DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Synes det er fint å være positiv til Norske produkter, selv om ikke riktig alt er like bra. Dp er helt klart noe av det beste og mest driftsikre som har vært laget. Årsaken til at softstart releet ryker, er for at de slår av og på hver eneste gang. Mine har stått på konstant siden 2005. I hvert fall den ene 🙂 . Mange her inne mener at en forsterker skal slås av hver gang. Da spesielt de med rørforsterkere.
    Personlig syntes Leif Ernstsen at Krell var hard i lyden. Årsaken kan være materiell valget som ble brukt. Han var stor motstander ved bruk av gull og Rhodium i signalveien. Det var først og fremst diskanten han mente.
    LE var ikke interessert å sammarbeide med amerikanerne. Han var heller ikke interessert å gi vekk noen forsterker for '''smøring''. Det har vært slik med amerikanerne at det skal ikke koste dem noe. De er heller ikke så rause.Det vet jeg som har handlet mye dær.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Synes det er fint å være positiv til Norske produkter, selv om ikke riktig alt er like bra. Dp er helt klart noe av det beste og mest driftsikre som har vært laget. Årsaken til at softstart releet ryker, er for at de slår av og på hver eneste gang. Mine har stått på konstant siden 2005. I hvert fall den ene 🙂 . Mange her inne mener at en forsterker skal slås av hver gang. Da spesielt de med rørforsterkere.
    Personlig syntes Leif Ernstsen at Krell var hard i lyden. Årsaken kan være materiell valget som ble brukt. Han var stor motstander ved bruk av gull og Rhodium i signalveien. Det var først og fremst diskanten han mente.
    LE var ikke interessert å sammarbeide med amerikanerne. Han var heller ikke interessert å gi vekk noen forsterker for '''smøring''. Det har vært slik med amerikanerne at det skal ikke koste dem noe. De er heller ikke så rause.Det vet jeg som har handlet mye dær.
    Hva av Norske produkter synes du er dårlig
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Som særdeles patroitsk nordmann til norsk hi-fi produksjon lurer jeg oppriktig på hvor gode DP er/var opp mot dagens "det beste produkter," fordi man tenker/frykter (kun) én nordmann umulig kan gruse resten av verden på et område, men i så fall; hvorfor produseres da ikke DP lenger...?
    Jeg tenker at dersom de hadde vært såååååå utrolige gode, ja, så kunne jo han som kjøpte rettighetene videreført DP i en klasse langt over og således utenfor konkurranse med EC.
    Vi utenfor DP-leieren tenker lett "jovisst DP er sikkert alldeles amazing grisebra det!" Men, her må da ligge noen solide doser patriotisme & sånt innbakt - også - tenker vi lett.
    Etterhvert som tiden går, så kommer utviklingen. Klasse D har tatt store steg. Har prøvd flere og utviklingen har vært stor. Har naturligvis ikke prøvd alt.
    DPs større modeller er svært bra, så bra at det blir litt lite interessant å prøve noe annet.

    Opplever lite prestisje blant DP eiere i forhold til sammenlikning med andre merker. Kommersielt eksisterer ikke DP lenger. Eierne er stort sett opptatt av å ta godt vare på sine forsterkere. Ikke av prestisjehensyn, men fordi de ikke lar seg erstatte, plain and simple.

    A5 er den beste forsterker jeg har hørt i mitt oppsett. Ikke med liten margin heller. Samtidig er DP generelt og A5 spesielt ikke uten enkelte praktiske ulemper. De forsvinner ikke i stereobenken med sine betydelige fysiske dimensjoner. Lufting trenger de og antallet kilo er ikke noe man flytter på uten videre heller.

    Det kommersielle potensialet vil således ha begrensninger, uansett hvor god forsterkeren er. At EC skulle tenke tanken på å produsere slike er derfor temmelig usannsynlig. De driver butikk, intet annet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det var pent innpakket Final ;)
    Det er for øvrig bare å begynne i starten av tråden til DP-menigheten Musicbear, så finner du svar på det du spør om.
    Jo bevares, har da fulgt tråden siden første innlegg da kaap startet den opp :cool:

    Klør meg mest i huet over at arvtager'n ikke videreførte det hele og at noen fortsatt ikke gjøre det (rettigheter kan sikkert kjøpes for penger) - dersom de da er så gode - med dette et evt. grunnlag for et verdensomfattende high-end merke for de som ikke ser på prislappen.

    Selges sikkert ting & tang på denne kloden som koster astronomisk men ikke låter som en DP - med dette skulle man jo tro at en videreføring var mulig.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    NETTOPP!

    "Arvtageren" - EC Holding kjøpte rettighetene til DP, og for oss utenforstående virker det som et bevist oppkjøp for å legge ned en brysom konkurrent. Var jeg tydelig nok nå? Hvorfor EC ikke følger opp og fører DP-merket videre kan man spørre seg om, men jeg tror delsvarene er mange. Og da ikke minst Leif Ernstsens kompromissløse krav til kvalitet i hele produksjonskjeden av et DP-produkt. Han var ikke villig til å fire en millimeter på de spesifikasjonene/delene en gitt forsterker skulle ha. Slikt blir kostbart, men så kom heldigvis "børsresesjonen" i 2008/2009 beleilig, og EC valgte og permittere LE.
    Hvorvidt EC nå sitter på alle rettigheter til DPs patenter etc vet jeg ikke, men tviler på at de sitter på hele porteføljen.
    RJEL bygger "ny" DP-RIAA, og selv har EC benyttet seg av strømforsyningen som sitter i DPR 2.2 i sin nye RIAA.
    Men dette viste du kanskje allerede Musicbear?
    Resten blir bare spekulasjoner, så derfor stopper jeg her.
    Ut over dette må nesten LE m.fl. uttale seg selv.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er ikke er religiøs mann… men «jezez christ!!!!»
    140kg med norsk urkraft returnerer til Norge
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Stått i rack i hele sin tjeneste. Gjennomgått årlig. Vi får se hvor lenge jeg beholder alle fire.

    Det gledes til å kose seg med dem!
    Kjøpt fra LE direkte i sin tid og dytta rett i rack.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Bimmern gjør jobben den! Knakende god er den!
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Etterhvert som tiden går, så kommer utviklingen. Klasse D har tatt store steg. Har prøvd flere og utviklingen har vært stor. Har naturligvis ikke prøvd alt.
    DPs større modeller er svært bra, så bra at det blir litt lite interessant å prøve noe annet.

    Opplever lite prestisje blant DP eiere i forhold til sammenlikning med andre merker. Kommersielt eksisterer ikke DP lenger. Eierne er stort sett opptatt av å ta godt vare på sine forsterkere. Ikke av prestisjehensyn, men fordi de ikke lar seg erstatte, plain and simple.

    A5 er den beste forsterker jeg har hørt i mitt oppsett. Ikke med liten margin heller. Samtidig er DP generelt og A5 spesielt ikke uten enkelte praktiske ulemper. De forsvinner ikke i stereobenken med sine betydelige fysiske dimensjoner. Lufting trenger de og antallet kilo er ikke noe man flytter på uten videre heller.

    Det kommersielle potensialet vil således ha begrensninger, uansett hvor god forsterkeren er. At EC skulle tenke tanken på å produsere slike er derfor temmelig usannsynlig. De driver butikk, intet annet.
    Mener bestemt å huske Knut Vadseth's konklusjon. EC, DP, Hegel osv kunne konstruere effektforsterkere. Men etter å ha ha hørt Mark Levinson 326 S var at å konstruere en forforsterker var en øvelse nordmenn ikke mestret.
    🙃
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Det var Leif den første til å innrømme; ML lagde gode aktive forforsterkere! Dette var riktignok i en periode hvor DP ikke lagde noen. Vi kjøpte den passive boksen som under optimale forhold holdt følge med ML så å si helt inn i mål - og det til en brøkdel av prisen..
    Med effekttrinn var det en annen sak. Effektforsterkere har alltid vært hva DP dreier seg om, og her hadde ikke den norske rene fossekraften noen problemer med å overgå de i forhold skitne amerikanske muskelbuntene..
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Nesten i mål fikk det engelske fotballslandslaget smertelig erfare mot Italia. Vi var nesten best likte ikke det fotballgale England.
    Så lenge man skjerpes er det håp.🤐
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Nå gjelder det å få filt på undersiden av alle sammen. Så blir det nok nye apparatkabler med speakon-plugg på og så blir det speakon kontakt bakpå til strømmen også.

    Ser litt problemer med det, og det er at høyttalerterminalene også er speakon. Så er man litt ivrig, kan man koble strøm feil sted.. Må tenke litt på den.
    497E851A-EDEC-4696-9552-EED0D3403719.jpeg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sikker på at det ikke er powercon til strøm?

    Johan-Kr
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Smart, den der visste jeg ikke om! Da blir det powercon.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg tror jeg skal bygge et frittstående rack.

    Lyden? Fenomenal! Kan ikke tro at dette er PA-utstyr. En litt annen sound enn hva PA6000H har, men dette danker også ut alt jeg tidligere har prøvd i anlegget bortsett fra PA6000H. Sistnevnte har litt mer snert og driv i bassen og mellomtonen høres mer komplett ut.

    Bare å få laget brokoblingskabler nå, så blir det også prøvd.

    Kabel jeg kjører nå er de feiteste Van Damme Blue Series. Passer perfekt i Neutrik Speakon-pluggene jeg hadde liggende.

    DAA58318-F99B-4C4F-A80D-E593D53AF417.jpeg
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    4 av 4 er nå prøvd. Dessverre er 1 av 4 ikke i helt vigør. Høyrekanalen virker fint. Venstre er tyst. Om jeg skrur opp inngangssignalet noe så blinker signal-lampene i fronten slik de skal. De blinker nogenlunde likt. Så virker som inngangssignalet på begge kanaler er ganske likt. Om man skrur opp litt våkner venstre kanal noe, men lav skurring. Kan høre litt av låta som spilles. Høres nesten litt ut som det er dårlig kontakt et sted.
    Bassen er fraværende, diskant som slipper gjennom.

    Noen med et råtips eller to som jeg bør sjekke? Er litt tidlig å sende den avgårde til Bodø enda.

    Update: Latt apparatet stå på en stund. Høyre kjøleribbe blir varm, den venstre blir ikke. På tide å skifte batteri i multimeteret og grave fra oscilloscopet nå vel?
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Har du sjekka sikringa i fronten?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg har titta på dem, men ikke rota meg til å måle de enda. Jeg er ikke så innmari på jordet når jeg observerer at hele kjøleribba er kald? For meg virker det å være en typisk forsyningsfeil for hele forsterkerkortet, at det mangler strømforsyning.
    Visuelt fra oversiden ser alt strøkent ut. Ingenting som utpeker seg. Hvis en eller noen transistorer skulle ha gått, så skulle man fortsatt føle varme?

    Softstart høres fin ut. Hører at begge trafoene spenningssettes. Så må nesten gå utifra det og måle meg utover.

    Kortet som sitter lengst mot fronten som jazzer vifter, softstart, lamper i front virker ok. Ser også ut til at inngangssignalet på aktuell kanal kommer dit.

    Får måle sikringene først.

    Edit: Begge er målt, ok! (Med Fluke-instrument).

    Får måle inni i morgen. Tar jeg feil om det skal være +/- 90VDC mellom sentertapp og uttakene på strømforsyningskort?
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    90volt er korrekt.
    Er sikringa hel så trur jeg du kommer til kort med å styre med dette selv.
    Når kjøleribba er kald så tyder det på at railspenning ikke er tilstede over utgangstransistorer og hvilestrøm er 0. Og railspenning har sikring i fronten.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Takk for all hjelp RJEL!

    Jeg tok den fra hverandre og begynte å måle spenninger. Railspenning tilnærmet 0. Så det var jo egentlig ganske fint. Etter å ha målt sekundærside på trafoen kunne man konstatere at feilen lå før trafoen. Demonterte fronten og sjekket sikringsholder. Den smuldra opp på baksida. Så da var det bare å grave i komponenthylla og jammen hadde jeg en kliss lik liggende. Satt alt på plass og suksess! Nå spiller den musikk på begge kanaler igjen.

    1948942E-E642-4055-89E8-05E525ED0844.jpeg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    "Dynamic Industries".
    Kult design på disse apparatene. Beinhard funksjonalisme, men det spørs om en del av disse såkalte arkitektene, interiørarkitektene, vender tommelen opp..
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Om det er DP for PA, studio eller hjemmebruk. Så spiller de suverent uansett 🙂 Snakket om elektronisk delefiltre m LE en gang, sa han at Dp sine ikke var noe hyllevarer, Det gjalt alle DP produkter. Ikke rart at vi elsker disse produktene. Hær er vi urokkelig:giggle:
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg synes de er tøffe. Men nå er jeg gjerne en som ser mer enn selve designet.
    Jeg synes spesielt PA6000H er en nydelig forsterker. Den er stor, bæltung og med et påkostet ytre ingen andre DPer ligner på. Så må msn huske å ikke ta på den med fette fingre, her bruker jeg noen hvite hansker som fulgte med en PrimaLuna preamp jeg har, og ikke tørke av den med noe annet enn en tørr klut eller til nød en yderst fuktig en.

    Når det gjelder PA402 så frontene ganske røffe, men oser allikevel kvalitet og soliditet jeg aldri har kjent i en PA-forsterker før. De integrerte håndtakene og filterløsningen er smart. Jeg synes de rett forfra er pene til PA å være. Ser man eksteriøret ellers, så er blekkplatene med alle skruene mindre pent. Men jeg synes ikke de er sååå stygge å ha i en stue. Men nå har jeg over 200kg med forsterkere på et dansk Hifi-møbel laget for å skjule utstyret. Allikevel velger jeg å plassere alt det «drøye» oppå. Jeg er vel inhabil antar jeg.

    Han jeg kjøpte PA402ene av bukserte rundt på de alle veier og stabla de her og der. Ikke minst viste han meg innsiden på en av de, og da åpna han lokket med en Philips bits og drill. Da måtte jeg stoppe han gitt. Påpekte Pozidriv 2 skruer og han fikk skru for hånd! Han synes nok jeg var litt rar som behandla de som «gull»

    Har ikke bestemt meg, men slik disse PA402’ene låter, og kjøles så kan det være at jeg stuer de inn bak filten i benken etterhvert, men bak der finnes det preamp, PC, DAC, TV-bokser, NAS, Sonos og et par switcher. Må nok fjerne alt inkludert kabler og leke litt tetris om det skulle bli aktuelt.
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    DP 6.4P til salgs på Finn.no for kr 15 000,-.

    Edit: … og den ligg visst også her på HFS til samme pris! 😊

    Mvh Arild 😊
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Det gikk på håret å få inn denne Powercon-kontakten. Jeg synes det er en veldig oppgradering. Går litt utover originaliteten, men nå er jeg lei at nettkabler stikker ut bak. Synes det etter omstendighetene at det ble bra.

    Her har man verken kommet borti trykken over, kvalitetskontroll lappen sign. L.E og CE merkingen. Bedre får det ikke blitt.

    80D3BCFE-45DF-4CE9-9C6E-20E042B1454F.jpeg
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Det er tid for bridge-mode.

    Er det slik at man også på DP benytter plus-terminalen på beggekanaler også for minus ved bridging? Dette er med Speakon, så er litt styrete.

    tok en titt i manualen til 6.4 og kommee ikke klart frem om begge plus-terminaler benyttes.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Manualen med de ulike koblingsmetodene for 402 ligger på dpguiden ;)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Joda, den er nyttig! Men står ikke eksplisitt om man skal benytte + som minus ved bridge. Jeg bare antar det og logisk er det også. Men vet aldri!

    Edit: Lot det stå til og har brukt + som - som det logiske skulle tilsi. Det funker!
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Iskra TRM3013

    Har snublet over et komponentlager i utlandet. For moroskyld sjekket jeg relébeholdningen og der ble det funnet og kjøpt Iskra relleer for soft start.

    Hvis RJEL mfl. Kan være interessert i noen for fremtiden kan man få de til å grave mer etter slike.
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg lufter min DP PA 6000H for salg om dagen. Ikke spesielt lyst, og kommer garantert til å angre på det, men nå er det for mye utstyr som har kommet inn av ymse slag og denne brukes ikke. Ikke akter jeg å flytte den før den går ned i kassa si til ny eier heller. Å stue den bort har jeg ingen lyst til.

    Om kort tid kommer det et par ører til som skal få lov til å mene om jeg skal trekke den fra markedet eller ikke. Så vi får se hvor lenge den blir liggende.

    Prisen er helt klart diskuterbar om rett kjøper dukker opp. Responsen på annonsen har hittil vært overveldende. Statistikken for antall ganger enkeltpersoner har besøkt annonsen er svært høy. Så vil anta at mange sitter litt på gjerdet. Noen henvendelser har det vært fra folk som ikke er "den rette" kjøper :unsure: I den tilstanden den er i er det stor eierglede. Har de siste ukene tatt meg selv i å sitte forran den, sett på den og smilt bredt 😂 Har dog ikke berørt den med fingrene siden midten av Mars utover bryteren i front!

    Ligger ingen økonomiske årsaker til salget, men har litt følelsen av å ha for mange ting å spille på. Hadde en gang over 7 par høyttalere. Det er en magisk grense hvor det blir litt "ork" å drive på. PA402ene beholdes i lang tid. Planen var å kvitte meg med to. De er alle fire under gjennomgang, så det er litt tidlig. Nå er vi over på over 7 effektforsterkere hvor alle skal få spilletid og hygge.

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn