DSPeaker sine venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen wannfall:

    Utgangspunkt uten DSpeaker uten subber og uten akustikk.

    vannfall uten dspeaker, sub og akustikk.jpg


    Med subber:

    vannfall chello + subb uten dspeaker.jpg


    Med akustikkplater og DSpeaker

    vannfall chello ferdig.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Frekvensgangen tror jeg var med 1/6 glatting.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette skulle vel vise noe av det denne boksen gjør. Var det noe slikt du var ute etter Proffen? Har desverre ikke målinger av nakent rom og DSpeaker. Da jeg glemte å lagre etterhvert som akustikk platene fant sin plass på veggen.


    Kan gjøre et forsøk i et annet rom, loftsstua når jeg får tilbake dac-en min som er på utlån. Om det er av intr for deg.


    Blir da kun med et par B&W 602, da jeg ikke vil flytte på Trianglene mine. men en indikasjon vil nok komme på hva den gjør..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Her er noen eksempel på hva som skjer med og uten DSpeaker antimode. og litt jusetring av HT plassering, og sub.

    Denne personen var bra fornøyd med hvordan det låt før jeg tok turen hjem til han. vi brukte vel ca 4timer på dette prosjektet og konsentrerte oss kun om bassen.

    Første bilde er orginalt oppsett, slik det stod før vi satte igang,

    Vis vedlegget 236052
    dette var vell hjemme hos meg det Peter.
    sitter nå å hører musikk med 2 stk 15" Dayton subber uten noe boom i bassen.
    sitter å veksler mellom før og nå, rister på hode om hvordan det var før.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt til mas.
    da må jeg fyre pc til valper.
    Skal se hva jeg får til, men nå koser jeg med musikk+ kakkler med der.
    Men det er hyggelig det;)
    blir ikke idag, men i morgen kan hende.

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal se hva jeg får til, men nå koser jeg med musikk+ kakkler med der.
    En helt riktig prioritering det der Osten...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ny firmware lagt ut på dspeaker sine sider feb 2014.


    [h=3]Feb 14 2014 Beta[/h]
    • Improved high resolution (24/96) audio support via Toslink
    • Added the ability to enable/disable custom parametric EQs quicker by pressing the green/red button on the remote when the filter list is visible
    • General stability improvements

    Lasta ned netopp og installasjon gikk som en lek. Nå står det jaggu med 24 bit i displayet når jeg spiller 24bit filer.... og 16 bit når jeg spiller av falc rippet fra cd-er.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei, desverre så har jeg ikke det. Kunne egentlig tenkt meg det, kanskje mest for å kunne kanskje ha mulighet til å korte inn stømkabelens lengde. Hadde vert topp om den hadde nettbrønn, slik at man kunne få en passe lang kabel.

    Men synes den koster litt mye, godt over 2500kr levert hjem/posten.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da har DSPeaker Anti Mode Dual Core 2.0 ankommet, så da er jeg vel en del av DSPeaker sine venner:) Håper på og gå testet litt i kveld, men bygger bassfeller fortiden så håper det blir litt tid til DSPeakeren!
     
    Sist redigert:

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Hei, desverre så har jeg ikke det. Kunne egentlig tenkt meg det, kanskje mest for å kunne kanskje ha mulighet til å korte inn stømkabelens lengde. Hadde vert topp om den hadde nettbrønn, slik at man kunne få en passe lang kabel.

    Men synes den koster litt mye, godt over 2500kr levert hjem/posten.
    Jeg spurte produsenten om de hadde noen formening om saken og her er svaret jeg fikk:

    "We don't have experience of that particular PSU but we have tried a couple of third party PSUs in the past -- both by measuring in the lab and also by listening in the demo room. Quite frankly we haven't been able to make a difference. After all, if a different choice of a power supply would improve the sound significantly we would have provided that PSU with the product in the first place :) That said, some of our customers (especially in the U.S.) have indeed reported sonic improvement by switching to a new PSU. This might be mostly psychological but since the conditions at home (the electrical network etc) differ one can never rule out the possibility that a real-world, verifiable difference would exist after all."

    Jeg tror at jeg slår meg til ro med den strømforsyningen som fulgte med. Jeg får sikkert mer glede av å bruke de pengene på musikk i stedet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Helt ærlig så tror jeg 2500kr i musikk vil gi deg mer glede. Er rimelig greit å få svar fra folkene i DSPeaker, men det er ikke alltid du får det svaret du ønsker...

    Men kortere/mindre kabelsalat er alltid positivt. ( tror jeg ;D )
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hei, Jeg har hatt en DSPeaker til hjemlån og har fått koblet opp og kalibrert.

    Er helt fersk når det gjelder kalibrerering men skjønner at den grafen jeg har ikke er noe særlig bra:) Sitter ca 5m fra HT og det er 2.1m mellom dem. Får ikke gjort noe mer med avstanden enn 20cm+- til sweetspot da jeg har alt plassert i stua..

    Bruker en USB konverter i front.

    Legger ved bilde og håper noen kan si noe. Ser ut som den ikke har gjort så mye foruten en syk topp på rundt 70hz.
    Gikk inn i advanced og valgte 80-500hz og plassert mic på ett kosteskaft i ca der jeg sitter..
    Beklager bildekvaliteten

    Ikke noe håp?:)
     
    Sist redigert:

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Vist man kjøper en slik boks, er det noen som gjør hjemmebesøk å tar justeringsjobben? I tilfelle, mye skal folk ha for det? Bor mellom drammen å kongsberg ..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den justeringsjobben gjør boksen selv. Men dess bedre arbeidsforhold boksen har jo bedre vil resultatet bli. Så man bør altså legge tilrette så godt som mulig før man kjøper en slik boks. Den boksen som du ser tar kun topper, dippene i frekvensområdet må du behamdle med plassering av HT plassering av Sweetspot og andre akustiske tiltak.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Rew å slikt, eller grafer å skjønner man lite av, siden man aldri har gjort noe som helst med slikt. Så alt er bare å pluggen den inn, å så trykke på en knapp å så er det gjort? Ikke mye man får gjort med plassering av høyt, kun litt frem å tilbake. Å kjøper man den på avshop?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hei Norcane,

    AM2DC har definitivt fikset den høye toppen du hadde ved 70 Hz, så her er allerede mye gjort.

    Av bildet du har postet, så ser det dog ut som du har kommet i skade for å begrense EQ-området oppover til 80 Hz. Om du bruker Advanced, så velg en høyere grense for justeringsområdet (max er 500 Hz, men hold deg helst under 300 Hz). Om du velger Typical, så vil AM2DC selv avgjøre hvilken øvre grense som er fornuftig i forhold til din romrespons. Det er normalt best å begynne med Typical, så kan du heller vurdere Advanced opsjonen etter hvert ved behov.

    Alan
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rew å slikt, eller grafer å skjønner man lite av, siden man aldri har gjort noe som helst med slikt. Så alt er bare å pluggen den inn, å så trykke på en knapp å så er det gjort? Ikke mye man får gjort med plassering av høyt, kun litt frem å tilbake. Å kjøper man den på avshop?

    Se svaret fra X3MHC...

    Ja den er plug and play. Men den er er godt verktøy som ved kombinasjon med REW, og en del tid vil kunne gjøre underverker for lyden. Men sett opp HT der det låter best i sammenheng med plassering av sweetspot, ikke hvor det ser penest ut ( om du får lov) da det veldig skjelden er hvor det låter best. Gi den så gode arbeidsforhold som mulig. Så vil den AM2DC ta seg av toppene dine i frekvensgangen. Den rører stort sett ikke dippene dine.

    Sett mikrofonen på noe som gjør at den har luft rundt seg. Og sett den i sweetspot, plugg inn mikrofonen og sett igang. Still inn på 2.0 kanaler og sett hvor langt opp du vil at den skal jobbe, og der er flere valg, men alt dette står bra forklart i manualen som følger med.

    Sett volum slik at AM2DC blir fornøyd, gå nesten ut av rommet og trykk og og forlat rommet. 12-15min etterpå så er den ferdig ( da blir det stille ). Vær oppmerksom på at det ikke er alle som liker den tørre lyden denne boksen gir. Og vær også oppmerksom på at sweetspot blir VELDIG smal. Så den er ikke for alle.

    Det er det den gjør automatisk, resten av mulighetene så må du nesten bruke REW eller andre rom målings verktøy for å brukt riktig.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Trodde jeg valgte 80-500hz jeg..Skal prøve på nytt imorgen.. Uten tvil en spennende sak og at man får svært mye for pengene!! Konverteren i den er også veldig bra men syns det er litt dumt at den kun tar optisk.
    Hos meg etter korreksjon blir mye av bassen borte men det blir også mer ryddigere netopp på grunn av det. Men som nevnnt vil prøve på nytt imorgen.

    Hei Norcane,

    AM2DC har definitivt fikset den høye toppen du hadde ved 70 Hz, så her er allerede mye gjort.

    Av bildet du har postet, så ser det dog ut som du har kommet i skade for å begrense EQ-området oppover til 80 Hz. Om du bruker Advanced, så velg en høyere grense for justeringsområdet (max er 500 Hz, men hold deg helst under 300 Hz). Om du velger Typical, så vil AM2DC selv avgjøre hvilken øvre grense som er fornuftig i forhold til din romrespons. Det er normalt best å begynne med Typical, så kan du heller vurdere Advanced opsjonen etter hvert ved behov.

    Alan
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    @Norcane. Når du tar bort den trøbbelfrekvensen på ca65-70 hz så vil det høres litt bassfattig ut. Men la det gå noen dager og hør på musikk. Dette er lyd som kryper innpå deg. Men det er slett ikke sikkert at det er den lyden du er ute etter.

    Og som X3MHC sier, så ser det ser ut som om du kun korrigerer opp til 80hz....
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Hvis det er noen her som vil selge sin dual core 2,0 er det bare å ta kontakt :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Trodde jeg valgte 80-500hz jeg..Skal prøve på nytt imorgen.. Uten tvil en spennende sak og at man får svært mye for pengene!! Konverteren i den er også veldig bra men syns det er litt dumt at den kun tar optisk.
    Hos meg etter korreksjon blir mye av bassen borte men det blir også mer ryddigere netopp på grunn av det. Men som nevnnt vil prøve på nytt imorgen.
    Under Advanced-kalibrering, så må du velge en frekvens mellom 80 og 500 Hz som øvre grense for auto (EQ) korrigeringen. Du velger altså ikke et intervall her, men en øvre grenseverdi (den oppskriften du fikk av meg kan nok misforstås på enkelte punkter i og med at det var en huskelapp til meg selv for bruk ved installasjoner).

    Benytt dog heller Typical-kalibrering om det ikke er en spesiell grunn til å sette øvre frekvensgrense manuelt. Da slipper du i tillegg å ta stilling til nivåkompensasjon for dipper og tidsretting av kanaler. I noen tilfeller kan det naturligvis være mest hensiktsmessig å sette alt dette selv ved å velge opsjonen Advanced, men opsjonen Typical vil være tilstrekkelig for de aller fleste, i alle fall innledningsvis.

    --

    Når Typical er valgt, så setter for øvrig AM2DC selv nivåkompensasjonen for dipper til NORM (for normal) og tidsrettingen til 'Off' om et 2.0 Stereo oppsett er valgt (dette fordi AM2DC antar at bruker har satt opp høyttalerne med lik avstand til lytteposisjonen, hvilket naturligvis er det eneste korrekte). For et oppsett med sub'er, så stiller saken seg litt annerledes i og med at 2 sub'er ikke nødvendigvis er plassert like langt fra lytteposisjonen. AM2DC vil her velge 'Auto-detect' for tidsretting av sub'ene. Øvre frekvensgrense for en Typical-kalibrering vil kunne variere fra rom til rom da AM2DC som nevnt fastsetter denne basert på målt romrespons.

    Under er noen råd rundt valg av verdier til auto-EQ prosessen ved bruk av Advanced-kalibrering:

    Nivåkompensasjon for dipper:
    Velg OFF om du er redd for å overbelaste din effektforsterker eller om du kun ønsker å fokusere på å kutte topper.
    Velg MAX om du har en effektforsterker med masse kraftreserver og du samtidig ønsker å sjekke hva AM2DC maksimalt kan få til med auto-EQ.
    Velg NORM for en gyllen middelvei.

    Tidsretting: Velg OFF for et symmetrisk oppsett og AUTO-DETECT for et asymmetrisk oppsett (da tenker jeg på høyttalere/sub'er i forhold til lytteposisjon, ikke i forhold til rommet).

    Øvre frekvensgrense for auto-EQ: Gjenstand for tuning, men den bør normalt ikke settes høyere enn 100-300 Hz for å begrense signalkorrigeringen til å ligge innenfor bassområdet.

    --

    Som Retep påpeker, så vil det kreve litt tilvenning etter at de resonerende frekvenstoppene er jevnet ut. Typical-opsjonen er satt opp slik at det gjennomsnittlige lydtrykket i bassen skal bli minst mulig berørt av EQ-prosessen siden Typical tillater både reduksjon av topper og heving av enkelte dipper. Sluttresultatet er en mindre farget bass (mere nøytral bass). Om man liker det eller ei er opp til den enkelte, men det er liten tvil om at bassen er mere korrekt i gjengivelsen av musikken etter bruk av EQ (eller andre tiltak som fører til en jevnere frekvensrespons).

    Hos noen vil dog problemer med basslekkasje ut av rommet kunne føre til at en flat frekvensgang i bassområdet ikke faller i smak, og i slike rom må man ty til en såkalt huskurve for å kompensere for basstapet. Dette er noe AM2DC faktisk tilbyr, både i form av en egen menyopsjon (House curve) og on-the-fly direkte fra fjernkontrollen.

    Alan
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja denne boksen er meget oppegående !
    Og jeg må si at dac-delen i denne er meget bra i mine ører .
    Det eneste man kanksje kunne ønsket seg , var en coax inngang i tillegg .
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er en syk syk boks.. ;D Og jeg bruker dacen i den til dac i mitt system. Det jeg savner er muligheten til å dele bort de dypeste tonene fra hovedhøyttalerene, men samtidig gi de til subbene. Og det samme med Delay muligheten. Skulle kunne kjøre delay på hovedhøyttalerene, men ikke på subbene. Man må til med flere bokser for å få til det. Men nå er jo dette fortsatt en boks til 6000kr. Så jeg synes det jeg sprø om er litt mye å håpe på.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, om målet er å tidsrette høyttalere og sub'er opp mot hverandre, så må høyttalerne gis et delay p.g.a. latency i sub'ene - med mindre sub'ene står nærmere lytteposisjonen enn høyttalerne. For å få til dette trenger du 2 stk AM2DC.

    Merk at en subwoofers faseinnstilling ikke vil kunne gi tidsretting, men kun faseretting. Og ved å korrigere fasen, så introduseres enda mere delay hos sub'en.

    Alan
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, om målet er å tidsrette høyttalere og sub'er opp mot hverandre, så må høyttalerne gis et delay p.g.a. latency i sub'ene - med mindre sub'ene står nærmere lytteposisjonen enn høyttalerne. For å få til dette trenger du 2 stk AM2DC.

    Merk at en subwoofers faseinnstilling ikke vil kunne gi tidsretting, men kun faseretting. Og ved å korrigere fasen, så introduseres enda mere delay hos sub'en.

    Alan
    Jepp, stemmer det. Har prøvd og funnet ut at fasen på subben høres best ut med 0. GD ser ikke spes bra ut under 45hz som er ca delefrekvensen til subbene. Har to høye topper på 40hz og 20hz... Men dette har lite med Dualcoren å gjøre..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Da har jeg tatt ny måling med typical og mikrofon nøyaktig i sweetspot..


    Hos meg blir det for slankt med kalibreringa.. Prøvde meg litt på house curve men ikke nok til at det ble så mye bedre.. Er nok litt tidlig og gi seg da jeg ser mulighetene er mye mer enn de jeg så vidt har berørt.
    Når det er sagt så syns jeg denne antimoden er verdt prisen som ren Dac alene.. Litt mer grovkorna enn min egen Bryston BDA-1 men den koster også tre ganger så mye. Men må legge til at jeg bruker en svært god USB konverter i front noe som garantert hjelper!!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg tatt ny måling med typical og mikrofon nøyaktig i sweetspot..


    Hos meg blir det for slankt med kalibreringa.. Prøvde meg litt på house curve men ikke nok til at det ble så mye bedre.. Er nok litt tidlig og gi seg da jeg ser mulighetene er mye mer enn de jeg så vidt har berørt.
    Når det er sagt så syns jeg denne antimoden er verdt prisen som ren Dac alene.. Litt mer grovkorna enn min egen Bryston BDA-1 men den koster også tre ganger så mye. Men må legge til at jeg bruker en svært god USB konverter i front noe som garantert hjelper!!
    Ja jeg er enig i at det kan bli en smule slankt "rett fra boksen".
    En mulighet jeg prøvde som ga veldig bra resultat var å sette i skumproppene i bassportene når jeg kjørte kalibreringen , for så å ta dem ut igjen etterpå.
    Et annet alternativ er å ta det hele manuelt med EQ - rett og slett kun kutte "skalken" av den verste peaken din som ser ut til å være ved rundt 60 hz.
    Ser også ut til at du mangler en del nivå fra 100 hz og oppover , og det bidrar nok også til at fort kan bli litt slankt hvis man fjerner for mye lengre ned.

    Ellers er jeg enig med deg mtp dacen ja - moro å høre at den står seg såpass bra mot Bryston-dac'en din :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Du får jobbe mere med huskurven da denne burde bringe deg i mål.

    Om du har anledning til det, så benytt AM2DC til å måle frekvensgangen (ikke kalibrering, men ren måling) for alternative høyttalerposisjoner. Det ser ikke pent ut i området over 100 Hz, så kanskje du på denne måten kan finne en bedre plassering.

    Alan
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du kan også legge til bass ved å trykke på piltastene opp og ta bort bass ved å trykke piltasten ned, når du er helt ute på hvoved skjermen. bassen fra 100hz og ned ser ut som et godt utgangspunkt, men om du synes det blir for lite så er jo dette noe av det som er ganial med Dualcore, ma legger bare til der men ønsker.

    Ta en roomresponse og se hvordan det hele tar seg ut lenger opp i frekvens. Om du ser at noe stikker av en eller annen plass så kan du gå inn med EQ der og se/høre om det hjelper.

    Kommer ned til deg en ettermiddag og tar med pc så får vi se hva vi kan få ut av det...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er et superverktøy, men det tar tid å sette seg inn i hva den kan gjøre med lyden og hvordan du skal og hvor du skal bruke den. Problemet med den, som jeg ser, er at man fort henger seg opp i hvordan det måler, og ikke hvordan det høres ut. Dette er grunnen til at når jeg har vert rundt å hjelp ( noen få) med Dualcore og med andre EQ bokser. og måling av rommet. Så spør jeg alltid om de vil se hvordan HT+Sweetspot+HT måler, da det ofte ikke vil lønne seg å vite hvordan rommet måler rett og slett. Vil man vite det, så må man være oppmerksom på at det vil koste mye tid, heldigvis relativt lite penger om man kan gjøre ting selv, for å få relativ mye bedre lyd. ( etter mine ører)

    Siden du har Dualcore og jeg kommer ned med REW så kan jeg sette inn noen eqplasser etter hvordan DU liker lyden, og plassere ting mer riktig i rommet ( med de mulighetene du har ) Men jeg håper du har noen timer. For det går fort det.
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    83
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Retep,
    er du lønnet av Dspeaker tro? Nå har du skrevet så mye positivt om denne saken, at også jeg ble nødt til å legge inn en bestilling :) Det skal bli spennende å teste den ut.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Han får sin lønn i himmelen av alle oss som er kommet inn i menigheten:)

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... Har prøvd det der med himmelen og jeg har ikke noe å frykte...

    Men ang DSPeaker, så er jeg bare rett og slett fantastisk fornøyd med hva den gjør med lyden hos meg og flere andre. Og vil gjerne at så mange som mulig får prøvd den og kanskje får man på plass den siste brikka i puslespillet med den. Men den er ikke for alle. Det er jeg ganske tydelig på.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Det endte selvfølgelig med at jeg kjøpte den jeg hadde til låns(takk til Alan, X3MHC, for kjempe service og utlånet av antimoden) etter at Peter(retep) hadde vært på besøk:) Svært hyggelige karer her på forumet!!

    Første gangen jeg har hatt noen fra sentralen på hjemmebesøk så det var jo spennende.. Tiden gikk fort for og si det mildt og kunne ikke fatte at det ble ca 4 timer. Men sånn er det når man driver med noe som er svært spennende..

    Kjørte en liten demo i forkant med Bryston BDA-1 uten antimoden. Han hørte fort hvor det trykket og skjønnte mitt problem ganske raskt..

    Fikk også hentet Ken Kreisel DXD808 på posten idag, mens Peter koblet opp sin PC med REV og mic.. Heldigvis kort vei til posten og med trillebåra så gikk det fort selv om det sikkert så litt rart ut..

    Vi byttet om og jeg hadde jobbet litt med plassering og funnet den beste plasseringa mtp frekvenskurven på antimoden og kalibrert før retep kom så jeg var litt forberedt og vi sparte litt tid på det.

    Peter kan sine saker for og si det sånn og det var svært givende og høre på og følge med på hva han gjorde. Gjorde mitt beste for å lære men jeg skjønnte raskt at kanskje jeg ikke ville være ferdig utlært etter denne seansen allikevel.. MEn litt har jeg lært..

    Ble svært positivt overasket når Peter sa det ikke så så veldig ille ut, foruten litt vanskelige problemer fra 2k og litt oppover.. Største problemet hos meg var etterklangen noe jeg ikke trodde var ett tema i det hele tatt. Men endel av det ble ordnet i antimoden det også..

    Subben ble også plassert i venstre hjørnet noe som var svært svært mye bedre enn høyre. Ble satt på 40HZ deling..

    Resultat: Fikk ett mye bedre stereoperspektiv, ting ble enda mer fokusert, mer ro i bilde og mere definert bass(også pga subben selvfølgelig) var vel de mest tydelige forbedringene.
    Spillte endel mer etter at jeg hadde kjørt Peter til togstasjonen og hørte enda bedre hvordan bassen egentlig bør være.. Har alltid vært fan av litt fedme nesdert i bassen og gjerne der den kanskje ikke alltid hører hjemme.. Sånn det er nå er det ikke alltid like mye bass men når det skal være mye bass så er den så bra som jeg aldri har hørt den før. Da også i mellombassen(uten sub).. Gikk bort og kjennte på subben og den var tyst, var sikker på at det var subben jeg hørte men det var høytalerne. Og da på en sang som jeg kjenner svært godt fra før(stockholm syndrome) Spillte også Black Skinhead når Peter var her.. Første gang jeg hører den skrikinga bak meg..

    - Kjenner jeg savner litt bass av og til men tror det faktisk er en uvane jeg har fått.. Peter syns det faktisk var for mye bass det jeg hadde nå så det er vel smak og behag:) Trenger du ikke EQ så er kanskje Dacèr tilsvarende pris eller selvfølgelig dyrere bedre alternativer. Men Dacèn i antimoden er svært bra!!!!

    Hadde aldri trodd noen gang at jeg skulle ha en EQ i kjeden og er enig med Peter at dette er garantert ikke for alle i den betydning av at man tweaker litt!!.. MEn grunnet mitt utgangspunkt så tor jeg det er det beste for meg..

    Kan også nevne at med Bryston i kjeden med Antimoden ikke gjorde lyden noe særlig bedre.. Tror det blir litt for mange ledd. Har også en USB konverter i front!

    Håper du blé tatt godt vare på Peter og takk for at du hintet om denne lille boksen. Tusen takk for hjelpen igjen!!

    NÅ ER DET SENGE DAGS!!!
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble tatt godt vare på når jeg kom hjem ja.

    Det som er trøbbelet ditt i det rommet er som vi snakket om refleksjoner, Siden dette er en stue uten noen akustiske remedier så er det begrenset hva vi kan få til på så kort tid. 4 timer er ingenting i forhold til de 250timene jeg har brukt på å sette opp anlegget/rommet her hjemme.

    Det som kan sies er jo at Antimoden gjør det den skal hos deg også ta bort de to store dominerende toppene du hadde ved ca 75hz og 50hz. At du liker bass og trøkk er som du sier en smakssak. Og man er jo forskjellige og det må man få lov til å være. Det er jo naturlig at du synes det kanskje blir litt tørt i bassen nå vi tar bort henholdsvis 12db ved 70 hz og 9db ved 50hz. Men at dassen diin ble renere er det ikke noen tvil om.

    Det du nå kan prøve med Antimoden og subben, er å ta en ny kalibrering med subben i kjeden. Men sette delingen på subben på 100hz, da vil du kanskje få bort den lille dippen du har ved 90hz. Så må du legge inn en EQ eller to for å få bassen opp i personlig nivå lenger nede. Det kan jeg hlepe deg med over tlf om du ikke fikk det helt med deg, evnt å legge inn en housekurve. bare pass på at du bruker preset B slik at du ikke kødder til preset A som du er fornøyd med.

    Jeg vil også tro at du vil føle at det er npk bass, når du blir vant til at de stående bølgene er borte, da det er en stor overgang. Jeg tror også at du vil legge merke til at det er mye flere nyansker i bassen etterhvert. Det du kan gjøre er å kun lytte til Antimoden en ukes tid så kan du sette den i bypass og sammenligne.

    For å komme veldig mye lenger i lyden, som er god hos deg nå, så må du ha mulighet til å plassere høyttalere og sweetspot der det låter best, ikke der anlegget ser finest ut. Men det hadde du noen planer om forsto jeg. Da vil du ha mulighet til å løfte lyden til uante høyder. ;D

    Trøbbelet hos deg nå er fluterekko ( mange harde flater som står vinkelrett mot hverandre. Gulv/tak og den ene sideveggen, samt frontvegg og bakvegg. Samtidig som refleksjonene dine mellom 1ms og 15ms er noe høye/kraftige. Spes mellom 2ms og 10ms, men det er vanskelig å gjøre noe med i en dagligstue der du ikke står fritt til å plassere møbler og andre tiltak fritt. Og jeg har sett LANGT verre for å si det slik. Og det er heller ikke sikkert at du vil like et rom som har kontroll på det. Alt handler jo om hva du liker, ikke hva andre liker og mener. Det mener ivertfall jeg... øhh... Du skjønner sikkert. ;D

    Om du ønsker så kan du jo ta en tur opp til meg og høre. Blir sikkert bassfattig... ;D, men du får i vertfall inntykk av hvordan det låter i et rom som gir refleksjoner på et mye lavere DB nivå, enn hos deg. Er fortsatt mye hjemme på dag og kveldstid.

    Kjempetrivelig å treffe deg og å høre på oppesttet ditt! Takk for kaffi og boller. Så snakkes vi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn