Jeg har et spørsmål som dere med DSPeaker produkter kanskje kan hjelpe meg på vei med en avgjørelse..
Jeg har bredbåndselementer som er delt mot 2 stk basser som er aktivt delt ved rundt 100 Hz.
basselementene er drevet av 1 stk XTZ subamp-1 hver, toppene av et 300B effekttrin.
Pre er også rør med innebygd RIAA.
Jeg ønsker i utgangspunktet bare å korrigere romproblemene i bassområdet.
Jeg har sett på 8033s-II men denne gir bare Mono ut til bassene.
Dualcore 2.0 gir stereo men for å få dette greit til må man kjøre signalet til hele HT gjennom denne. Jeg leser at noen ikke opplever forringelse oppover mens andre gjør det.
Selv er jeg skeptisk...
Korrigering av kun bassene kan og gjøres med denne (0.2) men jeg leser at det er mye problemer med det...
Noen kjappe målinger av systemet ble gjort i helgen og avdekket at delefrekvensinnstillingene på xtz ampene vel ikke virker helt bra.
Ampene skal kune dele fra 40-240Hz, jeg har dem innstilt på drøyt 100.
Når vi så målte bare bassene ga de godt med energi opp til 150 Hz og rullet så svakt av opp til 250.
Frekvensen ble satt til 40Hz og måling viser da en lik kurve, bare med en generell senkning på 5-6 db.
Toppene begynner avrullingen på rundt 100 Hz og slakt ned til 80 Hz.
Dette gir en ganske brei overlapp..
Tips og syspunkter mottas med takk både med tanke på hviket korrigeringssystem som kan brukes evt. andre tips relatert til akustikk. Rommet har 5 cm dempeplater i førsterefleksjoner og to bassfeller i hjørner av frontveggen fylt med flexi-A plater (bredde 80 x høyde 120cm).
Det ble et langt innlegg dette, håper det er forståelig
Grafene viser HHT-lilla, VHT-blå og gul er begge.