Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tipsene:) Mi er nok ikke på «skal prøve» lista denne gang, men skjønner at det er gode, norske saker dette!
    Begge er knall.
    MI er mer V8 og Doxa BMW M5

    Eller en kan si at MI er mer kjøtt og fyldig
    Doxa er mer ren kildevann.

    Begge er i mine ører, sinnsykt bra.
    Men har ikke hørt nye Doxa, så jeg må nok kjøpe det og senere, for å sammenligne med dagens effekt.

    70SE er noe av det ypperste innen hifi.
    MI18 jeg har nå, er et stort skritt opp i HI-End verden. Men koster jo og da.

    Men igjen, 70SE er gammel og kostet ikke mye på 90 tallet. Men alikevel er den såpass bra.
    Som jeg skrev tidligere, den rundspilte Hegel H100 da jeg fikk den i hus. Og den opplevdes like kraftig.
    :)

    Vart solgt til en hyggelig kar som skulle ha den til å drive noen serdeles tungdrevne høyttalere. Han hadde noe HI-End, NuForce blokker som ikke klarte drive høyttalerne han hadde.
    Bedre det enn at jeg sit å ruge på ting som ikke blir brukt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Fyrer i gang nok et spm.: Hva slags høyttalere bruker Doxa folket? Er det noe spes.å tenke på når det gjelder 4-8Ohm, følsomhet o.l? Testet med pylon Ruby 25, Majik 109, B&O RL60, og Mission M73 som kanskje er den beste matchen lydmessig, tross enkle lavpris høyttalere. Er ikke noe spes jeg er ute etter, bare ønsker å vite da jeg har mottatt div.bytteforslag. (Har noen annonser på finn.no)
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Fyrer i gang nok et spm.: Hva slags høyttalere bruker Doxa folket? Er det noe spes.å tenke på når det gjelder 4-8Ohm, følsomhet o.l? Testet med pylon Ruby 25, Majik 109, B&O RL60, og Mission M73 som kanskje er den beste matchen lydmessig, tross enkle lavpris høyttalere. Er ikke noe spes jeg er ute etter, bare ønsker å vite da jeg har mottatt div.bytteforslag. (Har noen annonser på finn.no)
    Vel, her går det i Doxa 8.1 på Doxa 72 :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fyrer i gang nok et spm.: Hva slags høyttalere bruker Doxa folket? Er det noe spes.å tenke på når det gjelder 4-8Ohm, følsomhet o.l? Testet med pylon Ruby 25, Majik 109, B&O RL60, og Mission M73 som kanskje er den beste matchen lydmessig, tross enkle lavpris høyttalere. Er ikke noe spes jeg er ute etter, bare ønsker å vite da jeg har mottatt div.bytteforslag. (Har noen annonser på finn.no)
    For min del, spiller det ingen rolle.
    Har brukt Doxa 70SE på alt mulig fra ca 20.000 til 90.000 høyttalere
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Fyrer i gang nok et spm.: Hva slags høyttalere bruker Doxa folket? Er det noe spes.å tenke på når det gjelder 4-8Ohm, følsomhet o.l? Testet med pylon Ruby 25, Majik 109, B&O RL60, og Mission M73 som kanskje er den beste matchen lydmessig, tross enkle lavpris høyttalere. Er ikke noe spes jeg er ute etter, bare ønsker å vite da jeg har mottatt div.bytteforslag. (Har noen annonser på finn.no)
    For min del, spiller det ingen rolle.
    Har brukt Doxa 70SE på alt mulig fra ca 20.000 til 90.000 høyttalere

    Såpass ja... her har maxpris foreløpig vært 12.500. Spiller nå på HT som ligger på rundt høvdingen på brukten:)
    Tenkte greia her var å se hvor mye godlyd man kan få på budsjett, men merker jo at her er potensiale..
    Nå er det slik at veien mot rør gjenopptaes av interessemesige årsaker:rolleyes:
    Greit derfor å velge noe som passer både nå og senere. Egentlig litt lyst til å gå britisk igjen, Audio Note eller Graham LS6 som jeg er veldig fan av.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Fyrer i gang nok et spm.: Hva slags høyttalere bruker Doxa folket? Er det noe spes.å tenke på når det gjelder 4-8Ohm, følsomhet o.l? Testet med pylon Ruby 25, Majik 109, B&O RL60, og Mission M73 som kanskje er den beste matchen lydmessig, tross enkle lavpris høyttalere. Er ikke noe spes jeg er ute etter, bare ønsker å vite da jeg har mottatt div.bytteforslag. (Har noen annonser på finn.no)
    PSB Synchrony One her. Meget fornøyd med komboen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fyrer i gang nok et spm.: Hva slags høyttalere bruker Doxa folket? Er det noe spes.å tenke på når det gjelder 4-8Ohm, følsomhet o.l? Testet med pylon Ruby 25, Majik 109, B&O RL60, og Mission M73 som kanskje er den beste matchen lydmessig, tross enkle lavpris høyttalere. Er ikke noe spes jeg er ute etter, bare ønsker å vite da jeg har mottatt div.bytteforslag. (Har noen annonser på finn.no)
    For min del, spiller det ingen rolle.
    Har brukt Doxa 70SE på alt mulig fra ca 20.000 til 90.000 høyttalere

    Såpass ja... her har maxpris foreløpig vært 12.500. Spiller nå på HT som ligger på rundt høvdingen på brukten:)
    Tenkte greia her var å se hvor mye godlyd man kan få på budsjett, men merker jo at her er potensiale..
    Nå er det slik at veien mot rør gjenopptaes av interessemesige årsaker:rolleyes:
    Greit derfor å velge noe som passer både nå og senere. Egentlig litt lyst til å gå britisk igjen, Audio Note eller Graham LS6 som jeg er veldig fan av.
    Har vert oppe i Von Schweikert VR-3 eller 4 MkIII
    Husker ikke i farten om det var 3 eller 4.
    Men Doxaen jeg hadde, 70SE, dreiv de flott. Utrolig nok.

    Jeg føler at det du mater en Doxa effekt med, får du ut.
    Basert på den, så må jeg prøve den nye etter hvert (har ikke testet andre enn 70SE modeller).
    Denne 70SE kostet vel bare ca 8000 på HiFi klubben på 90 tallet. Så er vel en "billig" forsterker og da har den ingen konkurranse når en tar nypris med i bildet.
    Men hadde vert kjekt å testet en ny en ja. For å se om den er oppe på MI nivå. I følge MI tråden har folk byttet fra dyre gode HI-END merker til fordel MI da det låter bedre.
    Doxa folket er mye mer beskjeden i tråden ser jeg :)
    Men synes ikke de bør det.

    Vil du ha en ren ren effekt som gir alt rett gjennom, kommer du ikke utenom Doxa.
    Grunnen for at jeg sitter med MI effekt er tilfeldig og litt for å prøve ut alt ca før jeg kjøper det som er favoritt. Litt som at jeg ikke har hatt B&W høyttalere selv om jeg liker lyden, fordi jeg raser gjennom alt annet først.
    Men skal innrømme at jeg angrer ikke kjøp av MI effekt. Men den er mer feit og V8 grom VS Doxa (basert på 70SE) renhet. Men den har kraft den også altså.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Enig, det er helt dustete hvordan Doxa spiller ift det man gir for disse nå, og mtp at de var billige som nye også. Selv bruker jeg en superbillig streamer og tilsvarende «kjipe» HT. Det skulle slett ikke ha lov til å spille slik..
    Man undrer selvsagt over potensialet da. Apropos dette med V8: Skulle vært artig å hørt min 70B mot de med 1 trafo og 2 kondensatorer. 1500VA og 8 kondiser a 6800 microfarad stk.på de RIFA blir vel en samlet kapasitet på 54.400mf? Det er da rimelig hårete ift.det man ser i mer normale bygg. Og man tar ut bare 70w? Skjønner egentlig ikke bæret av dette;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enig, det er helt dustete hvordan Doxa spiller ift det man gir for disse nå, og mtp at de var billige som nye også. Selv bruker jeg en superbillig streamer og tilsvarende «kjipe» HT. Det skulle slett ikke ha lov til å spille slik..
    Man undrer selvsagt over potensialet da. Apropos dette med V8: Skulle vært artig å hørt min 70B mot de med 1 trafo og 2 kondensatorer. 1500VA og 8 kondiser a 6800 microfarad stk.på de RIFA blir vel en samlet kapasitet på 54.400mf? Det er da rimelig hårete ift.det man ser i mer normale bygg. Og man tar ut bare 70w? Skjønner egentlig ikke bæret av dette;)
    Hehe ja det hårete. :)
    Ja det er forskjell på watt. :)
    Det var jo dette med 70 watt som gjorde at jeg holdt igjen lenge på tross av flere anbefalinger her inne om å test en Doxa.
    Og din som har 2 trafoer, og så mange store kondiser, drar nok det meste av høyttalere.
    Mener Doxa Knut sier at 70 w er nok, da det blir bedre lyd enn 200w
    Men de yter jo lett 2-300watt da.
    Den stakkars 70SE opplevdes like kraftig i 4 ohm som Hegel H100usb. Og den ut vel ekte 2-300w
    Forskjellen der var jo at jeg fikk haka på knærna av Doxaen, da den var så mye mer musikalsk og en fikk fot.

    Dreiemoment er viktigst. Og det har jo Doxa.
    Se bare nye 61 som kun har 35w!
    Etter som en les, driv den også Coltrane høyttalere på normalt høyt nivå, selv om den er tenkt til litt mer lettdrevne høyttalere og ikke minst Doxa 8.2
    En har jo og 8.2Junior som har ca halve prisen.
    En eldre test

    http://www.oslo-audio-society.com/html/tester/DOXA/Doxa_Roy_01.html

    audiofidelity nr 40 og 57 har vel test av 73? Og 61 også.. Ligg ute på nett hvis en søker

    Screenshot_20200226_225926_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Apropos dette med de 8 RIFA: Forsterkeren er tross alt fra midt 90`.
    Er det en fordel for holdbarheten/lydkvaliteten at det er såpass mange og stor kondiser, eller er det slik at om en av dem blir gammel/tørr/dårlig, så hjelper det lite med fler?
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Fyrer i gang nok et spm.: Hva slags høyttalere bruker Doxa folket? Er det noe spes.å tenke på når det gjelder 4-8Ohm, følsomhet o.l? Testet med pylon Ruby 25, Majik 109, B&O RL60, og Mission M73 som kanskje er den beste matchen lydmessig, tross enkle lavpris høyttalere. Er ikke noe spes jeg er ute etter, bare ønsker å vite da jeg har mottatt div.bytteforslag. (Har noen annonser på finn.no)
    Jeg kombinerer med DALI av forskjellige modeller. Har Doxa 70 og en Namit CA-10 pre.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Er det noen som har prøvd doxa med Naim pre? Vurderer feks en doxa 70-something og naim v1 pre/dac. Kan det bli bra? Redd for at doxa effekt og pre blir litt for sterilt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har prøvd doxa med Naim pre? Vurderer feks en doxa 70-something og naim v1 pre/dac. Kan det bli bra? Redd for at doxa effekt og pre blir litt for sterilt.
    Mener han Rognlien sjøl gjorde dette en tidlig test av 70, hvor passiv Doxa pre ble litt tamt. Naim gav fot, men på bekostning av renhet/gjennomsiktighet.(?) Nå har det vel skjedd litt på pre fronten til Naim siden dengang.
    Jeg har 70B, en 70w sak med 2 svære trafoer og 8 store kondensatorer. Ikke den til salgs eller noen jeg kjenner, men tenker du har smyget litt på denne;? Uansett, jeg bruker den aktive varianten av Doxa 012 pre. Dette er langt fra sterilt! I kombinasjon så er det kjøtt og blod, organisk, luftig, deilig..
    Men, og men: Veldig mye gain ble det, spesielt med relativt lettdrevne høyttalere, så jeg bruker dempeplugger på forsterkerens inngang. Også har du ikke remote. Derav spaner jeg selv etter en god pre, gjerne rør mtp.senere oppsett.

    Jeg har ikke prøvd ren Naim pre, men jeg har testet min Naim UnitiQute og dennes pre out. Ikke veldig bra, den legger på for mye støy. En gammel NAD integrert funket mye bedre, på dennes pre out. Nesten ikke støy og saftigere lyd. Moon Neo 240i var også nær støyfri, men ble litt tam. Testet også et par billige streamere som låt overraskende bra rett i 70B, men tør ikke kjøre denne løsningen tilfelle de plutselig står på 100% etter SW oppdatering e.l. Må ha dreiehjul:)
    Så min foreløpige konklusjon inntil bedre er funnet, er at Doxa 012 aktiv pre gjør en glimrende jobb. Men alle har jo sine lydmessige preferanser.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Er det noen som har prøvd doxa med Naim pre? Vurderer feks en doxa 70-something og naim v1 pre/dac. Kan det bli bra? Redd for at doxa effekt og pre blir litt for sterilt.
    Mener han Rognlien sjøl gjorde dette en tidlig test av 70, hvor passiv Doxa pre ble litt tamt. Naim gav fot, men på bekostning av renhet/gjennomsiktighet.(?) Nå har det vel skjedd litt på pre fronten til Naim siden dengang.
    Jeg har 70B, en 70w sak med 2 svære trafoer og 8 store kondensatorer. Ikke den til salgs eller noen jeg kjenner, men tenker du har smyget litt på denne;? Uansett, jeg bruker den aktive varianten av Doxa 012 pre. Dette er langt fra sterilt! I kombinasjon så er det kjøtt og blod, organisk, luftig, deilig..
    Men, og men: Veldig mye gain ble det, spesielt med relativt lettdrevne høyttalere, så jeg bruker dempeplugger på forsterkerens inngang. Også har du ikke remote. Derav spaner jeg selv etter en god pre, gjerne rør mtp.senere oppsett.

    Jeg har ikke prøvd ren Naim pre, men jeg har testet min Naim UnitiQute og dennes pre out. Ikke veldig bra, den legger på for mye støy. En gammel NAD integrert funket mye bedre, på dennes pre out. Nesten ikke støy og saftigere lyd. Moon Neo 240i var også nær støyfri, men ble litt tam. Testet også et par billige streamere som låt overraskende bra rett i 70B, men tør ikke kjøre denne løsningen tilfelle de plutselig står på 100% etter SW oppdatering e.l. Må ha dreiehjul:)
    Så min foreløpige konklusjon inntil bedre er funnet, er at Doxa 012 aktiv pre gjør en glimrende jobb. Men alle har jo sine lydmessige preferanser.
    Tusen takk for svar :) Ja har sett litt på de Doxa-ampene som ligger på brukten.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har prøvd doxa med Naim pre? Vurderer feks en doxa 70-something og naim v1 pre/dac. Kan det bli bra? Redd for at doxa effekt og pre blir litt for sterilt.
    Mener han Rognlien sjøl gjorde dette en tidlig test av 70, hvor passiv Doxa pre ble litt tamt. Naim gav fot, men på bekostning av renhet/gjennomsiktighet.(?) Nå har det vel skjedd litt på pre fronten til Naim siden dengang.
    Jeg har 70B, en 70w sak med 2 svære trafoer og 8 store kondensatorer. Ikke den til salgs eller noen jeg kjenner, men tenker du har smyget litt på denne;? Uansett, jeg bruker den aktive varianten av Doxa 012 pre. Dette er langt fra sterilt! I kombinasjon så er det kjøtt og blod, organisk, luftig, deilig..
    Men, og men: Veldig mye gain ble det, spesielt med relativt lettdrevne høyttalere, så jeg bruker dempeplugger på forsterkerens inngang. Også har du ikke remote. Derav spaner jeg selv etter en god pre, gjerne rør mtp.senere oppsett.

    Jeg har ikke prøvd ren Naim pre, men jeg har testet min Naim UnitiQute og dennes pre out. Ikke veldig bra, den legger på for mye støy. En gammel NAD integrert funket mye bedre, på dennes pre out. Nesten ikke støy og saftigere lyd. Moon Neo 240i var også nær støyfri, men ble litt tam. Testet også et par billige streamere som låt overraskende bra rett i 70B, men tør ikke kjøre denne løsningen tilfelle de plutselig står på 100% etter SW oppdatering e.l. Må ha dreiehjul:)
    Så min foreløpige konklusjon inntil bedre er funnet, er at Doxa 012 aktiv pre gjør en glimrende jobb. Men alle har jo sine lydmessige preferanser.
    Tusen takk for svar :) Ja har sett litt på de Doxa-ampene som ligger på brukten.
    Hyggelig:)

    Vær bare OBS! på at disse ink.mitt eget sett jo er av eldre årgang. Jeg var veldig skeptisk til settet jeg kjøpte, da det er ca 25 år gammelt, stått lagret i kald men tørr kjeller osv. (Skulle heller ikke øke samlingen av komponenter som kanskje støver ned..tvert imot)
    Men hadde Doxa på denne bucket lista du vet, så handlet allikevel.
    Var litt skurr i pot på 012 til å begynne med, men det er helt borte nå, og boksene har vært dønn stabile siden kjøp. Prøvd å søke litt svar både her og hos Doxa selv rundt levetid på komponenter som kondensatorer og trafoer. Om du ser litt frem i tråden ser du bilder av mine greier. Skal være så ærlig å si at jeg kanskje «disset» Doxa litt, basert på at jeg syntes, -og fortsatt synes, at det virker laget i skjulet eller på låven. Men det er jo solid og når det gjelder 70B helt overdimensjonert mtp oppgitt effekt. Og det virker jo utrolig bra tross alder. Så nå er det RESPEKT herfra. Skikkelig KISS produkt.
    Men altså, hvem vet hvor lenge det holder. Doxa support svarer ikke på email om servicebehov og evt.oppgradering. Så blir ikke noe klokere her. Og kommer derfor dessverre heller ikke til å oppgradere videre innen merket etter flytting.

    En ting til jeg vil nevne er høyttalervalg. Jeg er en av dem som liker mellomtone litt tilbaketrukket. Tross nick her inne. Litt hengekøyeprofil på equalizer graph om du skjønner. Og jeg merket at spesielt på Doxa her i egen hule at litt saftige og ikke for lyse høyttalere gjør susen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: Du burde kanskje vurdere å kombinere med de originale Sonus Faber Cremona småtassene som ligger ute nå...det er et absolutt vakkert system:cool:
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Er det noen som har prøvd doxa med Naim pre? Vurderer feks en doxa 70-something og naim v1 pre/dac. Kan det bli bra? Redd for at doxa effekt og pre blir litt for sterilt.
    Mener han Rognlien sjøl gjorde dette en tidlig test av 70, hvor passiv Doxa pre ble litt tamt. Naim gav fot, men på bekostning av renhet/gjennomsiktighet.(?) Nå har det vel skjedd litt på pre fronten til Naim siden dengang.
    Jeg har 70B, en 70w sak med 2 svære trafoer og 8 store kondensatorer. Ikke den til salgs eller noen jeg kjenner, men tenker du har smyget litt på denne;? Uansett, jeg bruker den aktive varianten av Doxa 012 pre. Dette er langt fra sterilt! I kombinasjon så er det kjøtt og blod, organisk, luftig, deilig..
    Men, og men: Veldig mye gain ble det, spesielt med relativt lettdrevne høyttalere, så jeg bruker dempeplugger på forsterkerens inngang. Også har du ikke remote. Derav spaner jeg selv etter en god pre, gjerne rør mtp.senere oppsett.

    Jeg har ikke prøvd ren Naim pre, men jeg har testet min Naim UnitiQute og dennes pre out. Ikke veldig bra, den legger på for mye støy. En gammel NAD integrert funket mye bedre, på dennes pre out. Nesten ikke støy og saftigere lyd. Moon Neo 240i var også nær støyfri, men ble litt tam. Testet også et par billige streamere som låt overraskende bra rett i 70B, men tør ikke kjøre denne løsningen tilfelle de plutselig står på 100% etter SW oppdatering e.l. Må ha dreiehjul:)
    Så min foreløpige konklusjon inntil bedre er funnet, er at Doxa 012 aktiv pre gjør en glimrende jobb. Men alle har jo sine lydmessige preferanser.
    Tusen takk for svar :) Ja har sett litt på de Doxa-ampene som ligger på brukten.
    Hyggelig:)

    Vær bare OBS! på at disse ink.mitt eget sett jo er av eldre årgang. Jeg var veldig skeptisk til settet jeg kjøpte, da det er ca 25 år gammelt, stått lagret i kald men tørr kjeller osv. (Skulle heller ikke øke samlingen av komponenter som kanskje støver ned..tvert imot)
    Men hadde Doxa på denne bucket lista du vet, så handlet allikevel.
    Var litt skurr i pot på 012 til å begynne med, men det er helt borte nå, og boksene har vært dønn stabile siden kjøp. Prøvd å søke litt svar både her og hos Doxa selv rundt levetid på komponenter som kondensatorer og trafoer. Om du ser litt frem i tråden ser du bilder av mine greier. Skal være så ærlig å si at jeg kanskje «disset» Doxa litt, basert på at jeg syntes, -og fortsatt synes, at det virker laget i skjulet eller på låven. Men det er jo solid og når det gjelder 70B helt overdimensjonert mtp oppgitt effekt. Og det virker jo utrolig bra tross alder. Så nå er det RESPEKT herfra. Skikkelig KISS produkt.
    Men altså, hvem vet hvor lenge det holder. Doxa support svarer ikke på email om servicebehov og evt.oppgradering. Så blir ikke noe klokere her. Og kommer derfor dessverre heller ikke til å oppgradere videre innen merket etter flytting.

    En ting til jeg vil nevne er høyttalervalg. Jeg er en av dem som liker mellomtone litt tilbaketrukket. Tross nick her inne. Litt hengekøyeprofil på equalizer graph om du skjønner. Og jeg merket at spesielt på Doxa her i egen hule at litt saftige og ikke for lyse høyttalere gjør susen.
    Takk igjen. Ja dette med komponentlevetid er jo noe å ta inn over seg. Jeg har tenkt at jeg alltids kan levere inn til fix hos Doxa, men hvis det er usikkert så er jo det litt skummelt. Har ingen forutsetninger for å fikse slikt selv
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    BritFi: Du burde kanskje vurdere å kombinere med de originale Sonus Faber Cremona småtassene som ligger ute nå...det er et absolutt vakkert system:cool:
    Hei Auditor! Fint tips dét, har hatt SF tidligere og fikk ny oppvåkning på Mono sin demonstrasjon av nye serien på AR rør. (Både Horten og hos Stereofil) Det låt stort, fett og deilig :) Men her er det kjøpestopp, -bortsett fra muligens en pre, før huset er solgt. (Blitt kvitt 3 par HT, Sub, et par forsterkere. Kun 1 par eller 2 å bli kvitt nå.)
    Holder det på lavt lavbudsjett altså, men med flott lyd allikevel:)
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Da ble det Naim Nac 152 og Nap155 denne gangen, men mulig jeg kommer til å prøve DOXA senere:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Da ble det Naim Nac 152 og Nap155 denne gangen, men mulig jeg kommer til å prøve DOXA senere:)
    Gratulerer med fint sett, Naim er bra saker det! Min UnitiQute altiett boks har vært påslått mer eller mindre kontinuerlig og uten feilslag siden februar 2013 da den ble kjøpt ny, så levetid er nok ikke mye å bekymre seg for :)
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Da ble det Naim Nac 152 og Nap155 denne gangen, men mulig jeg kommer til å prøve DOXA senere:)
    Gratulerer med fint sett, Naim er bra saker det! Min UnitiQute altiett boks har vært påslått mer eller mindre kontinuerlig og uten feilslag siden februar 2013 da den ble kjøpt ny, så levetid er nok ikke mye å bekymre seg for :)
    Takk! Ja det føltes litt tryggere :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    CA373BB7-B8B8-4978-8A3A-6AF7575AD1FA.jpg
    Får oppdatere litt rundt mine erfaringer med Doxa 012 og 70B vel.
    Så altså, i kveld, så byttet jeg igjen ut 012 pre med min gamle NAD C350. Denne har slike plugger bak, som forbinder pre og amp. Ute med dem og inn med 70B som power og C350 som pre. Og nå som jeg var skikkelig familiær med lyden fra 012- gud bedre hvor mye mer trøkk og dynamikk det er i C350 som pre da gitt. Og ikke bare det, «Sultans of swing» gav hyssingen bakoversveis i form av hurtighet også. Morro! Det spiller også «saftigere», og det er helt brutalt hvor mye godlyd og trøkk denne komboen vrenger ut av de beskjedne og i manges øyne kjipe Mission M73. Pre i denne gamle NAD må være noe for seg selv, så jeg lurer på om denne fysiske koplingen/skillet i form av broer har noe med saken å gjøre? Jeg har til gode å teste en ren pre, men dette er såpass bra at jeg vet ikke om det er noe vits i å skifte ut noe. Billig lykke! Har noe dyrere rørgreier i kikkerten, men dette spiller såpass varmt,saftig og dynamisk sammen atte..slenger ut et bilde av elendigheten:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: De Missionene der ER IKKE kjipe...Men ikke alle har forstått akkurat det. Fordi merket har vært borte såpass lenge at de aller fleste Hi-Fister kan ha glemt det. Og dermed også hva Mission trenger i match. Forforsterkeren i gammal NAD av årgangene fra 302 og opp til 320/350 er blant det mest gjennomsiktige de noensinne har bygget, og en litt eldre 514 der istf. 521, så våkner CDene også. Prøv å spille Vaya Con Dios´ " Mind On Vacation"...Da blir eventuelt hjemmekontor du måtte ha plutselig mer tålelig.. Ang. levetid på Naim: De er skuddsikre, så bare spill...
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.487
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    BritFi: De Missionene der ER IKKE kjipe...Men ikke alle har forstått akkurat det. Fordi merket har vært borte såpass lenge at de aller fleste Hi-Fister kan ha glemt det. Og dermed også hva Mission trenger i match. Forforsterkeren i gammal NAD av årgangene fra 302 og opp til 320/350 er blant det mest gjennomsiktige de noensinne har bygget, og en litt eldre 514 der istf. 521, så våkner CDene også. Prøv å spille Vaya Con Dios´ " Mind On Vacation"...Da blir eventuelt hjemmekontor du måtte ha plutselig mer tålelig.. Ang. levetid på Naim: De er skuddsikre, så bare spill...
    Alt det du vett mister ;)

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Motoren: Vet du hvor mye NAD jeg har hatt i hus? Neppe...og Mission er et gammalt "familiemerke" for meg og mine..
     

    Wilhelm

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Sted
    Roskilde, Danmark
    Jeg har længe været i tvivl om jeg skulle skrive dette indlæg, men nu er vi forbi årsdagen for at jeg sendt penge til DOXA og siden ikke har modtaget noget, produkt fra, trods mange mails, telefonopkald og SMS'er- så nu kommer det.

    Jeg er vild med DOXA, og nyder min DOXA model 61 over DOXA 8.2 højtalerne. I mit skab står en model 61 light, som reserve. For lidt over et år siden besluttede jeg at det kunne være sjovt at "køre ren DOXA". Jeg købte en pre. 07 på Finn.no og fik den afleveret til DAXO til opgradering. - D. 20. marts 2019, betalt jeg for opgraderingen og Trond skrev at den var klar til forsendelse. Jeg har dog aldrig modtaget den.
    De fleste mails er der ikke kommet svar på. Telefonen blive ikke taget og der er kun svar på enkelte SMS'er.

    Trond forklarede først, at han kone var syg, og derfor havde han svært ved at gøre noget lige nu. - Senere på året var hans udmelding, at han var blevet skilt g at han skulle flytte hele forretningen. - Hele tiden løfter, om at nu kommer den.

    Jeg fik på et tidspunkt kontakt på telefonen til "et andet telefonnummer" der er på DOXA's hjemmeside. Det var en medarbejder, som var stoppet hos DOXA 2 år tidligere, men hans telefonnummer er ikke slettet på Hjemmesiden(det er slettet i dag). Han satte mig i kontakt med Knut Øystein Lauvland. Knut fortæller at han ikke har noget med DOXA at gøre, udover nogle konsulentopgaver. Det er Trond er køre DOXA (som et en mands virksomhed?), og han er meget bekymret. Han fortæller at der ikke har været salg fra DOXA længe(i august 2019), og at han er bekymret for DOXA fremadrettet. - Han vil tage kontakt til Trond. - Efterfølgende høre jeg fra Trond, som lover at nu sender han min forforstærker, men den kommer ikke. - Jeg har siden skrevet og ringet til ham mange gange, men uden resultat.

    Jeg har stor medfølelse for at Trond har været igennem en svær tid og han har undskyldt til mig og her på Hifisentralen, men lige lidt kommer der desværre ud af det.

    Jeg skriver dette for at I andre skal være forsigtige med at handle med DOXA lige øjeblikket. Selv er jeg bekymret for, at DOXA reelt ikke eksistere længere. Hjemmesiden er ikke opdateret i lang tid. Og der bliver ikke svaret på henvendelser på hverken telefon eller mails.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det virker dessverre å stemme, man får ikke svar fra DOXA lenger. Trist at merket avgår med døden på denne måten.
    Får håpe du får din 07 tilbake. Kanskje er det noen her som kan tipse om andre som kan utføre forbedringene du ønsker?
    Malmin kanskje?

    Lyspunkt: Din 61 kommer nok til å holde ut garantitid, -min 70B er 26 år gammel og still going strong.:)

    PS! Du kan jo prøve å ta kontakt med et av DOXA styrets medlemmer?
    https://www.purehelp.no/m/company/details/doxasoundas/912330559
     
    Sist redigert:

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Hei, beklager dette. En forforsterker er sendt til DK men kommet i retur pga feil m toll/faktura/mva. Den sendes på nytt nå. For annen venting skyldes dette private anliggende som jeg har lite lyst å brette ut i offentligheten. Det har oss dessverre ikke lykkes å finne andre ressurser som er villig til å jobbe gratis for å holde doxa i gang på den måten som vi burde. Dette er beklagelig.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Sykdom er dessverre vanskelig å planlegge. Vi ber om respekt for at det ikke er ønskelig å brette for mange detaljer ut i offentligheten. Alle vil få svar og alle vil få levering.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Håper ikke dette er slutten på Doxa? for det ville være synd. Jeg har hatt selv Doxa og det er virkelig bra produkter.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Nei, dette er ikke slutten. Men selvfølgelig, kan markedet bestemme seg for at dette er slutten , det kan ikke jeg/vi styre. Dette handler om sykemelding som ikke er mulig å gjennomføre på normalt vis. Kunstnere, artister, musikere, små bedrifter(som oss) lider under dette. Vi kan ikke sette inn erstatning. Flaks om vi er friske, uflaks om vi skulle slite med noe. Det er mye bedre å jobbe for staten, selvfølgelig! Idealisme er det eneste som driver dette. Dette (situasjonen) går over men livet er hard innimellom og det er vanskelig å planlegge slike ting. Eneste jeg/vi kan garantere er at alle får både svar og tjenester ved nærmeste mulighet. Og vi snakker om noen ganske få som har lidd under dette (og d finnes grunner for dette) mange, langt de fleste, har fått all hjelp og service underveis. Jeg har pr. Tid dårlig samvittighet for 3kunder som hjelpes ut fortløpende. Dette er beklagelig. Vi har all forståelse for at dette er frustrerende i mellomtiden. Alle som har lidd får kompensasjon for dette.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror DOXA vil være tjent med å legge ut informasjon på sine hjemmesider om at respons på email generelt vil være sen, og at bestilling av oppgraderinger og nye produkter pr.tid ikke kan gjennomføres grunnet manglende bemanning.
    Synes fokus nå bør være å serve de kunder som allerede har bestilt hos DOXA, og de som har servicebehov på sine produkter. Tenker da ikke på slike som meg, med gamle greier fra 90-tallet:)

    Klarer DOXA å holde på sine trofaste, så vil de handle igjen når bedre tider kommer. De som føler seg lurt og oversett derimot..
    Ønsker selvsagt lykke til med videre drift. En investor hadde vært flott, men ikke lett i disse tider selvsagt.
    Aksjonærer fra Hifisentralen, på dugnad med loddebolt og skiftenøkkel I Kristiansand;?
    Det hadde vært noe: «DOXA 61 HFS Spessial» !
     

    Wilhelm

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Sted
    Roskilde, Danmark
    Jeg har nu fået en PM fra Trond.

    Hele denne “sag” en vældig ulykkelig, og jeg ved godt at det har været en svært år, jeg har blot savner en ærlig og løbende kommunikation.

    Jeg håber alt det bedste for DOXA i fermtiden, og at det vil blive ved med at være mulighed fo4 at købe deres fantastiske produkter.

    Jeg er ret glad for de ting jeg her her hos mig.

    Det er ikke sikkert at jeg nu for brug for omtalte pre 07, så hvis nogen kan være interesseret, så send en PM.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Har gitt opp å få kontakt, så har åpnet boksen sjæl. Garantien får heller være. Som jeg fryktet hadde det løsnet en ledning til den ene rca-inngangen. Plutselig var hele pluggen løs, så da gikk det vel som det måtte gå. Samboeren har en del erfaring med elektronikk og lodding, så det bør gå fint å fikse.

    Oppdaget i samme slengen at den ene svarte saken er i ferd med å falle av printkortet. Hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Ledninger sitter som det skal, så tror ikke det skal ha noe betydning.

    Får håpe jeg kan bruke forsterkeren igjen i løpet av kvelden.

    God påske!


    DSC_0441.jpg
     

    Vedlegg

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Den "svarte saken" festes effektivt med en klyse silikon eller lignende.

    Og den loddingen går nok fint, bare ikke for mye varme over for lang tid, så er det der tut og kjør. Lykke til! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn