DSP kurs for medlemmer av Hifisentralen MKII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Blendet av fjorårets suksess prøver noen av ildsjelene fra i fjor og et par andre å dra i gang et nytt kurs i DSP.
    Denne gangen har vi fått Bernt Rønningsbakk fra Juice hifi/Audiolense til å komme og holde kurs i FIR og praktisk bruk av romkorreksjon (Audiolense). Kurset blir hold på samme sted som sist, Skedsmo videregående, 4 og 5 mars (et lite forbehold om dato). Vestbygata 61, 2003 Lillestrøm.
    Foreløpig program er:
    Inneledende teori om FIR vs IIR, hva er romkorreksjon, fordeler, ulemper, aktiv deling, tidskorreksjon.
    Demonstrere og diskutere, kun frekvenskorreksjon på en «konvensjonell» høyttaler som er konstruert for å kunne fungere uten «romkorreksjon». Demonstrere frekvens og tidskorreksjon på den samme høyttaleren.
    Aktiv deling, frekvens og tidskorreksjon på en stor DIY rigg . Mer og dypere teori.

    Vi ordner kaffe og kanskje noen småkaker underveis, men hotell, reise og lignende må ordnes på egenhånd.

    Det vil bli en liten kursavgift for å dekke utgifter i forbindelse med arrangementet.

    Vi tenker at vi tar oss en tur på en rimelig restaurant når økta på lørdag er ferdig.

    OB-BB reserverer det antallet som melder seg på denne lista:

    Hilsen Komiteen
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Jeg er med!
    Deler jo tross alt aktivt, så det er jo nyttig å finne ut om man gjør ting riktig, eller har rotet seg bort i alt for mange fikse idéer og dårlige internett-tips ;)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette var spennende lesning :) Må se om man ikke kan få det med seg!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Veldig interessant!

    Tema som er foreslått er midt i blinken, og jeg vet at BR er meget kunnskapsrik og dyktig. Har lenge tenkt at det kunne vært nyttig å snakke med ham.
    Jeg hadde stort utbytte av forrige runde, men denne gangen er det kanskje enda mer relevant for meg, siden jeg ikke driver og bygger høyttalere.

    Håper virkelig at dette gå i boks, og at datoen klaffer.
    Dessuten hadde jeg stor glede av den sosiale biten forrige gang, verd turen bare for det.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg og vil være med.
    Noen i Oslo området med bil som skal ta turen?
    ...henger meg gjerne på
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg er positiv. Om så kan du sikkert sitte på denne gangen også, Bergfinn ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har gledet meg til denne :)
    Flott hvis dato og tidspunkt kan fastsettes så tidlig som mulig, slik at man kan reservere plassen i kalenderen, avtale med unger/kone og at andre avtaler ikke blir lagt. Selv hadde jeg planlagt bursdagsselskap på lørdagen, men dette kan jeg lett droppe!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her må jeg helt klart melde interesse.
    Setter snarest i gang å frigjøre de dagene.
    En helg med OB BB og co kan man ikke gå glipp av :)

    Habicht
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bravo! Fantastisk tiltak! Håper jeg kan være med.:)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette høres gøy ut!

    Hvor mye forkunnskap bør/må en ha?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Dette virker som et utrolig bra tiltak. Første helgen i vinterferien for min del, men skal forsøke å delta!
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Supert tiltak, skal undersøke mulighet for barnevakt :) Når blir datoen 100%?
    PålP

    Barnevakt sikret - jeg er med! Såfremt det blir 4-5 mars...
     
    Sist redigert:

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Enig med deg Habicht - bare muligheten for å få høre en historie fra OB-BB igjen, er verdt turen ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette har jeg ventet lenge på.

    Det er så mye jeg ikke skjønner i Audiolense, så mange grafer, så meget at tolke.???

    Jeg som kaster meg hodestups i 4-veis DIY burde jo egentlig ha satt meg inn i dette.

    Hadde vært hyggelig å møte Mr. Audiolense også.:)
    Bx, det er halvveis din skyld at jeg begynte igjen med denne hifi galskapen.:p
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Gutter;
    Tro dette kan bli en fin happening - det er jo så koselig bare å møtes. Spesielt for en Norlenning som bare synes at det er kos å sitte inntil en og annen iblant.

    Synd, Snickers, at du ikke får det til å gå opp. Du gjorde en formidabel innsats i fjor og i ettertid har du også bala fælt med å få ut snutter fra degene da. Vet at det har kostet noen kalorier, det arbeidet du la ned.

    I år så slækker vi litt på aksla og legger opp til litt større ansvar på hver enkelt. Tante Liliya skal få kose seg, han også.

    Etterhvert som vi finner ut om dette er liv laga - at mange nok skriver seg på lista som en eller annen luring finner på å starte opp, ser vi om dette er noe å satse på.

    Stormat var den komponenten i fjor som krevde en del logistikk. I år foreslår jeg at vi etter endt seanse på lørdag, stikker innom en grei kinesisk som heter Lille Thai og får oss en kjøttbolle og en sup. Jeg bestiller bord og stoler der, så om vi lager en liste over dette også som vi klipper og limer i, har jeg med noe handfast å ta med meg når det stunder.

    Småmat tar hver enkelt med seg og legger på Fellesbordet. Da skal det ikke stikkes under en stol at en Pavlova eller to og annet snadder vil kvalifisere til høy status i gruppa.

    Kaffe og sukkerbiter tar vi på fellesen som hver enkelt må legge en slant i. Av samme kassa synes vi det er greit at vi dekker inn litt av de utleggene BX har hatt i forbindelse med reise og visum. Siden vi ikke regner med å måtte betale for en kveld på strippeklubb for ham, blir ikke dette rare greiene - uansett mye billigere enn et sett Furutech-sikringer som vi betaler for uten å blunke.

    Off the record, så kan jeg legge inn en liten avslappingssnutt mellom øktene der jeg kåserer praktisk fra boka mi, "Treets Vidunderlige Nye Verden" og briljerer ubeskjedent i enkle metoder for et eller annet. Et-par enkle saker og gjennomgang av like mange elektriske hjelpemidler jeg har rappa fra soverommet på motsatt side av leiet mitt.

    Jeg har fjæsjet denne hæppeningen for ledararane mine og tror ikke vi trenger se opp for så mange kjepper i hjula, men før vi banker endelig dato, må jeg banke dette med disse. Tidlig neste uke vet vi alt.

    Ellers så er en Kurs-rigg digitalisert. Jeg plukker sammen noen overstøinger til en stor rigg med stor kapasitet om Thohaugen ikke setter seg på bakfoten. slik jeg ser det for meg, blir dette en ren Eighteen-kombo med stoor kassebass, litt mindre mellomtone og et lite kompresjonsdrevet hønn med fin spredningskarateristikk øvst.

    For tiden er det ikke enkelt for en som bobler over og ikke får vise fram bilder, både fra dette og det andre, men inntil publiseringsløsningen her inne er fixa på, avstår jeg fra å sloss med ditt og datt. Høvdingen har lovet å se på saken så snart han har fått børsta ørkenstøvet av spisskoene.

    Stay Tuna og kom gjerne med innspill til Vidars og mitt skriveri.

    BB
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    HE HE det skal du ha OB - kravstor er du ikke , ble sittende her å flire :

    "det er jo så koselig bare å møtes. Spesielt for en Norlenning som bare synes at det er kos å sitte inntil en og annen iblant."

    Jeg vet det er glissent i visse området nordpå , ja ja !
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slenger meg sikkert med her og er freidig nok til å komme med ønsker også ;)

    Det kunne være fint å få kjørt korrigering med og uten innslag fra akustiske tiltak for å vurdere forskjellene på en og samme target med forskjellige tiltak
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Da er fjerde og femte mars bokket.
    Jeg har reservert de to klasserommene vi hadde i fjor pluss to auditorier
    - det ene det samme vi hadde i fjor, og et til som er litt mer intimt om vi skulle ønske det.

    God bedring.

    BB
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    BARE AUDIOLENSE?

    Vil dette være et kurs i Audiolense? Eller vil det være mer generelt og ta for seg annen programvare i tillegg?
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir jeg gjerne med på. Super interessant! Flott tiltak. :):):)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    BARE AUDIOLENSE?

    Vil dette være et kurs i Audiolense? Eller vil det være mer generelt og ta for seg annen programvare i tillegg?
    Ja på to av tre. Jeg kommer til å ta opp mange ting som har generell relevans i forhold til høyttaler, akustikk og dsp basert korreksjon. Jeg håper at de fleste deltakerne vil sitte igjen med en god del kunnskaper som ikke er Audiolense spesifikk. Men Audiolense vil være den eneste korreksjons-softwaren som blir benyttet. Det kommer an på hva vi trenger å se på.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Da er fjerde og femte mars bokket.
    Jeg har reservert de to klasserommene vi hadde i fjor pluss to auditorier
    - det ene det samme vi hadde i fjor, og et til som er litt mer intimt om vi skulle ønske det.

    God bedring.

    BB
    Da er vel datoen spikret.

    Jeg kjøper flybillett i morgen :)
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Dette har jeg ventet på, gleder meg! Trengs det noe lydutstyr eller har du alt du trenger til et oppsett, Brynjulf?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig bra med denne oppfølgingen. Forrige kurs var fint med en svært dyktig Snickers Is i førersetet. Kurset var imidlertid kun teoretisk og krevde mer forkunnskaper enn jeg trodde på forhånd.

    Praktisk demonstrasjon av hvordan et filter best bygges i Audiolense håper jeg får bred dekning på kurset. Flere forskjellige typer software tror jeg vil komplisere det for mye. Gjør det enkelt slik at vi som har ordinære høyttalere har et sted å begynne. Det er mitt råd:).

    Final
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er akkurat det som er planen, Final.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    jorg;
    Takker for sjenerøst tilbud, men foreløpig tror jeg vi er per kasse både på forsterker- og høyttalersiden. Akkurat hva som kommer til å stå i de forskjellige rommene, er ikke banka fast ennå men regner med at vi blir enige og har noen biter og piser vi skrangler sammen.

    Et nytt, ubeskjedent stort kassebygg fyres relativt umiddelbart. Driverne kommer til å fungere fint sammen og har et svært potensiale. Bare et-par smådetaljer gjenstår før saga fyres. Det kommer mer om dette etterhvert i tråden min når opplastingen av bildene begynner å fungere igjen.

    Må nevnes, synes jeg, den positiviteten jeg møter på skolen når jeg ringer til rektoren. Flott, var eneste svaret jeg fikk - selvfølgelig skal dere få bruke rommene våre. Egentlig greit å ha en sånn jobb som jeg har og jobbe der jeg gjør, føler jeg........

    BB
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Eg blir med! Rekner med eg er heime desse datoane.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei OB

    Ble helt rørt når jeg så muligheter for litt intimitet med deg på et lite rom :cool:

    Har tilgang på 3 eller 4 stk trådløse senheiser mygger om det skulle bli behov.


    H
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    habict;
    Vi to har jo innledet jo et litt spesielt forhold i løpet av fjoråret. Først kom du og pyntet opp heimen min og så traff vi hverandre igjen på denne tida i fjor igjen. Må si at om jeg hadde vært en ærbar kvinne, så hadde jeg gjort alt for å lurt meg til litt mer kvalitetstid sammen med deg. På den annen side, så sier et gammelt say at "Gutta veit ka gutta like bæst", så vi er vel ikke helt på utur, okke som. Vi er vel ikke de mest hormonelle alfahannene i flokken uansett?

    En liten lydløs suss herfra.

    BB
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Hei BB - puster en aldri så liten lunk inn i denne tråden...;D Du sier 4-5 mars er i boks. Blir vi mange nok til at det er "go" ?

    PålP
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Har dere en litt mer detaljert tidsplan for opplegget..?

    Mvh
    OMF
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Jeg blir med!! Har en Audiolense lisens men den maskinen har defekt hovedkort. Må få gjort noe med det.


    Det var veldig hyggelig sist, morsomt å få satt ansikt på alle nickene man har forhold til etter mange år på sentralen.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Også interessert, melder meg gjerne på!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Her kommer påmeldingsposten for Kurset.....
    Altså - fjerde og femte mars - starter kl 10:00 begge dager og holder på så lenge det er futt i kara og vi må ut for å ete.
    Hundre kroner i inngangspenger - inkluderer kaffe, lettygd og fullstendig lydløs kjeks pluss litt snæks om vi ser oss råd til det.
    Copy/paste.

    Jeg starter med meg selv (ta med både nick og navn);

    1. OB-BB - Brynjulf
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Og så var der bespisninga.....
    Vi har satt dato men ikke klokkeslett for når vi skal rusle ned til Lille Thai for å få oss litt i magan, men det finner vi ut av.
    Lørdag er dagen. De har alkohol der og serverer det også. Copy/pasta. Vær kjapp slik at jeg får bestilt seter.

    Jag starter med meg selv her også;

    1. OB-BB - Brynjulf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn