Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Roy_RK skrev:
    vosten skrev:
    Velkommen i klubben Roy! Bare å ringe for å slå av en prat når Doxa entusiasmen tar overhånd. ;) Har du fått vite hva som er forskjell på 73B og 74? Og sender du inn 74 og betaler mellomlegget til 61 når den tid kommer?
    Jeg vet ikke hva som er forskjellen på 73B og 74. Har heller ikke spurt.
    Jeg sender inn 74 og betaler mellomlegget til 61 når den kommer.
    Forsterkeren kommer i slutten av uken eventuelt tidlig neste uke. Da ringer jeg deg og forteller om opplevelsen. Ai ai!!!!

    Roy :)
    Dette må vi også få høre alt om! ;D
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    Da er 74 i hus!

    Mens jeg sitter her og skriver så sitter jeg og hører på alt fra Rap, Elektronisk til Jazz og jeg må bare si det så enkelt som dette at jeg har aldri noengang hatt en så åpen, kraftfull, musikalsk, stor 3 dimensjonal og engasjerende lyd noen gang. Høyt som lavt! Dette er helt rått!

    Nå har jeg bare hatt forsterkeren i 3 dager, men allerede så kjenner jeg at den slår alt annet jeg noen gang har eid og testet rett ned i støvlene!
    Hva det er som skjer nede i Kristiansand nede hos Lauvland som svært få andre får til gjør meg stum av beundring for denne mannens formidable evne til og bygge forsterkere som formidler musikalsk glede av ypperste sort!!!

    Og 61 skal være mye bedre enn denne... Jeg ser liksom ikke helt ende på all den musikalske gleden jeg har i vente!

    Hekte på DOXA! Vist faen!!!

    (Kommer nok tilbake med flere entusiastiske tilbakemeldinger)

    Roy :)
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    ;) :D ;D :) Kos deg med musikken og igjen velkommen i Doxaklubben

    Stein
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Da sitter jeg her med Pink Floyd Wish You Were Here på blu-ray i 24 bit 96kHz stereo. Aldri har jeg hørt dette albumet så bra noengang! Og mye av æren må jo min kjære Doxa ha. :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Roy_RK skrev:
    Da er 74 i hus!

    Mens jeg sitter her og skriver så sitter jeg og hører på alt fra Rap, Elektronisk til Jazz og jeg må bare si det så enkelt som dette at jeg har aldri noengang hatt en så åpen, kraftfull, musikalsk, stor 3 dimensjonal og engasjerende lyd noen gang. Høyt som lavt! Dette er helt rått!

    Nå har jeg bare hatt forsterkeren i 3 dager, men allerede så kjenner jeg at den slår alt annet jeg noen gang har eid og testet rett ned i støvlene!
    Hva det er som skjer nede i Kristiansand nede hos Lauvland som svært få andre får til gjør meg stum av beundring for denne mannens formidable evne til og bygge forsterkere som formidler musikalsk glede av ypperste sort!!!

    Og 61 skal være mye bedre enn denne... Jeg ser liksom ikke helt ende på all den musikalske gleden jeg har i vente!

    Hekte på DOXA! Vist faen!!!

    (Kommer nok tilbake med flere entusiastiske tilbakemeldinger)

    Roy :)
    Kom med bilder, innvendig - mens vi venter på entusiastiske tilbakemeldinger! :)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Roy_RK skrev:
    vosten skrev:
    Velkommen i klubben Roy! Bare å ringe for å slå av en prat når Doxa entusiasmen tar overhånd. ;) Har du fått vite hva som er forskjell på 73B og 74? Og sender du inn 74 og betaler mellomlegget til 61 når den tid kommer?
    Jeg vet ikke hva som er forskjellen på 73B og 74. Har heller ikke spurt.
    Jeg sender inn 74 og betaler mellomlegget til 61 når den kommer.
    Forsterkeren kommer i slutten av uken eventuelt tidlig neste uke. Da ringer jeg deg og forteller om opplevelsen. Ai ai!!!!

    Roy :)
    Hyggelig å høre at du er fornøyd, Roy! Jeg kommer gjerne på besøk ;D

    Hilsen Egil
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Må vel kunne finne min plass her,har hatt div Doxa produkter siden tidlig på 90 tallet.Har nå en 72 med passiv 07 og 010 riaa :)

    Fredrik :)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kom over en Doxa DAC og må si at denne gamle saken holder mål enda. Synes den er mer musikalsk enn min Musical Fidelity V-DAC.
    Og etter å ha vært en tur innom Maxwell i Kristiansand må jeg si at lysten på Doxa 74 er stor. Både 74 og 61 imponerte meg stort. Tror Audiolaben min hadde blitt degradert hvis jeg hadde hørt Doxa 74(eller 61) hjemme i stua mi ;D
     

    overland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2007
    Innlegg
    57
    Antall liker
    6
    Hei
    Har 2 stk Doxa model 73 og lurer på om det er stor forskjell til model 74? Jeg mener model 73 er veldig bra,men så skal da model 74 ha mere av alt....

    Mvh
    Overland
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hvordan er riaaen til Doxa? regner med at noen her har den.

    mvh
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    overland skrev:
    Hei
    Har 2 stk Doxa model 73 og lurer på om det er stor forskjell til model 74? Jeg mener model 73 er veldig bra,men så skal da model 74 ha mere av alt....

    Mvh
    Overland
    Hei Overland - Det er meget stor forskjell fra Model 73 til Model 74
    Model 73 ble erstattet som du sikkert har fått med deg model 73B her var det en stor forbedring. Så har model 73B vært under kontinuerlig utvikling og endt opp i model 74 - Du er velkommen til å ta en tur til Kristiansand en ukedag eller en helg for en for å høre på godsakene! Du vil bli tatt godt imot

    Hilsen
    Stein
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle Doxa venner , På tide og melde seg inn i klubben her tenker eg . Har hatt en del med K Ø Lauvland når han laget 70B og 70Sig+8-1 høytalere (begge typene),,,på slutten av 90 tallet. Sitter med en del Doxa utstyr i stuen her,,,
    8-1Signature ,
    70B m2 750trafoer 3stk, siste utgavefør 70 Sig, 70Sig mk1, med4 el lytter 1Stk , 70Sig mk1 med2 el lytter 1stk,Pre-06 m riaa, 012 standar og07Mk2 med NLE pot, ;D Har til gode og høre utstyr som låter bedre til prisen , Norske Bygge Klosser ;) ,
    Mvh Roy Kenneth (karmøy)
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    I sist uke ble Doxa 61 bestillt.

    Lauvland sin sammenligning av forskjellene mellom 74 og 61 er følgende: 74 er som et knakende godt nikon kamera med "standard" oppløsning. 61 er som en Hasselblad mellomformat oppløsning til sammenligning. Og for de som har sett forskjellen på bildene på de to toppmodelene så er det store forskjeller ute og går.

    Så forventningene til enda bedre lyd er skrudd til himmels, fordi 74 er så sinnsyk god!!!

    Så på nyåret når 61 blir levert så kommer det til og bli en musikalsk oppstandelse hjemme hos meg som jeg innbiller meg blir helt fantastisk og stappfull av musikalsk glede!

    Roy the doxa boy! :)
     

    overland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2007
    Innlegg
    57
    Antall liker
    6
    Hei DoxaStein

    Takk for svar og tilbudet men det beste hadde jo vært og hørt Mod 74 mot 73 i eget oppsett.

    Mvh
    Overland
     

    ladasvada

    Fersking
    Ble medlem
    06.03.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    hei :)
    Ble nylig eier av mine andre,tredje og fjerde Doxa prod. :D
    Noen som kunne opplyst om fremgangsmåte for kobling av såkalt kvasibalansert drift?
    Forforsterker er Tandberg 4038 til 2x DoxaSE70 mk2

    har funnet lite info om dette så gode forklaringer motas med takk..
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    ladasvada skrev:
    hei :)
    Ble nylig eier av mine andre,tredje og fjerde Doxa prod. :D
    Noen som kunne opplyst om fremgangsmåte for kobling av såkalt kvasibalansert drift?
    Forforsterker er Tandberg 4038 til 2x DoxaSE70 mk2

    har funnet lite info om dette så gode forklaringer motas med takk..
    Du trenger to Doxa effektforsterkere - en for hver side. Dessuten må du få tak i to rca-plugger, hvor du lodder en kort leder fra pluss til minus inni hver av pluggene. Disse pluggene bruker du - en på hver forsterker - til å kortslutte én av de to inngangene/kanalene, for eksempel høyre/rød. Deretter kobler du den ene av signalkablene fra forforsterkeren til den ledige inngangen, i dette tilfellet venstre/svart.

    På den samme siden som inngangskabelen nå sitter, kobler du høyttalerkabelens pluss-ledning til pluss-polen på utgangen. På den siden du har kortsluttet kobler du høyttalerens minus-ledning til pluss-polen på utgangen. Du bruker altså bare pluss-polene på de to utgangene på hver forsterker - ikke minus-polen på noen av utgangene. Du gjør det samme på begge forsterkere. Hvilken kanal du bruker og hvilken du kortslutter har ingen betydning.

    Jeg har benyttet dette prinsippet i mange år, på ulike varianter av 70 Signature. Nå har jeg Model 72, og Lauvland fortalte meg under Horten-messa for et par år siden at med denne forsterkerutgaven er ikke kvasibalansering like virkningsfull. På bakgrunn av hans råd her jeg testet ulike varianter, og jeg konkluderte med å biampe mine to model 72 i stedet. Men på de tidligere modellene vil jeg absolutt anbefale kvasibalansering.
     

    ladasvada

    Fersking
    Ble medlem
    06.03.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Mange takk :)
    Da skal jeg endelig få brukt begge doxa`ne på stue anlegget.... ;D
    Hatt den ene til "pynt" nå i par uker.
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    Da vil jeg ønske alle Doxa's venner en vidunderlig musikalsk og gledelig jul! Og et fantastisk godt nyttår med Doxa 61 i sikte på nyåret!!! :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Prøver igjen :-\

    Hvordan er riaaen til Doxa? regner med at noen her har den.

    mvh
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    motoren skrev:
    Prøver igjen  :-\

    Hvordan er riaaen til Doxa? regner med at noen her har den.
    hei!

    jeg har en variant, DOXA 010 MM. Jeg forstår at det fins et MC trinn og?
    Uansett, MM trinnet har en gain på 54db, noe som kan være litt i overkant for MM av og til, også med tanke på hvilken gain det måtte være i din pre
    eventuelt.
    men man kan jo bruke dette trinnet til en high out put MC og, i alle tilfelle kan man bruke step up.
    Så litt om lyden.
    jeg har prøvd noen forskjellige trinn, bla annet musical surroundings, jasmine, pro-ject, diy osv..
    Pga litt lite gain i min Talk Electronics Hurricane 3.1B forforsterker, passer DOXA`en best i mitt oppsett for tiden.

    DOXA riia har en veldig god tilstedeværelse og nerve, samt at bassen er formidabel!
    mellomtonen er ok mener jeg, men oppløsningen er litt knapp oppover, MEN, jeg kjører en Empire 3000 pu og for alt jeg vet kan dette ordne seg med bytte til annen pu.
    Dette er erfaringer som gjelder hos meg.

    Alt i alt synes jeg denne riiaen gir veldig mye for pengene og kan etter min mening konkurere med mange andre typer.
    Alt kommer ned til preferenser til slutt i sammenheng med hvilken match man får i oppsettet sitt.

    kan anbefales å prøve ut :)
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    Da ankom Doxa 61 posten! Skal plukkes opp senere idag og umiddelbare inntrykk formidles i løpet av kort tid! :) HiFi glede!!!
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Roy_RK skrev:
    Da ankom Doxa 61 posten! Skal plukkes opp senere idag og umiddelbare inntrykk formidles i løpet av kort tid! :) HiFi glede!!!
    Gratulerer!!

    Har en kompis som fikk demonstrert denne hos Lauvland selv, sammen med DOXA Revelator.
    Det var heftiga saker visst ;D
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    analog76 skrev:
    Roy_RK skrev:
    Da ankom Doxa 61 posten! Skal plukkes opp senere idag og umiddelbare inntrykk formidles i løpet av kort tid! :) HiFi glede!!!
    Gratulerer!!

    Har en kompis som fikk demonstrert denne hos Lauvland selv, sammen med DOXA Revelator.
    Det var heftiga saker visst ;D
    Jeg har vært å hørt denne komboen å må si at jeg ble imponert. Doxa 61 eller den rimeligere 74 står høyt på ønskelisten hvis effektforsterkeren skal byttes ut.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    analog76 skrev:
    motoren skrev:
    Prøver igjen :-\

    Hvordan er riaaen til Doxa? regner med at noen her har den.
    hei!

    jeg har en variant, DOXA 010 MM. Jeg forstår at det fins et MC trinn og?
    Uansett, MM trinnet har en gain på 54db, noe som kan være litt i overkant for MM av og til, også med tanke på hvilken gain det måtte være i din pre
    eventuelt.
    men man kan jo bruke dette trinnet til en high out put MC og, i alle tilfelle kan man bruke step up.
    Så litt om lyden.
    jeg har prøvd noen forskjellige trinn, bla annet musical surroundings, jasmine, pro-ject, diy osv..
    Pga litt lite gain i min Talk Electronics Hurricane 3.1B forforsterker, passer DOXA`en best i mitt oppsett for tiden.

    DOXA riia har en veldig god tilstedeværelse og nerve, samt at bassen er formidabel!
    mellomtonen er ok mener jeg, men oppløsningen er litt knapp oppover, MEN, jeg kjører en Empire 3000 pu og for alt jeg vet kan dette ordne seg med bytte til annen pu.
    Dette er erfaringer som gjelder hos meg.

    Alt i alt synes jeg denne riiaen gir veldig mye for pengene og kan etter min mening konkurere med mange andre typer.
    Alt kommer ned til preferenser til slutt i sammenheng med hvilken match man får i oppsettet sitt.

    kan anbefales å prøve ut :)
    Takker så mye for opplysningene Analog :)

    mvh
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Roy_RK skrev:
    Da er den koblet opp! ;D
    Begynner å bli lunk i den nå etterhvert da!
    Alt duket for en flott kveld :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    [/quote]
    Fått varmen i din? Hjalp det med Mundorf i jomfru-olje?
    8)
    Arne K
    [/quote]

    Har satt den til oppvarming, men har ikke fått kommet meg ut i hula enda, men nå er det rett før.

    Jeg hørte et ørlite kutt av en god innspilling, da jeg nettopp hadde koblet opp i firetida og anlegget var kaldt, jeg hørte en klar forbedring allerede da men jeg tør ikke buse ut med for mye enda. Soundstage var dypere og mere plass var der definitivt. Det lover bra så langt. Spennende :)
     

    2112

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    150
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har formening om hvordan Doxa (61 eller 74) vil låte på JBL og videre musikk som hardrock/metal?
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    satriani skrev:
    Noen som har formening om hvordan Doxa (61 eller 74) vil låte på JBL og videre musikk som hardrock/metal?
    Det er vanskelig og si noe konkret om det da jeg ikke har noe spesiell erfaring med JBL. Men at det er trøkk ja takk i dem er sikkert. Da spesielt i 61 som har en fylde i bassen som er få forunt. Uansett det er noe du så absolutt burde teste!
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    mo ha dk skrev:
    Roy_RK skrev:
    Det blir en formidabel kveld og helg med mye god lyd!
    Hvordan ble helgen???

    Går selv og venter i spenning på Doxa 61 ;D
    Det ble en formidabel helg! Doxa 61 er helt rå!!!
    Skal kose meg mer med lyden i fra den før jeg kommer med mer tekstuelle lytteinntrykk.
    Den beste forsterkeren jeg noen gang har eid!
    I korte trekk! Formidabel!!!
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    mo ha dk skrev:
    Roy_RK skrev:
    Det blir en formidabel kveld og helg med mye god lyd!
    Hvordan ble helgen???

    Går selv og venter i spenning på Doxa 61 ;D
    Så du har også bestillt!
    Det er bare og glede seg som et lite barn som gleder seg til julaften!
    Den er vanvittig bra!
     

    plind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    33
    Ja, då var min Doxa 140 sig. ödelagt :-[ Efter en lyssningssession igår när jag stängt av cdp och rörpre. begynte Doxa´n att morra i ökande styrka. Sekunder senare slog det gnistor och rök ur den og nå er höger kanal död :-\
    Vad kan ha skett??

    Ett annat spörsmål; Vad har effekttrinnen Doxa 74 og 61 for specifikationer? Hittar ingen info på doxa.no.
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    doxa skrev:
    Ja, då var min Doxa 140 sig. ödelagt :-[ Efter en lyssningssession igår när jag stängt av cdp och rörpre. begynte Doxa´n att morra i ökande styrka. Sekunder senare slog det gnistor och rök ur den og nå er höger kanal död :-\
    Vad kan ha skett??

    Ett annat spörsmål; Vad har effekttrinnen Doxa 74 og 61 for specifikationer? Hittar ingen info på doxa.no.
    Det som finnes av spesifikasjoner er at DOXA 74 er på 70 watt og DOXA 61 er på 35 watt.
    Men selv om DOXA 61 er halvparten så kraftfull i antall watt så er den i formidlingen av musikken mye mer kraftfull en DOXA 74.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn