DSPeaker sine venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Når det kommer til lyden av Bryston vs Antimoden, så synes jeg at Byston var en del lysere i klangen, Adele fikk en del skarpere/hardere stemme, men at det var noe bedre detaljering. Et steg til siden i forhold til Antimoden. Og igjen så vil det være snakk om smak. Men at Bystondacen er en god dac er det ingen som helst tvil om.

    Om du velger å kjøre en ny kalibrering med Antimoden på preset B så kan du sende meg en pm eller ringe meg, så kan jeg gi deg noen triks jeg har lært meg. Tenker på basscompensation og Delay....
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Må sette meg "litt" mer inn i hvordan dette gjøres med tanke på hva som kan gjøres etter kalibreringen. Tenke seg hvis jeg måtte flytte høytalerne en dag:)
    At det er muligheter for å ringe en superbruker i tillegg er priceless!!!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Man deler vel på kunnskapen sin gjør man ikke det da...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det endte selvfølgelig med at jeg kjøpte den jeg hadde til låns(takk til Alan, X3MHC, for kjempe service og utlånet av antimoden) etter at Peter(retep) hadde vært på besøk:) Svært hyggelige karer her på forumet!!

    Første gangen jeg har hatt noen fra sentralen på hjemmebesøk så det var jo spennende.. Tiden gikk fort for og si det mildt og kunne ikke fatte at det ble ca 4 timer. Men sånn er det når man driver med noe som er svært spennende..

    Kjørte en liten demo i forkant med Bryston BDA-1 uten antimoden. Han hørte fort hvor det trykket og skjønnte mitt problem ganske raskt..

    Fikk også hentet Ken Kreisel DXD808 på posten idag, mens Peter koblet opp sin PC med REV og mic.. Heldigvis kort vei til posten og med trillebåra så gikk det fort selv om det sikkert så litt rart ut..

    Vi byttet om og jeg hadde jobbet litt med plassering og funnet den beste plasseringa mtp frekvenskurven på antimoden og kalibrert før retep kom så jeg var litt forberedt og vi sparte litt tid på det.

    Peter kan sine saker for og si det sånn og det var svært givende og høre på og følge med på hva han gjorde. Gjorde mitt beste for å lære men jeg skjønnte raskt at kanskje jeg ikke ville være ferdig utlært etter denne seansen allikevel.. MEn litt har jeg lært..

    Ble svært positivt overasket når Peter sa det ikke så så veldig ille ut, foruten litt vanskelige problemer fra 2k og litt oppover.. Største problemet hos meg var etterklangen noe jeg ikke trodde var ett tema i det hele tatt. Men endel av det ble ordnet i antimoden det også..

    Subben ble også plassert i venstre hjørnet noe som var svært svært mye bedre enn høyre. Ble satt på 40HZ deling..

    Resultat: Fikk ett mye bedre stereoperspektiv, ting ble enda mer fokusert, mer ro i bilde og mere definert bass(også pga subben selvfølgelig) var vel de mest tydelige forbedringene.
    Spillte endel mer etter at jeg hadde kjørt Peter til togstasjonen og hørte enda bedre hvordan bassen egentlig bør være.. Har alltid vært fan av litt fedme nesdert i bassen og gjerne der den kanskje ikke alltid hører hjemme.. Sånn det er nå er det ikke alltid like mye bass men når det skal være mye bass så er den så bra som jeg aldri har hørt den før. Da også i mellombassen(uten sub).. Gikk bort og kjennte på subben og den var tyst, var sikker på at det var subben jeg hørte men det var høytalerne. Og da på en sang som jeg kjenner svært godt fra før(stockholm syndrome) Spillte også Black Skinhead når Peter var her.. Første gang jeg hører den skrikinga bak meg..

    - Kjenner jeg savner litt bass av og til men tror det faktisk er en uvane jeg har fått.. Peter syns det faktisk var for mye bass det jeg hadde nå så det er vel smak og behag:) Trenger du ikke EQ så er kanskje Dacèr tilsvarende pris eller selvfølgelig dyrere bedre alternativer. Men Dacèn i antimoden er svært bra!!!!

    Hadde aldri trodd noen gang at jeg skulle ha en EQ i kjeden og er enig med Peter at dette er garantert ikke for alle i den betydning av at man tweaker litt!!.. MEn grunnet mitt utgangspunkt så tor jeg det er det beste for meg..

    Kan også nevne at med Bryston i kjeden med Antimoden ikke gjorde lyden noe særlig bedre.. Tror det blir litt for mange ledd. Har også en USB konverter i front!

    Håper du blé tatt godt vare på Peter og takk for at du hintet om denne lille boksen. Tusen takk for hjelpen igjen!!

    NÅ ER DET SENGE DAGS!!!
    Hehe.. ser forresten på klokkeslettet på dette innlegget at det ble noen timer med musikk igår. DET er positivt det. Er jo derfor vi har de anleggene våres....
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Stemmer det at man ikke får oppgradert antimoden med Mac?? Finner kun for PC
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vet ikke, har PC her hjemme. Ikke noe Mac. Må nesten høre med Allan.
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da kan jeg melde meg inn her med en ny boks i hus.;D
    Forventet att jeg skulle savne litt bass de første dagene og så stille litt på lyden når jeg var blitt litt mer vant med det, men dette hørtes jo helt fantastisk behagelig ut fra første sekund (tror naboene blir glad også).

    En liten ting jeg lurte på hjelp til bare, kjører Riaa i forsterkeren i loop heter det vel og bruker tape monitor, da ble volumet veldig lavt. Måtte nærmere kl.12, har aldri hvert i nærheten av det tidligere. Noe som kan justeres på?
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Hvem plukka varpet på brukten med 3500 for en Dual Core 2.0 i dag da? Jeg tok kontakt når den lå som nest siste annonse på fremsiden og da var det for sent :)

    -Stein Ivar
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Så også den og visste at den ville gå raskt.. Lurer litt på hvorfor han ville selge..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Herlig boks dette, løftet området 230-400hz med noen db - føler det ga litt mer av det jeg manglet. Må lytte litt til før jeg gir en endelig dom..

    Prøvde meg med en huskurve å dempe bassen noen db men finner ikke helt ut hvordan det kan gjøres, noen som har tips ?

    løft.jpg


    Noen som vet om det lar seg gjøre med å bruke 2 eq bånd i samme område ?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du kan ikke bruke housekurve til å dempe bass, kun øke den, men du kan bruke lowpass eller EQ.

    Om du skal EQ-e ned topper så kan du gjøre det. Men om du skal heve dipper så skal du ikke gjøre det. De er i vertfall min erfaring. Gjør du alikel vel det så skal du være forsiktig.... Den caryen din er ikke utømmelig.

    Hvilket område tenkte du på da?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Du kan ikke bruke housekurve til å dempe bass, kun øke den, men du kan bruke lowpass eller EQ.

    Om du skal EQ-e ned topper så kan du gjøre det. Men om du skal heve dipper så skal du ikke gjøre det. De er i vertfall min erfaring. Gjør du alikel vel det så skal du være forsiktig.... Den caryen din er ikke utømmelig.

    Hvilket område tenkte du på da?
    Syntes det på noen innspillinger kan være litt basstungt så tenkte jeg kunne prøve meg litt fram, ser det ikke slik ut på kurven over også ? - tenkte egentlig på en bred demping i bunnen. 25-70 eller 80 med noen få db..Hva tror du Peter ?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om du skal dempe bredbandet i bassen så ville jeg i vertfall ha prøvd med lowpass filteret på dspeakereren. Vet du hvor du finner det i menyen? Om ikke så slår du på tråden holder på litt her jeg også...

    Hvilke instrumenter synes du det er basstungt på. De fleste liker jo noen db ekstra nedover.. Det jeg tror du hører er den brå toppen ved 250hz til 180hz

    Samtidig som at den brede dippen mellom 500hz og 1kz vil du også høre...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja.... Johnny, ble det noe bedre?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Den bassjusteringen ble ingen suksess, fikk ikke tid til å gjøre de andre justeringene - ble plutselig så folksomt her i bassenget :)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Da er en DC 2.0 på vei. Spent nå! Har store forventninger til at house curve kan hjelpe meg med å få bittelitt mer punch rundt Østfold-frekvensene. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Østfold frekvensene.... ;)

    Du får si ifra hvordan det går da vettu. Husk bare på å gi boksen noen dager med spilling (øretilvenning) før du gjør deg opp en formening.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Planen er å prøve den som kilde, pre-amp og mellom eksisterende pre-amp og effekttrinn. Jeg er litt skeptisk til å kjøre vinylen via ADA, men det skal prøves det også. Hvordan er volumet under kalibrering? Jeg kjører effekt-trinnene i mono-konfigurasjon, og det gir rimelig høyt volum allerede ved et par knepp på volum-kontrollen, med mindre jeg bruker Rothwell-pluggene for å senke det 6dB.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Planen er å prøve den som kilde, pre-amp og mellom eksisterende pre-amp og effekttrinn. Jeg er litt skeptisk til å kjøre vinylen via ADA, men det skal prøves det også. Hvordan er volumet under kalibrering? Jeg kjører effekt-trinnene i mono-konfigurasjon, og det gir rimelig høyt volum allerede ved et par knepp på volum-kontrollen, med mindre jeg bruker Rothwell-pluggene for å senke det 6dB.
    Du får beskjed om når volumet er ok før kalibrering , så det burde ikke være noe problem.

    Blir moro og høre hvordan du liker den. Men det kan nok som Retep er inne på , oppleves noe bassfattig ift det man er vandt med.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Ok, det var godt å høre. Takk til dere alle for svar! Den er rett rundt hjørnet nå, så tipper jeg får testet den i kveld eller i morgen. Jeg skal legge ut målinger når jeg får satt den opp. Hvis jeg får en jevnere bass-kurve og den føles noe fattig, så er det jo bare å dra på subene. Jeg deler de på 80-125Hz, litt avhengig av dagsformen. :) Ambisjonen er å få en basstromme til å føles som en basstromme.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror nok den vil rense en del opp i frekvensgangen din. Dvs om du har problemer slik det er idag. Den tørker ut fuktigheten om kman kan si det slik. Hos flere så er det rapportert om at detaljer, spes i bass/mellombassen kommer bedre frem.

    Korreksjonen er jo bare en del av denne boksens muligheter. Planlegger du å bruke den både mot subber og mot høyttalere? Om du bare bruker den mot høyttalerene så får du mulighet til å legge til delay på høyttalerene slik at subben(e) og høyttalerene dine slår på samme tid. Helt i fase altså. Og man kan bruke boksen til å dele bort de dypeste tonene som subben allerede tar seg av.

    Videre så er det ganske mye morsomt du kan gjøre for å skru lyden slik DU liker den. Spennende å høre hva du synes, da jeg ser på signaturen din at du sitter med relativt kostbare komponenter.

    Har prøcd DSPeaker analogt inn fra ekstern Riia, og ja, det renser en del opp der også....

    kan lese litt om inntrykkene her: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/73245-romkorigert-platespiller.html
    og det var visst ikke vi som fant opp dette.....
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Dyrt utstyr er ingen garanti for god lyd. Rommet har svært mye å si, og mitt er lite optimalt.

    Jeg har kjørt nå med fronter og suber koblet inn (subene er hektet på effektenes høyttaler-utgang, så jeg kjører highpass inn), valgte kalibreringsmodus 2.0 og med relativt høy deling på subene (125Hz) Det ga litt rare utslag på målingene, men den fant i alle fall basshullene i rommet mitt som jeg har målt meg frem til før. Korrigeringen flatet ut toppene. Bassen ble satt relativt lavt, men det var greit å fikse på med huskurven. Jeg synes å merke at bassen er mer definert når jeg drar på via huskurven og ikke så boomy som før.

    Hvis jeg skal se disse tallene i REW, bruker jeg import measurements og sier på ja på C-vekting i REW? Og deretter 1/6 smooth på oktavene? Grafene var såpass rystende at jeg skal ta noen kontrollrunder. :)

    Sånn umiddelbart merker jeg at en del musikk som før var relativt bråkete å høre på (rock) nå har roet seg en del, og er bra å lytte på. På Kari Bremnes forsvant litt, i mangel av bedre ord, flyt i diskanten? Men det kan også være at 2.0'n drar ned volumet et par dB før den kjører korrigeringene, og at det bare er høyere lyd jeg hører i bypass.

    Nå står den mellom effektene og pre-en. I morgen skal jeg prøve et par ting:
    1. Måle kun med frontene inne (de går ned til ca 100Hz)
    2. Måle kun med suber
    3. Flytte subene fra highpass via effekt til å bruke RCA ut på 2.0'n

    Når det gjelder 3: Er det slik at hvis jeg velger 0.2 modus så kan jeg fremdeles styre balanse osv på frontene?

    Førsteinntrykk av boksen er at den er godt stykke ingeniørkunst. Manualen er lettfattelig, og forklarer langt bedre enn de utallige receiver og forsterker-lefsene jeg har studert hittil. Pluss for eksempler også. Grensesnittet er logisk utformet og jeg tror de fleste med interesse for lyd burde klare å få en første måling i løpet av 10 minutter. Jeg liker også mulighetene for å justere bass, treble og profil direkte fra fjernkontrollen. Skjermen er også bra, selvom det blir litt mysing pga størrelsen. Med en litt større skjerm og en aluminiumsboks kunne DSpeaker glatt kunne tatt det dobbelte for den.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fått til noe mer med den? Ser ut som om at du er fornøyd med kjøpet.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Hei,

    ja, nå har jeg fått prøvd boksen en del. Akkurat nå står den som en DAC, og det fungerer bra. Jeg skal kjøre et par kalibreringsrunder til helgen igjen. Liker godt muligheten for huskurver og trim på diskant. Jeg har også brukt den som pre, men da blir det litt slit med platespiller, da jeg må ha et sett XLR-kabler til for å få kjørt platespiller -> RIAA-trinn i pre -> tape out -> DSpeaker -> Effekt.

    Eneste minuset hittil er at fjernkontrollens volumkontroll muter subwooferne mine, så det blir litt opp og ned fra sofaen i blant. :)

    Et spørsmål om grafene fra målingene: Er det kun den enkle Hz/SPL-kurven man får ut, eller er det mulig å dra ut waterfall osv.?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei, nei det er kun den enkle frekvenskurven man kan få ut. man kan kjøre et sveip helt opp mot 20khz, men den den er ikke noe spes nøyaktig. I vertfall er det vanskelig å få noe særlig fornuftig av den om du tenker på å ratte på med EQ mulighetene.

    Det er der REW og lignende måleprogrammer kommer inn...
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Takk for svar igjen! Bruker REW her, men med en radioshack. Lurte på å kjøpe Umik-1, da jeg slipper eksternt lydkort til Macbooken, for å ta mer nøyaktige målinger.

    Hos meg fungerer DC 2.0 best som DAC eller DAC/Pre, da støy fra pre-en min blir forsterket av DC-en. Jeg er tolerant overfor susing, men med såpass effektive høyttalere sliter jeg litt. :) Hva bør volum på DC være hvis jeg skulle prøve den i mellom pre og effekt igjen? I mitt hode bør den stå på 0 for å omgå volumkontroll, men mulig jeg tenker feil her.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker også min som dac + korreksjon samt EQ på noen plasser. Bruker også den som hipass filter ved 20hz da jeg vil unngå en meget kraftig stående bølge på 18hz. Så jeg kutter alt jeg kan ved 20hz og ned.

    Volumet står på 0 hos meg også, men jeg har tidligere brukt den opp imot 6-7db pluss. Har ikke merka meg noe, men flere rapporterer om støy ved bruk av Dualcore. Sitter selv med Klipsch RF7 som skal vere relativt lettdrivne høyttalere. Dvs høy effektivitet, men svært strøm trengende. Jeg har meget lite susing fra HT og jeg merker ingen forskjell med og uten Dualcore tilkoblet mtp sus.

    Har du fått leika deg litt med advanced innstillingene når du skal kjøre korreksjon. Der får du opp mange flere muligheter. Spes intr er det jo om du bruker Dualcore kun på fronter og kjører med subb(er) Da vil den gi deg mulighet til å forsinke lyden i HT. Samtidig som du kan dele bort de frekvensene fra HT som subb tar seg av.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan synes du Dualcore står seg mot Nad dac-en din M51?
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Hei,

    i utgangspunktet hadde det vært greit å bare kjøre den på subene, tror jeg. Litt usikker på hvordan jeg skal koble den inn for kun å gå på frontene, da subene mine bruker HT-kabel/spader på høyttalerutgangen på effektene. Må pønske litt! :)

    Jeg har kjøpt et par ekstra XLR-kabler og skal kjøre Apple TV inn i NAD m51 og optisk inn i DC-en for å kjøre A/B-testing. Er vanskelig å gjøre seg opp noen mening uten å systematisk til verks, det er litt mye ombygging i anlegget nå. :)

    Det blir i kveld med en tynn en og anlegget :)
    Du bruker pioneer som pre? Og analogt fra DC til Pioneeren?

    Testet en del i går med DC som DAC/pre på et par faste testspor jeg har (autobahn fra minimum/maximum av Kraftwerk og Avratz fra Infected Mushroom.) Den rydder virkelig opp, og det er spesielt merkbart på bassen på Avratz. Det gikk fra vannseng-bass til stramt og kontrollert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp, Digitalt fra Sb Touch til DC 2.0, analogt til Pioneer reciver. Bruker altså ikke DC2.0 til film. Skaffer meg nok en lite Antimode til subbene også etterhvert. Siden jeg har det største problemet i rommet ved 70-75hz så er planen å dele frontene over dette området, og la subbene ta seg av dette. Dermed så vil den lille antimode boxsen ta seg av den stående bølgen ved filmtitting.

    Når jeg da kjører musikk så bypasser jeg bare den lille antimode boksen og kjører DC 2.0. Har også tenkt på å teste en dedikert pre til 2 kanals musikk med HT bypass eller en integrert en med den muligheten. Men liker faktosk det Pioneer reciveren gjør. Da den jo har mulighet til å justere høyttalerene og spes subber i tid. Liker bedre lyden i 2 kanaler når MCACC i Pioneeren er aktivert enn når den er bypasset...
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Da har jeg koblet slik:

    * NAD M51 inn i CD-inngang på pre via XLR
    * DC inn i AUX1-inngang på pre via XLR

    * Apple TV er koblet med HDMI til NAD M51
    * Apple TV er koblet med optisk til DC

    * DC er kalibrert med medfølgende mikrofon.

    Apple TV sender data via HDMI og optisk på en gang.

    Så testet jeg slik:

    * DC settes i bypass
    * Satte på en AAC med Kari Bremnes på Apple TV - "Like før dagen går ned" fra "Og så kom resten av livet"
    * Volum-matchet DC og NAD M51 - skrudd DC opp 2dB
    * A/B bytte mellom begge DAC-ene

    Jeg er ikke i stand til å høre forskjell på disse to når de er matchet på volum. Ikke sjans i havet. Når jeg bytter mellom CD/AUX1 er det fullstendig sømløst. Jeg skal prøve med flere spor siden.

    * Så skrudde jeg av bypass på DC
    * Justerte volum opp 1dB på DC for å matche NAD-en

    Dette gir merkbart bedre bass (mindre "dunk" og utflyting). Nå er nok subene mine skrudd litt høyt på standard, så det er ikke M51s skyld at det blir mye bass uten korrigering.

    Når man ikke har bypass på DC-en så senker den lyden med omtrent 1dB. Tipper dette er for å gi litt headroom i korrigeringene.

    Jeg skal matche subene bedre med standard/ukorrigert oppsett, så får vi se. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende. Jeg solgte min Arcam D33 etter en testrunde mellom D33 og DC2.0. husker at det var forskjeller, men at jeg hadde vanskelig for å bestemme hvilken jeg likte best. Så da ble det til at jeg solgt Dacen. Har en bekjent som også solgte sin dac da han ikke kunne siat den han hadde var bedre. Også en dac som kostet flere ganger DC 2.0

    Spennede den testen du har lagt opp til.

    Du kan jo også sette opp oppsettet slik at du får testa M51 som dac inkl romkorreksjon fra DC 2.0

    Koble fra kilden optisk inn i DC2.0
    Koble så DC 2.0 analogt til forsterker og samtidig optisk til M51.
    Koble M51 til forsterker analogt.

    Lag en profil der du kjører med DC 2.0 analogt til forsterker. Kjør korreksjon.
    Lag en ny profil der du kjører lyden igjennom M51 til forsterker. Kjør korreksjon.

    Da kan du sammenligne begge dacene både med og uten korreksjon.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg koblet slik:

    * NAD M51 inn i CD-inngang på pre via XLR
    * DC inn i AUX1-inngang på pre via XLR

    * Apple TV er koblet med HDMI til NAD M51
    * Apple TV er koblet med optisk til DC

    * DC er kalibrert med medfølgende mikrofon.

    Apple TV sender data via HDMI og optisk på en gang.

    Så testet jeg slik:

    * DC settes i bypass
    * Satte på en AAC med Kari Bremnes på Apple TV - "Like før dagen går ned" fra "Og så kom resten av livet"
    * Volum-matchet DC og NAD M51 - skrudd DC opp 2dB
    * A/B bytte mellom begge DAC-ene

    Jeg er ikke i stand til å høre forskjell på disse to når de er matchet på volum. Ikke sjans i havet. Når jeg bytter mellom CD/AUX1 er det fullstendig sømløst. Jeg skal prøve med flere spor siden.

    * Så skrudde jeg av bypass på DC
    * Justerte volum opp 1dB på DC for å matche NAD-en

    Dette gir merkbart bedre bass (mindre "dunk" og utflyting). Nå er nok subene mine skrudd litt høyt på standard, så det er ikke M51s skyld at det blir mye bass uten korrigering.

    Når man ikke har bypass på DC-en så senker den lyden med omtrent 1dB. Tipper dette er for å gi litt headroom i korrigeringene.

    Jeg skal matche subene bedre med standard/ukorrigert oppsett, så får vi se. :)
    Det som er spennende er jo om du liker den tørre stramme bassen DC 2.0 gir på musikken du liker og spiller til vanlig. At den trøker opp i de nedre oktavene er det i vertfall ikke noe tvil om.

    Har du oppdaga at når bassen strammes inn så dukker det opp en del detaljer som tidligere har "druknet" i bassen? Liker du den smale sweetspoten DC 2.0 gir? Er ikke alle som liker det den gjør med lyden.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Hei,

    jeg har akkurat koblet om hele anlegget (for å dobbeltsjekke høyre/venstre, faser og gått over fra å kjøre trinnene i mono til å bruke en standard kanal pr effekt), og skal teste dette i morgen kveld med NAD M51 som DAC på rom-korreksjonen. Jeg skal også teste å kjøre NAD M51 som ren pre inn i DSpeaker for å se om det er noen forskjell i støygulvet da.

    Hos meg merker jeg tydelig en oppstramming, som du kaller det, på bassen, og det slår som regel heldig ut. Noen låter (Autobahn live fra Minimum Maxim av Kraftwerk https://www.youtube.com/watch?v=mZgULbLm5do ) så er det virkelig heldig med litt slapp, tung bass på starten, da det føles som en bil starter i stua. Men i det store og det hele er det en forbedring. Det er vel en vanesak.

    Når det gjelder lydbildets mer fokus mener jeg at dette er ganske lett å observere på Ane Bruns "These days", men ikke siter meg på det. Jeg skal teste litt til før jeg konkluderer der.

    DC 2.0 er definitivt en "keeper"
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg endte opp med kalibrere bare opp til 150Hz, da bevarte jeg mer av "romligheten" i lyden. Deretter senket jeg diskanten -2dB og kjørte opp bassen +1dB. Nirvana.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg endte opp med kalibrere bare opp til 150Hz, da bevarte jeg mer av "romligheten" i lyden. Deretter senket jeg diskanten -2dB og kjørte opp bassen +1dB. Nirvana.
    Hvordan har du koblet den da - som dac , pre , eller mellom pre og effekt ?
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg endte opp med kalibrere bare opp til 150Hz, da bevarte jeg mer av "romligheten" i lyden. Deretter senket jeg diskanten -2dB og kjørte opp bassen +1dB. Nirvana.
    Hvordan har du koblet den da - som dac , pre , eller mellom pre og effekt ?
    Den står da som DAC. Skulle ønsket den kunne stå mellom effekt og pre, men får det ikke helt til pga støy. Høyttalerne er relativt sensitive, så det blir ikke stille da. Skal prøve igjen senere, men nå skal det nytes!

    Det som jeg synes fungerer best er at jeg kan regulere subene lettere. Jeg setter de til en moderat gain, og så styrer jeg bassnivået i DC-en. Da får jeg styrt volumet på de forskjellige frekvensene, i motsetning til å bare justere gain på subene som påvirker hele frekvensområdet de spiller på.

    Videre er rommet mitt ganske livlig, og Adytonene temmes med en trim av diskanten.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg endte opp med kalibrere bare opp til 150Hz, da bevarte jeg mer av "romligheten" i lyden. Deretter senket jeg diskanten -2dB og kjørte opp bassen +1dB. Nirvana.
    Hvordan har du koblet den da - som dac , pre , eller mellom pre og effekt ?
    Den står da som DAC. Skulle ønsket den kunne stå mellom effekt og pre, men får det ikke helt til pga støy. Høyttalerne er relativt sensitive, så det blir ikke stille da. Skal prøve igjen senere, men nå skal det nytes!

    Det som jeg synes fungerer best er at jeg kan regulere subene lettere. Jeg setter de til en moderat gain, og så styrer jeg bassnivået i DC-en. Da får jeg styrt volumet på de forskjellige frekvensene, i motsetning til å bare justere gain på subene som påvirker hele frekvensområdet de spiller på.

    Videre er rommet mitt ganske livlig, og Adytonene temmes med en trim av diskanten.
    Ok. Og hvordan synes du den er som dac da ift NAD'en du har ?
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    [
    Ok. Og hvordan synes du den er som dac da ift NAD'en du har ?
    Jeg synes den er identisk, med unntak av at DC-en har et par decibel lavere utgangsnivå. Når jeg volum-matcher denne så klarer ikke jeg å høre forskjell.

    Dog, NAD-en er penere, har flere innganger (bl.a. 2 * HDMI inn og 1 ut), finere fjernkontroll osv. Mest sannsynlig beholder jeg begge :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn