DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hadde Magnepan 3.7 og hadde NAD Master M22 med Hypex Ncore på test da jeg vurderte denne. Den imponerte først, ingen ting som stakk seg ut og låt veldig riktig men det hele ble tamt og kjedelig og engasjerte ingen ting.
    Endte opp med DP A1B som i mitt oppsett med mine ører låt like korrekt, men mer dynamisk og engasjerende. Ble mer moro å høre musikk igjen.
    Det var dette oppsettet med denne utgaven av Hypex, mulig en annen taler og nyere og forbedret versjon blir bedre match.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    DP filter?

    Noe som kan informere om hva som er inni et DP filter? Har et 2A og et 10A filter.
    Koblet opp mot effektforsterker og alt ble mye bedre.
    _DSC5904.jpg
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Har erfaring med litt forskjellig klasse D forsterkere. Tror nok Ncore og Anaview er best (mest transparente) av disse. Høres ihvertfall slik ut for meg. A1S oppleves som vesentlig mer dynamisk. Aller tydeligst på kraftige Crecendo i klassisk musikk. Tipper det skyldes A1S sin voldsomme spisseffekt.

    Nå begynner det å bli interessant! For jeg er en sånn raring som alltid har higet etttet effekter milevis over hva man trenger (hi-fi eller bil, kjøpte ny GMC i fjor med bensin V8 6.2 L).

    Er effektoverskuddet, eller DP's evne til vodsomme spisseffekter (dersom det er riktig forståelse) noe av hemmeligheten bak den gode lyden?

    I så fall er min påstand om at en amp ikke blir for stor, kanskje mer riktig enn jeg selv tror? Sier du, RJEL?
    Neppe....
    Er nok kretsløpene i VA`en og den meget spesielle utgangen som gjør DP bra.
    Hele designet fra inngang til utgang er meget sært og ulikt ALT ANNET tradisjonell forsterkerdesign.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg inn som DP venn med nyanskaffet 6.32. Finner ikke mye info om den på nettet så hvis noen kan fortelle noe interresant om den er jeg luttter øre
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Takk for link=) Er det store forskjeller på 6.32 og 6.4 mon tro?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Melder meg inn som DP venn med nyanskaffet 6.32. Finner ikke mye info om den på nettet så hvis noen kan fortelle noe interresant om den er jeg luttter øre
    Grattis... ble ikke tilfeldigvis med et par Respons med på handelen :p
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Storkoser meg med DP 6.32 og MI23, nydelig norsk elektronikk. DP lever virkelig opp til navnet sitt,det er som navnet tilsier dynamisk presisjon og håndterer Dynaudio focus 160 på en lekende lett måte;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    Gratulerer med en glimrende amp.
    Falt også for disse dp sakene på midten av 90 tallet. Spilte liksom annerledes en alt annet jeg hadde hørt. Dp er for de som er interessert i naturlig lydgjengivelse.
    Har aldri sett meg tilbake.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Artig tanke.

    Når var det egentlig det traff oss, dette med DP?

    For min egen del, så husker jeg fra min 'ungdom' hifimesse på Plaza, DP og Forsman, og senere igjen og igjen DP og Gradient på messe i Horten. Dipoler, eller dipol/kardioid og en skikkelig forsterker. Tørt, tight, direkte og usminket.

    Det er ett eller annet, og det satt seg lenge før jeg hadde råd til å kjøpe. Ikke at jeg har lidd meg gjennom tiden fram til, men man vet når man er hjemme.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Artig tanke.

    Når var det egentlig det traff oss, dette med DP?
    For min del starta eventyret med DP med at eg og StereoJoe besøkte PM Audio i hans gamle lokaler i Kristiansand, der DP 6.4 (var det vel) var kobla opp mot Gradient. Eg var mållaus. Dette sette varige spor/men.
     
    Sist redigert:

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker low output på min DPR 2.2 RIAA, har blitt fortalt at high output skal brukes om du har passiv pre, stemmer dette? Jeg har enda ikke testet high output til min C1b(s) men begynte å spekulere på om jeg har forstått dette riktig?
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Bruk hi(eneste som er balansert) og juster gain med jumpere.
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Artig tanke.

    Når var det egentlig det traff oss, dette med DP?
    Jeg ble oppmerksom på DP i 1991. En kamerat fra Senja som en er kjenning av svigerbroren til Leif E, hadde kjøpt en DP No.1 Mk II og en DP CA 1Mk I, og jeg fikk da mulighet til å lytte på det nye forsterkersettet hans. Han har siden hatt bare diverse DP utstyr og jeg har lyttet til DP hos han i mange år.

    Men det var først da Leif E pensjonerte seg, flyttet til Harstad og jeg ble kjent med han via den samme kameraten at jeg selv investerte i DP.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    En annen ting, designet på disse ampene, må være noe a det beste av norsk design ever.
    Du sier noe der.... og det har jeg tenkt litt på de siste dagene...

    La oss ta en runde gjennom litt norsk haifai.... NB: dette er MINE egne betrakninger.

    Abrahamsen

    Spinnoff etter EC konkursen... tydelig inspirert av ec sitt design, bare mer simpelt og spinkelt.. made in china, solgt via Elkjøp. Intet å ytre ut over det...

    abrahamsen.png


    SA-1...

    Syns denne var litt pen jeg...

    sa1.jpg


    Adyton

    Tja, hva skal man si om Adyton, børstet overflate med logoen. Ikke innovativt. Norisontale kjøleribber.. bare for å være cool?

    adyton.jpg


    Audio Insight

    Adyton med innfelt steinhelle...

    insight.jpg


    DOXA

    En av mine favoritter. Enkel, tidløs.. pent.punktum.

    doxa.png


    DP (old)

    Bygd som en tanks, ser ut som en tanks. Tøfft, men ikke vakkert.
    MERK; 5.5 og 6.5, som har håndtak i front, og sine svære chassis, er det mest maskuline ever... En ungdom vil få hår på brystkassa bare ved å være i samme rom som en av disse....

    dp64Pa.jpg


    DP (new)

    A1s har en modernisert ytre, i forhold til broren A1b. Ikke like brutalt og rått som 6.5 og 5.52, men snillere på øynene.

    a1.jpg


    Embla

    Tja, hva skal man si egentlig... :/

    embla.jpg


    Electrocompaniet

    Likte EC designet i mange år, men ble til slutt litt lei designet... Forbinder det med 90-tallet.. larvikitt edition var litt unikt da...

    larvikitt.jpg


    Hegel

    Grå eller askegrå, matt, logo, knapper. Stilrent, men ikke særskilt vakkert.

    hegel.jpg


    Midgaard

    Cool "M", men er jo ikke så mye ut over det heller.

    midgard.jpg


    Tandberg

    3000 serien var typisk for tiden den ble laget. Hadde selv et 3008/3006 sett i tenårene.

    tandberg3.jpg


    4000 serien har et mykere design, men samme grunnstilen. Greit nok.

    tandeberg 4035.jpg


    EC/DP (never ever)

    Disse norske forsterkerne kom dessverre aldri på markedet..

    dpa1s_large.jpg


    mvh Kai
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.531
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg bruker low output på min DPR 2.2 RIAA, har blitt fortalt at high output skal brukes om du har passiv pre, stemmer dette? Jeg har enda ikke testet high output til min C1b(s) men begynte å spekulere på om jeg har forstått dette riktig?
    Jeg bruker alltid high output på min DPR 2.2.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker low output på min DPR 2.2 RIAA, har blitt fortalt at high output skal brukes om du har passiv pre, stemmer dette? Jeg har enda ikke testet high output til min C1b(s) men begynte å spekulere på om jeg har forstått dette riktig?
    Jeg bruker alltid high output på min DPR 2.2.
    Jeg flyttet over til High output, syns det ble stor forskjell i positiv retning. Bruker ortofon quintet black pickup, så satte gain i pos 2 og load off, veldig fornøyd
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Bruk hi(eneste som er balansert) og juster gain med jumpere.
    Men er jo både en balansert utgang for low og en for high, i tillegg til den ubalanserte. Jeg har den i dag koblet på balansert ut low.
    Er nok ikke balansert selv om det er XLR .koble til den balanserte utgangen og juster gain med jumpere før jeg blir sur😁gain vil øke med 6db. Legger for moro skyld ved bilde av min 2.2 riaa mellom A1B og snurrer.
     

    Vedlegg

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Bruk hi(eneste som er balansert) og juster gain med jumpere.
    Men er jo både en balansert utgang for low og en for high, i tillegg til den ubalanserte. Jeg har den i dag koblet på balansert ut low.

    Er nok ikke balansert selv om det er XLR .koble til den balanserte utgangen og juster gain med jumpere før jeg blir sur??????gain vil øke med 6db. Legger for moro skyld ved bilde av min 2.2 riaa mellom A1B og snurrer.
    Det er koblet om så ikke bli sur ?????? ser du har en spesial utgave, tøft ????????????
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Mye, mye finere en det originale chassiet.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.531
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Bruk hi(eneste som er balansert) og juster gain med jumpere.
    Men er jo både en balansert utgang for low og en for high, i tillegg til den ubalanserte. Jeg har den i dag koblet på balansert ut low.
    Er nok ikke balansert selv om det er XLR .koble til den balanserte utgangen og juster gain med jumpere før jeg blir sur??????gain vil øke med 6db. Legger for moro skyld ved bilde av min 2.2 riaa mellom A1B og snurrer.
    Den er skikkelig fin den 2.2'n din. Med alle inn- og utganger på baksiden. Praktisk. Men hvor har du fått tak i chassiet til denne? Fikk lyst til å bygge om min.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.531
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Bruk hi(eneste som er balansert) og juster gain med jumpere.
    Men er jo både en balansert utgang for low og en for high, i tillegg til den ubalanserte. Jeg har den i dag koblet på balansert ut low.
    Er nok ikke balansert selv om det er XLR .koble til den balanserte utgangen og juster gain med jumpere før jeg blir sur??????gain vil øke med 6db. Legger for moro skyld ved bilde av min 2.2 riaa mellom A1B og snurrer.
    Din 2.2 er skikkelig fin. Fint med alle inn- og utganger på baksiden. Men hvor har du fått tak i dette chassiet? Fikk lyst til å bytte på min 2.2.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    ali express is your friend.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    I dette tilfellet eBay.Hyggelig at folk liker det.chassiet er fra Kina er selvfølgelig i umagnetisk aluminium.A1B farge ble scannet og chassi ble først grunnet deretter lakkert med vannbasert billakk og det ble lagt på en klarlakk med svak glans for å prøve å matche A1B sin pulverlakkerte finish og synes jeg traff ganske bra. ble lakket med sprayboks .Plate på front ble kuttet til og hjemmebørstet så klarlakk.Kabinettet ble dempet i bunn og sider med blygummi matte .måtte selvfølgelig montere grønn diode da tanken var en mest mulig likhet med C1B☺
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Bruk hi(eneste som er balansert) og juster gain med jumpere.
    Men er jo både en balansert utgang for low og en for high, i tillegg til den ubalanserte. Jeg har den i dag koblet på balansert ut low.
    Er nok ikke balansert selv om det er XLR .koble til den balanserte utgangen og juster gain med jumpere før jeg blir sur??????gain vil øke med 6db. Legger for moro skyld ved bilde av min 2.2 riaa mellom A1B og snurrer.
    Det der var en fet variant av DPR2.2 RIAAen.
    Ble jo nesten misunnelig. Er det mulighet for litt nærbilder av frontpartiet og understellet :rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må høre de med egne ører før jeg vil tro at en DP ikke kan spille de firekanals switch mode-greiene fra PA som SwoBroh bruker til å drive sine høyttalere trill rundt. DP bør være nær den ideelle forsterkeren for disse, og å bruke billige PA-moduler som dette for å drive noe så kompromissløst som SwoBroh virker litt lite gjennomtenkt. Jeg vet at mange mener at høyttalerne er så viktige at selv en kjip PA-forsterker bør være godt nok, men slik er ikke verden. Som nevnt i testen så er ikke utklinging en egenskap utviklere av PA-forsterkere bryr ser om å legge ressurser i. Utklinging er jo ikke hørbart likevel i et konsertlokale med publikum og typiske PA-høyttalere.

    De svenske LAB Gruppen-forsterkerne på første halvdel av nittitallet imponerte meg i sin tid da jeg hadde dem i datidens Krypt, men det var forsterkere som hadde mer til felles med DP enn switch mode. DP har jo også laget god PA, og selv de ville vært langt å foretrekke og ikke dyre å kjøpe på brukten når de dukker opp. Men når disse skal drive hele høyttaleren så ville jeg heller gått til en av hifimodellene til DP av forskjellige grunner. Det er små forskjeller mellom PA-modellene og hifi-modellene som er til hififorsterkernes fordel i de fleste tilfeller. Eller kanskje SwoBroh burde spørre Malmin om et samarbeid der de får lånt skikkelig forsterkeri som matcher høyttalernes kvalitet, siden DP ikke er aktuelt lenger. Eller muligens Hegel, der er nok mulighetene for utlån høyere på grunn av masseproduksjon.

    Tilbake til DP. :)
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Har en DP BCP 7.3 jeg vurdere å selge, hva kan en ta for en strøken pre som dette ca? Mvh Bjørn
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vanskelig å gjette. Jeg ga 3500,- for min for en god håndfull år siden, og solgte en 7.0 for 2500,- i samme draget. Hvordan det har utviklet seg siden er jeg usikker på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn