Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • taupe

    Fersking
    Ble medlem
    02.07.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    DSCN4231.JPG


    Hej Doxa venner.

    Det er min 5. Doxa effektforstærker (Doxa 70 Signature Mk. 2), som jeg er meget glad for, der er dog et par ting som undrer mig (se billede).

    Der er loddet modstande i serie med indgangssignalet.

    Der er ligeledes ekstra kondensatorer i serie- eller parallel med indgangssignalet.

    Er der nogen som har et kvalificeret bud på hvad det betyder for forstærkeren og i særdeleshed for lyden?

    De bedste hilsner taupe
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Har du 3 140s??

    1. 70 SE
    1. 70 signature mk2 ( oppgradert til 72 )
    1. 140 ( spessielt oppgradert ) ;)

    Dålig mørkt bilde tatt med iphone da jeg omrokkerte doxaene til bruk.
    Har du dannet deg et inntrykk av de ulike forsterkerne Inderøy? Ettersom jeg selv er i fattigmannsenden av DOXAlandet, så undrer jeg jo litt på hvordan Signature står seg mot SE som jeg selv har. Kanskje ikke lett å si noe generelt da lasten fra høyttalerne kan være avgjørende. Men litt subjektive inntrykk er uansett av interesse.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Har du 3 140s??

    1. 70 SE
    1. 70 signature mk2 ( oppgradert til 72 )
    1. 140 ( spessielt oppgradert ) ;)

    Dålig mørkt bilde tatt med iphone da jeg omrokkerte doxaene til bruk.
    Har du dannet deg et inntrykk av de ulike forsterkerne Inderøy? Ettersom jeg selv er i fattigmannsenden av DOXAlandet, så undrer jeg jo litt på hvordan Signature står seg mot SE som jeg selv har. Kanskje ikke lett å si noe generelt da lasten fra høyttalerne kan være avgjørende. Men litt subjektive inntrykk er uansett av interesse.

    70SE var er litt tilbakelendt. Virker og ha en fyldig bunn.

    Samme med 70 signature MK2 ( Oppgradert til 72 ) Den er enda mere musikkalsk. Og en spillestil en kan høre maaaaaaaange timer i strekk på.

    140 Signature. Den jeg har er en del oppjustert. Men den er den av Doxa effektene som har en lyserere lyd. Mere mellomtone og mere diskant en de andre Doxa effektene.
    Jeg har skrevet tilbakemelding om at den har en mye mere leken lyd en Model 72. Og at den passer mine høytalere best i mitt rom. Da 70se og 72 har hatt en litt for fyldig bunn til mine høytalere.


    Doxa Audio hadde en 70 Signature stående når jeg kjøpte 140 modelen. Kansje de har den stående enda ;)



    Lytting er beskrevet av 2 kanaler Pure Direct cd, flack fra hardisk og Spotify fra pc
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Mange takk for grei oppsummering Inderøy. Ser at Doxaene har lav dempingsfaktor, det er kanskje der den fyldige bunnen ligger? Vel vel, umulig å svare på :)

    Vet du hva Doxa skulle ha for den 70 signaturen? Jeg føler ikke trang til lysere lyd foreløpig. Mine RF82 II er jo kliss nye. Og i den sammenheng så har ikke dette innspillingsbehovet alle snakker om vært så presserende for min del. Kanskje det er Doxa som gjør underverker? (eller kan det være QNKTC DAC'n?)
     

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Mange takk for grei oppsummering Inderøy. Ser at Doxaene har lav dempingsfaktor, det er kanskje der den fyldige bunnen ligger? Vel vel, umulig å svare på :)

    Vet du hva Doxa skulle ha for den 70 signaturen? Jeg føler ikke trang til lysere lyd foreløpig. Mine RF82 II er jo kliss nye. Og i den sammenheng så har ikke dette innspillingsbehovet alle snakker om vært så presserende for min del. Kanskje det er Doxa som gjør underverker? (eller kan det være QNKTC DAC'n?)

    Har testet QNKTC DAC en og den er meget god, men det er nok Doxa en som er det store underverket her. :)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Mange takk for grei oppsummering Inderøy. Ser at Doxaene har lav dempingsfaktor, det er kanskje der den fyldige bunnen ligger? Vel vel, umulig å svare på :)

    Vet du hva Doxa skulle ha for den 70 signaturen? Jeg føler ikke trang til lysere lyd foreløpig. Mine RF82 II er jo kliss nye. Og i den sammenheng så har ikke dette innspillingsbehovet alle snakker om vært så presserende for min del. Kanskje det er Doxa som gjør underverker? (eller kan det være QNKTC DAC'n?)
    Vært og holde seg til et eller annet med 70 da. Prisen på den 70 Signature husker jeg ikke i øyeblikket.

    Bare og sende sms eller epost til Doxa Trond. Han svarer med tid og stunder. Raskest går det nok og ringe.
    Kan jo hende de har stående noe annet der også.

    Kansje en 70SE til. Enten bi-ampet eller sette en doxa på og drive hver sin 82.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Kansje en 70SE til. Enten bi-ampet eller sette en doxa på og drive hver sin 82.
    Jeg skal innrømme at tanken har vært der. Har dog ikke merket noen pustevansker med 1 amp. Kan ikke spille fryktelig høyt uansett der jeg bor, så det er ikke så mange ampere som løper gjennom systemet. Men jeg er uansett litt nysgjerrig på virkningen av bi-amping.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kansje en 70SE til. Enten bi-ampet eller sette en doxa på og drive hver sin 82.
    Jeg skal innrømme at tanken har vært der. Har dog ikke merket noen pustevansker med 1 amp. Kan ikke spille fryktelig høyt uansett der jeg bor, så det er ikke så mange ampere som løper gjennom systemet. Men jeg er uansett litt nysgjerrig på virkningen av bi-amping.

    Bi-Ampet noen RF-62 mk1 på surround recivern for et par år siden. De var da reciveren som dro rf-62
    Synd det hjalp på lyden i form av mere behagelig og kontollert lyd i det lille romet jeg brukte da.

    Vet av de som har brukt eldre Doxa som model 70B på Klipsch med godt resultat. Han jeg kjøpte min 70SE av brukte 70B på RF-82 mk1 blant annet. Og han nektet og selge 70B`n hehe.
    70SE mangler kansje litt på power siden siden den har bare en Trafo.


    Kommer du over ekspelvis en 70 Signature eller 70 Signature mk2 / mod 72 så har jeg tro på at de også funker fint på Klipsch.
    Ellers er mange Doxa oppgradert. Se gjerne etter 70 som har 2 Lyttere ( kondensatorer )
    Med 2 Kondiser er det en mere lyttebehagelig lyd mot de om har 4 ( i følge de som har vært i Doxa gamet en stund )

    Er selv bare vært Doxa frelst snart 2 månder.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Bi-Ampet noen RF-62 mk1 på surround recivern for et par år siden. De var da reciveren som dro rf-62
    Synd det hjalp på lyden i form av mere behagelig og kontollert lyd i det lille romet jeg brukte da.

    Vet av de som har brukt eldre Doxa som model 70B på Klipsch med godt resultat. Han jeg kjøpte min 70SE av brukte 70B på RF-82 mk1 blant annet. Og han nektet og selge 70B`n hehe.
    70SE mangler kansje litt på power siden siden den har bare en Trafo.


    Kommer du over ekspelvis en 70 Signature eller 70 Signature mk2 / mod 72 så har jeg tro på at de også funker fint på Klipsch.
    Ellers er mange Doxa oppgradert. Se gjerne etter 70 som har 2 Lyttere ( kondensatorer )
    Med 2 Kondiser er det en mere lyttebehagelig lyd mot de om har 4 ( i følge de som har vært i Doxa gamet en stund )

    Er selv bare vært Doxa frelst snart 2 månder.
    Har ikke åpnet, men gjennom perforeringen ser det ut til å være to trafoer der inne. Jeg får finne frem verktøyet og åpne boksen :)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Bi-Ampet noen RF-62 mk1 på surround recivern for et par år siden. De var da reciveren som dro rf-62
    Synd det hjalp på lyden i form av mere behagelig og kontollert lyd i det lille romet jeg brukte da.

    Vet av de som har brukt eldre Doxa som model 70B på Klipsch med godt resultat. Han jeg kjøpte min 70SE av brukte 70B på RF-82 mk1 blant annet. Og han nektet og selge 70B`n hehe.
    70SE mangler kansje litt på power siden siden den har bare en Trafo.


    Kommer du over ekspelvis en 70 Signature eller 70 Signature mk2 / mod 72 så har jeg tro på at de også funker fint på Klipsch.
    Ellers er mange Doxa oppgradert. Se gjerne etter 70 som har 2 Lyttere ( kondensatorer )
    Med 2 Kondiser er det en mere lyttebehagelig lyd mot de om har 4 ( i følge de som har vært i Doxa gamet en stund )

    Er selv bare vært Doxa frelst snart 2 månder.
    Har ikke åpnet, men gjennom perforeringen ser det ut til å være to trafoer der inne. Jeg får finne frem verktøyet og åpne boksen :)

    Hmm, 2 trafoer ? Kan være oppgradert da om de ikke kom med 2 trafoer på slutten
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    2 trafoer hadde vel 70B om ikke jeg tar feil. Tror de ble levert med det.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    70B? Finner ikke denne i historietreet til Doxa. Hvor passer den inn i rekka?
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    70B? Finner ikke denne i historietreet til Doxa. Hvor passer den inn i rekka?
    70B ble leget samtidig med 70SE omtrent. SE er "billigversjonen" med mindre strømforsyning og 70B hadde doble trafor mot SE sin ene, sikkert noe annet forskjellig inni de også. Ikke godt å si hva Knut fant på vet du!
    70B kostet omtrent det dobbelte av SE tror jeg.
    70B ble senere døpt om til Signature hvis ikke jeg husker helt feil.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kan være en 70SE MK2 da. Tror ikke det er andre oppgraderinger og gjøre en til 70SE mk2 på den modellen. Som etter ryktene og dømme koster mer en lyden en får igjen.
    Den ene trafoen 70SE skal være såpass at den ikke ligger langt bak de med 2 kreftmessig.

    70B er nok før 70SE og 70B er 2 trafoer. Må vel du vite Mill som har en selv hehe :p ''

    73B - 74 - 61 kommer over her
    2009 - Model 73
    2007 - Model 72 (Signature 70 Upgrade)
    1999 - Model 140 Signature
    1992 - Model 70 Signature
    1992 - Model 70SE
    1983 - Model 70 mkII
    1978 - Model 70
    1977 - Model 60
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Nei, 70B og SE ble laget samtidig. B skiftet senere navn til Signature.

    En trafo i SE, to trafoer i B og Signature. Det er kortversjonen. Men ingen vet jo hva Lauvland puttet i kabinettene.
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Han er en hemmelighetsfull jæv.., men fy flate så bra det låter :-D
    Ja det er nesten umulig å vite hva slags versjon man egentlig har. Det lureste kan være å finne serienummeret og ta en tlf.
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sikkert det hjelper eller... de hadde rotet bort en perm med oversikten da jeg skulle sjekke opp 70 signature series mk2 min.
    Såpass ja......

    Da er det bedre å gå for forslaget til Khanata tror jeg!
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Litt greit å vite om en skulle finne på og selge noen en dag ;) hehe

    Syns det er litt morsomt og vite historien på Doxa forsterkere så derfor jeg ville sjekke det opp.

    Høvdingen sjøl mente det var en oppgradert til 72 så jeg har slått meg til ro med det :)


    Den siste Doxan som kom i hus er jeg meget fornøyd med, og den som vil ha den må punge ut stort skal den får ny eier hehe.


    Men vurderer og bytte ut 70SE som nå driver surround til enten 70 Signature eller 140 Signature p.g.a muligheten til fremtidig oppgradering de har :) Time will shåw.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ikke sikkert det hjelper eller... de hadde rotet bort en perm med oversikten da jeg skulle sjekke opp 70 signature series mk2 min.
    Jeg hadde nok rota bort permen jeg og om det dukket opp for mange spørsmål på eposten.
     

    lycanthrope

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Noen som har oversikt over hvor mange versjoner av Høyttaleren doxa 8.1 som ble laget? Fikk tak i et par som bare heter 8.1 Vet at det finnes 8.1 signature- 8.1 revelator og en som heter 8.1 silver signature, men usikker på forskjellene de imellom.
    Håper noen har peilingz.-)
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Noen som har oversikt over hvor mange versjoner av Høyttaleren doxa 8.1 som ble laget? Fikk tak i et par som bare heter 8.1 Vet at det finnes 8.1 signature- 8.1 revelator og en som heter 8.1 silver signature, men usikker på forskjellene de imellom.
    Håper noen har peilingz.-)
    Doxa 8.1 var i starten utstyrt med Scanspeak 9500 diskant og ble senere til 8.1 Signature som var utstyrt med Scanspeak Revelator diskant - se bilder.

    Silver Signature vet jeg ikke om men tipser at den har vært med sølvkabler innvendig? :rolleyes:

    Doxa 8.1 med 9500 diskant;
    Doxa81.jpg


    Doxa 8.1 Signature med Revelator diskant:
    Doxa81Signature.jpg
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Kan være en 70SE MK2 da. Tror ikke det er andre oppgraderinger og gjøre en til 70SE mk2 på den modellen. Som etter ryktene og dømme koster mer en lyden en får igjen.
    Den ene trafoen 70SE skal være såpass at den ikke ligger langt bak de med 2 kreftmessig.

    70B er nok før 70SE og 70B er 2 trafoer. Må vel du vite Mill som har en selv hehe :p ''

    73B - 74 - 61 kommer over her
    2009 - Model 73
    2007 - Model 72 (Signature 70 Upgrade)
    1999 - Model 140 Signature
    1992 - Model 70 Signature
    1992 - Model 70SE
    1983 - Model 70 mkII
    1978 - Model 70
    1977 - Model 60
    Takk for oversikten. Jeg savner modell 40 på listen som kom mellom model 70 mkII og 70se - rundt 1990?
     

    lycanthrope

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Takker! Trur det var sølvkabling i silver signature. Mener det stod limited edition på de min kompis hadde for 12 år siden:)
     

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Noen som har oversikt over hvor mange versjoner av Høyttaleren doxa 8.1 som ble laget? Fikk tak i et par som bare heter 8.1 Vet at det finnes 8.1 signature- 8.1 revelator og en som heter 8.1 silver signature, men usikker på forskjellene de imellom.
    Håper noen har peilingz.-)
    Doxa 8.1 var i starten utstyrt med Scanspeak 9500 diskant og ble senere til 8.1 Signature som var utstyrt med Scanspeak Revelator diskant - se bilder.

    Silver Signature vet jeg ikke om men tipser at den har vært med sølvkabler innvendig? :rolleyes:

    Doxa 8.1 med 9500 diskant;
    Vis vedlegget 166682

    Doxa 8.1 Signature med Revelator diskant:
    Vis vedlegget 166683

    Etter hva jeg vet og har fått opplyst så har det blitt solgt rundt 400 par. Så det er jo en god del.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Trur det var sølvkabling i silver signature. Mener det stod limited edition på de min kompis hadde for 12 år siden:)
    Hei hvilken tre sort var det på de Limited edition , , Min bror har ett sett ,kjøpt nye, som det ble laget 2sett av i en meget mørk og fin tresort .disse kalte lauvland for Limited Edition . (skal legge inn bilder til helgen av de når han kommer hjem,Kjøres på biamping 2stk signature /06mRiia,MF cd Pro2 drev , Sølvkabling på ALT.låter helt fantastisk........) legger inn bilde av min HT med super Bånd diskant , Tilfører mere detaljer i lydbilde blir liksom mere 3D .
    Mvh Roy K
    P1040837.JPG
    P1040835.JPG
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Nu kom det många inlägg/bilder i tråden så jag fortsätter.
    Bilderna visar signalkablar som skall vara tillverkade av Lauvland.

    doxa_signal_closeup.jpg
    doxa_signal.jpg


    Fick dessa när jag köpte slutsteget och har ingen anledning att betvivla säljarens ord om
    att de var tillvekade av självaste Lauvland. Han hade haft de sen han köpte steget i butik i Göteborg.
    Han var en riktig audiofil och menade att de spelade bättre än de flesta riktigt dyra signalkablar han ägt.


    Jag klarar dock inte av att hör någon skillnad på signalkablar, är alldeles för lättpåverkad av placebo.
    Tog precis ett sockerpiller mot huvudvärken och det fungerade utmärkt ;)


    Är det någon som har lite mer information? Tillverkade Doxa kablar regelmässigt eller var det lite 'hobby'?


    De är riktigt styva och otympliga, man må ha gott om plats bakom :)
    //Janne
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei janne .:rolleyes: Var hifipuscher tidligere og når lauvland kom på besøk så hadde han hjemmelagede kabler med seg ,vVi brukte disse og andre om hver andre (Kabel Rolling) om han solgte disse veit eg ikke , fikk selv en coax av ham som eg har enda (KJEMPE GOD) , Men eg husker godt disse kablene, meget stive og harde. Mvh Roy K
     

    lycanthrope

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    de var identiske med dine.Er en del år siden, så husker ikke detaljer, men finishen såg lik ut.


    Takker! Trur det var sølvkabling i silver signature. Mener det stod limited edition på de min kompis hadde for 12 år siden:)
    Hei hvilken tre sort var det på de Limited edition , , Min bror har ett sett ,kjøpt nye, som det ble laget 2sett av i en meget mørk og fin tresort .disse kalte lauvland for Limited Edition . (skal legge inn bilder til helgen av de når han kommer hjem,Kjøres på biamping 2stk signature /06mRiia,MF cd Pro2 drev , Sølvkabling på ALT.låter helt fantastisk........) legger inn bilde av min HT med super Bånd diskant , Tilfører mere detaljer i lydbilde blir liksom mere 3D .
    Mvh Roy K Vis vedlegget 166693 Vis vedlegget 166694
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Hei janne .:rolleyes: Var hifipuscher tidligere og når lauvland kom på besøk så hadde han hjemmelagede kabler med seg ,vVi brukte disse og andre om hver andre (Kabel Rolling) om han solgte disse veit eg ikke , fikk selv en coax av ham som eg har enda (KJEMPE GOD) , Men eg husker godt disse kablene, meget stive og harde. Mvh Roy K
    Ja, meget stive og harde. Inget fel i det, kan vara en fördel även vid andra tillfällen här i livet ;) :) :)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kan være en 70SE MK2 da. Tror ikke det er andre oppgraderinger og gjøre en til 70SE mk2 på den modellen. Som etter ryktene og dømme koster mer en lyden en får igjen.
    Den ene trafoen 70SE skal være såpass at den ikke ligger langt bak de med 2 kreftmessig.

    70B er nok før 70SE og 70B er 2 trafoer. Må vel du vite Mill som har en selv hehe :p ''

    73B - 74 - 61 kommer over her
    2009 - Model 73
    2007 - Model 72 (Signature 70 Upgrade)
    1999 - Model 140 Signature
    1992 - Model 70 Signature
    1992 - Model 70SE
    1983 - Model 70 mkII
    1978 - Model 70
    1977 - Model 60
    Takk for oversikten. Jeg savner modell 40 på listen som kom mellom model 70 mkII og 70se - rundt 1990?

    Listen er Ctrl + C fra siden til Doxa. Mulig de ikke teller den med da hehe
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jag klarar dock inte av att hör någon skillnad på signalkablar, är alldeles för lättpåverkad av placebo.
    Tog precis ett sockerpiller mot huvudvärken och det fungerade utmärkt ;)
    Hörru Janne! Kanskje man skal snu (vända) på Electrocompaniets slogan: Believing is Hearing :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn