DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Apropos ppgraderinger og sånn.. Den nette lille blå der (Powercon).

    Er det noen som vet om det går an å erstatte den faste ledningen på eldre modeller med en sånn? Uten å plukke fra hverandre hele forsterkeren altså?

    Skulle gjerne hatt mulighet til å tilpasse lengden på nettledningen etter behovet. Hater kabelspagetti.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei Zomby-woof!

    Kansje Andervik Audio kan gjøre det. LE har tiltro til AA til og oppgrader Dp C1b til EBW, og når det gjelder og lytte seg fram til ting. Har selv hatt Dp 6,4P med den '' svensk nippelen'' som vi el-montører kaller den. Det må bli og lage et større hull for powerconen til Neutrik og få koblet de ledningsendene som allerede er på denne faste gummikabelen som er der.Men det er en fordel og kontakte LE først skulle en tro mvh Guit
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det var omtrent det jeg trodde/fryktet. Jeg hadde et lite håp om at det eksisterende hullet var stort nok....

    Men tror du ikke de fleste montører skulle greie biffen? Jeg tipper det var Powercon i seg selv som gjorde at LE til slutt valgte å gå bort fra fast ledning (at vanlig IEC ikke var godt nok). Tipper det er lite grunn til å lytte seg fram til forskjeller her. Problemer oppstår muligens hvis ledningene på trafoene er for korte. Dessuten er det sikkert tidsbesparende å ha åpnet noen DP'er fra før.

    Litt av poenget er at jeg gjerne skulle hatt nok kontakter i veggen til å pensjonere padda. Kanskje på sikt en forsterker til (da blir lengste nettkabel sikkert 3,5 meter).

    Det er forresten 6.4P jeg har. Synes den er såpass bra at jeg har mye foran på oppgraderingslista. Finfin forsterker, uten at den kostet en formue.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    En elmontør kan helt sikkert klare denne modifiksjonen. Men ufaglærte må holde seg langt unna her ;D. Har sett mye rart under elsjekk på selvmekka ledninger og sjøteledninger. Det er ikke lovlig lenger heller. Samme gjelder for strømpadder. Få fastmontert flere 4-veis stikkontakter.Vet ikke hvordan denne ledningen til forsterkeren er tilkoblet selve trafoen.Det må være skrutilkobling her også. Lodding kan heller ikke brukes lenger. Alt slikt arbeid må leveres med samsvarserklæring mvh. Guit
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    kaap skrev:
    hehe... 120.000 ja... DEN heter 5.52(HP utgaven til 140.000ca).. En helt annen konstruksjon, Mosfet på 90kg. 6.5 benytter bipolar, og veier 60kg. Disse har lite til felles både fysisk og konstruksjonsmessig. En 6.5 kostet i sin tid ca 86.000.
    Har hatt begge i stua, så litt vet jeg ;)

    "Oppgraderingen" fra 6.5 til 6.52 var helt ukjent for konstruktøren når jeg snakket med han. Han stilte seg svært undrende til hva denne modifiseringen kunne innebære, pluss at den kostet 9500,- (som jeg fikk oppgitt av siggerud).

    mvh
    Mulig det var 5.52 som kostet 120'. Husker ikke. Litt lenge siden.

    Hjemmesiden til Dynamic Precision (slik den så ut) http://home.online.no/~jandors/dp.html

    Bilde av 6.52 og greier.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Morty skrev:
    Siste Fidelity.
    Ser dere at Vadseth lister opp DP A5 som del av utstyret brukt under en test?
    Det er visstnok bare 3 stk av denne forsterkeren "der ute".
    Pette Dale har vel 1.

    Hadde vært moro om denne kom inn som referanse i Fidelity, selvom sikkert en del vil hevde at dette blir feil da den ikke er kommersielt tilgjengelig i markedet.
    - Dette er såvidt jeg vet den ombygde versjon av gamle 5.52 HP.

    Noen her på forumet som vet om Knut V. har kjøpt / lånt eller hur?

    Morty
    Jeg må vel si meg meget fornøyd med at Vadseth kjøpte A5. Da kom den tilbake til en som virkelig verdsetter dens enorme lyd- og byggekvalitet. Samt at det er moro å se min gamle brukt som referanse ;D.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Todani skrev:
    Man har jo lett for å kalle ombygde saker for prototyper, men dette er en ombygd 552 solgt gjennom annonse her på sentralen i sommer. Kanskje interesserte kan finne annonsene om de gidder å sjekke. Jeg sjekket ikke oppi forsterkeren for forsikre meg at Knut ikke var blitt lurt og fikk en 552HP, men jeg la i alle fall merke til at den hadde fått Mundorf-terminaler slik A1S har. Samt A5-betegnelse bakpå mener jeg å huske, men disse lappene med betegnelse på har blitt forfalsket før, de. Okke som virker hans forsterker strammere i bassen enn MosFet-modellene. Litt mer intens oppover også.
    Til info. Denne ble kjøpt direkte av L. Erntsen selv. Jeg regner med at mesteren selv kan gå god for denne om det skulle være noen som helst tvil, særlig da det var Vadseth som hadde den før meg :).
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Zomby_Woof skrev:
    Det var omtrent det jeg trodde/fryktet. Jeg hadde et lite håp om at det eksisterende hullet var stort nok....

    Men tror du ikke de fleste montører skulle greie biffen? Jeg tipper det var Powercon i seg selv som gjorde at LE til slutt valgte å gå bort fra fast ledning (at vanlig IEC ikke var godt nok). Tipper det er lite grunn til å lytte seg fram til forskjeller her. Problemer oppstår muligens hvis ledningene på trafoene er for korte. Dessuten er det sikkert tidsbesparende å ha åpnet noen DP'er fra før.

    Litt av poenget er at jeg gjerne skulle hatt nok kontakter i veggen til å pensjonere padda. Kanskje på sikt en forsterker til (da blir lengste nettkabel sikkert 3,5 meter).

    Det er forresten 6.4P jeg har. Synes den er såpass bra at jeg har mye foran på oppgraderingslista. Finfin forsterker, uten at den kostet en formue.
    Å skifte ut nettledninga på 6.4 er MYE jobb.
    Ut med "preamp" kort. Skru løs bakplate. Vekk med høytalerterminaler. Ofte sitter skruer så jævlig fast at du må ut
    med kjøleribbene med tilhørende utgangskort også. (ladd ut lytter manuelt ! )
    Bor opp hull til nettkontakt eventuelt fil det siste stykket.
    Strekk nye kabler fra power bryter igjenom firkanta lokk over trafoene og til ny kontakt.
    Og skru sammen igjen.
    Sist jeg gjorde dette var på en 6.5 og tok 5 timer. Og det var ikke første gang.
    Så det er ingen jobb for amatør. Vet ikke hva du mener med "montør", men vedkommende som gir seg ut på dette bør
    defintivt ha erfaring innen radio / tv service.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Shit! Da blir det ikke noe av, for å si det sånn. Men finnes det ikke både han og hun Powercon for ledning? Tror du det er en mulighet?

    Hvis alternativet er padde, altså. Da skulle det ikke bli noen flere kontaktpunkter om ikke annet.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Om Powercon finnes for kabel er vet jeg ikke.
    Men det er jo en skikkelig jalla-løsning, synes nu jeg.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Trodde at det var mulighet for og splitte denne gummikabelen og lure inn denne powercon'en. Den passer ikke for mere enn 2,5 kvadrat. Noe større tverrsnitt enn det er unødvendig. Har sett at noen har prøvet og koble en 6 kvarat på en powerkon. Kordeller sprikte i alle retninger ;D . Ellers så er det kansje jævli trangt på bakplata ::) Men en annen sak er at aluminium ikke er noe greit materiale og arbeide med ???. LE har vel gjort det litt vanskligere for klussmakerne ;D mvh Guit
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvis det er mulig å gjøre det så enkelt er det aktuelt.

    Jeg sjekket forresten Elfa. Passende sladdkontakter finnes ikke. Det finnes 'power out' og 'power in' for ledning, men begge er en slags han med forskjellig stilte knotter på. Skjøtestykke finnes derimot.

    Men, sant nok. Det blir litt jalla....
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Tru meg, det er ingen lettvint løsning.
    Bakplata må av skal det bli fint.
    Å få bakplata av er en hel jobb på grunn av høytalerterminalene.
    Been there, done that.

    Selvføglelig er det mulig å borre mens bakplata står på.
    Men det er risikosport, plutselig tar borren tak og maser seg vei rett i nett-trafoen ;D
    Pluss at fint metall spon kan bli liggende i ampen ( selv om du støvsuger og bruker trykkluft aldri så grundig ) og bare vente på å kortslutte.
    Jeg tok ihvertfall ikke sjansen på det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Helt enig. Man borrer ikke i vilden sky. Jeg ble skremt mer enn nok da en av lyttene tok kvelden, og tør ikke tenke på en kortslutning inne i 30 kg DP.

    Hadde forsåvidt vært fint på nyttårsaften, men ganske trist første nyttårsdag.....
     

    knutkv

    Fersking
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    leverer fortsatt like bra den 6,12en,og det på ml cls.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg bestilt powercon til min DP5.52
    Ble inspirert av denne tråden og har bestemt meg for å montere.
    Jeg ser at det blir mye mindre jobb da powercon er rund ( ser ihvertfall slik ut på bilde) i motsetning
    til de standard 3 polt, er der IEC det heter?

    Men det er noe som heter powercon A-type også er det en som heter powercon B-type.
    Har bestilt begge da de koster ingenting.

    Mon tru hva forskjellen er. Helt like tekniske data såvidt jeg kan se. Bare forskjellig farge.
    Det kan da umulig være alt?

    Vel, blir spennende når kontakter og plugger kommer !
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er type-A (ø ca 24mm) du skal bruke, som er power-in. Type-B er power-out, som er brukt som skjøtekontakt til et ekstra uttak videre til en annen forbruker (dokumentasjon Benum.no ). Er brukt på noen PC'er for ektra uttak for skjerm med (IEC). Får knapt godkjent det av NEMKO. Men det var noen forsterkere som i sin tid hadde ekstra uttak på bakplaten. Ble ikke godkjent senere. mvh Guit
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det skal være riktig det ja. Vet ikke om det er en M16 eller M20 (PG 16 eller PG 20) som er brukt av nippel for gummikabel ::) Hvis det er M20/PG20 så blir hullet bare noen millimeter større ;) mvh Guit
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg leser gjerne en beskrivelse av prosjektet. Med bilder...

    Hvis man bare skal bytte kabelen... Går det an å 'trekke' kabelen da?

    Jeg tenkte skru av messingplata i front, løsne ledningen fra bryteren i plata, skru løs stramminga i nippelen, trekke den gamle kabelen ut og en ny inn samme vei? Eller er det noen grunn til at hele greia må demonteres?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Nei, jeg trur faktisk det er mulig å få det til uten å demontere med Powercon, siden det er et rundt litt større hull
    som skal til.
    På 6.4 ville jeg ha loddet det nye kabelen fast i de gamle også dra den nye kabelen igjenom ampen.
    Frykter man blir jævla plaga hvis man skal prøve å tre den gjenom.
    Men det kan jo hende man kan bruke den gamle kabelen.
    Har ikke fotografisk hukommelse hvordan det så ut i 6.4, men jeg trur strømkablene forsvinner inn i metallramma
    som dekker trafoene. Står jo ei sikring også på bakplata. Kanskje ene fase fra nettkabel ender på sikringa også
    går det kabel fra sikringa og til powerbryter.

    Ja, jeg kan godt legge ut bilder.

    Ser ikke ut til at Farnell får lekene avgårde før over nyttår.
    Sikkert ikke folk på der i jula.....
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Da har lekene ankommet. Håper det blir tid til å montere i løpet av uka.
    Men først må jeg på byen og kjøpe 24mm metallbor.

    Hva som er forskjellen på type A og type B kan man jo lure på.
    Kliss lik bortsett fra farga og vries samme vei !
    Men A1 har jo den blåe så da er vel det "rett"
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    A er for strøm inn, mens B er for strøm ut!

    Mvh
    OMF
     

    Multicell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    tand skrev:
    Todani skrev:
    Man har jo lett for å kalle ombygde saker for prototyper, men dette er en ombygd 552 solgt gjennom annonse her på sentralen i sommer. Kanskje interesserte kan finne annonsene om de gidder å sjekke. Jeg sjekket ikke oppi forsterkeren for forsikre meg at Knut ikke var blitt lurt og fikk en 552HP, men jeg la i alle fall merke til at den hadde fått Mundorf-terminaler slik A1S har. Samt A5-betegnelse bakpå mener jeg å huske, men disse lappene med betegnelse på har blitt forfalsket før, de. Okke som virker hans forsterker strammere i bassen enn MosFet-modellene. Litt mer intens oppover også.
    Til info. Denne ble kjøpt direkte av L. Erntsen selv. Jeg regner med at mesteren selv kan gå god for denne om det skulle være noen som helst tvil, særlig da det var Vadseth som hadde den før meg :).
    Var jo dumt at han ikke ble lurt..Da hadde i såfall jeg hatt en A5 :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    A er for strøm inn, mens B er for strøm ut!

    Mvh
    OMF
    Greit nok, men hva er forskjellen fysisk?
    Det klarer jeg ikke se.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den grå er for strøm ut.....

    Skal jeg gjette på forskjellen så vil det være hvilken del som kan vries og muligens noe om hvordan dette mekanisker koblet for at jord skal brytes til slutt.....

    Mvh
    OMF
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror det bare er stillingen på knottene som er forskjellig. Meningen med dette er vel at man ikke skal kunne koble feil. Ikke så lurt å koble en stikkontakt i en stikkontakt (i hvert fall hvis man har byttet om fasene).
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Forskjellen på A og B er vel i hovedsak slik at "kilden", alså den STRØMFØRENDE del før sammenkobling,
    alltid skal være isolert, uten nakne strømførende deler.

    Type A, som er for "strøm inn", har ingen tilgjengelig strømførende deler på den pluggen som sitter på kabelen.
    Apparat-delen derimot, har vel, om jeg minnes rett, synlige/tilgjengelige kontakter inne i pluggen, men disse blir jo skjermet/u-tilgjengelige i det øyeblikk man setter i den strømførende del og vrir om.

    Omvendt gjelder for type B:
    Der er apparat-delen potensielt strømførende, og denne skal da ikke ha tilgjengelige strømførende deler, uansett om kontakten settes i, eller ei.

    Morty
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror begge er like mtp '(u-)tilgjengeligheten' av kontaktpunktene. Men jeg tror den ene har knottene plassert kl. 12 og 3, den andre 9 og 12.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Den ene går ihvertfall ikke i den andre og omvendt.
    Sporene er helt forskjellige.
    Men jeg skjønner ikke forskjellen, men drit i det.

    På søndags kveld demonterer jeg ampen og jeg monterer A-utgaven ;)
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Temperatur på effekttrinn

    Hei, har nå gått til innkjøp av dpc1b /dpc1b og tenkte jeg da får melde meg inn i menigheten. Det er virkelig en oppgradering fra min McIntosh MA 6900. Men som førstegangs dp eier lurer jeg på en ting, jeg synes overflaten på chassis er varmt - oppfattes som litt i grenseland for hva som er behagelig å ta på med hendene - høres det korrekt ut for en dpA1b ???

    mvh

    AS
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du kan jo måle bias på din DP, vet ikke om det står hvilken verdi du skal ha noe sted men du kan jo i det minste sammenligne hver kanal.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har både en DpA1b ebw og en gammel Dp6.4 som i rommet mitt(som er over middels varmt)blir så varme at ved lengere berøring føles et vist ubehag - 6.4 er faktisk varmest
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Takker så mye for svar , da er alt i skjønneste orden - og da er det bare å slappe av å konsentrere seg om oppsettet....
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Velkommen inn i varmen (!), Hifigal, men husk at en A1B har gode termiske egenskaper, og bør ikke være VELDIG VARM å ta på på denne årstiden. Denne er kanskje ikke av EBW-type (ekstra stort frekvensområde).
    Disse produktene er dog velkonstruerte apparater med høy båndbredde uansett, så hvis du A: gir effektforsterkeren svært godt med luft som uhindret strømmer inn fra underside, sidene og opp, B: plasserer den på et kaldt sted, C: passer på å ikke anvende den/dem sammen med uskjermet signalkabel, D: sjekker at alle forbindelser er intakte, E: at du har ryddet opp i eventuell kabelhaug bak apparatene - så skal den være KUN LITT VARM på kabinettet. Kjøleribbene må forventes å være varme uansett. Om sommeren må du forvente mer hete. Har du "meget tørste" høyttalere som visse modeller fra Forsman, eldre større Infinity eller eldre ML-hybrider, vil forsterkeren bli varmere. Men det er ikke noe problem med DP. Den er konstruert for å klare det.
    Med ønske om et langt, godt DP-eierskap!
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    8x12_TOM skrev:
    Har både en DpA1b ebw og en gammel Dp6.4 som i rommet mitt(som er over middels varmt)blir så varme at ved lengere berøring føles et vist ubehag - 6.4 er faktisk varmest

    Står forsterkerne i et rack med deg. Jeg merket en del forskjell ved og sette dem fritt. Har blåst dem fri for støv innvendig også :D mvh guit
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Hifigal er fornøyd han, men som det blir påpekt her, er det ganske merkbar forskjell på fri plassering og plassering med høyde over seg. Jeg har en hylle nesten en halv meter over det ene av effekttrinnene mine. Luften går fritt både bak og foran denne hyllen, men likevel blir den varm på undersiden!
    Så lenge man gir forsterkeren luftemuligheter er denne varmen mindre dramatisk enn man kunne tro. Når 8x12Tom forteller at ribbene er litt ubehagelige å holde på litt lengre tid, er temperaturen antagelig ikke høyere enn såvidt over 40 grader. Man klarer definitivt ikke holde lenge på metall med femti graders temperatur. Jeg husker noen av gutta som hadde en viss type danske byggesettforsterkere for en del år siden. De påstod at temperaturen på disse under drift var "minst 50-60 grader". Var det tilfelle, trengte man ingen panne for å speile egg...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Guit skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Har både en DpA1b ebw og en gammel Dp6.4 som i rommet mitt(som er over middels varmt)blir så varme at ved lengere berøring føles et vist ubehag - 6.4 er faktisk varmest
    Står forsterkerne i et rack med deg. Jeg merket en del forskjell ved og sette dem fritt. Har blåst dem fri for støv innvendig også :D mvh guit
    Alle mine tre dp forsterkere står i samme rack, men med godt med luft rundt. Dp 402 nederst, DpA1b i midten og Dp 6.4 øverst. Kanskje derfor den blir varmest. Likevel godt innenfor det disse fantastiske produktene tåler av varme

    For en del år tilbake hadde jeg kjøpt meg nye kabler (Monocle xl ) og det likte 6.4 svært dårlig. Selv før avspilling av musikk gikk sikringen i den en kanalen mes den andre fortsatt virket, men fy f**n så varm den ble i den kanalen som fortsatt virket. Dum som jeg var tok jeg på kjøleribbene i et tiendel - det brant ja ;D
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Hei Todani og dere andre takker for velkomsten. og for alle tipsene. Forsterkeren står fritt plassert i rack med 25 cm luft over og åpent på sidene. Den ser ut til å være varm uansett. - bør jeg bekymre meg eller sjekke ut dette noe videre ???. Den er noen år gammel , men modifisert av Leif Erntsen for 1,5 år siden til EBW / , uten at jeg vet detaljert hva den modifiseringen går ut på. Lydmessig er jeg svært fornøyd, men må tune den inn med kabler, har gått til innkjøp av Silspeak med impedansejustering, laget av Erntsen selv som jeg venter på - noe som skulle være et trygt valg ??? - slenger meg med på lydmessige diskusjoner senere når jeg har erfaringer med denne forsterkeren, men jeg tror den blir lenge hos meg , merker at dette er den type lyd jeg har på jakt etter svært lenge, uten imponatoreffekter, men med en evne til å spille som sniker seg inn så jeg bare blir sittende og sittende. Et svært godt tegn er følgende: Her om dagen kom tenåringsjenta mi inn i stuen med mattebøkene fordi jeg spilte U2 - og hun ble sittende hele kvelden og gjøre lekser foran stereoanlegget - noe hun aldri har pleid å gjøre........
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Varm kan du regne med at den er. Mener å huske at Brennin er krevende høyttalere, hvilket kan forklare varmen. Ikke noe problem, nå har du forsterkere som både gir energi i HELE frekvensområdet, og sparker godt og stramt i bassen. Akkurat hva du trenger, men også et tveegget sverd dette siste siden jeg også mener å ha hørt fra nettopp Leif at Brennin har en voksen pukkel der nede.
    Har Brennin båndspoler? Leif hater båndspoler. Pleide å benytte en hver sjanse til å påpeke dette i diskusjoner med meg siden han vet at et av høyttalersettene mine har slike (SuperExact). I 2009 kjøpte jeg en A1S EBW av ham som han gjorde ekstra seig mot den kapasitive lasten slike spoler gir. Dette måtte jeg ikke fortelle siden han fryktet mas fra andre om slik mod også. Jeg har uansett ikke hatt noen problemer/dårlige resultater med disse høyttalerne og DP-forsterkere. Men jeg solgte ikke kabelsettet han lagde til 552 HP for meg, da jeg solgte denne forsterkeren for en stund siden. Med A1 har jeg filteret nærmest høyttalerne, motsatt av oppsettet med den eldre MosFet-kjempen. Hos meg har lydforskjellen mellom filterløs Silspeak og filterbestykket Silspeak vært heller liten selv med forskjellige DP effekttrinn, bortsett fra 552HP. Men likevel tror jeg du kommer til å digge resultatet du får med disse kablene på Brennin. Kontrollert, nøytralt og dynamisk.
    Jeg ser du kjører PC-basert avspilling. For endel år siden betraktet bransjen, Leif ikke minst, potensielle støykilder som for eksempel PC som en av de største tilfeller av djevelskap vi kan komme ut for. (Merkelig da at Pedal og en tidligere DP-disippel som Nistad nå sverger til støysendere som programkilder.)
    Men med en frekvensrespons som går rett opp til 1,5 mill Hz ville jeg da jobbet litt med støyundertrykking. Har nettopp testet en Stello-DAC som har trafoer og andre triks for å undertrykke støy/jordsløyfer fra signalkilden. Svært god sak til ca. 7000. En annen ting å teste kan være nettstøyfiltre på alle andre apparater enn effektforsterker og å snurre hele ledningen mellom PC og DAC opp på en fet ferrettring som man kjøper fra Elfa (ca. 300 kroner). Dess flere turn, dess bedre. Sånn for orden skyld, du kjører vel med jordet nett og balanserte kabler? Mindre sjanse for problemer da.
    God søndag!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn