Forsterkere Doxa 70 Signatur mk2, er dette noe greit?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Så sikringa røyk? Den skal kunne funke på 10A, men det avhenger av hvor mye du har på kursen. Husk for all del å dra volum helt ned ved på/avslag..

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Har ikke koblet noe annet en høyttalere på den. Hører en dyrelyd i den nå. .. mhm.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Trafobrum, vel, som jeg fortalte deg om..Har du ordna filteret?

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
trafobrum, meget mulig.
Må se om jeg finner et filter jeg kan prøve.
Begynner å få kalde føtter her nå :(

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Synd om du skulle være uheldig..det er en utrolig forsterker du har, nemlig! Men jeg behandla min som om den var et lite barn, og da fikk jeg også utrolig mye musikk igjen...Lykke til..

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Koster ikke mye å få skifta den for sikkerhets skyld..finn ut hvilken type/størrelse det er. Bytt ut med tilsvarende i rhodium fra Furutech- ring Norsk Audioteknikk i Ullevålsveien 13, Oslo! De har..og kan fortelle deg ett og annet om match til den..jeg har omtrent lært opp Morten i matching av utstyr til Doxa 70Mk2..

Sist redigert:

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Selger ringte meg opp nå (da jeg hadde ringt han for litt siden).
Han mente durelyden ikke var unormal i disse forsterkerne og dette ikke skal være tegn på noe galt.
Han sa også at Dersom sikringen gikk måtte jeg slå den av og vente til jeg hørte en tikkelyd fra forsterkeren før jeg slo den på, dersom dette ble gjort feil må sikringen internt byttes.
Han sier også at det ble brukt forskjellige sikringer i disse forserkerne, så det er kanskje ikke noe galt med den.

?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Det høres ut som klassisk Doxabrumming iallefall. Legg øret over kjølehullene i bakkant oppe på ampen. Blir det kraftigere summing under der, er det trafoene som får ustabil strøm..Det fikser du med et godt filter..prøv å få i et Shunyata Hydra 2 av eldre type, og bruk det på Mdac/ Doxa power. Dette filteret har ikke lynvern, men gjør kun positive ting med strømmen, ved å ta de store peaks/dips, og rette på dem, slik at spenningsvariasjonene blir nærmest mulig +/- 220V nominelt ved 50 Hz nettspenning..altså de norske spesifikasjonene! Det er disse STORE ufiltrerte spenningsvariasjonene som hovedsaklig er grunnen til Doxas trafobrum, og gjør du noe med dette holder trafoene kjeft, og du øker livslengden på utstyret ditt..er du med? For sikkerhets skyld kan du ringe Doxa Audio Development i Grimstad, og be om en prat med konstruktør Knut Øystein Lauvland..Gi ham serienr på forsterkeren, så kan ha finne ut om det har vært gjort noe med den hos dem før, og i tilfelle hva...
Se å få tak i riktige sikringer- i rhodiumtype fra Furutech- og bytt ut de du har internt for sikkerhets skyld..Det gjør faktisk noe bra med lyden, det og..
La meg så vite hva som skjer...Koble den direkte på DAC gjør du ikke..hvis ikke den aktuelle dac -som Audiolab MDAC- også kan brukes som forforsterker... Da trenger du heller ikke større filter enn Hydra 2..

Sist redigert:

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det er greit, da kobler jeg den ikke direkte til DAC-en.
Brummingen virker å være i front av forsterkeren.
Da jeg ikke har noen forforsterker blir veld pri1 og skaffe meg en billig en (da jeg har brukt litt i overkant av det jeg tengte allerede på forsterker).
Så får jeg heller ser etter strømfilter senere, samt bedre forforsterker.
Noen tips til billig forforsterker som bare gjør jobben? Om den også har pre-out for sub og fjernkontroll er det en bonus.
kjøpe ny DAC er jeg ikke intressert i da jeg allerede har DAC (meg bekjent uten forforsterker)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
En Doxa 012...men den ryker du glatt på 4000 for! Enten den, eller du selger CEC, og kombinerer pre og dac i Mdac! Det vil nok bli et lydmessig bedre resultat også...

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Ser det ligger en Doxa 012 på torget her nå til 2000, men tengte først og fremst på noe billig. (under 1000)
CEC-en har jeg ikke egentlig lyst å selge da den har noen funksjoner jeg trenger som jeg ikke funner i andre DAC-er.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Som for eksempel hvilke funksjoner? Enkelte Doxa preer hadde trøbbel med den store, flate rammetrafoen som utgjør strømforsyninga- samme type problem som på 70en..
Under 1000 kan du bare glemme, dessverre, men...

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
dac-en har mikrofon adc som jeg bruker for skype, vet jeg kan kjøpe boks til dette eksternt, men liker godt å ha de ti samme dac-en.

PS: Mener du at det ikke finnes forforsterkere til under 1000, eller at det ikke finnes gode forforsterkere til under 1000?
For mål1 er å få lyd ut av Doxa-en, mål2 er å få god lyd ut av Doxa-en.

Må vel være mulig å skaffe noe midlertidig billigslask man kan bruke?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Da er det beste du gjør-tror jeg- å nagle enten en Mdac eller 012..det er umulig å få skikkelige preer under tusenlappen..punktum finale..Den 012en høres fin ut, og kan nok mer enn gjerne gå sammen med CEC og...My blessings go with you..

@LessisDox@: en liten digresjon: Syns det er smått utrolig at en såpass innbarka Doxist flipper på HK også...jeg har hørt siste 990- og liker den ikke i det hele tatt!!! Fortrengt så langt bakover at jeg glemte den i "Din Største Nedtur"- tråden. Der ville den hatt æresplass, sammen med hele Kardonkatalogen- også fortrengt-, JBL Array og hele McIntoshs katalog!!
Det jeg dog syns høres kult ut med det systemet hos kameraten din, er kombinasjonen med EMC1...for å sitere A-ha:
SOME SUGAR TO MAKE THE PILL GO DOWN...etter mitt syn et must ved enhver kombinasjon med HK-deler...sorry, kamerat, men den går jeg dessverre mer enn gjerne glipp av, du.. Men liker du den, har du lov til det...all ære til deg..

Sist redigert:

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
i dag fikke jeg en Nad 117 forforsterker i posten av en av forumbrukerne her inne.
testet først først doxaen (med nad forforsterkeren) på et par av mine cv cls-6 høyttalere, høyttalere som generelt spiller ganske stygt, men med kraft, lyden ble betraktelig bedre her en med andre forsterkere jeg har testet.

tok så videre steget med å sette doxaen i mitt normale oppsett med audio pro sa-5. og må bare si at jeg ble MEGET imponert. Jeg hadde virkelig ikke trodd en ny forsterer skulle gjøre SÅ mye forskjell.
lyden føles mye mer direkte og mindre slapp og mer detaljert.
Doxaen var definnetivt verd pengene.

kan være placebo, men endringene var såpass drastiske at jeg ikke tror det :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Evelen: Placebo? På Doxa?? ALDRI!!! Du har funnet en god kombinasjon med den- det er alt. Gratulerer-

Topp Bunn