med ideer landet vi på DTP-prinsippet med 20 stk 3" + 1 bånddiskant pr side.
    Her er en teaser:
    DTP-1.jpg
    DTP-3.jpg
    DTP-2.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig. Har du CNC? Hva betyr DTP?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takker, dette har Øyvind frest ut med håndfres. DTP, filosofi etc. kommer frem under tråden, stay tuned :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette er i vinden for tiden.
    Ser meget bra ut, hvilke elementer skal brukes?

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    har sett litt på disse elementene.
    Hva er grunn til att valget falt på disse?
    tenker i første omgang på fulltone.
    Er veldig på søkeren, da jeg har planer/skal bygge selv.

    Steinar.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Aurasound NS3-193-8A
    Lav Fs og høy xmax, to parametere som sikkert kan fungere bra her :) Spent på erfaringene dere oppnår :)

    Jeg har også et 20x3,5" Line Source oppsett hjemme, med Vifa TC9 som element. Fs=125 og xmax 2,5mm hver vei.
    Funker som bare det :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ser godt over gjenomsnittet pent utført ut, er spent på fortsettelsen :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Kjempefint, Willy - dette blir en spennende go'-tråd å følge utover høsten.
    Øyvind er en ræser - skal ha skikkelige baller for å gå for så lite mellomkjøtt.
    Flinke gutter.

    Skylder dere et besøk, så når jeg får meg en co-pilot, snur jeg grevet nordover - skal jeg ta rette eller vrange sida?

    BB
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bakgrunn

    Her kan elementet granskes nærmere.
    Som du ser er det strykejernsglatt frekvensgang i ørets følsomme område bortsett fra en smalere peak ved 6500 hz.
    Ved hjelp av et notchfilter glattes denne ut, gjør vi notchfilteret riktig kan dette samtidig nyttes til å gi en avrulling fra 9 kHz og oppover hvor diskanten tones inn. Høres kjent ut ? ;-)
    X-max og Fres er positive bidrag som nevnt, Jevnt tiltagende distortion fra 200 hz og nedover utlignes med 2 faktorer:
    Det benyttes sub fra ca 80-150 hz og 20 stk fagorganiserte 3" deler på oppgaven. Vi har testet et prøveoppsett med 20 stk i fulltone. Det var knapt bevegelse å spore selv ved tung orgelpedal. Le og Qts er heller ikke helt i tet, men oppveies av de andre gode egenskapene, lyden. Stygg er den heller ikke.
    Smal neodymmagnet gjør at magneten ikke reflekterer. Vi sørger selvsagt for at den får puste skikkelig og har selvfølgelig faset baffelen på baksiden. På magnetens bakstykke er det et hull som ventilerer kammeret under spideren. Her har vi limt filtbrikke rundt hullet, noe som antagelig er overkill pga minimal membranbevegelse. Hvert element ble sjekket for korrekt fase. Vi startet også med å matche elementene parvis med Dayton WT3 woofer tester, men gav straks opp da batchen synes nesten identisk.
    En bekymring når det gjelder rør/kanalformede kabinetter er resonanstoppene (noder/trykkmaksimum) ved forskjellige stedet i røret beroende på frekvens og pådrag. Således får ikke alle elementene like arbeidsforhold. Det tynneste laget i kabinettet er som kjent membranen og alt "rot" fra resonans, bølgetopper, ekko, etc inne i kassen kommer nesten udempet ut gjennom membranet.
    Scaena Model 1.4 har løst dette på en spesiell måte.. Det skal vi også.
    Line Array kan deles inn i flere skoler:
    -Jevn impedans/nivå fra alle elementer: Stor live-aktig lyd, litt på bekostning av pinpoint pga forsinkelse (blooming).
    Greier seg likevel bra pga Haas-effekten.
    -Taper power (koblet slik at det kommer mest effekt fra elementene midt på søylen): Bedre pin-point, ikke riktig så voldsomt stort bilde
    -Begge typer Med /uten: Diskant, EQ, sub
    -Konvekse array (Meyer): passer best for å nå ut til flere lyttere langs aksen (kino, auditorium, stadion/scene)
    -Konkave array med fokus mot lytteplass. Oppveier forsinkelse fra elementene på fløyene.
    -Bessel array (passer best inntil 5 elementer).
    Jeg vil spesielt anbefale å lese Griffin og Russels bibler på området dersom du ikke vil pløye mer:

    Darren Kuzma - Kuze3201 Line Array
    John L. Murphy - The Murphy Corner-Line-Array
    Louis Coraggio - The Thin Blue Line Array Project
    Roger Russell - IDS-25
    James R. Griffin, Ph.D.:
    - Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays
    - Griffin Needles
    “Wesayso” - Lord of the waves, The Two Towers, a 25-driver line array
    “Njoak” bygger linjekällor a la IDS-25
    Jon Marsh - Pondering an IDS-25 Clone (sort of) for HT
    Geir Fredriksen - Adyton Imagic series
    George Bischoff m.fl. - Scaena Model 1.4

    Vi har altså valgt taper-power med diskant og sub: Taper 6-(4/2)-2-(T)-2-(4/2)-6 + sub. Sub er regulert med Dirac.

    Hvert element har sitt eget kammer, dette kommer jeg tilbake til under den praktiske delen av soga.
    Vi har også tatt et grundig oppgjør med innfesting og demping av elementene.

    Inselwind.JPG
    NS Herp.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takk for sist OB,
    Det er høstferie og messe nå , men etterpå kan du ta på deg bjønnfitta og tvebandvottene og komme opp til de dype skoger såsnart doningen er trimmet inn.
    Øret og øyet har vel best glede av vrangsida skulle jeg tro ;-)
    By the way: Mellomkjøttet tilsvarer en 13,4"...
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi skar surfe på Einafjor'n..

    Produksjon:
    Samboring- og Samsags-røyrsla sørger for at alle kutt og plater passer sammen som lego.
    Søylen består av 21 kammere hvorav 1 er til diskant og notch-filter.
    Hvert av kammerene er formet en foldet pramide med effektiv lengde på 61 cm (fra front via u-sving til spiss).
    Hvert kammer er 2,8 liter.
    Dempingen består av filt, blygummi + filt på sidene og eine kleine dært med rockwool helt i spissen.
    Etter litt rykk og napp utav dummy-kabinettet landet vi på 15 gram farget kardet ull pr celle. (Kjøpt hos Ingrid Sletten av Sillejord).
    Sideplatene har dermed 44 avstivninger fra hyller og trakt.
    Som som sammenføyning av alle plater ble det benyttet TEK 7 av 3 årsaker:
    - Tid til å justere seg inn før herding
    - God demping i vedheftet
    - Det forventes at det vanker ei HELsikes god vinflaske til jul....
    (TEK10 strekker ikke til her >:D )
    Sideplater, front/bak , topp/bunn er eikefinert MDF. Yttre front og bakplate er heltre eik
    Bunn er 57mm da momentet om islagsmuttere blir rimelig høyt.
    Knoketest på sideplatene var som å banke på tørr hickory endeved (Pyrisept og Norgesplaster takk).
    I neste episode går vi inn på hvordan elementer og kabler er rigget.
    1 Dividers.jpg
    2 samsag.jpg
    3 t7.jpg
    3 zz.jpg
    4 b54.jpg
    5 zzu.jpg
    6 bgu.jpg
    IMG-20150910-WA0000.jpg
    7 tvi.jpg
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Wow, dette var gjennomført!

    Kan du utdype dette, da det ble litt gresk for meg:

    Vi har altså valgt taper-power med diskant og sub: Taper 6-(4/2)-2-(T)-2-(4/2)-6 + sub. Sub er regulert med Dirac.

    Mvh
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takker, spesielt på vegne av Øyvind som er " the do'er de luxe".
    Skal prøve å forklare:
    6 i serie (48 ohm), 4 i serie symmetrisk om tweeter ( 32 ohm), 2 i serie (16 ohm), tweeter (T) og så videre. Kombinert ( resulterende) impedans er 5,05 ohm og 95 dB iflg excelarket jeg har stilt opp etter Griffins papers. Målt impedans stemte på innertieren.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Den innvendige konstruksjonen med kammer er det for å fjerne stående bølger.
    For å si det rett ut et ekstremt bygg.

    Steinar.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fjerne (dempe) bakstråling og refleks til membranet, stående bølger i søylen, resonansdempe sider, front,bakplater, flytte resonans i platene oppover hvor blygummi, Tek7 og treverk kverker utysket, få opp matchvekten, sørge for like arbeidsbetingelser bak hvert element osv.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Hvis dette låter halvparten så bra som utført håndverk, så er dette ultra High End - Non plus Ultra! Fantastisk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da høyner jeg med 1.
    Sier igjen bare sykt bra.
    Du setter griller i hode på meg.

    Steinar.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Det byggtekniske står jammen i stil til det utvendige - rett og slett bare vakkert og ikke minst inspirerende :)
    (Mulig jeg kommer til å stjele noen av ideene når jeg går i gang med mitt Line Source-bygg #2!)

    Følger spent med videre!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan
    Dette var da utrolig gjennomført. Fantastisk håndtverk.
    Utrolig artig at noen deler med seg av denne type diy. Dere er jo i nabolaget også ser jeg. Er det muligheter for en lytt etterhvert?
    Fortsett historien med bilder. Hfs trenger tråder som denne.

    Mvh
    RBN
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Genialt med å lage innvendig "tapered" horn for å redusere stående bølger.

    Minner om da jeg lagde Cyborgs Needle: http://hifi.splibs.net/content/tqwt/2/Needle.pdf

    B&W sitt diskant og mellomtonekammer er vel også laget som er innvendig motsatt horn nettopp i den hensikt.

    Tror du det prinsippet kan brukes på lukkede kasser for 12" midbass også?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har en følelse av att han er ledig greit i prosessen en det han slipper bilder.
    Men i gleder oss til lytterintrykk av denne kreasjon.

    Steinar.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    RBN: Itte ummuli...
    HEL: Ja den kan betraktes som horn snudd på hodet eller transmisjonslinje, men for progressiv demping med høyest densitet ved spissen,
    Funker sikkert på alle typer lukkede mellomtonekammere. Jo lengre jo bedre (innenfor beregnet volum),
    Steinost: Elementene er under innspilling. Deretter følger fintuning etc og noe ferdigstilling av utvendige mekaniske detaljer.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Elementene monteres

    Kablene (ekte kobber :D )kuttes opp slik at de stikker 2 cm ut gjennom bakplaten inkl margin for slakk til montasje.
    VS-folien (Swedac-Acoustic.com) limes med kontaktlim som pakning og "vibrasjonssandwich" rundt utsparingene
    Elementene limes til Vs-folien og holdes på plass med skruer under herding.
    Alle skruer er fjernet etter limherdingen.
    Elementene sitter så som støpt og er vibrasjonsavkoblet chassis.
    Overflødig lim rundt elementene er også skjært bort etter at bildene ble tatt
    Så spør du kanskje: Dersom et element ryker, hvordan kan dette skiftes ut?
    Et ødelagt element er jo ikke noe å spare på, bare riv det ut og lim inn et nytt.
    Yttre baffel (the beautiful face) vil også hvile på VS-folie og ingen vibrasjoner vil komme herfra.
    1L.jpg
    23 kvs.jpg
    4 kf.jpg
    5af.jpg
    6L.jpg
    7s.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.939
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Som møbelsnekker er det mer enn supert og kunne jobbe sammen med erfarne diy-personligheter som Willy.- Takk nok en gang at vi møttes over en kaffe og høyttaler - prat for 3 år siden. - vi startet med Tmm'en som kombinerte cnc, finéring og nærmere 25 lag autolakk , deretter wvt'en som med sitt indre chassi i bølget finér, folie og ytre kledning av Corian skapte en resonansefri kasse.. ( og for en lyd!)) og nå Dtp - tårnene med sine finurlige løsninger..- Lærer jo noe nytt hele tiden, og det finnes jo så mye mer der ute...
    Dette er jo bare utrolig morsomt , så har vanskelig for å tro at byggelysten av lydprodukter stopper nå.. , men for å kunne lage flere morsomme ht's trengs nok midler, så da selges nevnte prosjekter etterhvert som lommeboka blir slunken;)..
    Alle tre prosjekter vil snart stå opplinet i stua, hver med sitt program via dirac,en..

    Bra at det finnes et forum hvor vi kan dele av hverandres erfaringer og gleder. Hifisentralen.no har den siste tiden hatt mye "dårlige" tråder med mye drittkasting, men under Diy-linken er det mange morsomme tråder. - Morsomt å kunne vært en del av den:)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi kjører på..
    Nå er det rett og rimelig å berømme min sparringspartner Stig Erik Tangen som har satt prikken over i'en ("the prick over the eye") med sine målinger på TMM og WvT. Han bor heldigvis på en armlengdes avstand herfra ( med en fiskers øyemål altså).
    Som nevnt er doningen under innspilling. Selv om gåsehuden har gjort seg gjeldende, står det igjen fin-slipingen.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Herlig lese - skal snart i gang med mitt eget linesource oppsett, dette er god inspirasjon, karer; et slags åndelig spark i baken (som behøves)

    Mvh
    Sluket
    Hornalliansens Judas :cool:
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så linesource er den nye vinen?
    Ja, da tror jeg at jeg beholder Imagic 2.0 / Imacic subs en stund til ;) (er på sjette året nå)
    Og jeg som har syndet med dipol med diskantbånd noen uker nå........

    Moro å følge med på bygget ditt W.S.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Å lime på elementet gir en fullstendig friokobling. Er dette en like god løsning som et sandwitch kabinett med viskoelastisk masse i mellom lagene? Drivern bør ikke være for tung da!

    Den Swedac folien var veldig tynn men det har kanskje ikke noe å si? Hva slags lim er deg røde? Motorpakning?

    Bør være kurant å fjerne et element forsiktig med pianotråd dersom det skulle være nødvendig i fremtiden.

    Tangen anbefalte meg tidlig i dipolkarrieren å skru driverne fast gjennom en gummiplugg slik at den var frikoblet baffelen.
    Nå skal jeg bygge lukkede midbasskasser med AE TD12M, det vil være mye energi i bevegelse. Tenker på løsningen din, å bruke viskoelastisk folie mellom driver og kabinett for deretter å skru inn drivern gjennom en gummipropp og i en trekloss eller mutter som igjen er frikoblet bakveggen med viskoelastisk folie. Kan det være en god løsning? Mener å huske at 8x12tom hadde montert driverne mot en asfaltplate på front baffelen?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi stoler på lim HEL, gjør vi ikke? ;-)
    Det er flere veier til Rom, ditt eksempel er en måte.
    Den rød guffa er toppakning til rekke-20- motoren.
    Det kunne like gjerne vært et annet lim.
    VS er tynn, ca 1 mm. Nok til å bryte\ dempe transmisjonen av vibrasjoner. Blir som ei flue som svømmer i sirup.
    Det er dette som er greia med Reidar Perssons Respons ht- kabinetter.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Jo, stort sett så stoler vi på lim men selv jeg bruker gjerne illeluktende 2K epoxy ved behov Duofix | Relekta epoxy er sterkest, punktum ;)

    Rød høytemp silikonpakning brukte Knut Frostad & co på Whitbread og Djuice båtene når de skulle lime demonterbart Seal & Bond Flex-Sil | Relekta når de skulle lime noe de ikke skulle ta av brukte de industriversjonen av Tec7 Seal & Bond MS 60 | Relekta den reddet dem ved sydpolen da det gikk en revne i dekket og vannet fosset inn. Har blitt flaska opp med den siden 1992!

    Så valget ditt, motorpakning, er akkurat det jeg ville foreslått :)

    VS er spennende. Skal drøfte det med min CNC-Nabo.


    Må beklage all reklamen, ble revet med, men ikke av, sitter for godt til det.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen av dere diy gutta som kan taimot to trøndere på lørdagen da ? Vært morro å hørt noen av de linjekilde byggene her !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn