DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Artig lesning Motorhome.
    Som sagt bedyret jeg ovenfor kraftkropp pluggen i Gøteborg at han nok kunne se langt etter koblingsskjemaer til sine DP forsterkere, og at det sikreste nok vil være å ta kontakt med RJEL. Men han bør nok vente med det en stund, siden jeg nå vet at RJEL holder på å drukne i digre forsterkerbeist som trenger pleie.
    Veggene i verkstedet buler. Han trenger avlastning, men hvor i all verden skal han finne noen som er like nøye og oppegående som ham selv i nærområdet?
    Dette med avlastning er en tanke som springer ut av mitt hode, og som RJEL ikke har ytret, bare for å gjøre det klart.
    Ja, han gjør det meste av arbeidet i fritiden, og er i arbeid daglig. Så all respekt for det, da det er mye annet å finne på i fritiden :) Er veldig glad for at han tar seg tid til å arbeide på forsterkerne våre, når han har tid. Moro at Rune viser sine kreasjoner til oss i Dp menigheten. Det er ikke lette å finne dyktige, ærekjære, pålitelige og stolte fagfolk i noen bransjer idag. Har vært for lenge i elektrobransen nå ;)
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    For meg virker det som at det er mye PA-utstyr fra DP i Sverige, jeg har hentet hjem flust av PA402 og eierne er som regel tekniske folk som driver med proffinstallasjoner i samfunnshus og teatere. De er 100% klar over hvor bra utstyret er, kjenner historikken osv. Det byttes ut med mer kompakte løsninger fra svenske LABGruppen selv om de åpent sier at det er en lydmessig nedgradering
    DP hadde en svensk distributør som het Urban. Han solgte DP i bøtter og spann til discoteker og konsertlokaler. Tror han bundlet pakker med egne høyttalere. Klaget alltid på prisen, men "var bare DP som dugde". PA markedet gav en jevn og god omsetning, og muligjorde at Leif kunne bruke såvidt mye ressurser på HiFi, som var det han brant mest for.
     

    Superbruker

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    Hei. Har kjøpt en DP no 1. Dette er min første. Jeg vet ikke når den er fra og om det mk1 eller 2.
    Den har rca, og den fronten med innfelt eik rund power knapp.
    Ser rca og alt orginaalt ut her?
    Noen som har tips til kabling her?
    I min verden er dette ubalansert, stemmer?

    tenker å teste den med Dac/pre som har rca og xlr.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.606
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, det finnes en egen DP vennetråd. Slår din tråd sammen med den.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    DP 5.52/A5 til 200 laken:

     

    Superbruker

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    Artig lesning Motorhome.
    Som sagt bedyret jeg ovenfor kraftkropp pluggen i Gøteborg at han nok kunne se langt etter koblingsskjemaer til sine DP forsterkere, og at det sikreste nok vil være å ta kontakt med RJEL. Men han bør nok vente med det en stund, siden jeg nå vet at RJEL holder på å drukne i digre forsterkerbeist som trenger pleie.
    Veggene i verkstedet buler. Han trenger avlastning, men hvor i all verden skal han finne noen som er like nøye og oppegående som ham selv i nærområdet?
    Dette med avlastning er en tanke som springer ut av mitt hode, og som RJEL ikke har ytret, bare for å gjøre det klart.
    Hei, det finnes en egen DP vennetråd. Slår din tråd sammen med den.
    Hei. Har kjøpt en DP no 1. Dette er min første. Jeg vet ikke når den er fra og om det mk1 eller 2.
    Den har rca, og den fronten med innfelt eik rund power knapp.
    Ser rca og alt orginaalt ut her?
    Noen som har tips til kabling her?
    I min verden er dette ubalansert, stemmer?

    tenker å teste den med Dac/pre som har rca og xlr.
    skal sies at med en rca i hver kanal spiller den ikke riktig. Veldig lav og feil lyd. Koblet til Gustard dac/pre. Ser det er jordet på innsiden av rca. Kan det være balansert og dermed feil kabler?
     

    Superbruker

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    Hei. Har kjøpt en DP no 1. Dette er min første. Jeg vet ikke når den er fra og om det mk1 eller 2.
    Den har rca, og den fronten med innfelt eik rund power knapp.
    Ser rca og alt orginaalt ut her?
    Noen som har tips til kabling her?
    I min verden er dette ubalansert, stemmer?

    tenker å teste den med Dac/pre som har rca og xlr.
    skal sies at med en rca i hver kanal spiller den ikke riktig. Veldig lav og feil lyd. Koblet til Gustard dac/pre. Ser det er jordet på innsiden av rca. Kan det være balansert og dermed feil kabler?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    skal sies at med en rca i hver kanal spiller den ikke riktig. Veldig lav og feil lyd. Koblet til Gustard dac/pre. Ser det er jordet på innsiden av rca. Kan det være balansert og dermed feil kabler?
    Førstegenerasjon DP no.1 er ubalansert. Strengt tatt er alle DP-trinn ubalansert, da det er inngangstrinnet som er (elektronisk) balansert. Modell No.1 fikk balanserte innganger på senere versjoner.

    Uansett, hvis du har "veldig lav og feil lyd", så må det ha en helt annen forklaring. Kanskje noen andre loddebolt-kyndige kan bidra med innspill her?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    De rca i gangene var vel en slags kvasi balansert mot DP forforsterker. Mener å huske man skulle benytte de +inngangen om man bare brukte 2 kabler. Trekloss i fronten var en opsjoner ved oppgradering til mk2 Men dette er maaange år siden og husken er dårlig.
     

    Superbruker

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    De rca i gangene var vel en slags kvasi balansert mot DP forforsterker. Mener å huske man skulle benytte de +inngangen om man bare brukte 2 kabler. Trekloss i fronten var en opsjoner ved oppgradering til mk2 Men dette er maaange år siden og husken er dårlig.
    Takk. Tenker å prøve følgende: kapper en xlr kabel. Setter en rca i hver leder, joder på en av de og kjører i + på hver kanal. Om ikke det funker må det være noe galt…
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938
    Ser jo ut som det er noe muffens her. Montro om den har fått balanserte innganger, men hvor RCA er beholdt. Får du lav lyd, kan det kanskje være noe slikt.

    ...og gratulerer med en No.1 Mk1 forresten! Et stykke norsk hi-fi historie du har der. Ser ikke ut til å være slept bak bilen heller som mange av disse dessverre har blitt med tiden.
     
    Sist redigert:

    Superbruker

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    Ser jo ut som det er noe muffens her. Montro om den har fått balanserte innganger, men hvor RCA er beholdt. Får du lav lyd, kan det kanskje være noe slikt.

    ...og gratulerer med en No.1 Mk1 forresten!
    Ja merkelig. Hvordan ser man på inngangene( inni) at det er balansert? Jord bortom alle + og - ?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt en DP No 1 med trekloss i fronten og 4 RCA utganger. Var meningen å bruke dobbelt sett RCA kabler om jeg ikke husker feil. CA1 hadde dobbelt sett RCA ut og passet til denne. Ble kun laget noen få av disse før Leif gikk over til XLR. Tror du må blende to av inngangene om du ikke benytter dobbelt sett RCA.
     

    Superbruker

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    Jeg har hatt en DP No 1 med trekloss i fronten og 4 RCA utganger. Var meningen å bruke dobbelt sett RCA kabler om jeg ikke husker feil. CA1 hadde dobbelt sett RCA ut og passet til denne. Ble kun laget noen få av disse før Leif gikk over til XLR. Tror du må blende to av inngangene om du ikke benytter dobbelt sett RCA.
    Akkurat. Takk. Det må testes
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938
    Nå er det vel originalt slik de hvite og de røde RCA-inngangene er parallellkoblet. Det vil si at de er "likestilt"
    Nå er jo disse merket med + og -, og ser man på innsiden ser det jo ut som at de ikke er parallellkoblet.

    Så jeg mistenker at man kan ta en XLR-kabel, klippe ene enden og legge + på XLR til + på forsterker, - på XLR til - på forsterker og GND til midtskruen.
    Så gjør man det for begge kanalene.

    Jeg kan ta feil selvsagt.
     

    Superbruker

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    Nå er det vel originalt slik de hvite og de røde RCA-inngangene er parallellkoblet. Det vil si at de er "likestilt"
    Nå er jo disse merket med + og -, og ser man på innsiden ser det jo ut som at de ikke er parallellkoblet.

    Så jeg mistenker at man kan ta en XLR-kabel, klippe ene enden og legge + på XLR til + på forsterker, - på XLR til - på forsterker og GND til midtskruen.
    Så gjør man det for begge kanalene.

    Jeg kan ta feil selvsagt.
    Takk for innspill. Blir jo å teste til det passer mer moderne pre:) Takk
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938
    Så da var det slik jeg foreslo sist? Greit å vite:) Kos deg med DP-lyden!
     

    Paw2000

    Fersking
    Ble medlem
    30.10.2022
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Göteborg
    Hej, tack för medlemskapet! jag har ett dp500h
    som jag är jätte nöjd med men jag undrar om någon vet hur man ändrar "voltage gain" mitt är satt till 33db (sitter en lapp på baksidan där det står) och i databladet för dp500h står det "56x default 35db"
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Den der ser ut som den "albino" 6.5'n som PDjr hadde i sitt oppsett.. med forbehold for å huske feil...
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Du slipper å ha fritidsproblemer. Du må ikke glemme å hente dæ mer kose pilz 😊
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det vel originalt slik de hvite og de røde RCA-inngangene er parallellkoblet. Det vil si at de er "likestilt"
    Nå er jo disse merket med + og -, og ser man på innsiden ser det jo ut som at de ikke er parallellkoblet.

    Så jeg mistenker at man kan ta en XLR-kabel, klippe ene enden og legge + på XLR til + på forsterker, - på XLR til - på forsterker og GND til midtskruen.
    Så gjør man det for begge kanalene.

    Jeg kan ta feil selvsagt.
    Det der er en litt spesielle patent for balansert kobling over xlr. En del av de tidlige forsterkerne til DP som var modifisert slik. Jeg har en CA-1 (forforsterkeren), av veldig tidlig serie som er utstyrt med tilsvarende utganger.

    Johan-Kr
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Den der ser ut som den "albino" 6.5'n som PDjr hadde i sitt oppsett.. med forbehold for å huske feil...
    Jepp. Den er unik. Eneste DP som ikke ble lakkert. Den er i rå aluminum. En overligger fra 6.5-serieproduksjonen.
    Leif solgte den til en helikopterpilot i nærheten av Kongsvinger, om jeg husker rett. Så kjøpte jeg den. Fikk den overhalt og helt nye kondensatorer. Brukte den i bassen på det forrige oppsettet med linjekildene.
    Den gikk til en kar i Stavangerområdet.

    Fra familiealbumet:
    0D66B394-B536-4D78-B7DD-B48C7F090016.jpeg

    89734602-FDCB-4887-BE39-C10FB748A1EB.jpeg
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Yes, nye kondensatorer ja.
    Det er veldig mange fremoverlente Hi-Fi eiere som har lært seg at bytte av kondensatorer er veien til Nirvana.
    Nytter ikke å si at kondensatorene måler ok. De skal skiftes. Farge er også viktig. Da er de lyttene skifta nok en gang,
    Bortkasta tid......
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Min eldre 6.3 har vært i Bodø og er på vei hjem igjen med Posten. @RJEL har utført nødvendig vedlikehold med bl.a. ny slow start, bytte av diverse kondensatorer og full rens innvendig. Et par bilder viser at arbeidet han utfører står til terningkast seks! Nå venter jeg i spenning på å koble opp og lytte til musikk igjen og regner med at denne 6.3 får et godt forlenget liv.
    20221028_163605.jpg
    20221028_180334.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt med info om god servicemann, selv om man p.t.ikke bor i Bodø men godt kan sende om behov.
    Så mtp på RJEL overnevnte kommentar: Skifte av kondensatorer var IKKE bortkasta tid (eller penger) for din del da;?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Min kommentar gjaldt 6.5`en.
    6.3`en til Naturlig var et helt annet kapittel. Det var mange kondensatorer halve kapasitansen og høy ESR.
    Så der var det helt på sin plass å skifte lytter.....
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.075
    Det ligger en 6.5 til salgs på Finn. Feel the power og kjenn din besøkstid.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938
    Finner den ikke, kan du sende meg en link på PM?

    Edit: Fant den
     

    Kimba

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    32
    Sted
    Hemnesberget
    Torget vurderinger
    1
    Fjernet etter gode råd her fra :) Men er nå som sikkert mange andre her inne på utkikk etter mere DP fra 6.5 og opp
     

    GSAHarald

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    94
    Sted
    Tau
    Dette er kongen, 6.5. Vi er heldige som har Rune Juul. Den har som tidligere nevnt vært i hans hender og kunnskap for service. Det holdt på å gå galt med en truck sjåfør. Gaffelen gikk ikke inn langt nok. Den er strøken, og har serienr. 001
    Jeg er svært begeistret for Bluesasylet på NRK P2 hver lørdag. Legger ved et bilde fra en cd gitt til meg ved min 50 årsdag.😃
     

    Vedlegg

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    :)He he..... 6.5 er nok i prinserekka sammen med A1S. En svært ettertraktet del av Kongefamilien er det uansett.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.075
    Watt for watt, så var vel 6.5 den kraftigste hi-fi forsterkeren av de alle. Noe i retning av 500 watt i 8 ohm!
    Nå er vel ikke utgangseffekt alt, så det er faktisk mye forskjellig å trakte etter i DP-rekka.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.075
    Nei, i realiteten mye mer enn oppgitt effekt. I hine hårde dager var høy effekt automatisk betraktet som skarp PA-lyd, så derfor ville ikke Leif oppgi hvor kraftig den egentlig var. Utgangspunktet for 6.5-konstruksjonen var egentlig en 1000-watt forsterker. Kanskje i 4 ohm..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn