Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFI: Pent! Der skulle du hatt St. Eriks, vel??:cool: Se min vurdering av salgspris for dette settet i passende tråd. Jeg har flere NAD-deler her som er enda bedre matcher til 350en.
     
    Sist redigert:

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Hei dere,

    jeg er ute etter en ny preamp til bruk med Focal Alpha 65-studiomonitorer, og har ikke helt bestemt meg for om jeg går for noe moderne med remote, eller mer klassisk.
    Av rene preamper har jeg hatt nyere som f.eks Exposure 3010s2, Nad C165Bee, og eldre som NAD 1020a. Nå er det en liten restart og jeg er åpen både for nytt og gammelt.

    Et alternativ er Doxa og jeg ser at det ligger 04/05/06/07/08/012 på markedet. På trynefaktor foretrekker jeg 08/012

    De fleste ser ut til å være aktive.


    Nyeste modell er 012, men jeg vurderer også 08 - dessverre virker det til å være den modellen hvor det finnes minst info.
    Den er heller ikke listet på Doxas egne historiesider.

    Hva kan jeg forvente av forskjeller? Burde jeg evt bare gå for den nyeste?

    Potmetrene er vel den største svakheten på disse såpass gamle Doxaene?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kleine Freiheit: Det å bruke 012 der blir nok ikke helt som det burde være, all den tid at du- as per my memory- har XLRer bakpå de Alphaene. Jeg har en knallmatch stående selv , mer informasjon fås ved kontakt på PM til meg. Hvis du ikke går for den, prøv Audiolab MDAC+. Har alt du trenger av koblinger- ink AES/EBU og XLR..Og den krysser Doxas lyd med britisk finesse.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    KF: PM...Derfor bør du utnytte XLRene, og behandle Alphaene som de studiohøyttalerne de er. Koblet opp riktig vil de vise deg hva du egentlig har. Hverken mer eller mindre:cool:
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Auditor:

    Helt fantastisk hvor mye du vet og har stående og ikke minst har hatt og kjenner til.
    Jeg er imponert.

    Til dere andre:
    Er en skeptisk til eldre pre, så ligg det flere MI pre til salgs. De er ( og Auditor, hør her) knall med Doxa. Egen erfaring.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Alpha har både RCA og XLR
    Jeg har aktiv 012. Potmeteret skurret litt, Doxa anlegget har ikke vært i bruk på noen år. Etter litt ratting så er den vel så og si friskmeldt. MEN, det blir altfor mye gain og støy med denne på min 70B. I ettermiddag får jeg overlevert noen -10db dempeplugger.
    Spent på resultatet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LM: Har du sett annonsene mine i det siste?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Alpha har både RCA og XLR
    Jeg har aktiv 012. Potmeteret skurret litt, Doxa anlegget har ikke vært i bruk på noen år. Etter litt ratting så er den vel så og si friskmeldt. MEN, det blir altfor mye gain og støy med denne på min 70B. I ettermiddag får jeg overlevert noen -10db dempeplugger.
    Spent på resultatet.
    Da får jeg oppdatere litt, da dempeplugger fra Rothwell står i 70B, mens dagen avsluttes med jobb og trening:
    *Takk til _RoDa_ for handel og budet hans som leverte ute i Ytre;)

    Jeg har hatt slike før, på en Audiolab amp foret av Naim. Syntes det tok dynamikken dengang, kanskje blir man lurt av at volumet på ff må justeres betraktelig opp?
    Ut med NAD som pre, inn med 012. Og da ble den gain støyen borte vettu! Bare litt sus og litt hørbar brom fra de svære trafoene med øret 30-40cm unna. Akseptabelt! Nå skal det sies at jeg spiller på Mission også, som er litt mer tungdrevne enn Pylon.
    Nå kommer volumet fint og jevnt, får med seg begge kanaler helt fra bunn, og ingen mer knitring i pot. 012 friskmeldt mao:)
    Volumhjulet står nå på mellom 9 og 12 ved behagelig lydnivå på Mission.
    MEN, skal den bli i kjeden? Saken er at den gamle NAD`en jeg hentet hjem i helga spiller veldig saftig og behagelig, støyer minimalt, og ikke minst har fjernkontroll. Når det gjelder 70B så er det veldig kult å høre hvordan den drar i gang og kontrollerer de relativt beskjedne elementene i M73.

    Dette gamle Doxa settet fra midt 90, kan ikke måle seg med renheten og den subtile spillestilen til Moon, men som nevnt tidligere så kan de rocke på:)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    MEN, skal den bli i kjeden? Saken er at den gamle NAD`en jeg hentet hjem i helga spiller veldig saftig og behagelig, støyer minimalt, og ikke minst har fjernkontroll. Når det gjelder 70B så er det veldig kult å høre hvordan den drar i gang og kontrollerer de relativt beskjedne elementene i M73.

    Dette gamle Doxa settet fra midt 90, kan ikke måle seg med renheten og den subtile spillestilen til Moon, men som nevnt tidligere så kan de rocke på:)
    Synes egentlig du svarer godt på dette selv :D
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, hehe! Nei, junior får nok NAD`en. Spiller i ren Doxa konfig.igjen nå. Er nok hakket renere med 012. Får slutte å være så slapp, men rart med det -etter en lang dag, så er ivren etter å sprette opp ikke tilstedeværende. Men det er jo mest når man hører på ukjent musikk og blandede spillelister da. Litt deilig å bare sette på en kjent «CD» og legge seg tilbake uten å fikle med volum.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Siden det har vært litt snakk om dempeplugger her. Har nettopp montert et par Rothwell plugger med -10db mellom min CJ PV11 og Doxa 72. Gikk fra medium sus (og noe irriterende) til så godt som helt tyst! Herlig enkel tweak [emoji2][emoji106].

     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Siden det har vært litt snakk om dempeplugger her. Har nettopp montert et par Rothwell plugger med -10db mellom min CJ PV11 og Doxa 72. Gikk fra medium sus (og noe irriterende) til så godt som helt tyst! Herlig enkel tweak [emoji2][emoji106].

    De samme som jeg har :) Merker du noe forskjell i dynamikk, hurtighet osv?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Siden det har vært litt snakk om dempeplugger her. Har nettopp montert et par Rothwell plugger med -10db mellom min CJ PV11 og Doxa 72. Gikk fra medium sus (og noe irriterende) til så godt som helt tyst! Herlig enkel tweak [emoji2][emoji106].

    De samme som jeg har :) Merker du noe forskjell i dynamikk, hurtighet osv?
    Foreløpig hører jeg ikke de store forskjellene, men nå har jeg ikke lyttet veeeldig mye enda.

    Foreløpig inntrykk er positivt :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: Junior får hele NAD/Mission-settet? Da bør knerten være mer enn fornøyd, altså...det der låter bra, det. Og det gjør forsterkerne dine og.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    BritFi: Junior får hele NAD/Mission-settet? Da bør knerten være mer enn fornøyd, altså...det der låter bra, det. Og det gjør forsterkerne dine og.
    Hehe! Den Onkyoen som stod på gutterommet begynt å brumme en eller annen plass i power supply veien. Har noen små System Audio Høyttalere han kan bruke.
    Mission blir nok på Doxa en stund. Spiller veldig åpent,rent, mykt og kraftfullt sammen. Rett og slett en kjempematch.
    Kjører nå ren Doxa, etter at -10db dempeplugger er på plass så lyder dette best. Kjørte litt sammenligninger på ny etter at lyden fikk satt seg.
    Doxa lyder åpnere og luftigere enn Moon også, det virker som dette skyldes at Doxa settet sammen spiller i et lysere leie rett og slett. Moon er litt varmere og mer laidback, og det passer bedre nede i stua der rommet er mindre dempet.

    På Hemsen er det skyhøy WAF som du ser;) Jåla skikkelig ned med hjemmesnekra bokser fra det blide sørland, plassert på trekasser -og med en enkel WXAD-10 som streamer. Med Mission M73 så er dette meget vellydende greier til 7-8000kr totalt må jeg si..

    E46E5D55-FD12-44F6-821D-E245E91ACF11.jpg
    7ECF0EF3-E9FF-48BA-8CF2-F147A07A562C.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: NAD og SA? Godkjent herfra, det også!:cool: Jeg har en strøken, ex TT NAD 514 stående her, om du ønsker den... Nå er jo ikke den Doxa-ampen din det største de har, men funker på Mission, det gjør det:cool: Snudd en ciderkasse, eller?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Du har helt rett i at dempepluggene gjør noe med dynamikken.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Du har helt rett i at dempepluggene gjør noe med dynamikken.
    Er veldig usikker, lett å bli lurt av all gain som er uten plugger. Er det noen grunn til at dempeplugger skulle «dempe» dynamikken da..? Om signalet blir dempet på inngangen til forsterker eller andre steder i kjeden, har det noe å si?
    Uansett, strålende fornøyd med disse på Doxa! De var virkelig et behov med den aktive pre 012 jeg har.
    Og OM dynamikken er ørlite dårligere, så er den vel nå uansett minst på høyde med andre amps jeg testet i det siste, i samme oppsett.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bra du er fornøyd. Det er jo det viktigste, og ditt anlegg er annerledes enn det som en kompis testet på.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    BritFi: NAD og SA? Godkjent herfra, det også!:cool: Jeg har en strøken, ex TT NAD 514 stående her, om du ønsker den... Nå er jo ikke den Doxa-ampen din det største de har, men funker på Mission, det gjør det:cool: Snudd en ciderkasse, eller?

    Hos junior går det kun i streaming av Spotify:) Ikke ciderkasse, kjøpte en 3-pack med 2 små og en større kasse på JULA;)
    Skal jo flytte etterhvert, og da er de jo flotte å pakke Doxa ned i. (Det er de to små satt ved siden av hverandre som Doxa står på)
    Ang.kraft: synes 70B er helt brutal jeg. Ikke så mange watt, men med 2 stk. skikkelig svære trafoer, 8 store kondiser, og kraftig intern kabling. I det litt røffe eksteriøret får jeg som MC entusiast litt HD Custom/garage feeling av heile pakka. Nesten et paradoks at det lyder så rent, fint, organisk og luftig. Men med dreimomentet i bunn.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det:cool:
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    BritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det:cool:
    Enig med att Doxawatt er noe for seg selv:)Synd att de nye forsterkerene er blitt så dyre,men er sikkert verd prisen.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om de er verdt prisen, det sier jeg mest med tanke på supporten av disse fremover. Liten økonomisk risk med disse gamle greiene da;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    BritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det:cool:
    Auditor: Her er det altså de _skikkelige trafoene_ -laget i Norge, også må du huske at i utgaven min er det V8’er. Du ser kanskje kablene til tennpluggene på siden der. 70B: B står for BRUTAL sier folk.
    Du vet, bare det eksterne poweret til forforsterkeren 012 er jo større enn i de integrerte greiene du syssler med for tiden;)

    7CA22E3C-70A4-42BC-96AA-549704C8CF34.jpg
    3F6A6FDF-51EE-443B-8E6D-9831851C1D1E.jpg
    6633C58D-1AB7-43C2-8F9F-BB00C189A6B8.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: Det er for noen gode vennner som skal inn på audio igjen. Integrerte forsterkere kommer ikke inn her igjen som hovedmotor såfremt det ikke er snakk om en svensk Bladelius Oden en gang i fremtiden. Eller en Rega Aethos i bianlegg. Sistnevnte har forresten nettopp lansert "konfirmantanlegget " System One:cool: Og det er nok EKTE Brit-Fi, det.

    Medlem: Dyre?? Du sparer da inn en solid sum bare ved å pensjonere den gamle sølvreven du som Doxist mest sannsynlig har...Og så kommer du opp i en klasse- med EN 61- som er bedre enn multipler av sølvkabinettene fra gammal tid..Hva er problemet? Hva gjelder økonomisk risk: Den kan være ganske så stor hvis du- som jeg gjorde- opplever å kortslutte gamlefars utganger etpar ganger..
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: Det er for noen gode vennner som skal inn på audio igjen. Integrerte forsterkere kommer ikke inn her igjen som hovedmotor såfremt det ikke er snakk om en svensk Bladelius Oden en gang i fremtiden. Eller en Rega Aethos i bianlegg. Sistnevnte har forresten nettopp lansert "konfirmantanlegget " System One:cool: Og det er nok EKTE Brit-Fi, det.

    Medlem: Dyre?? Du sparer da inn en solid sum bare ved å pensjonere den gamle sølvreven du som Doxist mest sannsynlig har...Og så kommer du opp i en klasse- med EN 61- som er bedre enn multipler av sølvkabinettene fra gammal tid..Hva er problemet? Hva gjelder økonomisk risk: Den kan være ganske så stor hvis du- som jeg gjorde- opplever å kortslutte gamlefars utganger etpar ganger..
    Synes du 61 rocker? Den har vell ikke like mye kraft som en 70 signatur?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    BritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det:cool:
    Må vel kjøpe en av de nyere igjen.
    Mener Doxa selv sa 500VA da jeg hørte om oppgradering til 61light. Men den var svingod på tross av alder og nypris. Rundspilte Hegel H100 i direkte sammenligning.
    Jeg hadde versjon med 2 sorte kondiser. Spilte bedre enn med de hvite. Har hatt 2 samtidig tidligere.
    Så er spent på de nye..
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    BritFi: 2x750VA der, ja. Iallefall var det det på 70 Sig II ´en min. Husker ikke helt om 70B har 2x500. 70SE har iallefall EN 750. Og den er imo liten. Lovemusikk her hadde en 70SE NOGET for lenge, imo...men det er lenge sia nå.. Tar du dog en standard 61..hehe...DET er Doxawatt, det:cool:
    Må vel kjøpe en av de nyere igjen.
    Mener Doxa selv sa 500VA da jeg hørte om oppgradering til 61light. Men den var svingod på tross av alder og nypris. Rundspilte Hegel H100 i direkte sammenligning.
    Jeg hadde versjon med 2 sorte kondiser. Spilte bedre enn med de hvite. Har hatt 2 samtidig tidligere.
    Så er spent på de nye..
    Apropos kondiser; noen som vet hvorfor antall varierer slik? Merkelig at noen bokser har kun 2, mens min som eksempel har hele 8? Jeg tenker da fortrinnsvis i bokser med 2 trafoer på 750VA. Synes 70B også virker å ha et litt annet skyv enn de mindre, og ser ikke helt hvorfor de nye utgavene skulle være så mye bedre. Er jo på mange måter bygg av aller enkleste sort dette her, med få men solide komponenter. Artig å lære litt om dette fra dere som har peiling:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Strømling: Det gjør den. Og det så det bokstavlig talt synger! 61 har kun fått tatt ut 2x35 watt, men den måten disse watta jobber..det er nesten svensk nivå, hvis du skjønner. Har du riktig høyttaler på den, trenger du heller ikke mer enn en. Var det opp til meg, hadde 75 % av alle sølv-Doxas blitt oppgradert til en av dem..De ER gode, de gamle også, men kan ikke måle seg med en 61, imo.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Strømling: Det gjør den. Og det så det bokstavlig talt synger! 61 har kun fått tatt ut 2x35 watt, men den måten disse watta jobber..det er nesten svensk nivå, hvis du skjønner. Har du riktig høyttaler på den, trenger du heller ikke mer enn en. Var det opp til meg, hadde 75 % av alle sølv-Doxas blitt oppgradert til en av dem..De ER gode, de gamle også, men kan ikke måle seg med en 61, imo.
    De "35 Watt" er temmelig konservativt oppgitt kan vi vel si, uten å overdrive for mye. Det er litt sånn PR-gimmick over det, men poenget består, gi dem en grei høyttalerlast, og du savner sjelden eller aldri effekt. Dessuten, transparensen er på nivå med det beste du kan skaffe, så det er bare å kose seg!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Sett at man skulle oppgradert innen Doxa:

    Regner med at det ikke er Lauvland selv som sitter med loddebolt og skrujern for å bygge 61.
    Men må vel regne med at byggekvalitet er superb mtp tidligere diskusjon om 25 års garanti og support?
    Noen som kan opplyse litt om «produksjonslinja» på nye Doxa amp og høyttalere? Fagfolk med utdanning innen elektro e.l.som lager disse? Slike ting. Prøvd en email til Doxa support med litt div.spm., men så langt ingen svar. (Ikke noe viktig som trenger jages, men inntrykket av bedriften og ikke minst investeringsvilje avhenger av god responstid i disse tider)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Strømling: Det gjør den. Og det så det bokstavlig talt synger! 61 har kun fått tatt ut 2x35 watt, men den måten disse watta jobber..det er nesten svensk nivå, hvis du skjønner. Har du riktig høyttaler på den, trenger du heller ikke mer enn en. Var det opp til meg, hadde 75 % av alle sølv-Doxas blitt oppgradert til en av dem..De ER gode, de gamle også, men kan ikke måle seg med en 61, imo.
    De "35 Watt" er temmelig konservativt oppgitt kan vi vel si, uten å overdrive for mye. Det er litt sånn PR-gimmick over det, men poenget består, gi dem en grei høyttalerlast, og du savner sjelden eller aldri effekt. Dessuten, transparensen er på nivå med det beste du kan skaffe, så det er bare å kose seg!
    Hei Håkon!

    Du som helt klart kan regnes som ekspert på Doxa ( Du har jo gjort en review eller 2 )
    Hva vil du si skiller eldre og nye konstruksjoner? Doxa amps er jo så «nakne» eller tilsynelatende enkelt oppbygd om du vil, så jeg skjønner ikke helt hva som kan gi store utslag i lyden her? Jodda, kondensatorer og transistorer samt en kabel eller 2 i sølv kanskje, men noen secrets som gjør at 61 skulle være bedre:?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Strømling: Det gjør den. Og det så det bokstavlig talt synger! 61 har kun fått tatt ut 2x35 watt, men den måten disse watta jobber..det er nesten svensk nivå, hvis du skjønner. Har du riktig høyttaler på den, trenger du heller ikke mer enn en. Var det opp til meg, hadde 75 % av alle sølv-Doxas blitt oppgradert til en av dem..De ER gode, de gamle også, men kan ikke måle seg med en 61, imo.
    De "35 Watt" er temmelig konservativt oppgitt kan vi vel si, uten å overdrive for mye. Det er litt sånn PR-gimmick over det, men poenget består, gi dem en grei høyttalerlast, og du savner sjelden eller aldri effekt. Dessuten, transparensen er på nivå med det beste du kan skaffe, så det er bare å kose seg!
    Hei Håkon!

    Du som helt klart kan regnes som ekspert på Doxa ( Du har jo gjort en review eller 2 )
    Hva vil du si skiller eldre og nye konstruksjoner? Doxa amps er jo så «nakne» eller tilsynelatende enkelt oppbygd om du vil, så jeg skjønner ikke helt hva som kan gi store utslag i lyden her? Jodda, kondensatorer og transistorer samt en kabel eller 2 i sølv kanskje, men noen secrets som gjør at 61 skulle være bedre:?
    Må tilstå at jeg ikke kjenner de eksakte detaljene i konstruksjonen. Lydmessig blir det (utrolig nok) bare mer og mer gjennomsiktig dess nærmere du kommer vår tid og modell 61. Jeg har noen mindre motforestillinger på 61 Signature, da jeg opplevde at den er litt mer kilen på høyttalerlast, enn normalvarianten. Men om den får lett last er den bare helt ubegripelig åpen. Doxa 8.2 Signature er et selvsagt valg, men også Spendor A-serie og Kudos Titan-serie er sikre valg.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar!

    Jeg har hørt 61 ved flere anledninger, ink.Horten messa på 8.2 hvor kanskje ikke lytterommet var optimalt. Jeg husker også div.oppsett med 70 something boksene fra rundt 2000 tallet. Alltid vært god lyd, men satt igjen med minnet om litt lite kjøtt på beina og fundament nedover. Derfor ble jeg såpass gledelig overrasket når jeg koplet opp de gamle greiene jeg kjøpte, og lurer på om jeg vil bevege meg i feil lydmessig retning om jeg går all in for en større oppgradering innen merket.
    Så kommer jo det andre spm jeg stiller over i tillegg - om det er safe og «investere» i Doxa. Dette skjønner jeg at ikke du kan svare på :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar!

    Jeg har hørt 61 ved flere anledninger, ink.Horten messa på 8.2 hvor kanskje ikke lytterommet var optimalt. Jeg husker også div.oppsett med 70 something boksene fra rundt 2000 tallet. Alltid vært god lyd, men satt igjen med minnet om litt lite kjøtt på beina og fundament nedover. Derfor ble jeg såpass gledelig overrasket når jeg koplet opp de gamle greiene jeg kjøpte, og lurer på om jeg vil bevege meg i feil lydmessig retning om jeg går all in for en større oppgradering innen merket.
    Så kommer jo det andre spm jeg stiller over i tillegg - om det er safe og «investere» i Doxa. Dette skjønner jeg at ikke du kan svare på :)
    Jo, det kan faktisk være du går "feil vei", akkurat dette med "kropp" kan vel være en motoforestilling mot Doxa-lyden. Jeg har aldri vært spesielt glad i de passive kontrollboksene, så jeg har konsekvent benyttet andre løsninger selv. Musical Innovation pre vil legge til noe mer "kropp", en rasende god DAC / volumkontroll er fantastisk gjennomsiktig og ren.
    Men jeg mener det er vel verdt å høre selv, Doxa representerer faktisk noe ganske så unikt. Og spiller du mye pinaobasert jazz er det jo i den absolutte verdensklasse, både impulsvillighet, hurtighet, klangfarger og kontroll...
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar!

    Jeg har hørt 61 ved flere anledninger, ink.Horten messa på 8.2 hvor kanskje ikke lytterommet var optimalt. Jeg husker også div.oppsett med 70 something boksene fra rundt 2000 tallet. Alltid vært god lyd, men satt igjen med minnet om litt lite kjøtt på beina og fundament nedover. Derfor ble jeg såpass gledelig overrasket når jeg koplet opp de gamle greiene jeg kjøpte, og lurer på om jeg vil bevege meg i feil lydmessig retning om jeg går all in for en større oppgradering innen merket.
    Så kommer jo det andre spm jeg stiller over i tillegg - om det er safe og «investere» i Doxa. Dette skjønner jeg at ikke du kan svare på :)
    Jo, det kan faktisk være du går "feil vei", akkurat dette med "kropp" kan vel være en motoforestilling mot Doxa-lyden. Jeg har aldri vært spesielt glad i de passive kontrollboksene, så jeg har konsekvent benyttet andre løsninger selv. Musical Innovation pre vil legge til noe mer "kropp", en rasende god DAC / volumkontroll er fantastisk gjennomsiktig og ren.
    Men jeg mener det er vel verdt å høre selv, Doxa representerer faktisk noe ganske så unikt. Og spiller du mye pinaobasert jazz er det jo i den absolutte verdensklasse, både impulsvillighet, hurtighet, klangfarger og kontroll...
    Kropp ja, det er akkurat det jeg har med 70B m/aktiv 012. Pianobasert Jazz -Nei.. Ellers ar vi altetende og i helgen testet guttungen på 14 rap musikken sin på Doxa;)
    Om en «forbedring» er at musikken fremstår «lettere» så møter nok ikke dette mitt ideal.
    Om jeg går for en annen pre, så kunne jeg tenkt meg rør. Også mtp andre planer etter flytting.
    Noen god rør pre som ikke er altfor dyr du kan anbefale til Doxa generelt:?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Håkon: Du glemte vel Super 10 der, vel? Konservatisme er hele poenget. De watt som er tatt ut av 61 er derimot særdeles kraftige. Heller 35 ordentlig underbygde watt enn 70-100 som har tydelige kompromisser ved feil last. Slike problemer er som du vet fraværende for en som lever med Bladelius i hus, all den tid at det knapt finnes maken til deres forsyninger noe sted. Det er en av deres uiskutable fordeler. At Doxa har greid å få så vanvittig mye ut av en 61 er intet annet enn et tegn på kvalitet. Og det et svært tydelig et:cool: Faktisk må man være helt døv, imo, for å ikke oppdage den..
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar!

    Jeg har hørt 61 ved flere anledninger, ink.Horten messa på 8.2 hvor kanskje ikke lytterommet var optimalt. Jeg husker også div.oppsett med 70 something boksene fra rundt 2000 tallet. Alltid vært god lyd, men satt igjen med minnet om litt lite kjøtt på beina og fundament nedover. Derfor ble jeg såpass gledelig overrasket når jeg koplet opp de gamle greiene jeg kjøpte, og lurer på om jeg vil bevege meg i feil lydmessig retning om jeg går all in for en større oppgradering innen merket.
    Så kommer jo det andre spm jeg stiller over i tillegg - om det er safe og «investere» i Doxa. Dette skjønner jeg at ikke du kan svare på :)
    Jo, det kan faktisk være du går "feil vei", akkurat dette med "kropp" kan vel være en motoforestilling mot Doxa-lyden. Jeg har aldri vært spesielt glad i de passive kontrollboksene, så jeg har konsekvent benyttet andre løsninger selv. Musical Innovation pre vil legge til noe mer "kropp", en rasende god DAC / volumkontroll er fantastisk gjennomsiktig og ren.
    Men jeg mener det er vel verdt å høre selv, Doxa representerer faktisk noe ganske så unikt. Og spiller du mye pinaobasert jazz er det jo i den absolutte verdensklasse, både impulsvillighet, hurtighet, klangfarger og kontroll...
    Kropp ja, det er akkurat det jeg har med 70B m/aktiv 012. Pianobasert Jazz -Nei.. Ellers ar vi altetende og i helgen testet guttungen på 14 rap musikken sin på Doxa;)
    Om en «forbedring» er at musikken fremstår «lettere» så møter nok ikke dette mitt ideal.
    Om jeg går for en annen pre, så kunne jeg tenkt meg rør. Også mtp andre planer etter flytting.
    Noen god rør pre som ikke er altfor dyr du kan anbefale til Doxa generelt:?
    Har testet flere gode rørpre.
    F. Eks Opera og Thorhauge
    Ja låter bra.
    Men koblet på min MI25 pre, så vart det et sinnsjukt drag/trøkk i musikken. Og spilte minst like bra som rør.
    Men det er nå min mening.

    Så blandingen med Musical Innovation pre og Doxa effekt var bra.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipsene:) Mi er nok ikke på «skal prøve» lista denne gang, men skjønner at det er gode, norske saker dette!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn