DP A1 - er den stabil i 2 ohm??

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
janly skrev:
Men en DCX2496 har foreløpig tatt seg av EQ'en, rundt 24dB fra 20Hz var tipset fra theStig. Men som sagt, jeg må ha en amp som funker før jeg finner en endelig løsning og korrekt konfig på EQ.
BINGO. Skal man regne på belastningen som disse 5 elementene utgjør for forsterkeren, så må man plusse på +24dB EQ i bunnoktaven. Det SUGER kraften ut av det aller meste med påmontert støpsel...

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
janly skrev:
permorten skrev:
en annen ting når vi er igang - dette brukes opp mot avantgarde trio ? gjetter jeg riktig hvis jeg antar delehz på største horn er rundt 100 hz ? ligger resonansen til 12 beymaèn over 100 hz ?
Har ingen problemer med å forstå at det trykker i bassen med over 2500cm3 areal i hver kanal, men opptil 100 hz ?

hva med en midbass løsning og elf til sub ? 12" i 20 ltr føles litt beklemt ut !!
Det er riktig det, det brukes sammen med Trio Omega. Delefrekvensen på basstårnene ligger på rundt 95hz. Vet ikke helt hvor du vil, men ja det ser ut til å fungere! Men nå er det mine ører som lytter da.... og det holder for meg.
LMC bruker både toveis subsustem med 2 * 15" bassrefleks og 15" trykkammer nederst til sin Trio. Jeg ville tro at ELF-prinsippet spillte best under systemressonansen.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
har lest hva lmc bruker, virket litt baklengs på meg , men som før; teori og praksis er enig i at så store systemer på mange områder parkerer alt annet , men DET endrer ikke på faktum at ting kan forbedres. ?

alle er selvsagt ikke enig i metodene

Hvis en selv er fornøyd med sitt system , skal selvsagt ikke jeg begynne noe skittkasting her - ønsker bare og belyse svake og sterke sider - bruker en så mye tid og penger på et system vil en gjerne ha det ytterste ut av det, og saklig debatt er bare sunt

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
John_Harald skrev:
Jeg ville tro at ELF-prinsippet spillte best under systemressonansen.
ELF-prinsippet MÅ brukes under systemressonansen. Det er derfor kabinettvolumet er så lite (bonus mht. stue estetikk) slik at systemressonansen løftes mest mulig. Jeg deler på 105Hz med 24dB/oktav og det går helt fint.

Fremdeles litt O-T (sorry, JANLY - men kjedelig å sitte hjemme i stillongsen med influensa i så mange dager) men avslutter med å minne øvrige lesere om at Ragnarok ikke bare er ELF, men også en linjekilde. Altså integrerer de mye bedre med lytterommet. Hva er vitsen med en supersub, hvis du har +/- 20dB berg og dalbane in-room frekvensrespons? Ser man på frekvensgangen i stua mi med Ragnarok 712, så er det flatt fra 80 til 10Hz, og det uten lokal EQ. altså kun det ene jevne løftet under 40Hz. -En tradisjonell punktkildebass provoserer som regel gedigne romresonanser. Disse kan temmes med lokale EQ, men da forringer du pulsresponsen.

God natt!

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
DP6.4P'en min har ivertfall ingen problem med å håndtere(+DCX2496) 2x15" Beyma hjemme hos meg :)

mvh
h

K

kathrine

Gjest
Tenk for et proff PA tinn man får for prisen av DP?
Bare måtte si det :p
Vh
S

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Stikken skrev:
Tenk for et proff PA tinn man får for prisen av DP?
Bare måtte si det :p
Vh
S
Hvilket PA trinn tenker du på.. som drar 2 ohm på strak arm?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Saito skrev:
Disse gjør det:

http://www.chevin-research.com/products_a_series.php

http://www.crownaudio.com/amp_htm/itech.htm

OG ikke minst:

http://translate.google.com/transla...el/pro-100.html&langpair=ja|en&hl=en&ie=UTF-8

Men skjønner ikke helt hvorfor noen vil ha en PA amp i stua...

Forøverig så spiller Accuphase sine største "hjemme" amper ned til 1ohm uten problemer... det burde vel holde?
Hvorfor er alle disse PA ampene så lette?
Ser at FP lab gruppen 13000 veier bare 12 kg og koster 43 990 sek +mva.

http://www.limelight.nu/lab/lab.htm

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
John_Harald skrev:
Saito skrev:
Disse gjør det:

OG ikke minst:

http://translate.google.com/transla...el/pro-100.html&langpair=ja|en&hl=en&ie=UTF-8

Forøverig så spiller Accuphase sine største "hjemme" amper ned til 1ohm uten problemer... det burde vel holde?

Fordi de kjører switchmode strømforsyning (ikke ringkjerne trafo) men det er fortsatt transistorer på utgangene,
så det må ikke forveksles med Klasse D amper, type B&O ICE moduler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

matsj

Medlem
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
0
Jag måste föreslå Qsc plx3402 som jag själv använder till mina 4 18" subbar. Den är grym. Jag har kopplat bort fläkten då den inte behövs för hemma bruk. Och då spelar jag själv högt ;D. Kostar ca 8k begagnad i sverige.
Har 4 st Crown K2 till mina midbasar och är mycket nöjd med dem också. "Sleep mode" som gör att den stänger av sig går att ändra på.
Byt R15 i ingångs steget från 82k ohm till 500k ohm så får du 35 sec istället för 6 sec som är original. Det finns en pdf på crown forumet " sleep circuit".

mats

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Saito skrev:
John_Harald skrev:
Saito skrev:
Disse gjør det:

OG ikke minst:

Fordi de kjører switchmode strømforsyning (ikke ringkjerne trafo) men det er fortsatt transistorer på utgangene,
så det må ikke forveksles med Klasse D amper, type B&O ICE moduler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply
Hvilken fordeler og ulemper er det ved å benytte f.eks Lab Gruppen FP+ 13000 til subene i stede for DPA1 eller Krell? Tenker på lydmessige forskjeller og ikke at det blir lettere å bli medlem i "Vi med over 500 kg steroanlegg!" ;) Er det stor forskjell på forvrengning, dempefaktor og slew rate?

T

timc

Gjest
matsj skrev:
Jag måste föreslå Qsc plx3402 som jag själv använder till mina 4 18" subbar. Den är grym. Jag har kopplat bort fläkten då den inte behövs för hemma bruk. Och då spelar jag själv högt ;D. Kostar ca 8k begagnad i sverige.
Har 4 st Crown K2 till mina midbasar och är mycket nöjd med dem också. "Sleep mode" som gör att den stänger av sig går att ändra på.
Byt R15 i ingångs steget från 82k ohm till 500k ohm så får du 35 sec istället för 6 sec som är original. Det finns en pdf på crown forumet " sleep circuit".

mats

Hei Mats!

Velkommen til HFS :)

-Tim

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
matsj skrev:

mats
Synd jeg ikke visste om muligheten for å endre "sleep mode" på K2 før jeg solgte den. Den spilte bra selv om DP'n er hakket vassere (etter min smak), men så kostet DP'n noen kroner også :-[

matsj

Medlem
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
0
:) Du kan väl sälja Dp A1 igen ::) och köpa QSC :p . Det skulle vara kul att lyssna på dessa2x7x12" Ragnarök :p MEN stämmer det med 18db i eq ???? Jag beundrar The stig sedan han byggde the "almeight" sub med 2226G och hans nya högtalare skulle vara GRYMT roligt att lyssna på. Men jag vet inte var The stig bor ?

Du kan ju hyra ett PA steg en dag för att se vad som passar dig ;) , hur många hifi steg kan du göra det med ?

Jag är Jbl skadad och använder 2 st 2245h i 2x400 liters vented box tuned to 14Hz ( Bio )och 2 2242h 18" som 4645c sub. Dessa drivs av Qsc plx 3402 utan problem tills man får ont i huvudet .

mats

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
matsj skrev:
:) Du kan väl sälja Dp A1 igen ::) och köpa QSC :p . Det skulle vara kul att lyssna på dessa2x7x12" Ragnarök :p MEN stämmer det med 18db i eq ???? Jag beundrar The stig sedan han byggde the "almeight" sub med 2226G och hans nya högtalare skulle vara GRYMT roligt att lyssna på. Men jag vet inte var The stig bor ?

Du kan ju hyra ett PA steg en dag för att se vad som passar dig ;) , hur många hifi steg kan du göra det med ?

Jag är Jbl skadad och använder 2 st 2245h i 2x400 liters vented box tuned to 14Hz ( Bio )och 2 2242h 18" som 4645c sub. Dessa drivs av Qsc plx 3402 utan problem tills man får ont i huvudet .

mats
Selge DP? Nei, tror ikke det ;) Det betyr å tape 20 tusen på noen dager siden prisen raser bare man tar hifi ut av butikken.
Virker som den er god match for subbene. Basstårnene har ikke behov for 4000watt, men en stabil og strømsterk amp. På Ragnarok 512 som jeg har er det 28dB eq i 20hz (2 x 14dB). Hvert element (Beyma 12P1000Nd 16Ohm) spiller i et 20 liters kammer, litt mindre enn dine store kasser ;D. Mitt delefilter/eq spiller med mye lavfrekvent støy og det låter absolutt ikke bra, så om dette noen gang kommer til å bli bra vet jeg ikke. Men jeg får forsøke å kjøpe ny DCX2496. Blir det ikke bra har jeg gjort mitt livs største bomkjøp ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.982
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Gratulerer med ny amp....

Kan du si litt mer om forksjellene på DPen VS Crown K2...det er en relativt aktuell problemstilling for meg!

HVa var det egentlig den sleep funksjonene på K2 skulle gjøre...?

Mvh
OMF

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
I tillfelle du mener du har gjort et bomkjøp så er ikke all verdens skade skjedd? Det er jo DCX som er problemet her og den koster ikke mere enn ett av basselementene i tårnet ditt. Det finns jo masse delefiltere der ute du kan vurdere isteden.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Psyklisten skrev:
I tillfelle du mener du har gjort et bomkjøp så er ikke all verdens skade skjedd? Det er jo DCX som er problemet her og den koster ikke mere enn ett av basselementene i tårnet ditt. Det finns jo masse delefiltere der ute du kan vurdere isteden.
Ja jeg håper det er DCX'n som er problemet, får stole på theStig der. Blir nok bra ;D

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
Hei!

Gratulerer med ny amp....

Kan du si litt mer om forksjellene på DPen VS Crown K2...det er en relativt aktuell problemstilling for meg!

HVa var det egentlig den sleep funksjonene på K2 skulle gjøre...?

Mvh
OMF
Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive forskjellen på DP A1b og Crown K2. I mine ører spiller DP med en mer ren og mindre svulstig bass. Kan virke som den er mer definert. Denne sleep funksjonen gjør at K2'n slår seg av når den ikke får et visst nivå på innsignalet. Signallampene slukkes. Når den får innsignal som er sterkt nok så kan det bli en forsinkelse og i mitt tilflelle også små irriterende kneppelyder. I et fullfrekvens oppsett er ikke dette noe problem, men hos meg hvor den var satt opp med deling på 95hz ble det problematisk. Men du OMF har vel kjørt din K2 på subber allerede med suksess etter hva jeg har forstått. Hvorfor det ikke funket hos meg vet jeg ikke, men det er altså ikke et ukjent problem siden det finnes en oppskrift for å fikse dette.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
47
Torget vurderinger
1
Er det noen andre effekttrinn som er stabile i 2 Ohm, eller snakker vi bare om Crown og DP?
Jeg kjenner til noen byggesett fra LCaudio som skulle være veldig stabile? I mine øyne kanskje ikke det ypperste i basskontroll, så det er kanskje derfor de er utelatt? Hva med Hegel effekttrinn, H4A? Dette effekttrinnet har den raskeste/strammeste bassen jeg til dags dato har hatt i mitt hus (inkludert en DP A1).

Svaret til trådstarter er vel etterhvert besvart, men finnes det andre trinn som kan benyttes med hell?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
TomTom skrev:
Er det noen andre effekttrinn som er stabile i 2 Ohm, eller snakker vi bare om Crown og DP?
Jeg kjenner til noen byggesett fra LCaudio som skulle være veldig stabile? I mine øyne kanskje ikke det ypperste i basskontroll, så det er kanskje derfor de er utelatt? Hva med Hegel effekttrinn, H4A? Dette effekttrinnet har den raskeste/strammeste bassen jeg til dags dato har hatt i mitt hus (inkludert en DP A1).

Svaret til trådstarter er vel etterhvert besvart, men finnes det andre trinn som kan benyttes med hell?
Det finnes mange effekttrinn som er stabile i 2 ohm og under, og felles for de fleste av dem er at de koster en hel del. Mark Levinson, Krell, Jeff Rowland, DP, Accuphase, McIntosh og mange fler + en bråte med PA amper.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
47
Torget vurderinger
1
Jeg er ingen guru på området, men jeg har hatt noen eksotiske effekttrinn innom og vet at ikke alle er stabile i 2 Ohm. Men at de tåler last ned mot området, ja. Det trengs en ganske enorm strømforsyning for å opprettholde 2 Ohm over tid, slik jeg har forstått det?

Andre som har erfaring med noen andre effekttrinn?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
TomTom skrev:
Jeg er ingen guru på området, men jeg har hatt noen eksotiske effekttrinn innom og vet at ikke alle er stabile i 2 Ohm. Men at de tåler last ned mot området, ja. Det trengs en ganske enorm strømforsyning for å opprettholde 2 Ohm over tid, slik jeg har forstått det?

Andre som har erfaring med noen andre effekttrinn?
Hva med denne? ;D

THE BLACK HOLE AMPLIFIER™

In the mid 1980s the mega-amplifier wars were raging, and, as you know, I am very competitive, and I wasn't going to let some mealy minded designer of sand amps win the war, so I invented the world's only amplifier that was powerful enough to accurately reproduce the Voice of God, in the denomination of your choice.

This amplifier, as you can tell from the picture was huge….six stories high, and boasted some very unusual features…just to name a few:

You notice a 90 mm Howitzer Canon on top of the amplifier next to the tubes…this is the output stage protection device, and prevents any enemy planes from attacking.

The cooling tower not only keeps the output tubes running at the proper temperature but also provides the liquidity for the midrange and the speedboat you notice at the base of the amp.

All of the dials permit the owner to select the religious experience of his choice.

If you are looking for me, I am the figure in the lower right hand corner.

Able to produce 10 million watts into 0 ohms from DC to light, at minus 10% total harmonic distortion , this amplifier is a bargain at $267 million dollars.

This amplifier can not be sold in California because of pollution laws because it is powered by its own surplus US Navy submarine nuclear reactor.

You should be aware that The Black Hole eats big transistor amplifier for snacks at 3PM every day, with ten thousand gallons of fresh milk.

If you are a man who must own absolutely the most powerful amplifier, or if you are using some of those very popular 0 ohm speakers, this is the amp for you.

A small down payment of $1 million in unmarked bills in a brown shopping bag, or…why not charge it on your credit card?

Be the first on your block to own a Black Hole Amplifier.

This amplifier received RECOMMENDED COMPONENT by the Pope, the Chief Rabbi of Jerusalem, and Wanantankah.

Schematic available on request

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Strømforsyning er viktig ja. Dette er i min mening en god indikator på kvaliteten av forsterker konstruksjonen. Se f.eks. på Mark Levinson 333, 336, 33H og 33 Reference. De har heftig strømforsyning som gjør det mulig å holde kontrollen selv i vanskelige laster. Krell log McIntosh ager også de fleste forsterkerne etter samme prinsipp - bra evne til å drive vanskelige laster. Dette vises veldig tydelig på effektleveransen i forskjellige laster (enten dobler den, eller så gjør den ikke, liksom). Selv om Black Hole Amplifier er hakket tøffere, tror jeg ML, Krell og McIntosh gjør en bra jobb. Kjenner dessverre ikke til DP (men det kunne vært artig å teste!).

Mvh

Topp Bunn