DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet om nyinnsatte softstart relé holder lenger på dp 6.4p enn dei som var i den tidligere , holt noen år dei gamle då men om da er noen forskjell noen forbedring.
    Ja, de nye holder lenger. De hvite ISKRA relene var ikke særlig god for å si det sånn.
    Nu er forøvrig de nye også utgått. Jeg har 3 stk. igjen som holder til en amp.
    Jeg hadde sjansen til å kjøpe et restparti på 100 stk. men ga faen. 4000 kroner sånn rett ut av vinduet gadd jeg ikke. Har nok på død kapital på lager.
    Så jeg må vel ut på relejakt igjen snart......
    Hei takk for svar var nå godt å høyra , dette er den treie dp eg har eigd den første var 6.12HP og så 6.4P og på nytt 6.4p som eg nett har anskaffa meg , dei to første var det aldrig noko trøbbel med så lenge eg hadde dei men den eg har no har det vert skifta rele på, ser det står 3stk. blå gjennomsiktige, står 10 på dei skal ha vert skifta for ca. 3år siden trur eg men er usikker, men om ein kan utfra prodnr. 0334 som står på den finna ut ka årsmodell det er og ka tid det er skifta. Hadde vert fint å veta meir om den :)
    Såvidt meg bekjent finnes ikke det noe historikk i.f.t serienummer og årsmodell. Jeg har ihvertfall ikke noe sånt og er rimelig sikker på Leif ikke har det heller.
    For å vite hvilke reler og når de er skiftet må du kontakte han som har skifte de.
    Har sjekket i min historikk og jeg har aldri hatt en 6.4P med serienummer 0334 på service.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Tror mange av de som har dårlig erfaringer med DP egentlig bare har fått belyst problemer/mangler på resterende utstyr.

    Ellers er det jo noen som ikke liker den ærlige behagelige av signalet .
    Ja, gjengangeren var høyttalere som tydelig oppviste begrensninger og feil, noe andre forsterkere feide under teppet. - "Feilen må jo ligge i forsterkeren, for mine høyttalere er anerkjent high-end som har fått gode tester i.."
    Dessverre valgte også Leif ofte selv å demonstrere sine produkter med høyttalere som ikke alltid ga dem rettferdighet; jeg husker selv et par demoer som kom svært uheldig ut grunnet visse sider i høyttalerene han benyttet. Dermed fikk spesielt de tidligere modellene et rykte på seg for å låte relativt kjølig/hardt. Etter hvert ble det kjørt demoer på høyttalere uten disse problemene, dessuten ble jo også DP's kretser forfinet ytterligere, de seneste modellene låter så definitivt upåklagelig.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var en gang hjemme i huset hans i øverste etasje hvor han prøvde å selge meg et sett med store elektrostater. Det ble en plagsom og pinlig seanse da det eneste jeg klarte konsentrere meg om var trafobrum fra den forsterkeren han brukte. Leif prøvde fortvilet å slå av diverse elektriske artikler i huset som han mente kunne være grunnen for at forsterkeren hans brummet. Vi kom aldri noen vei, og det ble selvfølgelig ingen handel med de store og stygge høyttaler panelene. Det var den ene av 2 ganger jeg var hjemme hos han. Den andre gangen tror jeg at er nevnt tidligere i tråden da jeg måtte dit for å få justert forsterkere slik at de som var samme modell spilte likt.
    Mange år siden dette nå, og som sagt så ble vel ting bedre etter hvert.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Jeg testet Knut Vadseths LS35A for noen år siden, med A1SEBW og C1B. Veldig bra det, men med DP foran blir det svært tydelig at LS35A hverken er feilfrie eller nøytrale. Begrensningene kom også meget tydelig fram, men likevel var det svært artig å høre opptak med f.eks. akustisk sologitar.
    Det var nok et problem for Leif E at alt for mange "høyttalerkonstruktører" fikk plassert sakene sine hos Leif, muligens som følge av utstyrsbytting. Han var nok litt for snill der, for flere av disse sakene var ikke klare for markedet.. Det mest håpløse var noen svenske Wilson Audio-lignende ufinerte prototyper. På en annen side har det vært mange imponerende høyttalere der også. Jeg kan bare ikke glemme A3 Soundlab-elektrostatene hans. Full range elektrostater som ikke låt som man forventer elektrostater skal gjøre.
    Alle har sine drømmehøyttalere. Mine sikleobjekter er Soundlab Majestic 945, "the storm speaker"". Jeg kommer aldri til å få høre disse to meter og seksti fem centimeter høye panelene, men tror det skulle gå som hånd i hanske med en av mine A1SEBW.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bruker DP mest på JBL høyttalerne, da de har styrken(motorkraften) og hurtigheten og transient egenskapene til DP forsterkerne. Leif Ernstsen var veldig førnøyd med Response høyttalerne han ''hadde'':) Det er tydelig at svensken Reidar Persson er en dyktig høyttalerbygger. Har ein i nabolaget som har brukt DP på Respons Grande, tror jeg det var de hette. Nå har han blitt en rørmann, av en eller annen grunn:confused:
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om nyinnsatte softstart relé holder lenger på dp 6.4p enn dei som var i den tidligere , holt noen år dei gamle då men om da er noen forskjell noen forbedring.
    Ja, de nye holder lenger. De hvite ISKRA relene var ikke særlig god for å si det sånn.
    Nu er forøvrig de nye også utgått. Jeg har 3 stk. igjen som holder til en amp.
    Jeg hadde sjansen til å kjøpe et restparti på 100 stk. men ga faen. 4000 kroner sånn rett ut av vinduet gadd jeg ikke. Har nok på død kapital på lager.
    Så jeg må vel ut på relejakt igjen snart......
    Hei takk for svar var nå godt å høyra , dette er den treie dp eg har eigd den første var 6.12HP og så 6.4P og på nytt 6.4p som eg nett har anskaffa meg , dei to første var det aldrig noko trøbbel med så lenge eg hadde dei men den eg har no har det vert skifta rele på, ser det står 3stk. blå gjennomsiktige, står 10 på dei skal ha vert skifta for ca. 3år siden trur eg men er usikker, men om ein kan utfra prodnr. 0334 som står på den finna ut ka årsmodell det er og ka tid det er skifta. Hadde vert fint å veta meir om den :)
    Såvidt meg bekjent finnes ikke det noe historikk i.f.t serienummer og årsmodell. Jeg har ihvertfall ikke noe sånt og er rimelig sikker på Leif ikke har det heller.
    For å vite hvilke reler og når de er skiftet må du kontakte han som har skifte de.
    Har sjekket i min historikk og jeg har aldri hatt en 6.4P med serienummer 0334 på service.
    Blir ikkje enkelt å finna ut dette da , men uansett så er det ein god forsterker synes den spiller varmere og bedre enn den 6.4p eg hadde tidligere var kjekt å få i hus igjen.
    Takker for svar på spørsmåla mine :)
    Mvh noaa
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som tilfeldigvis sitter med dokumentasjon/manual til gamle EC400 aktiv filtrene?
    Disse kan settes opp som 2veis stereo eller 3veis mono (pr stk)... vha dip switcher...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vi skal være glad vi har en sånn kreativ å dyktig reparatør til våre DP produkter.Da bestille æ bare nå da :)
    Denne leken er forbeholdt gutan med ordntlige forsterkere :) 5.52
    Og ikke noe Mikke Mus greier.....
    Hvor mange biter av en 5.52 må man ha, inntakt, for å sende den mot nordlyset og kunne motta den noen måneder seinere i tilstand «som ny» ?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Kan bli vanskelig. Ble vel bare produsert 25, eller muligens 26-27 forsterkere med dette store chassiet. Jeg kjøpte nr. 25 av Mesteren. Han sa det var den siste, men nevnte også at "han hadde deler til å skrape sammen en eller kanskje to til"..
    Min 25 er sluttparkert hos en samler som har to, RJEL har to og Pedal har to. Mesteren fikk inn en vraket sak fra et forsikringsselskap en gang etc etc. Det er garantert flere andre eiere enn disse som heller ikke kunne tenke seg å selge..
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Vi skal være glad vi har en sånn kreativ å dyktig reparatør til våre DP produkter.Da bestille æ bare nå da :)
    Denne leken er forbeholdt gutan med ordntlige forsterkere :) 5.52
    Og ikke noe Mikke Mus greier.....
    Hvor mange biter av en 5.52 må man ha, inntakt, for å sende den mot nordlyset og kunne motta den noen måneder seinere i tilstand «som ny» ?
    Man må vel ha alle bitene.
    Usikker på om jeg skjønner spørsmålet.....
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Vi skal være glad vi har en sånn kreativ å dyktig reparatør til våre DP produkter.Da bestille æ bare nå da :)
    Denne leken er forbeholdt gutan med ordntlige forsterkere :) 5.52
    Og ikke noe Mikke Mus greier.....
    Hvor mange biter av en 5.52 må man ha, inntakt, for å sende den mot nordlyset og kunne motta den noen måneder seinere i tilstand «som ny» ?
    Man må vel ha alle bitene.
    Usikker på om jeg skjønner spørsmålet.....
    Det var som Carol sa da jeg skulle bestille; be clear:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Du e god Rune:). Har rigget opp C1S etter oppgraderingen til EBW. Var ikke mye anstrengelse for å høre forbedringer etter alle disse årene med C1b. De kan høres i begge retning. Bedre bassdefinsjon og oppløsning i toppen. Ble en fantastisk lydende forforsterker.
    Det ble en sending sørover til OSLO før den ente i Bodø. Det bli over hundre mil ekstra tur/retur med posten, isteden for at posten kunne sendt pakken via Molde???

    Rack 4  4Mb.jpg
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jo, skal de ikke være det?
    Hvis du stusser på det blanke som kanskje ser ut som isolasjon så er det ikke det, tvert i mot. Den svarte lakken, eloksering eller hva f.... det er må bort fordi at collector bak på transistoren skal lede til jord / chassis.
    Hvis ikke fungerer det ikke.
    Skal vel være kobberpasta imellom, men det svineriet kliner jeg ikke på før jeg vet at dette fungerer.
    Fordi det kommer aldri til å virke på første forsøk, 1. elektronikklov. Regner nok med 20 timer feilsøking.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    DP god jul.jpg


    Tiltredes. God jul, alle i Menigheten!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    God jul, og godt nyttår alle sammen.

    2019 har vært en innholdsrik år for å si det mildt, men ser likevel fram til 2020 og det vil kunne tilby.

    Takk til de som har sponsa(vippsa) med midler til videre drift (til årlige kostnader for webhotel & domenenavnregister) til dpguiden.no.. Dere gjør det lettere å drifte den videre. Takk igjen.

    Og i den sammenheng, skal jeg laste opp flere bilder til akrivet etterhvert, men det virker til å ha "nådd veggen" med tanke på hvor mye manualer & tester det er mulig å fremskaffe. Svært skjelden det dukker opp noe nytt.. men av og til :)

    mvh Kai
     
    Sist redigert:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Takk:)

    Prøvde 6.4p først, uten noen andre endringer i det gamle oppsettet. Lyden etter oppgradering virker mer presis enn før. Umiddelbart virker det lettere å forstå tekst. Ble ikke sittende å høre lenge - bare 5-6 låter - fordi jeg var litt utålmodig med å komme til A1s.

    Deretter byttet jeg bare 6.4p ut med A1s. Hørte litt, og måten den spilte på gjorde meg mer nysgjerrig på musikk med kompleks bassinformasjon. Det ble en del låter jeg kjenner godt. A1s virker enda mer presis enn 6.4p oppgradert - og særlig virker den sterkere og mer detaljert i bassområdet.

    Jeg har vært aller mest spent på å bytte fra rør preamp til c1s.... Det gikk jo aldeles fint:) De er ganske forskjellige. Det blir bytte til c1s (selv om jeg kommer til å savne den rolige timbre og trygge posisjoneringen fra rørene). C1s matcher gain bedre (nå går det spille veldig lavt), er mer nøytral og detaljert - bare litt mer nervøs og nepper i lydbildet, sammenlignet med rør pre.

    Nå skulle jeg gjerne brukt begge effektforsterkerne samtidig - tenker 6.4p på bass, og A1s på diskant og mellomtone. Litt usikker på hvordan å koble. Bør kanskje bruke delefilter mellom pre og effektene?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Tror jeg fant ut av det der med bi-amping. Gain er ca likt i 6.4p og A1s hvis A1 jumper settes rett.

    Brukte vanlige xlr-kabler til å videreføre signalet fra en amp til neste - disse ampene har jo xlr ut. For å gjøre høyre og venstre høyttaler likt med to ulike amps -må jeg ta begge sider bass ut av en, og begge sider mid/diskant ut av den andre.

    Låter temmelig riktig dette:) En litt mindre utgave av godlyden jeg opplevde hos Pedal og RJEL, men gjenkjennbart.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Grattis -oppgradert 6.4 p er bra saker og et godt tilskudd til oppsettet. C1S er virkelig en sjelden fugl som kun erverves av de dyktigste DP jegere;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    DP 6,4P var min første effektforsterker. Den var en stor forskjell på den I forhold til Elektrocompaniets EC 120 effektforsterkeren jeg hadde. Bytte den inn til en A1 den gang. Den kostet 60k , og den var mer "ryddig" enn DP 6,4P. Men så kostet sistnevnte det halve også. Men var forsatt meget god til prisen. Vi kan Være fornøyd med at DP C1B kan oppgraderes til C1s som er betydelig bedre. Har ikke fått lyttet så mye til den ennå. Hørte den var strålende på klassisk violin , da spesielt på det høgre frekvens registeret.
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Hva består en oppgradering av 6.4P som er nevnt her i. Hvilke komponenter skiftes?

    6.4P ble ifølge dpguiden produsert fra 1997-2000. Var alle disse kliss like eller ble det gjort "forbedringer" på de aller siste eksemplarene?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Har bare lest og hørt oppgraderingen. RJEL utførte, og kan nok svare bedre. Står det ble byttet opamp til den typen som er i a1s, og moddet hvilestrømkrets. Resten ser ut til å være rep/vedlikehold/service og måling/justering.
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    okei, så kanskje opampen som har gjort den største forskjellen på det du har hørt da
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalere til DP

    Sikkert et "umulig" spørsmål siden det er så mye som spiller inn, men er det høyttaler merker og modeller dere har god erfaring med som spiller bra sammen med DP. Og som fungerer godt på et bredt musikalsk spekter, men et fundament i rock.

    Har ikke sett så mye av disse diskusjonene i vennetråden, men har sett Respons nevnt, og noen bruker Dali Helicon, mente jeg også leste om noen som brukte elektrostater.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Lurer litt på det samme, og har tenkt at høyttalere først og fremst er avhengige av hva slags rom de skal stå i, og hva slags plass man kan gi til veggene rundt dem.

    Respons er nok bra. LE selv har lenge brukt noen modda Respons.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Hos meg, fordi rommet er smalt og litt lite, fungerer det brukbart med bassrefleksport fremovervendt. Det var mest bare flaks at det var slike høyttalere jeg ønsket meg:) Har tenkt på det senere - at det er rommet som er utfordringen, selv om høyttalerne er helt uber. Dp forsterker vil nok være være bra på nesten alle høyttalere.
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Hos meg, fordi rommet er smalt og litt lite, fungerer det brukbart med bassrefleksport fremovervendt. Det var mest bare flaks at det var slike høyttalere jeg ønsket meg:) Har tenkt på det senere - at det er rommet som er utfordringen, selv om høyttalerne er helt uber. Dp forsterker vil nok være være bra på nesten alle høyttalere.
    Jo regner nok med at de spiller bra på det meste, men artig med andres erfaringer også, selv om mitt rom, annet utstyr mm er med på å bestemme. Vil nok ha en kombinasjon som gjør at foten begynner å trampe takten av seg selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn