Drøbak by night

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Da er Groovemaster oppjustert med nye counterweight mod og min kjære cantileverløse Rowland Complement/Ikeda inn i onboard riaa SUT: S&B TC102...låter kanon det og.....
    1631714885678.png
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Gleder meg til å både se og høre den live.
    Villeste riggen jeg har sett noen gang 😲😲😲
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    For en med en moderat svingende hifi-interesse som meg selv, så er det inspirerende og interessant å logge seg på "sentralen" når interessen blomstrer opp, for så å se at "Drøbak by night" fortsatt er en tråd med mye aktivitet, og det virker som jevnt med aktivitet i den tråden hele tiden. Noe å strekke seg etter.

    Bruker mye tid på å lese meg opp på de jeg har fulgt opp igjennom, men det er mange sider som skal leses, og kjenner at jeg har litt problemer med å sette alle endringer som feks LMC har gjort i oppsettet sitt sammen slik at det blir oversiktelig i mitt hode. Kanskje sjefen sjøl kunne laget en beskrivelse av systemet, gjerne med bilder viser helheten? Hadde vært interessant å få ett innblikk i tanker rundt veivalg, hva som funker og kanskje veien videre?

    Mye å be om, men den som intet våger..
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Respekt til folk som er lidenskapelig glad i musikk ,og er villig til og ts den ut til det ekstreme.:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Minner meg om en gigantisk byggeplass det det sår en haug med tårnkraner i alle retninger. Vakkert syn ;)
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    funker som faen dette
    måtte bare senke The Peak armboardet og justere opp armpillaren i B-60, så ble det plass til MicroSeiki armboardet og nok klaring for god plass til DV VTA justering...
    1631816090739.png
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da kom endelig sendingen fra Hificollective; 3 stykk AN Kaisei 10.000µF/16vdc lytter og en Cardas 2x20,5awg Litz kobber kabel......dette skal brukes til siste filtrering av fieldcoil supplyet til DaVa pickupene..........kun tynn dc kabel fra pu til basen, deretter Kaisei og tykkere Cardas til det rørlikerettede fieldcoil supplyet......:eek:
    kan det bli galere!? 😂
    1632325483301.png


    1632325503731.png
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du tager helt klart rekorden i galskab LMC.
    dermed er der vel ikke mere å gjøre?
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Anyway så har jeg en del af de Kasei liggende på tredje år. Skal vi kalde dem miniminor Black Gate?
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du kunne ha fått mine kaisei
    Lytter. Plukket de ut og bygget inn en regulator isteden for siste lc ledd
    😎
    Har ikke testet enda
    Pu fra Darius er underveis
    Har fått noen oppgraderinger fra reference i forbindelse med reparasjonen .
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Anyway så har jeg en del af de Kasei liggende på tredje år. Skal vi kalde dem miniminor Black Gate?
    en kondis i den posisjonen er lett å teste mange alternativer...fester de bare med velcro under armboardet
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    prøvde du de i denne posisjonen?
    btw du vet hva jeg synes om ss regulatorer......
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    prøvde du de i denne posisjonen?
    btw du vet hva jeg synes om ss regulatorer......
    (Har ikke du en vacuumstate reg i driver forsyningen 🤬)

    Har en ny versjon fra Rod C for inngående
    Brukte kaisei hele veien i den første utgaven.
    Kan alltids rør regulere 😎
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jo i HT supply til driverrøret i 300B, men måtte bytte ut opampen til en diskret en
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    en kondis i den posisjonen er lett å teste mange alternativer...fester de bare med velcro under armboardet
    Hvad med de røde BG. Får de dig op i det røde felt fordi lyden bliver for fyldig? Jeg er helt færdig med BG. De hørte en anden tid til, for at camouflere dårligdomme, som kom fra dårligere apparater og kilder end vi har nu.
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har flere av de BG N og Nx bipolare...ellers duger Panasonic Fc
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Yes men det er jo en helt anden lyd. Har 100 FC i en forstærker
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Denne må inspilyttes. Hvis du har kaffe så tar jeg med wienerbrød en dag :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Da har vi kjørt «Here comes the sun» på vinyl, digitalt og vinyl igjen.

    Min mening:

    Digitalt: litt bredere og litt bedre kanalseparasjon, slipper knitring men litt «flatt» lydbilde

    Vinyl: mer dybde, kropp og dynamikk



    Rowland Complement pickupen låter tøft i midbassen, den andre Field coil dingsen kanskje litt mer raffinert?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    med Melco og Studer som signalkilder fremstår digitalt som temmelig kjønnsløst og kjedelig....
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Takk for i går :)

    Når man lytter er det artig å skrive umiddelbare inntrykk slik jeg gjorde.

    Så får man meditert og fordøyd litt og sitter igjen med flere betraktninger senere.

    Sier det igjen, midbassen er SYKT god med en hinsides kapasitet. Det skyldes ikke bare systemet men den store stua. Det er noe med ekstra store rom som de færreste dessverre har mulighet til å skaffe seg.

    Man kan så klart legge halve budsjettet i akkustiske tiltak (slik jeg har gjort) men ingenting, selv ikke gull, sølv og eksotiske komponenter til en million kan kompensere for et mindre rom.

    Jeg tok med et par store og gode høyttalere i hagen i sommer og hjelpe meg så bra.

    En akkustikkprodukt produsent sa «heller midfi i et hifi rom enn hifi i et midfi rom». Og jeg mener at man kan ikke «kable seg til god lyd».

    Ellers så kjenner jeg systemet til LMC gjennom 15 år og basstårna med 4x15 tommer BD har spikret seg fast i hifi-minnet som utrolig kule og engasjerende. Og når Trio ble skiftet ut til fordel for beryllium så kom det naturlig nok et ordentlig løft i oppløsningen. Nyåpnet Abbey Road på stafety master tape har også spikret seg fast i minnet.

    Og til slutt så er det (heldigvis) musikken som står i fokus. Hos LMC så får jeg alltid et partrefire tips som havner i «musikktips» lista på telefonen. Bassklarinetten til Herbie Mann ble umiddelbart testet hjemme :)


    En anbefaling til alle er å lytte på forskjellige referansesystemer hjemme hos folk fremfor å ta alt man leser for god fisk.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk for igår...hyggelig som alltid......btw glemte å takke for medbragt Håndverksbakeri snadder....
    når det gjelder rommet så er det gull og omfatter inkl tilstøtende åpne volum ca 250kubikkmeter.......
    dette i kombinasjon med ventilerte subber og FLH gjør at jeg overhodet ikke har problemer med room nodes fra nedre mellomtone og ned....jeg har ingen akustikkremedier , kun fornuftig mix av møbler, persiske tepper, forede gardiner, planter etc
    noe annet som betyr for mye oppløsning, bortsett det åpenbare som drivere, signalkilder etc er totalt fravær av støy
    det gir en transparens som er med å bidra til en høy grad av realisme
    om jeg ikke konkret er ute etter å evaluere en forandring eller en ny komponent, tenker jeg sjelden over at jeg sitter og hører på hermetisert musikk
    og jeg skal ikke være utslitt etter en lengre session
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Du har en liten vandrende absorbent med krøller 😂
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    han ble litt forundret og forvirret når POB som er litt allergisk ikke ville klappe ham.......han som er vant til å sitte mellom meg og gjest i sofaen og lytte....
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis Reodor Felgen hadde vært interessert i hifi og samtidig hadde sans for det visuelle…… (hva kan det kalles, kanskje brutal-estetikk 😊) Det er bare så bra at noen har evne og vilje til å gå all in!
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Må være borti 5 år siden jeg var her sist?
    Tok selvsagt litt tid å fordøye Melco-riggen, som er visuelt en fryd for øyet.
    Viste frem bilder av Melcoen til fru POB og til og med hun synes den var griselekker. Sjelden hun kommer med slike utrykk om hifi relatert utstyr.

    LMC brygget litt kaffe og vi satte igang litt avspilling på Melco riggen.
    Jeg hadde med noen grammofonplater hjemmefra for å få litt referanselyd til senere voicing av eget anlegg.
    Selv om ikke alt låt like bra, var det veldig nyttig da jeg lett kunne plukke ut ting som jeg ikke behøver å jobbe med her hjemme. Rett og slett fordi jeg trodde det var mer og hente i lyden enn det som var mulig.

    Imponerende størrelse på lyd og hvor bra selv Jimi Hendrix sin gitar fremstår med fylde og kraft og growl. Drit-tøfft.
    Det som er så bra med anlegget hos LMC er sømløs integrering av alle enhetene, samt det flotte midbass trykket.
    Lett å få fot på selv kompliserte stykker med Mingus som ikke ville fungert bra her hjemme.

    Det ble spilt mest på Melco'en, men en liten lydsnutt av Herbie Mann som var ukjent for meg ble satt på den digre tapemaskinen. Jeg har ikke noe forhold til spolebåndlyd, men skjønte jo hva folk med slike maskiner mener når de snakker om lyd uten noen form for kompresjon eller begrensninger i dynamikk. Herlig fri lyd fra 1957 låt som om orkestret stod foran oss og spilte.

    Et par tips ble plukket opp og jeg fikk vel en liten aha opplevelse spesielt med tanke på TAD 2002 vs min egen T500. Tror det blir et bytte her hjemme.
    Etter å ha hørt runde horn igjen blir det nok å bytte ut mine egne TH 4001 kloner.
    Lett å få griller i hodet etter et slikt besøk, men det er vel nettopp det som gjør lytting hos andre svært verdifult.

    Alt i alt en særdeles hyggelig 2-3 timers seanse med godlyd.
    Selv har jeg ingen mulighet til å nærme meg det voldsomme impactet lyden har her hos LMC.
    Lyden kan jeg alltids tweake meg frem til (nesten :unsure: ), selv om det blir litt Mikke Mus størrelse.

    Takker for hyggelig lytt og kaffen.

    /POB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn