Drøftingsoppgave: Effekttrinn verdt å sjekke ut?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Baard skrev:
Budsjett? +/- 10 000,-
Lurer på hvordan det ville blitt med mer muskler............. (ikke sikkert det er rette veien for meg; synes jo rør-lyden har en egen sjarm)
mvh
Proffen
Må jo si at det er et begrenset handlingsrom i denne drøftingsoppgaven. Skal du få noe ut av tilbakemeldingene må du si litt om hvordan dine BKS HT er i lydsignatur og om de er vanskelig å drive?? (Er det ikke 2-meter bånddiskant i disse HT, og hva krever det?)

Her er iallefall kommentarene fra Hi-FI News & Record Review, Juni 2000:
"The BKS 107 Supreme gave every indication of being easy to drive by compact quality amplifiers like the YBA Intégré a DT and Primare A30.1 or better..."

Uansett må du gjøre et valg om du fremdeles vil sitte med rør sjarmen eller om du er moden nok for: klar, ren, dynamisk og hardt slående transistortrinn.

Som 2M - har jeg gått fra rør (Copland) til transistor (Bryston) og lengter ikke tilbake!

(Spøk til side - men den store forskjellen mellom rør og transistor ligger i bass gjengivelsen. Et rør trinn kan aldri og jeg gjentar ALDRI matche et transistortrinn i dypbass)

[/quote]
Mine høytalere er "kun" 107 høye, og kan da følgelig ikke ha "2 meter bånddiskant"....
Ellers er de snille mot forsterkerne, med en følsomhet på 89/80 db/w/m og et basselement på "latterlige" 5 tommer. Bånddiskanten er vel ca 18 cd lang/høy. SLik det spiller pr idag, tror jeg at den største feilen jeg kan gjøre, er å gå over til et effekttrinn som låter for lyst.........
På den andre siden: få ss-oppsett jeg har hørt, makter å skape magien rør-baserte oppsett lager! IMO

mvh
Proffen

U

utgatt19288

Gjest
2meter bånd diskant var et lite understatement, vel vel. Tror du er litt opphengt i rør. "Magi" - må dere gjerne kalle det. Hvorfor er du ikke fornøyd med det trinnet du har? En push-pull koplet Copland med 6550/KT88 rør må vel være en ypperlig partner til dine HT som blir værende en stund til?

Ser ikke hva man oppnår med et transistor trinn til 10k - det er for lite til å gjøre noen forskjell! Du får en forandring - hva så? Blir det bedre?- neppe!

Jeg hadde oppgradert Copland'en - satt den på et verksted og spesifisert hva jeg ønsket å få renovert. Nye Kondensatorer i signalvei, Tantal motsander i feedback sløyfen, lytter i strømforsyningen osv...

Selv gjorde jeg følgende med min CTA-501.
1) HexFred dioder i anode strømforsyningen fra/ Audiocompaniet anbefalt av Olav.
2) Lyttene i PS byttet ut med poly.prop fra Ansar (Ansar Supersound, metalcan encased, custom made metalised Polypropylen)
3) Mundorf - sølv kondis i signalveien
4) Skrellet alle elektrolytter for plast.

Forsterkeren beholdt alle sine egenskaper - men ble langt mer åpen!

U

utgatt19288

Gjest
Banjo-Kari skrev:
PS Baard: Finnes transer som er betraktelig bedre enn Bryston i bassen selv om Bryston gjør en god jobb der.
Hei Kari - vet ikke hvilke transer som er best i bassen. Men en butt-plugg får vel en transe til å brumme dypt eller hva?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Baard skrev:
2meter bånd diskant var et lite understatement, vel vel. Tror du er litt opphengt i rør. "Magi" - må dere gjerne kalle det. Hvorfor er du ikke fornøyd med det trinnet du har? En push-pull koplet Copland med 6550/KT88 rør må vel være en ypperlig partner til dine HT som blir værende en stund til?

Ser ikke hva man oppnår med et transistor trinn til 10k - det er for lite til å gjøre noen forskjell! Du får en forandring - hva så? Blir det bedre?- neppe!

Jeg hadde oppgradert Copland'en - satt den på et verksted og spesifisert hva jeg ønsket å få renovert. Nye Kondensatorer i signalvei, Tantal motsander i feedback sløyfen, lytter i strømforsyningen osv...

Selv gjorde jeg følgende med min CTA-501.
1) HexFred dioder i anode strømforsyningen fra/ Audiocompaniet anbefalt av Olav.
2) Lyttene i PS byttet ut med poly.prop fra Ansar (Ansar Supersound, metalcan encased, custom made metalised Polypropylen)
3) Mundorf - sølv kondis i signalveien
4) Skrellet alle elektrolytter for plast.

Forsterkeren beholdt alle sine egenskaper - men ble langt mer åpen!
First things first; har da aldri sagt at jeg ikke er fornøyd med Coplanden min!!! Men hifi er en merkelig hobby, den får jaffal meg til å tenke videre, og da melder iblant spørsmålene seg. Derfor denne tråden!!

Mulig jeg kunne kommet et stykke videre ved å oppgradere Coplanden jeg alt har.... Det har jeg faktisk ikke tenkt på.
Men; spiller nå mest i triode-modus, og da leverer den ikke allverden, med sine 2*35w.
En annen ting som spiller inn, er jo rollen rørene i pre`en spiller. De er nemlig så jælma gode og gir så mye, at jeg kanskje likevel ville beholdt en vesentlig del av rør-magien, selv med en ss-effekt! Det gjenstår jo å prøve ut! Da skal du få rapport, oki?

mvh
Proffen

U

utgatt19288

Gjest
Nå demrer det - du har mulighet for triode modus på 505'en. Da skjønner jeg behovet for mer effekt til dine HT.

Rør trinn i Copland klassen - har alle de samme fellestrekk. De er enkle i oppbygingen og lar seg lett oppgradere. Ta en tlf. til Audiokompaniet - målet må være å få den til å synge i Pentode modus. Du bør få en del god saker for 5k.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Baard skrev:
Nå demrer det - du har mulighet for triode modus på 505'en. Da skjønner jeg behovet for mer effekt til dine HT.

Rør trinn i Copland klassen - har alle de samme fellestrekk. De er enkle i oppbygingen og lar seg lett oppgradere. Ta en tlf. til Audiokompaniet - målet må være å få den til å synge i Pentode modus. Du bør få en del god saker for 5k.
Thnx for tips!

mvh
Proffen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Begrunne... mja.
ECS EA 1 ...
Låter vel som en doxa på ultrasyre tror jeg..

ECS EA 1 (mono) altså! ;D Eller EA 2 da den er en stereoamp

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Baard skrev:

Likar ein Copland, bør ein også ta ein kik på CTA 520.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Prøv å få tak i en slik Plinius SA 100 mk2 eller 3. Jeg hadde en mk 2 samtidig som Copland 505. Testet de ut på topptrimmede Quad ESL 63. Syntes signaturen var forholdvis lik, men mer guffe i Pliniusen. Mk 3 har mindre sjanse for støy pga. annen strømforsyning.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Plinius og Sirius er vel strengt tatt de to merkene som "frister" mest foruten Doxa og DP..............
Må se om jeg ikke kan få testet ut teorien og tanken min snart.....

mvh
Proffen

audionoten

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Antall liker
0
Du spurte om mi7 kontra mi2. Mi koster ca 20k, er testet i fidelity og er bra, men ikke det samme råskinnet som mi2. Mi2 er mer tilbakelent og åpen, men med vanvittige krefter. Det er mange forslag som er gode, men den eneste veien for å få skyvet og rør lyden er etter min mening hybrid. Det er ikke på langt nær alle transistor trinn som spiller bra med rør trinn, men komboen med mi2 funker som f.... Hadde faktisk doxa 70 modda før jeg fikk mi2, og den er altfor snill...

Har testet aragon 8008, mi7, sugden, naim, copland, nad, rotel, marantz, parasound, adyton++++ . Kommer allikevel tilbake til mi2. Men den finnes ikke i butikk, er ikke testet, ingen kuule brosjyrer etc. kun håndbygd i norge av mannen som bygde doxa. Enkelt og greit en jæ... god forsterker.

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Det er fornuftig å teste et godt transistor sluttrinn på dine BKS 107. Test gjerne en D-klasse forsterker også. Men før du tar den endelige avgjørelsen om ny forsterker ville jeg absolutt ha testet en SET-forsterker også. BKS 128 fungerte overraskende fint med 10W 300B, faktisk mye bedre enn med en Kora 50W PP!

10W er ikke mye, så om du finner noen andre forsterkere med andre rør, f.eks. 845, innenfor budsjettet, så prøv dem. Det har jo vært lenge tilsalgs noen Cayin 9021 monoblokker innenfor din budsjettramme, og noe sånt tipper jeg ville fungere bra på 107.
Prøvde selv BelCanto og Spectron på 128, og synes det var pent, men kjedelig. SET var mye bedre i mine ører.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
audionoten skrev:
Du spurte om mi7 kontra mi2. Mi koster ca 20k, er testet i fidelity og er bra, men ikke det samme råskinnet som mi2. Mi2 er mer tilbakelent og åpen, men med vanvittige krefter. Det er mange forslag som er gode, men den eneste veien for å få skyvet og rør lyden er etter min mening hybrid. Det er ikke på langt nær alle transistor trinn som spiller bra med rør trinn, men komboen med mi2 funker som f.... Hadde faktisk doxa 70 modda før jeg fikk mi2, og den er altfor snill...

Har testet aragon 8008, mi7, sugden, naim, copland, nad, rotel, marantz, parasound, adyton++++ . Kommer allikevel tilbake til mi2. Men den finnes ikke i butikk, er ikke testet, ingen kuule brosjyrer etc. kun håndbygd i norge av mannen som bygde doxa. Enkelt og greit en jæ... god forsterker.
Hei!
Har du noen specs på MI 2?

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
oyvindk skrev:
Det er fornuftig å teste et godt transistor sluttrinn på dine BKS 107. Test gjerne en D-klasse forsterker også. Men før du tar den endelige avgjørelsen om ny forsterker ville jeg absolutt ha testet en SET-forsterker også. BKS 128 fungerte overraskende fint med 10W 300B, faktisk mye bedre enn med en Kora 50W PP!

10W er ikke mye, så om du finner noen andre forsterkere med andre rør, f.eks. 845, innenfor budsjettet, så prøv dem. Det har jo vært lenge tilsalgs noen Cayin 9021 monoblokker innenfor din budsjettramme, og noe sånt tipper jeg ville fungere bra på 107.
Prøvde selv BelCanto og Spectron på 128, og synes det var pent, men kjedelig. SET var mye bedre i mine ører.
Time will tell hvordan en ss-forsterker funker i samspill med pre`en og resten av oppsettet. Klasse D kjenner jeg lite til; noe som kan være verdt å ha øynene og ørene åpne for?
300B er sikkert et morsomt rør, men da må jeg vel nesten gå for løsninger hvor rørene står i det fri, ikke slik innelukket som idag. Da blir det foreløpig nok utelukket. Litt kjedelig om jr plutselig finner ut at han vil ha dem løs............ Kan fort bli en atskillig dyrere affære enn Coplandkonstruksjonen min ville blitt ;D
Kora har jeg i og for seg alltid syntes lager flotte forsterkere, men har til gode å lytte på dem. Er dessuten nok ikke så bevandret i rør-verdenen at jeg kan si jeg vet helt forskjellen mellom PP og SET. Hva skal en kalle måten Coplanden min er konstruert og spiller på. Det er jaffal triode, men om det er single end; tja se det har så langt vært non-topic, jaffal så lenge det spiller såpass godt som det gjør! Er ikke sååå opphengt i allskens tekniske skrivemåter..........;-)

mvh
Proffen

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Du får med et bur til rørene på de fleste forsterkere. Grunnen til at de ikke sees så mye på bilder av folks hifi, er at det er mye tøffere uten.

Det er ikke skrivemåten som er viktig med en SET (Single Ended Triode), men lyden. Coplanden din er PP (push pull), og rørene kan kjøres i triode- eller ultralinær modus.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Det var grei beskjed! ;D

....og hvordan forklares forskjellen i spillemåte lettfattet?

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
audionoten skrev:

Har jo og hørt noen hybrider, med varierende prestasjoner. Noen har vært vel mye transistoraktig, mens andre har vært ok i den forstand at de faller inn i kategorien "godkjent" ut fra mine rør-romantiske preferenser.
Ofte består vel rør-biten i slike hybrider av 2 stk 6922-rør, samt enkelte som benytter seg av 12AX7 og/eller 12AU7. Personlig mistenker jeg vel kanskje 12AX7 og 12AU7 for å være rør som gir litt mer rør-preg på lyden, uten at jeg skal påstå dette skråsikkert........... ;D
Nå vil jo en ss-effekt og min rør-pre bli omtrent som en "hybrid"; dog i to bokser................ Mulig jeg får begynt den testingen i kveld/i morgen....

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Da er vi snart klare til å få en pekepinn på hvor landet ligger.......

Coplanden har fått fri for kvelden, og innbytter er en Nakamichi PA5E Stasis på 2*150w

Blir noen spanande dager fremover! ;D

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Da var kveldens noe forsiktige lytteseanse over....
Da jeg ikke har fått spilt så høyt som ønskelig, (kan ikke det når barn og samboer tar kvelden og vil sove relativt tidlig) blir denne foreløpige rapporten litt amputert; her kan jeg bare antyde hva jeg mener å ha registrert. Skal forske mer i materien og rapportere mer i morgen.

Lyden var god den, bevares. Aner nok en anelse mer transistorlyd ja. Noe av kroppen "forsvant" på musikere og instrumenter, og nærværet var kanskje ikke helt det samme. På live-cdn til Kari Bremnes savnet jeg litt av den spesielle klangen i stemmen hennes, slik den blir gjengitt med Coplanden oppkoblet. Virker som om stemmen hennes da blir litt "råere" og mer "naken", og fremfor alt naturlig.
Lydbildet ble verken større eller mindre i høyde og dybde, men muligens en anelse fastere i fisken i de nederste frekvensene...
I morgen skal noen av referense-cdene mine til pers, en etter en. Da skal det spilles atskillig høyere enn i kveld, og da vil jeg nok kunne være mer presis mht observasjoner og inntrykk.....

mvh
Proffen

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Det var grei beskjed!

....og hvordan forklares forskjellen i spillemåte lettfattet?
Mange her inne kan sikkert si mer om dette enn jeg; men i mine ører er det en større grad av renhet med SET. Man får større grad av tredimensjonalitet og stemmer og instrumenter låter litt mer naturlig. Bedre illusjon av "ekte" musikk, imo.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Da er Stasisen koblet fra for en liten stund, og Coplanden står til oppvarming.

Spørsmål: Hva kan det være for en brumming som kom i høytalerne med Stasisen oppkoblet? Er jo knepp tyst med Coplanden koblet på nøyaktig samme måten............... ::)

mvh
Proffen

U

utgatt19288

Gjest
Brummingen skyldes nok en liten DC - likestrøms komponent som ligger overlagret AC signalet som går til HT.
Er ikke noe problem så lenge den holder seg under 50mV DC - men kan være irriterende.

Stasisen er vel en 25 år gml forsterker den burde nok vært inne til service for å fått justert tomgangsstrømmen /bias.

Grunnen til at du ikke hører dette over Coplanden er at utgangs trafoene stopper små likestrømskomponenter.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Baard skrev:
Brummingen skyldes nok en liten DC - likestrøms komponent som ligger overlagret AC signalet som går til HT.
Er ikke noe problem så lenge den holder seg under 50mV DC - men kan være irriterende.

Stasisen er vel en 25 år gml forsterker den burde nok vært inne til service for å fått justert tomgangsstrømmen /bias.

Grunnen til at du ikke hører dette over Coplanden er at utgangs trafoene stopper små likestrømskomponenter.
Oki, da er det ikke noe akutt farlig, men kan sikkert nevnes for Nakamichiens eier.
Nå har Copland vært hovedaktøren en times tid her, og ut fra mine preferenser gjør den ting bedre/riktigere i mitt oppsett. Tror vel egentlig at det kun er på et felt, og det er kreftene/oppløsningen på de aller dypeste frekvensene.
Blir mer kjøtt og blod, nærvær og nerve med Copland, stemmer får en "rikere og riktigere" klang; Kari Bremnes får en meget behagelig og markant klang på live-cdn hennes.....

Artig med slike eksperimenter, gitt................. ;D

mvh
Proffen

Topp Bunn