Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wilhelm

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Sted
    Roskilde, Danmark
    Ja, så blev det noget med sprog😉😏
    "op af bakke" er når noget er svært / besværgeligt. "ned ad bakke" er når noget går dårligt. 😕
    Jeg kunne have brugt begge udtryk om DOXAs situation. Men det jeg mente var at jeg tror det bliver svært at køre DOXA videre.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Mitt samarbeid med Knut Øystein Lauvland begynte i -85 / 86 med lisensproduksjon av Doxa 70. Den svarte med brei frontplate. "Verdenspremiere" på Kristian 4 i Kristiansand høsten -86. Den helga det var ei enorm springflod på sørvestlandet.

    Tor Aamodt stilte ut med Luxman 05 (tror jeg). Jeg fikk en kopp te av han. En alltid hyggelig kar. RIP.

    Siden ble det Doxa 70 Mk 2, samt noen preampvarianter.

    KØL og jeg hadde i -86 ett møte med Michael Madsen og Steen Michaelsen på en kafe i nærheten av St. Kongens Gade hvor High Fidelity holdt hus. Jeg husker at jeg på spørsmål om tidshorisont på forsterkerbygging svarte "til jeg blir lei av det".

    85 / 86. Det er virkelig en mannsalder siden.

    R
    Jeg har lest at denne Doxa 70 også ble brukt som utgangspunkt til en forsterker som ble produsert av Daner Audio Systems. Har du noe informasjon rundt dette?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt korrekt. Hother Bak hadde laget en fin preamp med innstøpte moduler, noe a la Mark Levinsons ML 1. Disse ble internt forbundet med kabel fra van den Hul. Den fikk en god test i High Fidelity, og Hother, som da holdt på med det prosjektet som skulle ende med DALI Gravity, planla en rimeligere serie. Denne ble kalt NAMIT, og til effektforsterker kjøpte han ti sett komplette Doxa 70 innmat. Jeg vet han gjorde noen små forandringer i både lokal og nfb sløyfe for å "tilpasse" lyden slik han ville ha den.

    Jeg tilbrakte mange timer hjemme hos Hother i Århus. Vi lyttet til Daner Open via hans dyre preamp og hans kjære Electro Research A75. Det var den lyden han jobbet mot med Gravity ampen. Mine minner om han er bare av den gode slag. Ett fint og stillferdig menneske med store kunnskaper. Etter som årene går og vennekretsen snevres inn er Hother en jeg savner.

    Håper dette er svar godt nok.

    R
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Det er helt korrekt. Hother Bak hadde laget en fin preamp med innstøpte moduler, noe a la Mark Levinsons ML 1. Disse ble internt forbundet med kabel fra van den Hul. Den fikk en god test i High Fidelity, og Hother, som da holdt på med det prosjektet som skulle ende med DALI Gravity, planla en rimeligere serie. Denne ble kalt NAMIT, og til effektforsterker kjøpte han ti sett komplette Doxa 70 innmat. Jeg vet han gjorde noen små forandringer i både lokal og nfb sløyfe for å "tilpasse" lyden slik han ville ha den.

    Jeg tilbrakte mange timer hjemme hos Hother i Århus. Vi lyttet til Daner Open via hans dyre preamp og hans kjære Electro Research A75. Det var den lyden han jobbet mot med Gravity ampen. Mine minner om han er bare av den gode slag. Ett fint og stillferdig menneske med store kunnskaper. Etter som årene går og vennekretsen snevres inn er Hother en jeg savner.

    Håper dette er svar godt nok.

    R
    Roar:du burde skrive bok om norsk forsterker historie?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Tja, du sier noe...

    Rart alt man har liggende...
    Doxa_1.jpg
    Doxa_2.jpg


    Doxa 60, forgjengeren til Audio 60. De første Audio 60 benyttet disse printene til vi fikk laget nye. Mange ble levert til TV-Ringen i Danmark. Fra 84-85.

    R
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    143
    Det kunne være spændende at se diagrammer på disse tidlige Doxa, f.eks. denne Doxa 60...troede selv Audio 60 var den første?

    Hvad skyldes navne ændringen fra Doxa til Audio og så tilbage til Doxa?

    Tak for dine spændende informationer i øvrigt (y)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Fortsatt Scan-Speaks i den Giuliettaen, vel? De er ikke så greie som folk skal ha det til- trenger en hel del presis power og stabilitet. Jeg hadde selv engang Avance Signature 3 Mk2- med en versjon av samme diskanten + 7"- og den klarte IKKE Doxa å vekke. Hvor usannsynlig det enn høres ut, låter den kombinasjonen sløvt, imo...Poul Rossing- nå hos Gamut- burde så definitivt ha gjort bedre jobb der. Men den var MEGET pen. Og jeg hadde feil forsterker til den.
    Ja, men begge de komponentene gikk med i den smellen. Regner med at det bare kasseres nå.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Hadde vært morsomt med en beskrivelse av forskjeller/likheter mellom audio og doxa. index.php.jpg index.php2.jpg index (1).png index (2).png
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Doxaprintet var beregnet på utgangstransistorer i TO-220 størrelse, og hadde benyttet 2N6488/91 tidligere. Japanske transistorer var på full fart inn og i Audio 60 / Audio 60 Dual Mono benyttet vi utelukkende RING Emitter transistorene 2SA1227 og 2SC2987 fra NEC. Jeg har fremdeles lager av disse til rep av nevnte amper.

    Da vi laget nye print, utlegg av Tor Arild Foss, valgte vi å montere ett ekstra par utgangstransistorer. Pga linearisert forspenning av utgang er emittermotstandene veldig høye, 1R, og da blir også utgangsimpedansen høy. Ett ekstra par senket denne med nesten 50%. Små forandringer i feedback og forspenning til utgangstrinnet, ellers er komponentene stort sett like. Høy utgangsimpedans og relativt høy 2. og 3. harmonisk forvrengning gav en amp med stor grad av musikalitet og "varme".

    Doxa hadde benyttet ELNA lytter, mens vi brukte utelukkende lytter fra OKAB/Roederstein. 10000/50V. EY/B var betegnelsen.

    80 og 90 årene var ett Mekka av gode komponenter. Mange leverandører og godt utvalg. Those were the days.

    R
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Det er helt korrekt. Hother Bak hadde laget en fin preamp med innstøpte moduler, noe a la Mark Levinsons ML 1. Disse ble internt forbundet med kabel fra van den Hul. Den fikk en god test i High Fidelity, og Hother, som da holdt på med det prosjektet som skulle ende med DALI Gravity, planla en rimeligere serie. Denne ble kalt NAMIT, og til effektforsterker kjøpte han ti sett komplette Doxa 70 innmat. Jeg vet han gjorde noen små forandringer i både lokal og nfb sløyfe for å "tilpasse" lyden slik han ville ha den.

    Jeg tilbrakte mange timer hjemme hos Hother i Århus. Vi lyttet til Daner Open via hans dyre preamp og hans kjære Electro Research A75. Det var den lyden han jobbet mot med Gravity ampen. Mine minner om han er bare av den gode slag. Ett fint og stillferdig menneske med store kunnskaper. Etter som årene går og vennekretsen snevres inn er Hother en jeg savner.

    Håper dette er svar godt nok.

    R
    Mer en godt nok. Jeg er selv så heldig å ha en slik Namit preamp, men har aldri klart og få tak i en av de powerampene.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Kanskje like greit å kassere, ja..Det finnes ting som både er mer solide og lyder bedre til noenlunde samme pris. Også hvis du vil ha lyd i samme gate. Jeg har personlig funnet at - blant annet- forsinket start er et mer enn logisk "verktøy" i en forsterker :devilish: Den 70en ser jo verre ut enn syrrans grill etter en familiemiddag utendørs i 30 graders varme.. Men en fullt oppgradert sånn en, passa på etter alle kunstens regler...good stuff!
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nærmest mulig Doxa lyd og teknologi i et non-Doxa produkt -hvor leter man da?
    70-talls huset er historie, samme er det meste av fysisk stor HiFi.
    Leilighet neste. Finnes tilnærmet samme enkle konstruksjon og lydmagi i små bokser fra andre produsenter? Behøver kun effekt-trinn. Ikke behov for mye effekt heller, men gjerne strømsterk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: Jeg fant det hos Bladelius! Tyr og Brage! Låter som Doxa med biturbo på, de.. Har forsinket start, er fullbalanserte. Vet om en Tyr II Novitas til en mer enn betalbar pris, Kanskje de Bladeliene som låter nærmest Doxa. Teknologien er dog langt mer stabil. Bruk PM..
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Med all respekt; jeg forstår at man kan oppleve å få til fantastisk gjengivelse med Bladelius' gjennomarbeidede og velbygde produkter, men sammenligningen med Doxa halter relativt klart. Filosofien skiller seg svært tydelig, og resultatene kan også komme til å ende veldig forskjellig, avhengig av last.
    Bladelius er "altetende" effektmonstre, der Doxa er betydelig snevrere med hensyn til last og klang i høyttaleren.

    Faktum er at Doxa i stor grad lytter på gode rørforsterkere (spesifikt Audio Note) og egen filosofi i sin utvikling og tilsmaking av sine produkter. Jeg kjenner egentlig ikke til noen andre konvensjonelle produkter med samme type tankegang, men om jeg får kniven på strupen, tror jeg at Heed kommer nærmest. Dersom du ikke tar'n helt ut og kjøper Audio Note, selvsagt. Om du ikke har vanskelig last er P2 SE Signature et effekttrinn de fleste kan leve innmari lykkelig med.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Håkon: De er altetende, ja. Men en original Tyr, samt Brage har en varme i lyden sin som ikke ligger så langt unna en oppgradert Doxa som man kanskje skulle tro. Samtidig er den kun en anelse mer presis enn f.eks min gamle 70 Sig. Mk2. Som ble oppgradert til månen og tilbake, Dog, den svenske strømforsyninga kan nok drive et litt breiere utvalg uten å knele, Fordi den er såpass stabil. Vi har levd med både Doxa og Bladelius i årevis her, og tross forskjellig vei til reaultatet er konklusjonen den samme. Hva gjelder de ANDRE Bladeliene og DERES presentasjon er vi vel mer enige. Der er filosofien noe mer tydelig. Selv om den høres godt i i en Tyr også. Og andregenerasjonen- nevnt her oppe- har dobbelt så stor forsyning som eneren: 1200VA kontra 650. 20 watt kraftigere og (2x120w).
     
    Sist redigert:

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Nåh, der ser man. Jeg som trodde Doxa utviklet forsterkere basert på akustisk musikk! Mens man egentlig skjeler til Peter Quortrup og Audio Note.

    Kan man da kalle Doxa for fattigmanns AudioNote?

    R
     

    GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Heisan alle doxa eiere...
    Har lenge hatt doxa i bakhodet, men aldri fullført tanken. Før nå... Kjøpte et sett bestående av 70se og 012.
    Har nå lest side 1 til siste innlegg. Hvilken reise dette varemerket har hatt igjennom årene. Ante ikke at det var så mye modeller i hytt og gevær som 70-serien😁.
    Tror jeg har et originalt sett fra doxa, altså ut en modifikasjoner.
    Siste innleggene er någet dystre med tanke på Doxa og fremtiden. Ville vært synd om det er slutten.
    Før jeg leste de siste innleggene har jeg sendt en henvendelse pr mail til Doxa om mitt sett.
    Hvor jeg spurte litt om bias nivå og hvor det måles på 70se, dc offset nivå på utgangene. Fant 1 eller 2 innlegg i hele tråden som omtalte det såvidt. Noen som veit?

    70se spiller som bare det den, men ved påslag så "popper" i høyttalerene. Spurte også om dette.
    Noen idéer?
    Anlegget 70se spiller på er
    (Pleid å bruke Bel Canto Evo4 gen2)
    Bluesonde2i
    Audio-Gd master 1 pre
    Monopulse model A
    Polk Audio ls9i
    KABLET med Audioquest

    Har ikke fått kjørt så mye a/b mellom 70se og bel canto'n ennå. Det lille jeg har fått gjort, så sitter jeg igjen med inntrykk av mer fløyel lyd, ro, harmoni rett og slett en behageligere lytte opplevelse.
    Glenn
     

    Vedlegg

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Med all respekt; jeg forstår at man kan oppleve å få til fantastisk gjengivelse med Bladelius' gjennomarbeidede og velbygde produkter, men sammenligningen med Doxa halter relativt klart. Filosofien skiller seg svært tydelig, og resultatene kan også komme til å ende veldig forskjellig, avhengig av last.
    Bladelius er "altetende" effektmonstre, der Doxa er betydelig snevrere med hensyn til last og klang i høyttaleren.

    Faktum er at Doxa i stor grad lytter på gode rørforsterkere (spesifikt Audio Note) og egen filosofi i sin utvikling og tilsmaking av sine produkter. Jeg kjenner egentlig ikke til noen andre konvensjonelle produkter med samme type tankegang, men om jeg får kniven på strupen, tror jeg at Heed kommer nærmest. Dersom du ikke tar'n helt ut og kjøper Audio Note, selvsagt. Om du ikke har vanskelig last er P2 SE Signature et effekttrinn de fleste kan leve innmari lykkelig med.
    Artig at du nevner Audio Note i denne sammenhengen Håkon, det er jo akkurat det samme andre merket jeg virkelig digger lyden fra. Synes selv den rimeligste OTO og DAC lyder supert! Men det var dette med remote da.. og både pris og plass taler heller ikke til ANs fordel. Cobra må jeg få lyttet til snart, kanskje den duger selv om den ikke er UK made;?
    Planen var jo uansett å gå rør veien igjen før huset ble solgt.
    Altså, den artikkelen din om 73 i Fidelity for en del år siden ble nylig lest igjen, og den beskriver veldig godt det som har vist seg å på mange måter være «min» lydsignatur.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nåh, der ser man. Jeg som trodde Doxa utviklet forsterkere basert på akustisk musikk! Mens man egentlig skjeler til Peter Quortrup og Audio Note.

    Kan man da kalle Doxa for fattigmanns AudioNote?

    R
    Kanskje RM kan lage en rimelig(ere) MI utgave, med samme superenkle konstruksjon/få komponenter i tradisjonen du kjenner godt fra sødre landsdel, og sikkert har både bygget og oppgradert;?
    En half size/shoe box power amp i samme ånd, 50-60w og strømsterk -DET hadde vært noe for oss byfolk med begrenset plass! Og et kult alternativ til de britiske shoe box alternativene. Og ja, og et sett monoblokker i samme format ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Heisan alle doxa eiere...
    Har lenge hatt doxa i bakhodet, men aldri fullført tanken. Før nå... Kjøpte et sett bestående av 70se og 012.
    Har nå lest side 1 til siste innlegg. Hvilken reise dette varemerket har hatt igjennom årene. Ante ikke at det var så mye modeller i hytt og gevær som 70-serien😁.
    Tror jeg har et originalt sett fra doxa, altså ut en modifikasjoner.
    Siste innleggene er någet dystre med tanke på Doxa og fremtiden. Ville vært synd om det er slutten.
    Før jeg leste de siste innleggene har jeg sendt en henvendelse pr mail til Doxa om mitt sett.
    Hvor jeg spurte litt om bias nivå og hvor det måles på 70se, dc offset nivå på utgangene. Fant 1 eller 2 innlegg i hele tråden som omtalte det såvidt. Noen som veit?

    70se spiller som bare det den, men ved påslag så "popper" i høyttalerene. Spurte også om dette.
    Noen idéer?
    Anlegget 70se spiller på er
    (Pleid å bruke Bel Canto Evo4 gen2)
    Bluesonde2i
    Audio-Gd master 1 pre
    Monopulse model A
    Polk Audio ls9i
    KABLET med Audioquest

    Har ikke fått kjørt så mye a/b mellom 70se og bel canto'n ennå. Det lille jeg har fått gjort, så sitter jeg igjen med inntrykk av mer fløyel lyd, ro, harmoni rett og slett en behageligere lytte opplevelse.
    Glenn
    Av 70SE så er det utgaven med de 2 sorte kondensatorene som spiller best, synes jeg.

    Prøv en Musical Innovation pre på den. Den fortjener det beste av pre.
    Det er magisk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Nåh, der ser man. Jeg som trodde Doxa utviklet forsterkere basert på akustisk musikk! Mens man egentlig skjeler til Peter Quortrup og Audio Note.

    Kan man da kalle Doxa for fattigmanns AudioNote?

    R
    Audio Note og akustisk musikk, kanskje er det to sider av samme sak, Roar? :)
    Trond er et tålmodighetsfenomen, og kan pusle med detaljene i KØL's design hvor lenge som helst, og en av flere inputs, er da rørforsterkere av typen Audio Note. Men om vi skal kalle det stjeling, vet jeg ikke helt. At mannnen spiller piano er også hørbart på Doxa-utstyr, men om det betyr at han stjeler lyd fra pianofabrikkene, tror jeg ikke er helt dekkende.
    Fattigmanns Audio Note...? Nja, på enkelte måter kan man vel si det sånn... :)
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Det er stor forskjell på å skjele og stjele! Jeg har IKKE brukt det siste!

    R
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Det er stor forskjell på å skjele og stjele! Jeg har IKKE brukt det siste!

    R
    Så sannelig! :)
    Jeg var såpass skjeløyd kl. 07:45, at jeg trodde stjeling og skjeling var samme sak.

    Trekker ydmykt tilbake mitt dermed meningsløse innlegg, og bytter briller.

    Litt skjeling kan vi takle i denne bransjen :)
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Heng ham ikke, vent til jeg kommer versus Heng ham, ikke vent til jeg kommer!

    Uten skjeling kommer vi ikke langt! Takk for korreksjonen.

    R
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    70se spiller som bare det den, men ved påslag så "popper" i høyttalerene. Spurte også om dette.

    Glenn
    Jeg har hatt 3 forskjellige Doxa, 70B, 61J(ombygd 70MKII) ognå 61. Alle disse "popper" ved påslag. Mener det er noe med at Doxa ikke bruker softstart.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    "Popping" har strengt tatt ikke noe med soft-start å gjøre. Det er DC messig ubalanse under oppstart. Ta Audio 60 / Doxa 60 fra 84-85 som eksempel. Den var 100% symmetrisk oppbygget og ingen zenerdioder i kretsen. Altså ingenting som kunne føre til forskjellige oppladingstider hverken i positiv eller negativ halvperiode. Resultat: Ikke antydning til popping.

    Jeg kjenner i liten grad til Doxas nåværende kretsløsninger, i tillegg gjør jo nettsiden deres ett poeng av at de benytter "secret technology", MEN de skriver også at de benytter single ended løsninger. Dette innebærer at det VIL være DC messig ubalanse til forsterkeren har stabilisert seg. Dette kan ta fra noen hundredels sekunder til ganske mange, sekunder altså.

    Den eneste måten å fjerne dette på er ved å benytte releer og forsinket innkobling av høyttalersignal. Jeg tror vi alle vet hva KØL vil si om å benytte oksyderende kontakter i signalveien!

    Alle tre modellene du (ovitzi) nevner har såvidt jeg vet single ended difftrinn i inngangen, så der er forklaringen.

    R
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    "Popping" har strengt tatt ikke noe med soft-start å gjøre. Det er DC messig ubalanse under oppstart. Ta Audio 60 / Doxa 60 fra 84-85 som eksempel. Den var 100% symmetrisk oppbygget og ingen zenerdioder i kretsen. Altså ingenting som kunne føre til forskjellige oppladingstider hverken i positiv eller negativ halvperiode. Resultat: Ikke antydning til popping.

    Jeg kjenner i liten grad til Doxas nåværende kretsløsninger, i tillegg gjør jo nettsiden deres ett poeng av at de benytter "secret technology", MEN de skriver også at de benytter single ended løsninger. Dette innebærer at det VIL være DC messig ubalanse til forsterkeren har stabilisert seg. Dette kan ta fra noen hundredels sekunder til ganske mange, sekunder altså.

    Den eneste måten å fjerne dette på er ved å benytte releer og forsinket innkobling av høyttalersignal. Jeg tror vi alle vet hva KØL vil si om å benytte oksyderende kontakter i signalveien!

    Alle tre modellene du (ovitzi) nevner har såvidt jeg vet single ended difftrinn i inngangen, så der er forklaringen.

    R
    Ok takk for oppklaringen der:)
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    143
    En vigtig bemærkning er vel også at et blob i højttaleren under til/frakobling ikke er farligt eller skadeligt....
     

    GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Prøv en Musical Innovation pre på den. Den fortjener det beste av pre.
    Mi pre hadde nok vært gromt det🤩. Får nok holde meg til den jeg har en stund til.
    Nettop flytta og fått nytt lytterom/kontor... ikkje optimalt 😐. Et rom på ca 15m2 med skråtak i lengderetningen, begge ender🙄. Så akustikk tiltak blir en prioritering fremover. Tror det er mer å hente på det enn elektronikk akkurat nå.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mi pre hadde nok vært gromt det🤩. Får nok holde meg til den jeg har en stund til.
    Nettop flytta og fått nytt lytterom/kontor... ikkje optimalt 😐. Et rom på ca 15m2 med skråtak i lengderetningen, begge ender🙄. Så akustikk tiltak blir en prioritering fremover. Tror det er mer å hente på det enn elektronikk akkurat nå.
    Finnes brukte og. 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer! :) Så de ble dine, ja.
    Førsteinntrykket?
    Takk Håkon og @motoren. Førsteinntrykket er nok at de er litt store for min tildelte del av det rommet jeg har tilgjengelig, mer komplette høyttalere enn de jeg hadde og at det ikke låter like bra som hos deg, Håkon 😊 Men det skjer to ting som alltid er veldig gode tegn: 1. Jeg kan spille omtrent så høyt jeg vil uten å bli sliten i ørene 2. Jeg har stadig lyst til å bare høre een låt til 🤩
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn