Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomaspk

    Medlem
    Ble medlem
    06.12.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Doxa 8-1 Basselement

    Har vert så uheldig svi av et basselement i min høyttaler, En squeezeboks svingte på utangen og uten brems for slikt i doxa forsterkeren brant både forsterker og høytaler opp øyeblikkelig... har bassen til revelator utgaven, den med stor magnet, innehar også et element med liten magnet... Spiller nå med et element av hver type...ikke bra. Lauvland kan ikke levere det ene eller det andre, er tom sier han.
    Konklusjon: Jeg trenger et element med stor eller liten magnet, vet at noen derute har skiftet elementer og håper noen har noe liggende ...ta kontakt
    Thomas
     

    thomaspk

    Medlem
    Ble medlem
    06.12.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Bjeff skrev:
    Bjeff skrev:
    Hei!
    Har invistert i doxa 70 signatue mk2 og 07 mk2.
    De har røde dioder og signature har 4 ladelyter i strømforsyningen.
    Dette spiller supert på Kari Bremnes, men savner ellers litt "glød"
    Hadde fra før en Rotel Ra 945 til 500 spenn som spillte varmere, men ble litt kortpustet mot Excactenes 84dB følsomhet.
    Er det noen som har noen gode trix her?
    Mvh. litt frustrert Doxa eier

    Prøv ta ut to av ladelyttene, da blir klangen varmere... alle nyere forsterkere fra Lauvland har to lytter..det er nok i den konstruksjonen, Du kan også lodde inn mundorf kondensatorer i paralell med de to ladelyttene du nå har igjen det resulterer i mer oppløsning og "mykere" lyd oppover i registeret, fasegangen blir mer korrekt. Munorf sølv i olje 4,7 mf er fint.
    thomas
     

    thomaspk

    Medlem
    Ble medlem
    06.12.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    lakki_luke skrev:
    Det går an å vikle spolen på ny!
    Det er ingen lett jobb å få det til, dessuten er det papir og ikke alu rull i de elementene, men hvem gjør slikt og kan klare få det helt likt til orginalen? alt hjelp mottas med takk :)
    thomas
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    thomaspk skrev:
    lakki_luke skrev:
    Det går an å vikle spolen på ny!
    Det er ingen lett jobb å få det til, dessuten er det papir og ikke alu rull i de elementene, men hvem gjør slikt og kan klare få det helt likt til orginalen? alt hjelp mottas med takk :)
    thomas
    Du får ta kontakt med SEAS og høre om ikke de kan hjelpe deg.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    thomaspk skrev:
    lakki_luke skrev:
    Det går an å vikle spolen på ny!
    Det er ingen lett jobb å få det til, dessuten er det papir og ikke alu rull i de elementene, men hvem gjør slikt og kan klare få det helt likt til orginalen? alt hjelp mottas med takk :)
    thomas
    Vet at det ikke er en lett jobb,men har en kar her lokalt som har levd av dette i over 30år.
    Sender deg nr.hans på PM
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Basselement 8-1

    Hei Thomas
    Har liggende 1 stk basselemt med stor magnet liggende som er uspilt på - Har disse fantastiske høytalerne i min kjellerstue, og de har virkelig fått et nytt liv med Doxa 62 prototype, det burde du ha hørt, bare en kjapp kjøretur over fjellet .-) Hadde tenkt å ha elemntet i reserve men kan også vurdere å selge dette
    Hilsen
    Stein
     

    thomaspk

    Medlem
    Ble medlem
    06.12.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Basselement 8-1

    DoxaStein skrev:
    Hei Thomas
    Har liggende 1 stk basselemt med stor magnet liggende som er uspilt på - Har disse fantastiske høytalerne i min kjellerstue, og de har virkelig fått et nytt liv med Doxa 62 prototype, det burde du ha hørt, bare en kjapp kjøretur over fjellet .-) Hadde tenkt å ha elemntet i reserve men kan også vurdere å selge dette
    Hilsen
    Stein
    Hei stein... takk for svar...sendt deg en Epost...
    Thomas
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Basselement 8-1

    thomaspk skrev:
    DoxaStein skrev:
    Hei Thomas
    Har liggende 1 stk basselemt med stor magnet liggende som er uspilt på - Har disse fantastiske høytalerne i min kjellerstue, og de har virkelig fått et nytt liv med Doxa 62 prototype, det burde du ha hørt, bare en kjapp kjøretur over fjellet .-) Hadde tenkt å ha elemntet i reserve men kan også vurdere å selge dette
    Hilsen
    Stein
    Hei stein... takk for svar...sendt deg en Epost...
    Thomas
    Har svart på den med vedlagt telefon - så bar ta kontakt

    Stein
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart en kul klokke det der!

    Dette skal jeg ha i min nye kino som skal bygges:

     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Du er vel snart klar for en tur til det blide Sørland!!

    Stein
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    DoxaStein skrev:
    Du er vel snart klar for en tur til det blide Sørland!!

    Stein
    Det nærmer seg Stein!

    Bærer esker og flyttelass ad mass om dagen, skal bli godt å komme i hus og starte planlegging av godstua!
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Du har et gøyalt prosjekt foran deg der - Nå blir det litt sport på storskjerm kombinert med litt ripping av cd's til Flac

    Stein
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Nye Doxa 62 Proto Lyttes til Søndag 12 Des for interreserte.

    Velkommen til Kristiansand for å bli kjent med den nye forsterkeren til Doxa - stiller kjellerstua til disposijon for Doxa.
    Er du interresert ta kontakt med PM eller mail. Kan love god lyd.

    Hilsen
    Stein
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Doxa 8-1 Høytalere

    Var så heldig å få tak i et ekstra sett med disse idag - Hentes i morgen :) :)

    Stein
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    En liten rapport etter å ha vært på besøk hos DoxaStein og hørt den nye Doxa 62.

    For å hoppe rett i det så har jeg aldri hørt noe lignende av hva Doxa 62 presterte sammen med Doxa 8-1 Revelator i kjelleren til Stein. Kontroll, dynamikk, oppløsning, detaljer, størrelse, klanger, alt var der! Det vekslet mellom et fandenivoldsk driv og engasjement til å være silkemykt og deilig. Alt etter hva opptaket fordret. Jeg skjønner hva Rognlien mener i sin omtalte av Doxa 73; Vindu inn i musikken! Her kunne det spilles høyt uten at det på noe som helst vis ble pågående eller hardt. Rett og slett utrolig morsomt og noen ganger oppdaget jeg faktisk ikke at vi hadde spilt skikkelig høyt før Stein skrudde ned igjen. Så engasjerende var det!

    Stein hadde (dessverre) helt rett i eposten han sendte meg før besøket.. Nattesøvnen er dårlig og jeg har et alvorlig problem! ;D

    Takk til Stein for en særdeles hyggelig seanse (og god kaffe!)...
     

    sTo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2005
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Noen som har erfaring med Primare pre 30 og doxa 140 kombinasjon?
     

    L.ove

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    34
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    2
    Ikke prøvd 140 med primare, men som med alle Doxa modeller vokser de veldig med gode forforsterkere. Kjører nå 2 stk. 140 som monoblokker med en Cary rør-forforsterker. Spiller nydelig. Hadde tidligere en passiv Dp 7.3, spillte også helt kanon men manglet litt gain... Er Primaren en godt oppløst forsterker vil den fungere bra.
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Da spilles det på versjon 19 av Modell 62 - og til dere som har vært innom - Det er bare mere av Alt - Det skulle man ikke ha trudd var mulig :)

    Stein
     

    J.Haugen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2006
    Innlegg
    182
    Antall liker
    0
    Da spilles det på versjon 19 av Modell 62 - og til dere som har vært innom - Det er bare mere av Alt - Det skulle man ikke ha trudd var mulig :)

    Stein
    Etter å ha holdt på med disse Hifi-greiene på Sørlandet de siste 20 årene, så har jeg opplevd at flere konstruktører rundt forbi i Norge har "skrudd seg bort" gjennom å stadig endre den tonale balansen til et produkt. Resultatet av disse "forbedringene" har gjerne vært en mer detalj-fokusert spillestil i retning av det analytisk og da gjerne på bekostning av det (etter min mening) langt viktigere parametrene; "musikalitet" og "rytmisk driv".

    Nå som Doxa 62 versjon 18 fremstår som et meget vellykket produkt (også til proff-bruk/Studio) i denne sammenhengen, med en allerede glimrende tonal balanse og et musikalsk driv som få andre forsterkere, så skjønner jeg søren meg ikke at den må justeres ytterligere. Nå håper jeg virkelig at Lauvland & Co ikke "ødelegger" et allerede godt produkt. Hva med å ha litt is i magen før panegyrismen tar overhånd og virkelig la versjon 19 få kjørt seg på en rekke anlegg mot versjon 18?

    Jeg håper virkelig at dette blir gjort, slik at man ikke skusler bort muligheten til en skikkelig "best buy" forsterker fra Sørlandet. For der er allerede Doxa 62 versjon 18.....
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan fungerer Doxa effekt mot rør pre anna?
     

    anna

    Medlem
    Ble medlem
    12.06.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    2
    pahf skrev:
    Hvordan fungerer Doxa effekt mot rør pre anna?
    Jeg har da her en meixing /Ming Da mc 7 R, med nos GE rør, og for anledningen en Ma 34 passsiv pre. mot hverandre.., kort fortalt Ma 34 gir den rene lyden.. (uten for mye P.R.A.T.) , mens Ming Da "Colorerer" lyden
    men er dessvere litt "slapp" (bytte utgangskondensatorer ?...) , Men har på sin side en "harmonisk klang" som jeg synes passer bra sammen med Doxa 73...

    med vennlig hilsen Rune
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Okay, Har kun prøvd Yamaha og Onkyo som forforsterkere fra andre produsenter enn doxa selv så jeg er litt fysen på rør. Doxa sin egen 012 pre har jeg vært svært fornøyd med, men i et dårlig rom kom den litt til kort!
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Cj har jeg hørt flere som anbefaler så det tror jeg stemmer temmelig bra!
    Abrahamsen er helt klart en verdig kandidat og prøve, i mine øyne en bedre forforsterker enn EC 4.5
     

    anna

    Medlem
    Ble medlem
    12.06.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    2
    støtter denne ;) den Amerikanske swung eller den "tørre" og ærlige "norske" alt er romavhengig og smak og behag ,lykke til
    Rune
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    FAB skrev:
    Rimelige pre`er som har blitt anbefalt til den gamle 70 signaturen,
    er ihvertfall EC 4.5 og 4.6 samt conrad johnson.

    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=bruk1;action=display;num=1058050913

    Er ute etter en rimelig pre selv. men er avhengig av fjernkontroll.
    Noen som har noen andre forslag?
    Har også hørt at abrahamsen v3.0 kan være en god match
    til 70 signaturen.

    Kunne tenkte meg noe med rør.
    Men sjeldent man får med fjernkontroll til disse.

    EC 4,5 blir god om de fire rektangulære grå DC-kondensatorene byttes til tilsvartende i tinnfolie. Signalbøssinger bør også oppgraderes.


    Mvh. RS
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Gjelder dette 4.6 også RS?

    Regner med at 4.5 og 4.6 er like, bare flere innganger på 4.6?

    For lite med bare 1 stereopar Rca innganger for meg.

    Mvh
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Hei,

    Som forforsterker til Doxa 72/73 kan jeg varmt anbefale Cayin VC100i rørforsterker. Den spiller ekstremt musikalsk og gir Doxa effekten muligheten til å vise hva den kan! Det var sjokerende mye bedre å bytte fra 07 mkII forforsterkeren.

    http://www.interceptor.dk/html/cayin-vc-100i.htm

    Den koster ca 10 000,- fra ny!

    Vennlig hilsen
    Morten
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    mo ha dk skrev:
    Hei,

    Som forforsterker til Doxa 72/73 kan jeg varmt anbefale Cayin VC100i rørforsterker. Den spiller ekstremt musikalsk og gir Doxa effekten muligheten til å vise hva den kan! Det var sjokerende mye bedre å bytte fra 07 mkII forforsterkeren.

    http://www.interceptor.dk/html/cayin-vc-100i.htm

    Den koster ca 10 000,- fra ny!

    Vennlig hilsen
    Morten

    Glemte å skrive at den har fjernkontroll!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    noen som kan fortelle meg i hvilket tidsrom 70b, ble produsert ? og hvorfor finner jeg ikke info om denne modellen på doxa siden?
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har ikke bladd igjennom alle sidene men regner med at et par høyttalere slik som disse ikke er postet før:
    Tok av trekket for og vise konstruksjonen.




    Skråvegg i toppkammer.


    Internkabel ser ut som sølv.

    Hvem kan fortelle noe om disse??
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Det er byttet begge basselementer på den ene, vil det være bedre og ha en ny og en gammel ihver kasse? Hvilken finish hadde disse originalt, var alle levert med den strømpen av høyttalerstoff og var det noen form for topplate? Under så er det en hvit metallplate med gjengehull i hvert hjørne til spikes. Ingen terminaler bak foruten 2 hull til bananplugger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn