Digitale avspillere DSP vs DSP

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nå har jeg vært innom skrenten en liten tur.
Avslappet og hyggelig som forventet, mye musikk prat, selvfølgelig noe hifi prat og masse tullprat.
Fikk par turer ned i chasielongen med par forakjellige innstillinger på Dirac og par på Trinov.
Meningsløst å mene noe om kvalitet på det eller andre DSP systemet, men det som jeg derimot mener at er helt klart er
at et komptent sammensatt DIY setupp med en bra DSP er en musikk formidler av rang.
I morgen er planen å kjøre AL og jeg tar sikte på å titte innom da også.
De som har vært tilstede og styrt dette hele tiden kommer sikkert med en oppsummering, men regner ikke med noen konklusjon.
Rett sikker på at de involverte er så erfarne i dette at det ikke vil bli trukket konklusjoner av så korte forsøk.
At det derimot er nyttig, hyggelig og lærerikt å bli med på en slik seanse er hevet over all tvil.

H
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.684
Antall liker
4.143
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Nå har jeg vært innom skrenten en liten tur.
Avslappet og hyggelig som forventet, mye musikk prat, selvfølgelig noe hifi prat og masse tullprat.
Fikk par turer ned i chasielongen med par forakjellige innstillinger på Dirac og par på Trinov.
Meningsløst å mene noe om kvalitet på det eller andre DSP systemet, men det som jeg derimot mener at er helt klart er
at et komptent sammensatt DIY setupp med en bra DSP er en musikk formidler av rang.
I morgen er planen å kjøre AL og jeg tar sikte på å titte innom da også.
De som har vært tilstede og styrt dette hele tiden kommer sikkert med en oppsummering, men regner ikke med noen konklusjon.
Rett sikker på at de involverte er så erfarne i dette at det ikke vil bli trukket konklusjoner av så korte forsøk.
At det derimot er nyttig, hyggelig og lærerikt å bli med på en slik seanse er hevet over all tvil.

H
:mad: TULLPRAT????;)

;)
Veldig god stemning og lave skuldre, med en hel del prat om det meste var det i de timene jeg var der.
Vanskelig å dra noen konklusjoner av det lille vi gjorde, men vi er nok enig om at DSP er nyttig og at de i hvertfall gjør noe med lyden, i motsetning til andre inngrep som gjør ubetydelige forandringer.

Pris forskjellen på utstyret som er med i forsøkene spriker i alle retninger, og jo dyrere, dess mer knotter å skru seg inn eller vekk med:cool:
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tullpraten kom først etter at du var dratt:rolleyes:
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Takk for en fin-fin dag i dag. Ikke så mye kunnskap å bidra med, men jeg tror den hobbyen vi utøver er like inkluderende og bekjentskapsskapende som den de driver med i Norges Saunaforening.

Verten Roald, nyklppet og fin, med verdens beste traktorvafler, Balleclorin, som var delvis halvdøv men lykkelig eier av Trinnov, Alphamale som slet med å holde vekta på tross av at han også eier en Trinnov, The Shy, denne nydelige mannen med de gode betraktningene og til slutt, så langt, ugifte Habicit - alle bidro de til å gjøre OB-BB sin lørdag til en fin-fin stund - en av de fineste lørdagene på lang-lang tid. Et ordentlig Mannetreff.

Tusen Takk, Gutter - håper dette munner ut i en eller annen konklusjon før rullegardinene trekkes ned i dette eldgamle huset.

BB
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.572
Sted
Langesund
Var egentlig meningen vi skulle gjøre klart en Audiolense kalibrering, men støter på akkurat samme problem som jeg hadde hjemme. Kan lese om fra innlegg 5688 i min anlegg tråd
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.274
Antall liker
9.511
Torget vurderinger
2
Tusen takk for en lørdag å lære av og high-end vafler. Veldig hyggelig og interessant å treffe nye folk .
Vanvittig dårlig timing å få ørebetennelse og tinnitus , forhåpentlig forbigående, til en slik seanse. Men jeg kan i allefall begrefte at det kun trengs 1,2 ører og hørsel under 1852hz for å merke effekten av romkorreksjon ..
Takk til Roald for et flott initiativ og en hyggelig anledning til å treffe nye likesinnede.
Vel med kun en forsterker og bare ett par toveis høyttalere blir man litt ydmyk og novise i forhold til hva andre får til..
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.274
Antall liker
9.511
Torget vurderinger
2
Var egentlig meningen vi skulle gjøre klart en Audiolense kalibrering, men støter på akkurat samme problem som jeg hadde hjemme. Kan lese om fra innlegg 5688 i min anlegg tråd
Link?
Finner aldri noe når jeg trenger det...
Mvh
BC
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.572
Sted
Langesund
Var egentlig meningen vi skulle gjøre klart en Audiolense kalibrering, men støter på akkurat samme problem som jeg hadde hjemme. Kan lese om fra innlegg 5688 i min anlegg tråd
Link?
Finner aldri noe når jeg trenger det...
Mvh
BC
Her har jeg linket til den siden det starter på, men det er ikke sikkert det blir på rette plassen for alle, da det blir brukt litt forskjellige ønsker om antall innlegg per side

https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/30677-8x12_toms-anlegg-285.html
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.684
Antall liker
4.143
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Tusen takk for en lørdag å lære av og high-end vafler. Veldig hyggelig og interessant å treffe nye folk .
Vanvittig dårlig timing å få ørebetennelse og tinnitus , forhåpentlig forbigående, til en slik seanse. Men jeg kan i allefall begrefte at det kun trengs 1,2 ører og hørsel under 1852hz for å merke effekten av romkorreksjon ..
Takk til Roald for et flott initiativ og en hyggelig anledning til å treffe nye likesinnede.
Vel med kun en forsterker og bare ett par toveis høyttalere blir man litt ydmyk og novise i forhold til hva andre får til..
He he!
Ja det var frekt med traktorvafler fylt med brie, comté og fikenmarmelade.
Det er et flott tiltak og bør utøves oftere med fordypning i hver boks/software. Riggen til Roald er i ekstrema klassen og får et hvilket som helst kjøpeanlegg til å se ut som en reiseradio.....Mitt inkludert;)

Sender du meg en pm med kontaktinfo Balle clorin? så tar jeg kontakt og stikker opp til deg en dag før jeg reiser ut på jobb.
Rekker dessverre ikke overvære AL i dag, men dere får stå på dere hardcore gutta.
Takk for laget:)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.572
Sted
Langesund
Finner ikke en trygg og stabil løsning på audiolense i dette oppsettet. Pakket ned Audiolens og Lynx igjen, fordi spenningsnivået blir for høyt;) og da kan vi si høyt i dobbel forstand

Vi kan fortsatt veksle mellom Trinnov, dirac og dbx
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.684
Antall liker
4.143
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Kjedelig:(
Var egentlig den og en til som i min bok er fleksibel nok til mitt bruk;)
Husk å ta et dypdykk i advanced settings på trinnov. der er mye å hente der også, bl.a lengde på filter, min/max start og stopp på filter etc.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det e en eller annen bad karma mellom det systemet og AL.
Ikke til å begripe.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.011
Antall liker
12.895
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hvis du har lyst å teste AL på skikkelig og problemfri måte Roald, kan jeg ta med AL-riggen min en dag. Den er 100% lytefri og funker gull.
Tar heller ikke mer plass og vekt enn at jeg kan slenge det i en Ræva1000 bærepose.

Er 8 kanaler tilstrekkelig?
Skulle så gjerne hatt 10, men det får duge inntil videre.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.283
Antall liker
2.526
Torget vurderinger
1
Uansett!
Har dere fått til god lyd med DSP;)
Joda vi fikk nå hentet frem noen kvaliteter, selv AL sin korte visitt fikk frembragt lyd med kvalitet som disse som driver og kaster bort tiden med hvordan en strømkabel kan forbedre en forsterker neppe noen gang vil oppnå :p Kom vi helt i mål …..nei det gjorde vi ikke men det var mye å gape over på så kort tid, men lærerikt var det.

Man fikk god oversikt over brukervennlighet og muligheter og naturligvis er det der man har flest valg terskelen er høyest, men alle er fullt mulig å håndtere uten å få grå hår.

DSP er egentlig noe alle skulle ha og selv om det ikke kan erstatte akustikkbehandling vil det kunne gi betydelig bidrag på veien til lydnirvana
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.283
Antall liker
2.526
Torget vurderinger
1
Hvis du har lyst å teste AL på skikkelig og problemfri måte Roald, kan jeg ta med AL-riggen min en dag. Den er 100% lytefri og funker gull.
Tar heller ikke mer plass og vekt enn at jeg kan slenge det i en Ræva1000 bærepose.

Er 8 kanaler tilstrekkelig?
Skulle så gjerne hatt 10, men det får duge inntil videre.
Takker for tilbudet er mulig vi kan teste dette en gang men helst ikke før jeg har en måte å begrense konsekvensene på, må takke Beyma for at de ikke lekte butikk når de produserte TLP200 den tåler juling.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Må bare nok en gang takke Roald for et meget bra initiativ og hans gjestfrihet.
Ikke må vi heller glemme hans trygge følgesven i dette, Shy.
Jeg måtte beklagelig vis melde avbud i dag, hadde sikkert ødelagt alle målinger med hosting og harkling.
Litt synd at en seanse som dette ikke lokker fler en oss som allerede er DSP frelst og er ute etter å gå dypere.
Det er klart at DSP er på vei mer og mer inn i main stream audio og blir meget positivt omtalt for det meste i disse dager.
Men det er nok stort sett en konservativ hobby.

For min egen del som driver med DIY horn system i en vanlig stue der det ikke er mulig med større akustiske tiltak
er jeg helt overbevist at uten DSP hadde jeg slitt veldig.
At tradisjonelle akustiske tiltak er viktige for et ultimat resultat skal jeg ikke betvile, men for oss som tar bevist eller tvunget andre valg
er et bra DSP verktøy enorm hjelp.
Shy, vi må få til en dedikert AL workshop for oss som er over nybegynner stadiet og klare for litt mer og da må vi lokke Trompeten med
og det er klart at Rolad får bli med om han lover og ikke jinxe systemet :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.572
Sted
Langesund
Må bare nok en gang takke Roald for et meget bra initiativ og hans gjestfrihet.
Ikke må vi heller glemme hans trygge følgesven i dette, Shy.
Jeg måtte beklagelig vis melde avbud i dag, hadde sikkert ødelagt alle målinger med hosting og harkling.
Litt synd at en seanse som dette ikke lokker fler en oss som allerede er DSP frelst og er ute etter å gå dypere.
Det er klart at DSP er på vei mer og mer inn i main stream audio og blir meget positivt omtalt for det meste i disse dager.
Men det er nok stort sett en konservativ hobby.

For min egen del som driver med DIY horn system i en vanlig stue der det ikke er mulig med større akustiske tiltak
er jeg helt overbevist at uten DSP hadde jeg slitt veldig.
At tradisjonelle akustiske tiltak er viktige for et ultimat resultat skal jeg ikke betvile, men for oss som tar bevist eller tvunget andre valg
er et bra DSP verktøy enorm hjelp.
Shy, vi må få til en dedikert AL workshop for oss som er over nybegynner stadiet og klare for litt mer og da må vi lokke Trompeten med
og det er klart at Rolad får bli med om han lover og ikke jinxe systemet :)
Joda det må vi få til, men største problemet for meg er ikke bruken av audiolense, men å få satt det opp så det virker. Likevel vet jeg at TN er flere hakk mer dreven en meg og at en slik seanse hadde båret frukter.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Roald/The Shy;
Hvilke inntrykk sitter der igjen med etter helgas maraton?
BB
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.572
Sted
Langesund
Noen synspunkt fra meg

-DSP er et kraftig verktøy som bør behandles med omhu
-DSP er ikke plugg and play selv om noen er litt enklere å bruke enn andre
-DSP bør være meget interessant for vår nye generasjon.
-DSP møte hos Roald hadde alt for lite oppmøte og gjennomsnittsalderen var skremmende;)
-DSP treffet ga meg mer forståelse rundt dette, noe som gir meg mer trygget når jeg begynner på nytt hjemme.
-DSP folket er meget hyggelige mennesker, og jeg hadde en fortreffelig helg:)

Tor
 
Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.684
Antall liker
4.143
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Godt jeg dro ned snittalderen radikalt da:cool:
På andre siden synes jeg det er interessant å se at det er "seniorene"(unnskyld:))som drar lasset og baner vei her på berget med Hardcore DSP bruk. Det overrasker meg også at huset på skrenten ikke ble nedrent av nysgjerrige ører. Det er jo ganske mange som har DSP gående i systemene sine.
Det var egentlig befriende å høre at DSP var nyttig i Roalds også. Selv med omfattende demping og tilrettelegging for optimal lyd.
Det beviser at DSP, KAN være nyttig i de fleste oppsett, uansett forutsetning. Men som du sier Tor er det kort vei mellom himmel og helvete.
Det gjenspeiler seg også i mange av kommentarene fra folk som har prøvd, men mislikte resultatene, for så å kvitte seg med "jævelskapet" så fort som mulig etter å ha konkludert med at det var det værste de har hørt i heimen:)
Selv vi som var der i helga klart å høre at enkelte profiler i DSP som vi satte opp, kunne vi ALDRI ha levd lykkelig med. Men etter litt filing og skruing sitter det......Nesten alltid:cool:
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Litt dårlig samvittighet for at jeg ikke kom meg innom en tur, men hadde så mye annet å ta tak i at tiden rett og slett ikke strakk til.
Et bra tiltak var det nå uansett, og det var synd at jeg ikke fikk høre anlegget :)
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jo da . Shy hadde slengt sammen en røre på null komma mic er jeg sikker på
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.572
Sted
Langesund
Vi hadde vafler til frokost dagen etter, og ennå var det mer røre igjen:)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Akk, hadde store planer om å komme (og ville da dratt ned snittalderen?), men det gikk ikke på grunn av 1 stk svigermor på besøk hele helgen. Men dersom det er slik at verten bor i Ekebergskrenten (hvis jeg ikke misforstod?), er jo det bokstavelig talt der jeg sykler fra og til jobb. Så da kommer jeg veldig gjerne en annen gang, hvis jeg får lov!
 
Topp Bunn