DPA - rørforsterkere for viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    729
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hei, vurdere et par tubeguru gm-70 monoblokker til min quad esl 2805, noen som har erfaring med disse tubeguru/dpa med quad esl?

    Takk
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Mulig det fort kan bli i snaueste laget. 2805 er ikke akkurat lette å drive....
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    729
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Mulig det fort kan bli i snaueste laget. 2805 er ikke akkurat lette å drive....
    Akkurat det jeg også tenker, men disse forsterkere virker veldig bra konstruert og har stor overdimensjonert strømforsyninger. Jeg har ikke en veldig stor rom og spiller sjeldent høyt. Derfor vurdere jeg disse.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Strømforsyningen spiller ikke så stor rolle. Det vil si at den gjør det, men ikke om den er dimensjonert for 0.5kWa eller 1.5kWa.
    Høyspenningen og røret bestemmer utgangseffekten. Når signalet "flat-topper" får du ikke mer ut.

    GM70 er et stort rør, men noen sier det er kortlivet.
    Bare et rykte?
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    729
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Takk for svar.

    Forstår det.

    Jeg vurdere forsatt et set forsterker. Har du noe tips om noe kraftig nok til å drive min esl 2805?

    Mvh
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Forhåpentligvis er jeg venn her i morgen. Ventetiden er over. I morgen skal siste transportetappe være over fra Trondheim, og min nye DPA linestage skal inn i sitt nye hjem. En stor takk til Gunzi som har stått på for å få denne til Norge. Må si forventningene er der.. ;)

    89_337030095.jpg


    received_1241095679254702.jpg
    received_1241095812588022.jpg

    received_1241095855921351.jpg


    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen!

    Nå har jeg fått spillet en stund på denne DPA preampen og jeg må si den har gitt meg mange tanker. Særlig det grunnleggende om preampens betydning i et hifioppsett. Uten å brodere ut denne tanken må jeg få si at DPA har løftet mitt anlegg opp flere hakk.. På hvilken måte? Jo, denne tilfører egentlig ingen ting, men samtidig masse positivt. Preampen er usedvanlig støysvak slik at små, små detaljer eller mikrodynamikk kommer veldig tydlig frem. Dette igjen fjerner alle former for slør slik at 3D og romfølelse blir helt enormt. I båndbredde opplever jeg nesten ingen begrensning. Den spiller så rent og ryddig. Alt dette var i overkant av mine forventninger må jeg si. DPA er ekstremt detaljrik uten å bli lys i klangen. Dens store styrke er nettopp den naturlige, organiske og varme mellomtonen. Kvinnestemmer gjengis med sterk gåsehudsfaktor. Den er rett og slett befriende god å lytte på.

    Når det gjelder komponenter som kommer inn i mitt anlegg blir de alltid gjennomgått for flaskehalser, også DPA preamp. Selv om det er behagelig med fjernstyrt volum har jeg ofret blue alps til fordel for Alps Black Beauty. Undertegnede har noen ideer om hvordan også denne skal motoriseres så det får jeg komme tilbake til etter hvert. Jeg kan ikke annet enn å anbefale det smale folk å gjøre denne modden. DPA vokser i alle retninger med denne. Videre så er det dette med RØR! Hør; her er det også MYE å hente!! Originalt er den utrustet med 6N1P-EV av ukjent Brand. Mine er i alle fall umerkede. Dårlige er dem ikke. De bunner i rørtesteren og spiller aldeles flott. Dette er svært gode rør som flere produsenter burde benytte seg av. Tilgangen fra Øst-Europa er ennå enorm, men de beste av de beste begynner også her å minke. Tilbake til DPA så har jeg klart å komme over et sjeldent parti goldpin fra Voskhod Kaluga plant - OC versjon. Disse er produsert tidlig på 90-tallet med tanke på Russlands atom- og romprogram. Dvs disse har ekstremt god toleranse og nøyaktige spesifikasjoner. Overgangen fra standard til disse, og etter innspilling, gir på nytt et hakeslipp. Alle parametere forbedres og en stakkar sitter igjen og undrer seg hvor dette skal ende. Likevel har jeg sikret meg disse røra, og til mange flere også om ønskelig, i overskuelig fremtid. Og det er sikkert mer og hente.. 6N1P Black Boxed Anode fra 50 og 60 tallet skal visstnok fra kjennere være rosinen i pølsen.. Jeg har dem, men ikke testet ennå.. ;)

    mvh
    lassemann
    IMG_0005.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for at jeg fikk et par rør av deg lassemann. Jeg er helt enig med deg, når de er brent inn gir de økt innsikt i DPA sin pre :). Hører rykter om at flere har hatt samme opplevelse med disse rørene ;D
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Fikk tilsendt et par nye OC-rør fra Lasse jeg også, og helt riktig, etter rørbytte er resultatet mer av alt. Mer på flankene uten at mellomtonevinduet innsnevres, om mulig enda sortere bakgrunn og mer luft i toppen. Kort sagt større lytteglede på alle parametre. Tungt å erkjenne at AR Ref.3 stort sett står ubrukt.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Om ikke det er nok kan jeg si på bakgrunn av test i min egen DPA preamp at den også håndterer rørtypen 6N6P.. Rørtypen kaster opp en strålende mellomtone og en litt mykere klang generelt enn 6N1P.. Artig å kunne variere signaturen litt på denne måten. En fabelaktig preamp i all sin enkelhet!

    DSC_0020.jpg


    mvh
    lassemann
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det gløder da i DPA amper rundt omkring selv om det har vært stille i denne tråden en stund.
    Har akkurat lastet bilen med et par DPA monoblokker, basert på E130L røret.
    Push pull med 50watt i 8 ohm, og ca 60w i 4 ohm.

    Fikk høre slike hos en bekjent som ikke er her på sentralen, og fant vel ut at jeg burde ha et sett i samlingen. Gleder meg til å koble opp, de skal ha minst 50 timer på seg før det begynner å åpne seg opp, rørene er NOS Telefunken og eskene har ikke vært åpnet siden de ble pakket for over 50 år siden.
    Utvendig biasjustering for begge rør, og meter for justering er fra en original batch fra Tesla i 1981. Pure industrial!

    Ryddig konstruksjon som vanlig fra DPA, og med gode komponenter hele veien. Det er jo trafoene i disse ampene som oftest er nøkkel til godlyden, og de er det ikke snakk om å få kjøpt i løs vekt. De vikles jo på huset, kun til egen produksjon, basert på spesiellt kjernejern fra Tyskland, gikk ut av produksjon på 70 tallet. Kun balansert inngang, som går rett til egen trafo.

    48260278_278834536158655_5071390726193938432_n.jpg
    48266921_214130206173205_8296317364786429952_n.jpg
    521367[/ATTACH]
    48156162_226620711572252_4544445625348915200_n.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Gromt! Disse var nye for meg, vanligvis åpne amper fra den kanten. Grattis!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.945
    Antall liker
    13.262
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de lager jo externe tapeamper og
    snakket med en representant og han spurte hvilken krets jeg ville ha???
    C37 var et forslag....visste ikke helt hva jeg skulle svare....hadde ventet en form for modellportefølje...ikke kun et custom bygge firma
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    de lager jo externe tapeamper og
    snakket med en representant og han spurte hvilken krets jeg ville ha???
    C37 var et forslag....visste ikke helt hva jeg skulle svare....hadde ventet en form for modellportefølje...ikke kun et custom bygge firma
    Porteføljen er nok blitt mye mindre eller helt borte. Den var jo ikke stor i utgangspunktet. Denes Peter begynner å bli gammel og underleveranser på chassi, lakk og NOS komponenter skrumper alle inn, og noen er forsvunnet helt. Nå bygger han kun på bestilling, og den noe eksentriske Tubeguru får heller ikke leveranser fra DPA mere. Det var vel han som lå inne med en viss portefølje, og leverte en del i markedet. Ellers var det vel kun et par ekslusive forhandlere i Østerrike og Tyskland som hadde DPA saker for salg.
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Da er sakene kommet i hus, og jeg kunne selvfølgelig ikke vente med å koble opp. 50 timer innspilling minst før de begynner å åpne opp, ifølge konstruktøren - så jeg forventer ikke mye i kveld. Mest for å sjekke at de har overlevd transporten. Har satt bias på alle rør litt lavt sånn i begynnelsen. Har skjønt at det kan være lurt.
    Spille gjør det, og hvis det blir bare enda bedre har jeg mye å glede meg til....

    48359417_508399389679907_4859578967973167104_n.jpg

    48368670_1202130503272143_4536126089012969472_n.jpg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra Gunzi!! Gleder meg til å høre disse når jeg kommer til Trondheim neste gang. Hyggelig med besøk her i går kveld også.. Gamle 211 DPA låter heller ikke værst.. ;)

    Mvh
    lassemann
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det som skjer hjemme hos deg Lasse er helt naturstridig. De høyttalerne med 6,5" og liten dome tror de er schvære greier og spiller som om de er det. Helt utrolig.
    Alltid artig å komme inn om og få høre hvor enkelt det kan gjøres, og hvor bra det kan spille! Full klaff med rom og utstyr, den lille stua oppfører seg som en katedral med de rette innspillingene. Bra du har DPA 211 til å holde varmen i vinter!
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Noen som har blitt lei sin dpa forsterker og vil selge til meg?
    Mvh Lazarus på Byåsen
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Har nettopp vært å hentet meg et par monoblokker og en A3 forforsterker. Er det noen som kjenner til disse og km fortelle om hvilke rør som skal være der orginalt, og gjerne hva en eventuelt kan erstatte disse med ved oppgradering
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du har vært hos Arild ser jeg.:);)
    Gunzi her inne kan nok svare på det. Fine monoblokker.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Haavard
    Tror det var deg jeg kjøpte en dac av for noen år siden, en dansk dac og hvis det stemmer hadde du no 4350 Jbl lignende selvbygg
    Ja hentet med noen forskjellige rør tin for å teste på Bastanis oppsettet. Det manglet to rør til DPA blokkene, og det er lite info å finne :)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hei Haavard
    Tror det var deg jeg kjøpte en dac av for noen år siden, en dansk dac og hvis det stemmer hadde du no 4350 Jbl lignende selvbygg
    Ja hentet med noen forskjellige rør tin for å teste på Bastanis oppsettet. Det manglet to rør til DPA blokkene, og det er lite info å finne :)
    Grattis med veldig fine blokker og matchende pre. Dette burde du få veldig mye musikk ut av, og varme i stua på kalde kvelder! Jeg har delt noen skjema og spec-oversikt jeg hadde liggende med Lassemann, så får vi se hva han finner ut av. Filosofien i disse byggene er jo enklest mulig signalvei, og færrest mulig komponenter. Uansett med sterk varmeutvikling og noen år i bruk kan noen komponenter si takk for seg, og da er det bare målrettet søk som gjelder.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Gunzi
    Ja han sa han hadde vært i kontakt med deg, og skulle i boden å lete etter rør. Håper det er det som mangler. Hvis ikke må jeg finne en god doktor som kan finne ut hva som ikke er helt i lodd. Flott at dere er så hjelpsomme
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hei DPA menigheten

    Har vært så heldig å få teste Gunzi si DPA pre. Har spilt på den noen uker nå. Umiddelbart det jeg merket var en fantastisk flott mellomtone og live aktig bass. El gitar og vokal har fått en nydelig kropp nå. Forforsterker virker velbygd - fri for støy. Her er ett bilde av herligheten :
    0BCCB643-4A88-4E03-A6C8-12FCDA8B40E5.jpeg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Grei beskrivelse 32bit, kjenner igjen beskrivelsen fra de som går fra gode transeamper over til rør pre.
    Har vært innom konstruktøren, og nå går det i steampunk, her som en variant med GM70.
    4772FBDA-888A-473F-817A-32DF1B68E269.jpeg
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Grei beskrivelse 32bit, kjenner igjen beskrivelsen fra de som går fra gode transeamper over til rør pre.
    Har vært innom konstruktøren, og nå går det i steampunk, her som en variant med GM70. Vis vedlegget 819716
    Den der er grisetøff da. Svak for steampunk 😇
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.546
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    I denne tråden var det ikke allverdens med liv😊☀
    Har blitt veldig nyskjerrig på DPA, så
    om noen vet om noe som er til salgs, så si gjerne i fra!!😊
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    En lun og hyggelig tråd dette. Mindre aktivitet skyldes naturlig nok at det ikke er så mange enheter der ute i det hele tatt, og at det heller ikke tilføres mye nytt siden konstruktøren er en eldre gentleman som nå bare leverer et mindre antall i året på bestilling. Lite omsetning av brukt også, en tendens til at folk beholder det de har og nyter musikken. Ligger noe på finn i innimellom, som burde finne musikalske hjem.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg lurer på om det står noe på hifiguiden på Hamar også
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Disse to step-up trafoene ble levert til påske, og nå vet jeg at det er ett sett 6C33C monoblokker i produksjon nede i Budapest, for en her inne.



    efedd019-dc46-42ed-9218-b907e76a0ede.jpg
    6b4e59df-c882-479a-8fb3-179858e3bd76.jpg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vakkert duc999! Skulle gjerne hatt et par 211, er dette PP eller PSE? Den pre’en drar jeg ikke kjensel på tror jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn