Politikk, religion og samfunn Drapene på Kongsberg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Du har selvsagt gode poenger men jeg kjenner allikevel at jeg ikke uten videre bare kan ha den "sånn er det iblant" holdningen. Jeg har ikke påropt meg å beskytte folket og er heller ikke utdannet til noe i nærheten av det så hva slags tiltak som skulle vært hensiktsmessig vet jeg ikke. Jeg bare vet at jeg ikke har en holdning der "folk blir drept, sånn er det. Verden er trygg" imo
    Ingen som forholder seg på den måten du beskriver. Men det ser ikke ut til at du tenker så nøye gjennom hva som vil skje med et samfunn om vi innfører sterkere begrensninger for en rekke mennesker som ikke har gjort noe galt, og ikke kommer til å gjøre det. Det kan, for eksempel, medføre at flere flipper ut, i stedet for færre. Det kan komme til å forverre folkehelsa. Vi får et helt annet og betydelig verre samfunn å leve i, og det tror jeg ikke noen vil, innerst inne.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Politiet slipper vel for lett unna her.

    Fra en dansk avis;


    «Det siste angrepet i Norge føyer seg inn i rekken av en oppsiktsvekkende serie terrorangrep i et nordisk land. Motivene står i kontrast til hverandre, men én ting forener dem, og nå vokser kritikken mot norsk politi.»

    Det skriver den danske avisen Berlingske torsdag 14. oktober, under ett døgn etter angrepet i Kongsberg. På forsiden sin skriver de: «Hvorfor rammer tragedien alltid Norge? Politisjefen innledet pressemøtet med en uventet innrømmelse».

    Avisen sikter til politimester Ole Bredrup Sæverud i Sørøst politidistrikt, som torsdag formiddag møtte pressen i «den lille, norske byen Kongsberg».

    Sæverud startet pressekonferansen med å trekke linjer tilbake til 22. juli. Dette var tilsynelatende et forsøk på å komme kritikk i forkjøpet, skriver Berlingske.

    «Men han satte også fingeren på et sensitivt punkt for norsk politi. For allerede dagen etter angrepet i Kongsberg stilles det spørsmål om politiets håndtering av angrepet i de avgjørende minuttene.»

    Den kritikken vekker minner om etterspillet etter terrorangrepene 22. juli og mot Al-Noor-moskeen, sier forsker innen terrorisme i Norden, Magnus Ranstorp, til den danske avisen:

    – Det kommer definitivt et etterspill for norsk politi, sier han, med bakgrunn i det som kom fram på dagens pressekonferanse.

    Ranstorp, som er forsker ved Försvarshögskolan i Stockholm, sier det er spesielt én ting som er rart.

    Klokken 18.13 fikk politiet melding om en mann med pil og bue som skjøt mot folk. Kort tid senere var én patrulje på stedet. Politiet besluttet væpning og sendte kort tid senere ytterligere tre patruljer:

    – Jeg synes det er merkelig at man bare sender en bil. Hvis det kommer en melding av denne typen, så er den første spinalrefleksen at du sender alt du har, sier Ranstorp.

    . .

    Det siste her er spesielt interessant.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Du om det. De fleste som er villige til å oppgi det meste av sin private sfære har sjelden tenkt spesielt mye gjennom hva det faktisk innebærer av konsekvenser, spesielt når det staten representert er de hemmelige tjenestene som har tilgang til denslags. Jeg har også et blendahvitt rulleblad, men har like fullt nulll interesse av at staten skal ha muligheten til å spionere på meg etter eget forgodtbefinnede. Av denne grunn alene lastet jeg f.eks ikke ned den famøse smittestopp-appen (som uansett ville vært en kalkun av episke proporsjoner selv uten personvernfeilene, men det er en annen skål). Jeg har et mye mer avslapett forhold til at amerikanske teknologigiganter i teorien kan finne ut ganske mye om meg, men de har, sammenlignet med staten, ingen sanksjonsmidler av betydniing.


    Jeg mener vel først og fremst at problemet med gærninger som kverker tilfeldige folk i Norge er så forsvinnende lite at det ikke er noe som rettferdiggjør store inngrep i mange personers privatliv av ett eller annet preventivt hensyn for noe de mot alle odds kanskje kan finne på å gjøre en eller annen gang i fremtiden.

    Det er jo du som snakker om å "gjøre noe drastisk før de blir terrorister". Jeg lurer faktisk genuint på hva dette "drastiske" er for noe, hvor mange du ser for det at dette skal gjelde, hva som skal være kriteriene for slikt og ikke minst hvor lenge noe slikt skal pågå siden resultatene fra behandling / terapi ofte ikke er allverden. Spesielt siden faktisk nesten ingen av disse til slutt ender opp som "terrorister".
    Fint innlegg 👍
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg bare vet at jeg ikke har en holdning der "folk blir drept, sånn er det. Verden er trygg" imo
    Om du skulle anvende den tilnærmingen til resten av livet så ville det kanskje være greiest å bare gjøre det slutt først som sist da mengden lidelse man måtte ta inn over seg ville være uutholdelig. Folk fokuserer gjerne overdrevent mye på ekstremt usannsynelige enkelthendelser som i det store bildet har konsekvenser som er helt uvesentlige for landets befolkning. Det er selvsagt trist for de som rammes og deres pårørende, men det har ikke og bør ikke ha noen vesentlig innvirking på samfunnet som helhet. Det dør årlig f.eks ca fire ganger så mange i trafikken som det gjør som følge av drap i Norge. Og teller man folk som blir skadet for livet, men overlever, ser det virkelig stygt ut for trafikken. Og Norge er vel blant de laveste i verden også på dette området.

    I forrige måned var det 16 trafikkdødsfall i Norge for eksempel.

    Nå har jo vi hatt coronapandemi i Norge som så langt har tatt livet av nesten 900 personer, riktig nok de fleste på slutten av livet, men 900 er det uansett. Et tall som i internasjonal målestokk er ekstremt lavt i forhold til befolkningsmengden. Det summerer seg til antall drepte i Norge over noen tiår vil jeg tro. Drap, og spesielt massedrap er dramatiske hendelser, men det er en avrundingsfeil i statistikken over dødsårsaker i Norge. Om man innser det så blir livet noe lettere å forholde seg til. Jeg bor i Oslo og den 23. juli hadde jeg ingen problemer med å reise med t-bane til Oslo sentrum - jeg var ikke det minste redd for at en eller annen skulle finne på å sprenge t-banevognen jeg satt i.

    Er man redd for å dø av en eller annen årsak er det mye mer rasjonelt å gå rundt med munnbind eller vernemaske enn det er å være redde for en tilfeldig gærning eller en mann med god sjeggvekst fra Midt-Østen.

    Det du essensielt sier er at samfunnet skal bruke massser av ressurser, tvang, overvåkning og politi på kanskje den minste risikoen som eksisterer i Norge - nemlig å blir tilfeldig offer for et drap.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Om du skulle anvende den tilnærmingen til resten av livet så ville det kanskje være greiest å bare gjøre det slutt først som sist da mengden lidelse man måtte ta inn over seg ville være uutholdelig. Folk fokuserer gjerne overdrevent mye på ekstremt usannsynelige enkelthendelser som i det store bildet har konsekvenser som er helt uvesentlige for landets befolkning. Det er selvsagt trist for de som rammes og deres pårørende, men det har ikke og bør ikke ha noen vesentlig innvirking på samfunnet som helhet. Det dør årlig f.eks ca fire ganger så mange i trafikken som det gjør som følge av drap i Norge. Og teller man folk som blir skadet for livet, men overlever, ser det virkelig stygt ut for trafikken. Og Norge er vel blant de laveste i verden også på dette området.

    I forrige måned var det 16 trafikkdødsfall i Norge for eksempel.

    Nå har jo vi hatt coronapandemi i Norge som så langt har tatt livet av nesten 900 personer, riktig nok de fleste på slutten av livet, men 900 er det uansett. Et tall som i internasjonal målestokk er ekstremt lavt i forhold til befolkningsmengden. Det summerer seg til antall drepte i Norge over noen tiår vil jeg tro. Drap, og spesielt massedrap er dramatiske hendelser, men det er en avrundingsfeil i statistikken over dødsårsaker i Norge. Om man innser det så blir livet noe lettere å forholde seg til. Jeg bor i Oslo og den 23. juli hadde jeg ingen problemer med å reise med t-bane til Oslo sentrum - jeg var ikke det minste redd for at en eller annen skulle finne på å sprenge t-banevognen jeg satt i.

    Er man redd for å dø av en eller annen årsak er det mye mer rasjonelt å gå rundt med munnbind eller vernemaske enn det er å være redde for en tilfeldig gærning eller en mann med god sjeggvekst fra Midt-Østen.

    Det du essensielt sier er at samfunnet skal bruke massser av ressurser, tvang, overvåkning og politi på kanskje den minste risikoen som eksisterer i Norge - nemlig å blir tilfeldig offer for et drap.
    Jeg reagerer ikke som dette på mye men dette falt nære hjemme. Jeg er på ingen måte redd for å dø men jeg har mennesker i livet jeg ikke vil skal skje noe vondt. Å jeg sier igjen at av rasjonell tenkning så er du helt klart på sporet men man må kunne reagere på sånn som dette uten å bli fortalt at man like gjerne kan ta livet sitt?

    Så tøff du er som ikke fikk noe varige men av 22.juli.. det gjorde ikke jeg heller. Men siden du bor i Oslo så kanskje du skulle hatt en tøffhets medalje 🤔
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kjente at sinne ble satt i kok av dette som skjedde.
    Da blir det litt spontan tenkning og sinne som skriver.

    Skal slutte å skrive her til det har lagt seg litt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg skjønner jo at noe oppleves annerledes på et mindre sted enn hva det gjør i Oslo hvor det ikke er mange drap men det skjer i det minste innimellom og lyden av sirener, helikopter og blålys er et noe vanligere syn. Og stort sett er det i familie eller et gjengoppgjør og ikke noe som rammer tilfeldige, som strengt tatt er den største tragedien i dette tilfellet.

    Jeg var på ingen måte ikke affisert av 22. juli men redd var jeg ikke på noe tidspunkt. Det var, da jeg våknet morgenen etter rimelig åpenbart at det var en enkelthendelse og burde ikke medføre noen økt angst for at noe skulle skje dagen etterpå.

    jeg ville av samme grunn ikke vært redd for å reise ril Kongsberg i morgen om jeg av en eller annen grunn skulle ha noe behov for det. Like lite som at lensmannen ytterst på en holme trenger å bevæpne folkene sine som følge av det som skjedde på Kongsberg. Jeg aner ikke hva politiet tenker internt men min første tanke er at det er noe som gjøres for å gi befolkningen et inntrykk av at de er litt på sletten. PST selv sier at trusselnivået er uendret.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er klart, men må man vente til disse individer blir terrorister før man gjør noe drastisk ?
    Hvordan vet «man» hvem «disse individene» er før de «blir terrorister»?

    Hvis f eks tilsynelatende voldsforherligende kommentarer på et nettforum skulle vært grunn til preventiv frihetsberøvelse på ubestemt tid er det opptil flere bare her inne som ville forsvunnet fra tastaturene. Det er ikke opplagt at ting er ment like drastisk som det kan leses, men vi har sett innlegg om «skuddpremie» på både den ene og andre, om politikere som burde behandles som «løpende villsvin», voldsfantasier om hvordan man selv ville straffet en overgriper, og sikkert mere til som jeg ikke har fått med meg. Ikke bra, men straffbart? Tegn på overhengende fare for omgivelsene? Grunnlag for at «man» burde gjøre «noe drastisk» med vedkommende før fantasiene blir omsatt i handling? Og hvis ikke, hvor skulle man dra grensen, og hvem («man»?) skulle dra den?
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er antagelig en stor gråsone i området mellom det å være "kandidat" og tvangsinnlagt hvor "noen" (hvem?) skal ta avgjørelsen mht "innleggelse". Det er vel så at mange av disse "kandidatene" faller tilbake til nye forbrytelser når de kommer ut, formodentlig etter ikke så lange opphold på solsiden.

    For meg kan det virke som om denne fyren egentlig har bedt om hjelp men hvilken?, hvem?, Hva?, hvor?.. dessverre uten å få hjelp med tragisk utfall i denne i hvertfall på utsiden rolige og harmoniske byen.

    Når det gjelder sexualforbrytere med fare for tilbakefall har man i noen tilfeller sørget for tvangsmedisinering. Vedkommende må daglig møte opp på politistasjonen og ta medisinene under kontroll for å få lov til å bevege seg fritt ellers. Kanskje kunne det være en måte å "hjelpe" de på? Just thinking.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vet «man» hvem «disse individene» er før de «blir terrorister»?

    Hvis f eks tilsynelatende voldsforherligende kommentarer på et nettforum skulle vært grunn til preventiv frihetsberøvelse på ubestemt tid er det opptil flere bare her inne som ville forsvunnet fra tastaturene. Det er ikke opplagt at ting er ment like drastisk som det kan leses, men vi har sett innlegg om «skuddpremie» på både den ene og andre, om politikere som burde behandles som «løpende villsvin», voldsfantasier om hvordan man selv ville straffet en overgriper, og sikkert mere til som jeg ikke har fått med meg. Ikke bra, men straffbart? Tegn på overhengende fare for omgivelsene? Grunnlag for at «man» burde gjøre «noe drastisk» med vedkommende før fantasiene blir omsatt i handling? Og hvis ikke, hvor skulle man dra grensen, og hvem («man»?) skulle dra den?
    Altså man måtte være synsk.. så det er jo kun ønsketenkning å kunne ta dem før det skjer ting.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    ….

    – Jeg synes det er merkelig at man bare sender en bil. Hvis det kommer en melding av denne typen, så er den første spinalrefleksen at du sender alt du har, sier Ranstorp.
    . .

    Det siste her er spesielt interessant.
    Og hvor mye ressurser har politiet i en liten, norsk by å sende på et tilfeldig gitt tidspunkt?
    Hvor stor er sjansen for at alt tilgjengelig er en bil? Eller ingen?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Og hvor mye ressurser har politiet i en liten, norsk by å sende på et tilfeldig gitt tidspunkt?
    Hvor stor er sjansen for at alt tilgjengelig er en bil? Eller ingen?
    Og hvor mye vet en dansk journalist ved sin pult om hva som skjedde der og da ute i en norsk småby? Det er jo ren whataboutism uten noe annet å skilte med enn at det der burde ikke ha skjedd! Det er alltid fantastisk enkelt å dømme kampen fra tribunen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Og hvor mye vet en dansk journalist ved sin pult om hva som skjedde der og da ute i en norsk småby? Det er jo ren whataboutism uten noe annet å skilte med enn at det der burde ikke ha skjedd! Det er alltid fantastisk enkelt å dømme kampen fra tribunen.
    Og spesielt før støvet har lagt seg, og fakta er på plass.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Drapsvåpenet her var denne mannens hjerne. Pil og bue eller kniv er irrelevant; det er hjernen som klikka. Drar man den tankerekken videre, er det psykiatrien som må oppgraderes. Drar man det enda lengre, er "drapsvåpenet" manglende midler innen helse og psykiatri og skole.

    Ergo hjelper det ingen verdens ting å forby pil og bue, kniv, stein, frossen laks, lammelår. Øk ressurser i skolen og helsevesenet. Forebygging. Og det er ikke tvangsinnleggelser, men ressurser- tidlig nok.
    Bullshit!
    Jeg skulle klart å tatt en som kom med en frossen laks mot meg eller jeg hadde ihvertfall hatt en mye større sjanse for å overleve og ikke minst få hjelp av andre, men en kniv, armbrøst eller pil og bue? Not so much....
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Og hvor mye ressurser har politiet i en liten, norsk by å sende på et tilfeldig gitt tidspunkt?
    Hvor stor er sjansen for at alt tilgjengelig er en bil? Eller ingen?
    Her eg bur, har politiet 45 minutt utryknibgstid. Difor er det vårt frivillege brannkorpset som har fått ansvaret for å rykke ut på slike oppdrag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Imens, fra den virkelige verden

    Drapene i Kongsberg, Espen Andersen Bråthen | Psykologspesialist: - Vi har mange «tikkende bomber», men vi vet ikke hvilke som vil «gå av» (nettavisen.no)


    - Vi klarer ikke, verken i psykiatrien eller blant sakkyndige, å peke på noen bestemt og si at «den personen kommer til å ta liv». Det har vi ikke gode nok metoder til å gjøre, sier han.

    Grøndahl sier at hvis man skulle begynt å peke ut potensielle drapspersoner, så ville antall falske positive, altså utpekte personer som aldri ville tatt liv, blitt veldig mange.


    ...

    Bråthen gjennomførte aksjonen slik at det var svært vanskelig for Politiets sikkerhetstjeneste å fange ham opp i planleggingsfasen: Handlingen var utført alene og uten bruk av skytevåpen eller eksplosiver.

    ..

    - Det er den store utfordringen for enhver sikkerhetstjeneste, å skille de som velger å gå fra ord til handling, sa Haugstøyl. Han sier at PST var kjent med Bråthen, men ønsker ikke å gå nærmere i detalj om dette.

    ...

    - Mange har innleggelser av kort varighet før de blir skrevet ut, og så kan man stille spørsmål om oppfølgingen er god nok, sier han og legger til at mange psykiatriske pasienter selv ikke ønsker behandling.


    - Det har lenge vært en liberalistisk ånd over helsevesenet som sier at man skal bruke mindre tvang. Jeg tror ikke den nye regjeringen vil gjøre noe radikalt med dette. Jeg tror ikke de går imot den rådende trenden, sier Grøndahl.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Bullshit!
    Jeg skulle klart å tatt en som kom med en frossen laks mot meg eller jeg hadde ihvertfall hatt en mye større sjanse for å overleve og ikke minst få hjelp av andre, men en kniv, armbrøst eller pil og bue? Not so much....
    Man kan sikkert også si at selv om pil og bue ble forbudt eller lisensbelagt, så startet de fleste slike våpen som DIY prosjekter når de ble funnet opp i steinalderen en gang, eller når det var. Hvis man var interessert nok skulle man sikkert klart å lage en ganske potent bue og piler så lenge det finnes trær i skogen. Samme med kniv, vi har jo sett på film og i dokumentarer fra fengsler at det kan man til og med lage av gamle tannbørster.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Man kan sikkert også si at selv om pil og bue ble forbudt eller lisensbelagt, så startet de fleste slike våpen som DIY prosjekter når de ble funnet opp i steinalderen en gang, eller når det var. Hvis man var interessert nok skulle man sikkert klart å lage en ganske potent bue og piler så lenge det finnes trær i skogen. Samme med kniv, vi har jo sett på film og i dokumentarer fra fengsler at det kan man til og med lage av gamle tannbørster.
    Man lage alt selv.Til og med pistoler og geværer, men for å gjøre det skal du ha et helt spesielt driv, interesse og kunnskapsnivå. I tillegg ville det være ulovlig, noe som ville fått en del til å snu. Det er noe med tilgjenlighet, noe vi ser i USA med alle skyeepisodene der.

    La det bli lisens på alle våpen og klubber man må være med i. Dermed er det ikke lenger enkelt å være en einståing med særdeles merkelige holdninger. Det vil bli plukket opp! Så får alle de som vil slå ihjel med frossne lårstykker eller lakser bare gjøre det. De er vel lost uansett...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg kjørte fra Drammen Jernbanestasjon 18.35 mot Oslo, når jeg jeg var oppe på Lier toppen (15min senere) begynnte det og komme mange politibiler og andre utrykningskjøretøy, tellte ikke men sikkert oppmot 20st?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Politiet svikte, helsevesenet sviket. Er jeg overrasket - nei !

    Etter å ha kjempet mot byråkratiet i forhold til 2 pleietrengende foreldre på sine gamle dager vet jeg nok om den delen. Politiet er veldig god til å holde farts kontroller, men der stopper det vel med godheten...

    Sikkert nevnt - har ikke lest meg gjennom tråden...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Man lage alt selv.Til og med pistoler og geværer, men for å gjøre det skal du ha et helt spesielt driv, interesse og kunnskapsnivå. I tillegg ville det være ulovlig, noe som ville fått en del til å snu. Det er noe med tilgjenlighet, noe vi ser i USA med alle skyeepisodene der.

    La det bli lisens på alle våpen og klubber man må være med i. Dermed er det ikke lenger enkelt å være en einståing med særdeles merkelige holdninger. Det vil bli plukket opp! Så får alle de som vil slå ihjel med frossne lårstykker eller lakser bare gjøre det. De er vel lost uansett...
    Jeg er stort sett enig i det, men det gjør meg egentlig litt trist å tenke på at selv om sivilasjonen skulle gå under og vi havnet tilbake i steinalderen, ville vi fortsatt klare å lage våpen til å drepe hverandre med.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Her eg bur, har politiet 45 minutt utryknibgstid. Difor er det vårt frivillege brannkorpset som har fått ansvaret for å rykke ut på slike oppdrag.
    Det er poenget mitt.
    Mange husker sikkert kapringen av Valdresekspressen i 2013 hvor 2-3 personer ble drept, og politiet hadde flere timers kjøring?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bullshit!
    Jeg skulle klart å tatt en som kom med en frossen laks mot meg eller jeg hadde ihvertfall hatt en mye større sjanse for å overleve og ikke minst få hjelp av andre, men en kniv, armbrøst eller pil og bue? Not so much....
    Forstår det selvsagt er sterke følelser rundt en så forferdelig handling. Likevel er det da det er viktig å stoppe opp og tenke seg om.
    I tråden her har en sagt han gikk på skolen sammen med denne mannen, og fortalt at han var ute og kjøre allerede da. Han kunne altså vært plukket opp langt tidligere. Da er det nærliggende å hevde at forebyggende arbeid ikke har fungert. Ressurser i skoleverket og psykiatrien er alt for nedprioritert til å kunne gi et tilbud godt nok. Vi har en skole hvor teoretiske fag er det som prioriteres over alt annet, og hvor ressurser til å fange opp de som faller utenfor er alt for små. Det samme gjelder innen psykisk helse.

    Man kan ikke forby alt mulig; man må sørge for å fange opp de som faller utenfor. Og gi de ordentlig hjelp- lenge før de begår slike handlinger.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Politiet svikte, helsevesenet sviket. Er jeg overrasket - nei !

    Etter å ha kjempet mot byråkratiet i forhold til 2 pleietrengende foreldre på sine gamle dager vet jeg nok om den delen. Politiet er veldig god til å holde farts kontroller, men der stopper det vel med godheten...

    Sikkert nevnt - har ikke lest meg gjennom tråden...
    Hvordan sviktet alle disse? Har du lest hvor vanskelig det er å stille diagnoser og hvor vanskelig det er å gjette hvilke som kommer til å klikke?
    Eller skulle vi bare bure inne alle som ser ut til å ha tilbøyligheter? Og hvorfor stoppe der....?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Forstår det selvsagt er sterke følelser rundt en så forferdelig handling. Likevel er det da det er viktig å stoppe opp og tenke seg om.
    I tråden her har en sagt han gikk på skolen sammen med denne mannen, og fortalt at han var ute og kjøre allerede da. Han kunne altså vært plukket opp langt tidligere. Da er det nærliggende å hevde at forebyggende arbeid ikke har fungert. Ressurser i skoleverket og psykiatrien er alt for nedprioritert til å kunne gi et tilbud godt nok. Vi har en skole hvor teoretiske fag er det som prioriteres over alt annet, og hvor ressurser til å fange opp de som faller utenfor er alt for små. Det samme gjelder innen psykisk helse.

    Man kan ikke forby alt mulig; man må sørge for å fange opp de som faller utenfor. Og gi de ordentlig hjelp- lenge før de begår slike handlinger.
    Bla bla...
    Man kan ikke forby alt, men kan forby eller legge til rette for mere kontrol rundt det som betegnes som våpen! Hvorfor ikke gjøre det vanskeligere å gjøre disse handlingene?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Forstår det selvsagt er sterke følelser rundt en så forferdelig handling. Likevel er det da det er viktig å stoppe opp og tenke seg om.
    I tråden her har en sagt han gikk på skolen sammen med denne mannen, og fortalt at han var ute og kjøre allerede da. Han kunne altså vært plukket opp langt tidligere. Da er det nærliggende å hevde at forebyggende arbeid ikke har fungert. Ressurser i skoleverket og psykiatrien er alt for nedprioritert til å kunne gi et tilbud godt nok. Vi har en skole hvor teoretiske fag er det som prioriteres over alt annet, og hvor ressurser til å fange opp de som faller utenfor er alt for små. Det samme gjelder innen psykisk helse.

    Man kan ikke forby alt mulig; man må sørge for å fange opp de som faller utenfor. Og gi de ordentlig hjelp- lenge før de begår slike handlinger.
    Jeg er enig i det du sier om skoleverk og psykiatri, og å fange opp de som faller utenfor tidligere, og å kunne gi de av oss som er mer praktisk anlagt enn teoretiske mer relevante utdanningstilbud o.s.v.

    Det er allikevel ingen motsetning til å innføre registreringsplikt og lisensiering av våpen som pil og bue så ikke hvem som helst kan gå inn og kjøpe dette hvor som helst. Jeg husker når jeg var barn, så tror jeg det bare var 18 års grense for å få kjøpe vanlig dobbeltløpet hagle og ammunisjon også. Hvor mange vil egentlig tilbake dit, så hvem som helst skal få kjøpe det igjen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bla bla...
    Man kan ikke forby alt, men kan forby eller legge til rette for mere kontrol rundt det som betegnes som våpen! Hvorfor ikke gjøre det vanskeligere å gjøre disse handlingene?
    Ja, hvorfor ikke det?

    Hvorfor er du ikke mer opptatt av årsaker? Av psykisk helse? Av å sette inn nok ressurser, tidlig nok? Når det først klikker for noen, finner de uansett en måte å utføre handliger på. Uansett hvor mye og hva man forbyr. Forebyggende arbeid er det som trengs; skoleverket, fritidsaktiviteter, psykisk helse. Corona - isolasjon gjorde neppe svært godt for denne mannens psykiske helse heller.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Ute i distriktene, dvs en bit borte fra Oslo, har politiet - for å spare penger, - i Ernas ånd! - sammenslåtte vaktdistrikter! På natt og i helger er for eksempel kommunene Tana, Vadsø og Vardø sammenslått. Nå skal jeg ikke komme med tall for avstander men forsøke å provosere folket til å gå inn på en kartfunksjon og se for dere selv hva vi snakker om! Se på kartet over Øst Finnmark og sammenlign med kart over det sentrale østlandet og tenk dere hvilke avstander vi snakker om! Så hvis det er politiet i Vardø har vakt og en tulling går bananas i lengst borte i Tana snakker vi fatisk flere timer i utrykkningstid. Dette er i henhold til Ernas tankegang helt slik det skal være!
    Enkelte netter har vi heller ikke i Kirkenes politi på vakt. Man må ringe rundt og dra kolleger ut av sengen! Vi hadde et tilfelle som endte uten drap kun fordi en av de som satt på operasjonssentralen, stikk i strid med stående ordre, hev seg i bilen og reddet en familiefar fra å bli drept av en ruset soldat. ( Soldaten var utsatt for at "noen" hadde dyttet noe faenskap i drinken hans ). Men altså, ordrenekt førte til at man ganske tilfeldig reddet liv!
    Konklusjonen er at man ikke kan ta det som en selvfølge at Politiet kan redde deg om det behøves!


    Edit: Typo
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er antagelig en stor gråsone i området mellom det å være "kandidat" og tvangsinnlagt hvor "noen" (hvem?) skal ta avgjørelsen mht "innleggelse". Det er vel så at mange av disse "kandidatene" faller tilbake til nye forbrytelser når de kommer ut, formodentlig etter ikke så lange opphold på solsiden.

    For meg kan det virke som om denne fyren egentlig har bedt om hjelp men hvilken?, hvem?, Hva?, hvor?.. dessverre uten å få hjelp med tragisk utfall i denne i hvertfall på utsiden rolige og harmoniske byen.

    Når det gjelder sexualforbrytere med fare for tilbakefall har man i noen tilfeller sørget for tvangsmedisinering. Vedkommende må daglig møte opp på politistasjonen og ta medisinene under kontroll for å få lov til å bevege seg fritt ellers. Kanskje kunne det være en måte å "hjelpe" de på? Just thinking.
    Det er jo selvfølgelig en lege som legger pasienten inn til videre behandling på sykehus. Alle leger (og ingen andre) kan legge inn pasienter på tvang når det er grunnlag for dette. Deretter må tvangsgrunnlaget vurderes på nytt av psykiater innen 24 timer. Om også denne finner grunnlag kan tvangen opprettholdes, ellers overføres til frivillig innleggelse. Da velger ofte pasientene å skrive seg ut. Dersom tvangen opprettholdes er det i første omgang til 10 dagers tvungen observasjon. Deretter må grunnlaget revurderes igjen. Pasientene må også opplyses om muligheten for å klage på vedtaket og da vurderes dette av kontrollkommisjonen (en nemd av lege, advokat og ofte en lekperson). https://www.helsedirektoratet.no/tema/kontrollkommisjonen-i-psykisk-helsevern

    Det er et svært omfattende kontrollopplegg som har et helt klart mål om at bruk av tvang skal reduseres. Om dette målet er fornuftig er nok ikke like åpenbart som det kan høres ut som.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Det er allikevel ingen motsetning til å innføre registreringsplikt og lisensiering av våpen som pil og bue så ikke hvem som helst kan gå inn og kjøpe dette hvor som helst. Jeg husker når jeg var barn, så tror jeg det bare var 18 års grense for å få kjøpe vanlig dobbeltløpet hagle og ammunisjon også. Hvor mange vil egentlig tilbake dit, så hvem som helst skal få kjøpe det igjen?
    Det stemmer det, men hvor mange 18 åringer kjøpte hagle på samvirkelaget og brukte den til å drepe kundene på det samme samvirkelaget? Ikke mange! Forsiktig sagt!
    Samfunnet har faktisk endret seg, og hvorfor? Vel det er en annen og meget omfattende diskusjon!
    For øyeblikket er det fritt salg av økser og motorsager. Hva gjør vi den dagen en eller annen tulling går berserk med et slik "våpen"?
    Og hva gjør vi når en tulling stjeler en lastebil og moser den inn i en bilettkø eller tilsvarende? Registreringsplikt? Forbud? Som andre har skrevet her så er det farligste redskapet som slike mordere bruker innsiden av hodet! Hva med lobotomering av alle ved fødselen?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Ja, hvorfor ikke det?

    Hvorfor er du ikke mer opptatt av årsaker? Av psykisk helse? Av å sette inn nok ressurser, tidlig nok? Når det først klikker for noen, finner de uansett en måte å utføre handliger på. Uansett hvor mye og hva man forbyr. Forebyggende arbeid er det som trengs; skoleverket, fritidsaktiviteter, psykisk helse. Corona - isolasjon gjorde neppe svært godt for denne mannens psykiske helse heller.
    Du vet det Lars Erik at det du foreslår koster så mye mer enn et kjapt forbud som ikke nødvendigvis virker. Det spiller jo ingen rolle om tiltaket virker eller ikke! Det er billig og politikere får vist at de har "handlekraft"!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Ja, hvorfor ikke det?

    Hvorfor er du ikke mer opptatt av årsaker? Av psykisk helse? Av å sette inn nok ressurser, tidlig nok? Når det først klikker for noen, finner de uansett en måte å utføre handliger på. Uansett hvor mye og hva man forbyr. Forebyggende arbeid er det som trengs; skoleverket, fritidsaktiviteter, psykisk helse. Corona - isolasjon gjorde neppe svært godt for denne mannens psykiske helse heller.
    Hva med to tanker samtidig?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er som det pleier å være; det klikker i hodet på folk når man føler man trenger beskyttelse. Og dermed velger man den mest nærliggende løsningen- uten refleksjon. Skal man "forby" noe, er det nedprioritering av psykisk helse, for lite midler til skolen, "nærpoliti", korsfest- korsfest òg kjappe løsninger.

    (i bunn og grunn; forby kalkulator!)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det er som det pleier å være; det klikker i hodet på folk når man føler man trenger beskyttelse. Og dermed velger man den mest nærliggende løsningen- uten refleksjon. Skal man "forby" noe, er det nedprioritering av psykisk helse, for lite midler til skolen, "nærpoliti", korsfest- korsfest òg kjappe løsninger.
    Gud hjelpes så enkelt det er i din verden.
    Verdensmestere som skjønner på forhand når noen kommer til å drepe må snarest ansettes!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Neida, å det klar vi ikke heller men det må da være lov å prøve å ta disse folkene? Man sier verden har blitt mye tryggere men når det kommer til akkurat den gruppen individer tror jeg den har blitt farligere med tanke på hva som finnes på nett kun noen tastetrykk unna. Hvor ofte leser vi om potensielle terrorister som blir tatt i Norge? Har vel vært 3 terroraksjoner på rett under ett tiår, hvor mange ulmer hjemme foran pc skjermen? Er dette noe som blir prioritert?
    En god del av de som fanges opp av PST hører vi ikke om av den gode grunn at PST ikke ønsker at folk skal bli oppmerksomme på hvilke metoder som benyttes! Og når man stanser en "terrorist" før terroren er gjennomført er det heller ikke lett å straffeforfølge dem. Men det at de blir fanget opp gjør gjerne at mange av dem oppgir sitt forehavende og de vet at de blir fulgt med argusøyne!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gud hjelpes så enkelt det er i din verden.
    Verdensmestere som skjønner på forhand når noen kommer til å drepe må snarest ansettes!
    Det er langt fra "enkelt". Det "enkle" er å forby. Å gå inn på diskusjon om hvordan samfunnet, skolen, psykiatrien fungerer er mye mer omfattende. Men det er der svaret også ligger.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det stemmer det, men hvor mange 18 åringer kjøpte hagle på samvirkelaget og brukte den til å drepe kundene på det samme samvirkelaget? Ikke mange! Forsiktig sagt!
    Samfunnet har faktisk endret seg, og hvorfor? Vel det er en annen og meget omfattende diskusjon!
    For øyeblikket er det fritt salg av økser og motorsager. Hva gjør vi den dagen en eller annen tulling går berserk med et slik "våpen"?
    Og hva gjør vi når en tulling stjeler en lastebil og moser den inn i en bilettkø eller tilsvarende? Registreringsplikt? Forbud? Som andre har skrevet her så er det farligste redskapet som slike mordere bruker innsiden av hodet! Hva med lobotomering av alle ved fødselen?
    Jeg vet om iallfall noen som har hatt tilgang på hagle som definitivt ikke burde hatt det, men de hadde uansett ikke skaffet seg det på lovlig vis, og er heller ikke blant oss lengre. Det var vel også ganske populært å sage av løpene og bruke hagle til å rane postkontor med en stund hvis jeg ikke husker feil?

    Men ja, som jeg også sier over her klarer man alltids å finne noe å skade andre med hvis det er interessant, men det er allikevel ingen grunn til å ikke gjøre tilgangen på våpen som er laget til formålet vanskeligere. Hva om hvem som helst kunne kjøpe håndgranater fordi "de uansett kunne kastet stein på noen og klart å drepe dem allikevel"? Hvorfor ikke gjøre terskelen for å enkelt kunne forvolde skade og død litt høyere, liksom?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det er langt fra "enkelt". Det "enkle" er å forby. Å gå inn på diskusjon om hvordan samfunnet, skolen, psykiatrien fungerer er mye mer omfattende. Men det er der svaret også ligger.
    Og det er sikkert ingen som har gjort det før eller tenkt tanken? Alle andre som jobber med dette er idioter som ikke skjønner noe?
    Det letteste er å FØRST ta vekk fristelsene, så diskutere! Noe som sikkert skjer hele tiden, men som det kommer frem i media, det er ingen lett vitenskap når det kommer til psyke og hva noen tenker!

    Så med mindre du har en veldig god grunn til at noen bør og trenger armbrøster og pil og buer som med enkelthet kan drepe og skade på langt hold, så tenker jeg at det er en enkel måte å ta vekk noen fristelser. De som vil drepe, de dreper uansett. Men med dårligere tilgang får vi kanskje bedre utfall i noen saker? Eller?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn