DSP kurs for medlemmer av Hifisentralen MKII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Skulle vel tro at det begynner å bli så mange som mestrer dette programmet rundt om, at det blir lettere å få hjelp på hjemmebane. Vi er allerede i gang med å samle flere hoder sammen, for å prøve dette på forskjellig oppsett i Grenland. Den nye godartede manflu sprer seg som ild i tørt gress
     
    Sist redigert:

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en meget hyggelig helg i Lillestrøm og med mye fin og god informasjon fra Bx. I år som i fjor hadde OB-BB og vidarje, stelt istand et meget god arrangement, Thohaug og Seigmann for sin iherdige innsats for å få høyttalere og teknikken til arrangemanget og sist men ikke minst Sluket for mange gode kalorier :) Takk til alle dere andre for hyggelige og fornuftige samtaler, gleder meg allerede til neste gang vi måtte treffes.

    Må si jeg er meget imponert over hva Audiolens kan utføre og jeg er i full gang med å tenke på hvordan jeg kan få integrert det inn i min nye kino.



    Bilder fra søndagen.

    IMG_6046.JPG


    IMG_6044.JPG
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Takk for et hyggelig samvær alle sammen.

    Og en ekstra takk til arrangørene og dere andre som bidro med tilrigging og nedrigging.

    Dette var inspirerende. Og så var det gøy at vi klarte å få liv i 3-veis riggen som var bygget for anledningen.

    Og takk til Sluket for pizza på søndagen. Det smakte usedvanlig godt etter et noe fuktig 50-års lag på lørdagskvelden.

    Jeg har et tilbud på Audiolense til dere som var på kurset. Jeg legger ikke ut prisen her, for da blir jeg hjemsøkt av folk som vil ha spesialpris de neste 5 årene. Ta kontakt på pm eller mail om det er aktuelt, så får du detaljene. Dette tilbudet står i en måned fra i dag.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk for en strålende helg, godtfolk. Og spesielt til Bx, Vidarje, OB-BB, Sluket, Thohaug og Seigmann. Slukets limo service er som alltid, upåklagelig.:)

    Nå ble jeg enda litt klokere, og gleder meg til å gå løs på ny rigg med ny versjon 5.0 av AL.

    Pusse mic'en og skylle øra.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    For de som orker å lese en del står det mye interessant her: https://groups.google.com/forum/m/#!msg/audiolense/f3u_A2aVr70/ROhMe7GycNgJ
    Dette var Bob Katz sin introduksjon til Audiolense, del 1. Hvis dere leser gjennom så ser dere at det er tildels betydelige uenigheter mellom oss to i forhold til hva man kan og bør gjøre rent korreksjonsmessig. Han gikk såpass hardt ut at jeg tenkte at han kom til å forsvinne før han hadde skjønt noe som helst. Da la jeg vekk litt av høfligheten og sa tydelig hva jeg mente var feil med hans tilnærming og forståelse. Jeg gjorde dette først og fremst for at hans versjon ikke skulle bli stående uimotsagt. Det som skjedde videre var overraskende. Det viste at Bob ikke var så dogmatisk som jeg fryktet - og at han var (og er) en gentlemann.

    Her kommer del 2.
    https://groups.google.com/forum/m/#!topic/audiolense/qRRr-2gQogI

    Et stykke ned i del 2 begynner det å demre for Bob at han møter seg selv i døra :cool: Han startet ut med antakelsen om at en "relaxed" korreksjon ville fungere best, og mente han fikk det bekreftet. Men et stykke nedi tråden der, så innser han at den korreksjonen han skryter hemningsløst av, er betydelig mer detaljert og grundig frekvenskorreksjon enn det som var satt opp som default i Audiolense.

    Vi hadde et veddemål gående på dette med mye/lite frekvenskorreksjon, og han vedgår nederlaget. Han tilbyr å sende meg en kasse med Ringnes. Det er jo ikke akkurat så praktisk, så jeg ba istedet om et signert eksemplar av hans masteringbok. Jeg fikk to ulike bøker i signert utgave.

    Dessverre forsvant Bob over til konkurrenten før han fikk testet Audiolense ferdig. Jeg hadde simuleringer hos meg som viste at Bob ville fått strålende resultat med Audiolense sin TTD-korreksjon. Men en av Audiolense brukerne som hadde slitt litt med pre-ringing i sin hornrigg fikk han til å skifte software.

    Blant annet derfor var det gledelig å se at Al5 taklet både horndiskanten og de akustiske utfordringene med "flying colors" nå på kurset.

    Bob har fortsatt en AL-lisens, og han er hektet på detaljert FIR basert korreksjon. Noen måneder etter denne diskusjonen tok han initiativ til en egen sesjon for FIR korreksjon av høyttalere på en AES-konferanse i New York. Jeg ble jeg invitert som foredragsholder. Jeg takket nei, dum som jeg var. Jeg syntes businessen var for liten til å forsvare en slik utskeielse - og det var jo i og for seg riktig. Men i ettertid har jeg tenkt at det hadde vært en opplevelse verdt å svi av noen kroner på.

    Nuvel.... det var et mye bedre og mer kompetent publikum på Lillestrøm nå i helgen. Og det sier jeg helt uten ironismilefjes eller smiskesmilefjes.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Da er forespørsel sendt! :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sendte min i gårkveld.
    Du får være raskere i avtrekkeren Sluket :)

    Bør nok pressisere noe i den mailen jeg sendte Bernt i går men tror han forstår vad jeg mente.

    Igjen må jeg bare takke alle for en ny fabelaktig helg på Skedsmo vidergående, for en gjeng.
    Og til Bernt, svært imponerende fremføring og en eayopener om mulighetene som AL tilbyr til skreddersøm og auto kjøring.

    Nå må jeg bare finne frem til en måte å styre dette i daglig bruk slik at hele familien kan slå på anlegget.
    Tror det er fult mulig.

    mvh

    H
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ER raskere i avtrekket - jeg tok opp dette med Bernt allerede på lørdag! :D
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Så utrolig synd at jeg ikke fikk anledning til å delta i år. Ble det tatt noen form for opptak av seansene?

    Sikkert besvart i helgen, men hvor mange taps FIR-filter kjører man med i Audiolense? Og hvor mye delay? -- Jeg har da spesielt henblikk inn mot lip-sync av bilde.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Så utrolig synd at jeg ikke fikk anledning til å delta i år. Ble det tatt noen form for opptak av seansene?

    Sikkert besvart i helgen, men hvor mange taps FIR-filter kjører man med i Audiolense? Og hvor mye delay? -- Jeg har da spesielt henblikk inn mot lip-sync av bilde.
    Filterlengden kan du styre selv, Midas.

    Hvis du kjører TTD korreksjon eller lineærfase deling, så får du en delay på halve filterlengden. Hvis du kjører ren frekvenskorreksjon med minimum fase delefiltre, så får du typisk ca 10 ms delay - ene og alene for å vente på bassen. Hvis du kjører frekvenskorreksjon på fullrange høyttalere, så får du ca 0 ms delay.

    I tillegg til dette vil selve filterprosesseringen skape forsinkelse. Hvor mye det vil utgjøre varierer, og er avhengig av hvordan konvolusjonen fungerer. Teoretisk minimum er null, men jeg vet ikke om du finner slike i praksis.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Greide selvfølgelig å ødelegge en tann i helgen - så budsjettet for 2 stk Audiolense XO lisenser gikk til en søt dame med munnbind i dag :(

    Er meget interessert i hva Audiolense kan gjøre, så må nok komme tilbake til dette når jeg får frest ut litt kasser osv :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Er det noen som kan PM-e meg med nicket eller e-mailadresse til Roald?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Se #20 i denne tråden.

    Mvh
    OMF
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Da var ett stykk lisens betalt, og en Lynx Aurora 8 med usb-kort på vei i posten.
    Så gjenstår bare den smertefulle oppgaven å prøve å overføre itunes-serveren til jriver uten å miste alt for mye metadata ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du verden. Her går det unna i svingene!;D
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje dumt å bruke denne tråden som 'Audiolense og Jriver'-spørsmålstråd - men er det noen fordel å kopiere musikken fra itunes til jriver? (utennom at man samler all musikken ett sted, hvis man har annen musikk i jriver)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Kanskje dumt å bruke denne tråden som 'Audiolense og Jriver'-spørsmålstråd - men er det noen fordel å kopiere musikken fra itunes til jriver? (utennom at man samler all musikken ett sted, hvis man har annen musikk i jriver)
    nå kan jeg jo bare snakke for min egen del, men jeg tenker at om man uansett skal kjøre all lyd gjennom en dedikert mediapc med jriver så er det jo en fordel å ha all musikken der også.

    akkurat nå sender jeg musikken fra itunes på en laptop til en airport express koblet med optisk til en minidsp.
    musikken ligger på en nettverksdisk koblet til det trådløse nettverket, så er litt lei av den lange tenketiden i itunes når man velger en ny sang.

    nå skal det jo sies at det er digg å ha hoved-avspilleren på laptopen uten å måtte trekke en usb til anlegget, men det finnes jo remote-apper til jriver, så satser på at jeg skal klare meg fint.

    jeg kommer jo uansett til å koble en airport express til en av inngangene på lynxen, slik at man fortsatt kan koble seg til med airtunes om man har apple produkter og vil spille ett eller annet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har lillebroren til det Asuskortet, U5, OB-BB.

    Er ikke spesielt fornøyd. Veldig ustabilt. Har ikke testet på en ordentlig rigg, men jeg er også usikker på lydkvaliteten. Men til den prisen har man jo råd til å bomme ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Den stick'en er sikkert en god løsning om du er glad i hakkende bilde, overoppheting og konstant viftestøy.
    Tror heller jeg ville gått for noe ala ASUS K20CE om man bare skulle ha en stillegående og billig pc.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    når det kommer til budsjett-lydkort så virker jo også Steinberg UR824 som et greit alternativ.
    masse inn og utganger, USB og til og med mulig å få tak i brukt (på finn).

    ikke like hysterisk billig som en xonar, men allikevel langt billigere enn lynx
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bernt;
    Hvis det nå har seg sånn at jeg har en sånn Intel-pinne og har ekstremt lyst til å krangle med den ellers så ytterst så sympatiske Besserwisseren Bjarne, har den nok krefter til å behandle de steileste filtrene i bassområdet og prosessere resten av sullamitten?

    Make it lesser, Bjarne - alt skal inn i en liten eske - flere forslag?

    BB
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    så lenge du har den så koster det jo ingenting å prøve ;)
    den klarer nok prosesseringen, men spørsmålet er jo om den må ha viften durende på fullt for å få det til.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bjarne;
    Kan putte den inn i det lydtette skapet.
    Finner først ut om det går og med hvilket lydkort, så vurderer jeg videre.
    Den bråker litt, den vifta.
    BB
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg kjenner ikke den dingsen,
    Men det skader jo ikke å prøve.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Sløvsokk - dette var en EPISK samling som kommer til å gå over i historien som det viktigste evenementet i norsk hifi historie!!
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Sløvsokk - dette var en EPISK samling som kommer til å gå over i historien som det viktigste evenementet i norsk hifi historie!!
    Var det jeg var redd for. Blitt for historisk hadde jeg deltatt er jeg redd. :cool:
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sløvsokk - dette var en EPISK samling som kommer til å gå over i historien som det viktigste evenementet i norsk hifi historie!!
    Det er typisk dem som bare har opplevd toern at de tror den er så jævla mye bedre enn enern...
    Oh snap! :D

    (Heldigvis kan man få en gratis smaksprøve på 1'ern via internett)
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    AL+volumio2

    Bernt, og andre interresserte.

    Etter å ha deltatt på dsp-kurset tidligere i år, gikk jeg hjem og eksperimenterte litt med å prøve å implementere filtere i odroid+volumio2-installasjonen jeg spiller med for streaming og digitalt lagret musikk. Dette fikk jeg etter noen dager til, men spørsmålet mitt er da som følger: siden jeg ikke spiller fra en PC, og derfor ikke kan måle og spille av fra, eller med, samme lydkort, ville det være best om jeg feks tok opp et sweep fra AL (har eget hjemmestudio), overførte dette til intern lagring på enheten jeg spiller fra (odroid c1+) og gjennomfører en måling fra avspilling av den filen til en laptop (med feks umik-1)? Eller er det slik at det ikke er så viktig hvor signalet rutes? Jeg ser selv at jeg kanskje ikke er veldig tydelig her. Sånn jeg har gjort det nå er altså (bruker nå REW på ubuntu studio) Genererer sweep i REW --- ut fra phonesutg på laptop --- til anlegg --- inn i umik-1 på laptop som lager måling i REW. Så lager jeg korrekjsonfilter i REW og mater filteret til odroid.

    Har en windowsmaskin på vei, men har utelukkende brukt linux i ca 15 år. Jeg syns Audiolense så veldig spennende ut, derfor gjør jeg litt undersøkelser nå. Hvis det vil fungere med å bare gjennomføre målinger og generere filtere på windowsmaskinen med AL, kan jeg jo bare opprettholde mitt system slik det er nå, og ikke gå over til jriver osv.

    Det er imidlertid mye jeg ikke skjønner helt når det gjelder innstillinger mht filterlengde, filterformat og slikt i enheten jeg bruker til streaming, og filekstensjonen jeg har brukt nå er jo wav, men jeg ser at noe annet brukes i tillegg i AL. Dette må vel bare leses og forståes, antar jeg.

    Ps: Når jeg bruker ordet «implementere» betyr det ikke at jeg er utvikler eller skriver noe kode, jeg mener da bare at jeg prøver forskjellige filtere i programmet for å se om de spiller, og at jeg hører forskjell i lyden.

    Beklager langt innlegg.

    Eyvind.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei RealMonkey,

    Det er et par uklarheter i posten din og et par ting som jeg uansett ikke forstår så mye av. Men for hva det er verdt: Når du skal bruke Audiolense så MÅ du måle direkte fra Audiolense. Det betyr PC-basert og Windows. Når du så har laget korreksjonsfiltrene så kan disse også brukes på Linux. F.eks. Anders Torgers Brutefir håndterer dette greit.

    Hvis det oppsettet du har nå støtter FIR filter prosessering og kan lese inn korreksjonsfilter i wav form, så kan du kjøre Al på dette oppsettet. Men du burde nok teste det for sikkerhets skyld. Det går an å lage dummy filtre med Audiolense. Disse demper lyden med 10 dB, så når det skjer vet du at filtreringen fungerer.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Bx.

    Supert! Det er Brutefir jeg bruker nå, og det fungerer jo. Men da vet jeg jo. Som jeg sier, har windowsmaskin på vei, så da blir det vei i vellinga! takk for svar!
    Eventuelle uklarheter må du bare spørre om, men jeg tror muligens jeg ikke jeg har kompetanse til å svare deg.

    Eyvind.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn