DTP Line Source

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Stiller meg bak alle ovasjoner, flott og meget interessant prosjekt. Som ekte "Modøl" håper jeg (som RBN) på mulighet for en prøvelytt når systemet er oppe og spiller.

    Artig at bygda besitter slik kompetanse;D
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Bøyer meg i støvet.

    har selv 20 Vifa 18tc ++ og lurer litt på en line source

    Har jeg forstått riktig at power tappingen gjøres kun via kobling av elementene til ulike rekker med forskjellig impedans? Trenger man even forsterker per rekke/gruppe, eller kan en sterk forsterker dra alt?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Har jeg forstått riktig at power tappingen gjøres kun via kobling av elementene til ulike rekker med forskjellig impedans? Trenger man even forsterker per rekke/gruppe, eller kan en sterk forsterker dra alt?
    Korrekt og en kanal er nok til å drive en HT.

    Angående Vifa TC18 så kjenner jeg de ikke, men utgangspunktet er likt det jeg har selv : 20stk Vifa TC9 (men disse er brukt som rene fullrange linjekilder, ingen power taper - alle elementene jobber likt)
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Takker, spesielt på vegne av Øyvind som er " the do'er de luxe".
    Skal prøve å forklare:
    6 i serie (48 ohm), 4 i serie symmetrisk om tweeter ( 32 ohm), 2 i serie (16 ohm), tweeter (T) og så videre. Kombinert ( resulterende) impedans er 5,05 ohm og 95 dB iflg excelarket jeg har stilt opp etter Griffins papers. Målt impedans stemte på innertieren.
    Har du mulighet til å koble om hvis power taper ikke lever opp til forventningene? Jeg er i grunnen litt skeptisk i og med at linjene skal stå på et reflekterende gulv og i nærheten av et reflekterende tak. Men dere har sikkert kontroll på det. :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er endel faktorer for og i mot.
    På illustrasjoner tegnes gjerne hele linjen avspeilet i tak og gulv uten hensyn til frekvens og direktivitet.
    Hadde det vært benyttet 2" fra gulv til tak og ingen diskant, ville jeg valgt lik power over hele linja.
    Alle linjekilder med 1 stk diskant er en bastard idet diskanten vil være en punktkilde. Ser da bort fra lange diskantbånd etc..
    Det er lagt inn enkel mulighet for å koble om idet den innerste bakplaten er koblet opp som et gammelt sentralbord..Hittil høres det veldig riktig ut.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Dette er gjennomtenkt skjønner jeg! ;) Det gjelder å velge riktige kompromisser, så dette blir sikkert et utmerket design.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg oppdaget tråden først nå jeg. Det er du som kjøpte cover av meg for en tid tilbake, ikke sant? Gratulerer med storslagent prosjekt. Virkelig imponerende! Denne tråden blir fulgt fremover.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fjerne (dempe) bakstråling og refleks til membranet, stående bølger i søylen, resonansdempe sider, front,bakplater, flytte resonans i platene oppover hvor blygummi, Tek7 og treverk kverker utysket, få opp matchvekten, sørge for like arbeidsbetingelser bak hvert element osv.

    Imponerende håndverk/tålmodighetsprøve dette her :)

    Slutter meg til konstruksjonsprinsipp for kammerne, samt mye bruk av blygummi, Men, er det ikke aldeles overkill av det myke dempematerialet?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se...
    Elementet NS3 har relativt høy Qts og som påvirkes i mindre grad her. Hensikten med kammeret er mest å dempe bakstrålingen som vi ikke ønsker å høre gjennom membranen som har tilnærmet null demping. Videre skal ikke doningen spille i bassområdet <80 Hz slik som f.eks IDS-25 med mye EQ gjør.
    Summen av overkill og feelgood-tiltak fører som regel til noe bra.
    Linjekildene er på ingen måte ferdige mht tuning og den aller siste sluttfinish.
    Vi håper å kunne publisere resultater om ikke alt for lenge og innkalle de som har PM-et vedr. lytteseanse.
    En fulltone linjekilde er en sjelden rase. Et tankekors er: Finnes det gode 4" diskanter?
    Linkwitz LX Mini benytter FU10, men også den ser en smule "forkjølet" ut på målingene oppe i HF-området.
    Så har vi spredningen som er bundet til diameteren.
    Alle argumenter kan kontres med "jo, men det høres bra ut". Det gjør av og til et gammelt halvstemt piano også, masse sjarm.
    Det koker ned til hva vi liker og foretrekker, men kombinasjonen måler bra / låter bra mener jeg skal være en stødig kurs.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kolbu som er testrommet? Ble lekre saker sette W og Ø. Godt å se dere gjøre det ene prosjektet råere enn det andre.

    P.s har plata di enda Ø.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det er bare å stikke snuten innom v anledning HC.. Er for øyeblikket i Tyskland på "fylle fryseren full jakt" (Villsvin; Hjort, rådyr , ender og etpar bærplukkere..) deilig med selvskutt bio-kjøtt:).
    Kommer plutselig tilbake !
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her er "patchboard" under bakplaten. Norsk og gresk modell....og hvordan vi opplever veien til målet ;-)
    patchboard.gif
    IMG-20151006-WA0000 (1).jpg
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    I mange tilfeller så ER veien selve målet.. ikke sant? :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Definitivt ;D
    Har fært'n av den siste vimpelen....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sikker på det?
    En ting har jeg lært... man kommer aldri helt i mål når man driver med DIY... det er alltid noe mer å hente, et par tweaks, bittelitt EQ, osv osv...
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sikker på det?
    En ting har jeg lært... man kommer aldri helt i mål når man driver med DIY... det er alltid noe mer å hente, et par tweaks, bittelitt EQ, osv osv...
    Sikkert og visst, legg merke til kneika etter siste vimpel.. (veien til neste prosjekt?).
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fra Løten Poliklinikk og skadestue;
    Nå vet vi eksakt hvor bratt notchen skal være og kombineres med naturlig deling og innbyrdes nivå.
    Foreløpig er ingenting justert, bare tegnet opp veien vi skal gå.
    En ting jeg kan formidle: Delay som vi har diskutert er i høyeste grad reelt og jeg er glad for at vi valgte power taper.
    Kam/fingering er tydelig og måltbart i nærfelt impuls, men viskes gradvis ut med avstand og frekvens.
    Et råd er å dele hvor 30 / 60 grader bøyer av, det gir best "blend". Vi velger ca 5 khz, noe som passer perfekt med notchen som vises ved 6500 hz.
    I bassen blir det kappet av mellom 100-125 til sub.
    Nå venter vi på kondiser, spoler og motstander i postkassa, så er det å måle på nytt.
    (Diskanter og baffel er midlertidig montert)
    IMG-20151007-WA0002.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nok et fantastisk byggeprosjekt! Er bildet fra MrT's hule?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    VS-folie legges på innside av frontbaffel.
    Justerbare ben ala ishockey (Boret & limt). Under pøkken kan limes filt eller SD-skum.
    IMG-20151007-WA0003.jpg
    IMG-20151008-WA0000.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk Tytte og dere andre. Moro å være konstruktør på slike når praktisk utøver både er habil designer og møbelsnekker.
    Akkurat nå går det på opp/ned 1ohm i tuningen og topphatten skal på.
    Jeg er "redd" dette er bensin på bålet, usinnasnekkeren er helt i 100 og neste prosjekt muuuligens er i gjære... Reisen er altså målet ;D
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Veldig lekkert! Dere er virkelig flinke!:D

    Skulle ikke noen av de ferdige prosjektene komme for salg?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det har vi ikke lov til å reklamere med i denne tråden..;D
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk for fine kommentarer :). Nå gjenstår kun siste trimming av kassene før de er oppe og spiller. - så da kommer nok diverse prosjekter ut for salg. He he,Tytte, slemheten på neste prosjekt avhenger litt av hva det jeg skal selge innbringer. - Men det er jo litt det samme her som alle andre hobbyer, 2-fot's-syken er gjeldende;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette ser meeeget bra ut W.Sand - jeg har dessverre ikke sett tråden din før nå. Den invenndige avstivningen må jeg kopiere ved neste mulighet!
     
    Sist redigert:

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke sett denne tråden før nå jeg heller - spent på fortsettelsen.

    Looking good!
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Dette ser meeeget bra ut W.Sand - jeg har dessverre ikke sett tråden fin før nå. Den invenndige avstivningen må jeg kopiere ved neste mulighet!
    kopier så mye du vil! Diy-trådene her er geniale sånn, med at det deles og forbedres...
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Støvet hadde knapt lagt seg etter TMM og WVT-prosjektet da abstinensen ble vekket etter et besøk hos OBs vaffelpresseri på Kløfta.
    Denne gangen skal co-operasjonen Kolbu/Moelv fly løs på Line Source.
    Etter litt fin-tenking og ballkasting med ideer landet vi på DTP-prinsippet med 20 stk 3" + 1 bånddiskant pr side.
    Her er en teaser:
    Vis vedlegget 339389 Vis vedlegget 339391 Vis vedlegget 339390
    Dette er jo bare nydelig. Kan jeg få spørre hvilket treverk det er som er brukt her? Det ser ut som valnøtt, kan det stemme?
    Hvor får man tak i det i såpass lange lengder?
    (jada, vet at dette er fra første posten og vi nå er på side 4 - men bedre sent enn aldri...)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Sider og indre front/rygg er av eikefinert mdf, mens "baklokk" & pynteplate er heltre Eik 11mm..
    Foten er 56mm x-finér bjørk, mens pyntehatten er i 24mm corian.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært en tur i Kolbu igjen.
    Alltid trivelig selv om verten påstår han serverer middelmådig kaffe. Kaffen er tipp topp selvsagt. Høyttalerne også?
    Hififolk synes jeg ofte har en tendens til å enten tenke svart eller hvitt. Like eller ikke like. Jeg og inselwind er nok uenige om hva lyd gjelder. Er selv hornmann og liker alle de feil og mangler de har. Eller jeg mener det ikke så mye feil da. Han har en fin digitalforsterker og jeg skjønner ikke hvorfor han solgt McIntosh. Har jo rør selv, 300b. Jada, jeg vet folk sier de ikke spiller bass. På den annen side har jeg ikke problemer å avdekke kvaliteter i de høyttalerne inselwind lager, og med de forsterkerne han har. Det krever bare litt innsikt og forståelse av hva andre liker og tenker. Og ikke minst lete etter kvaliteter heller enn svakheter.

    Disse høye tårnene er de kuleste han har laget. Designet er kjempefint. Ikke minst finish også. Det kommer ikke fram på bildet hvor lekre de egentlig er. Lyden står det heller ikke tilbake med. Egentlig liker jeg nok disse høyttalerne best av de han har laget. Når så mange elementer spiller sammen og ikke minst er koblet slik at de knapt finnes membranutsving, så blir det hele utrolig uanstrengt, oppløst og detaljert. Rimelig sømløst alt sammen. Det spiller stort. synes også de er tunet rimelig homogent, ikke noen som stikker seg ut. Diskanten er bare super, Fountek lager gode saker til en billig penger. Nedover deler inselwind søylene ved 120hz der et dedikert bassystem tar over. Tenk om det hadde stått noen søylebasser der også, en rekke 8" i høyden. Tanken er ganske kul.

    Takker for besøket, god kaffe og god lyd.
    Drar med meg noen rørforsterkere opp en dag.

    Håvard
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Eh-hmm..
    Om snikker Inselwind (Øyvind på norsk) har fått bensin på bålet før, så kjæm'n Haavard jaggu med nitro og svartkrutt nå.
    Er "redd" for at både WVT og DTP-Line Source blir solgt unna for å realisere noe helt nytt og spinnvilt.
    --- Jeg setter på kaffen og venter på Kolbu-ekspressen.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg vært en tur i Kolbu igjen.
    Alltid trivelig selv om verten påstår han serverer middelmådig kaffe. Kaffen er tipp topp selvsagt. Høyttalerne også?
    Hififolk synes jeg ofte har en tendens til å enten tenke svart eller hvitt. Like eller ikke like. Jeg og inselwind er nok uenige om hva lyd gjelder. Er selv hornmann og liker alle de feil og mangler de har. Eller jeg mener det ikke så mye feil da. Han har en fin digitalforsterker og jeg skjønner ikke hvorfor han solgt McIntosh. Har jo rør selv, 300b. Jada, jeg vet folk sier de ikke spiller bass. På den annen side har jeg ikke problemer å avdekke kvaliteter i de høyttalerne inselwind lager, og med de forsterkerne han har. Det krever bare litt innsikt og forståelse av hva andre liker og tenker. Og ikke minst lete etter kvaliteter heller enn svakheter.

    Disse høye tårnene er de kuleste han har laget. Designet er kjempefint. Ikke minst finish også. Det kommer ikke fram på bildet hvor lekre de egentlig er. Lyden står det heller ikke tilbake med. Egentlig liker jeg nok disse høyttalerne best av de han har laget. Når så mange elementer spiller sammen og ikke minst er koblet slik at de knapt finnes membranutsving, så blir det hele utrolig uanstrengt, oppløst og detaljert. Rimelig sømløst alt sammen. Det spiller stort. synes også de er tunet rimelig homogent, ikke noen som stikker seg ut. Diskanten er bare super, Fountek lager gode saker til en billig penger. Nedover deler inselwind søylene ved 120hz der et dedikert bassystem tar over. Tenk om det hadde stått noen søylebasser der også, en rekke 8" i høyden. Tanken er ganske kul.

    Takker for besøket, god kaffe og god lyd.
    Drar med meg noen rørforsterkere opp en dag.

    Håvard
    Hei Håvard og takk for besøket. Koselig å ha deg på besøk:). Grunnen til at jeg er skeptisk med kaffen, skyldes det at svartkoppen hos deg smaker veldig godt, og jeg med min pad-maskin føler at den kommer litt for kort til den..
    Nå har vi "Willy og jeg" brukt så mye tid med å snekre sammen disse søylene, så vil nyte dem noen uker til før de legges ut på Torget.- Men selges må de, for at neste kreasjoner skal lekes med. Veien er målet, og lyd er gøy, om det kommer ut av små nette stativht eller fra voldsomme hornutgaver..
    Huset står åpent for de som ønsker en lytt, og oppskrifter ligger på diy-sidene her på forumet. Vælkømmin!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn