N
nb
Gjest
Om jeg ikke har regnet helt feil, så måtte de hatt 138 eller flere riktig for at det skulle være over 90% sannsynlig at det ikke var tilfeldig.Karl_Erik skrev:http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15291.msg319191.html#msg319191nb skrev:Det er ganske grei skuring å regne ut, men man må vite antallet personer i den gruppen, samt hvor mange trials de har hatt. I den mix-linken er det ikke nok info til å si noe om det, men muligens selve paperet har mer detaljer?Karl_Erik skrev:Nå tror jeg du må se litt på konteksten av dette. Det er snakk om et utslag på 45% i et omfang som for meg later til å være påfallende. Jeg må innrømme at jeg ikke vet tilstrekkelig om statistikk til å fastslå om 45% er signifikant avvik fra 50% med det aktuelle antallet.
Those subjects able
to hear tones above 15 kHz got 116 in 256 trials, for 45.3%
correct; listeners aged 1425 years old (who were, as it
turned out, the same group), also got 116 correct in 256
trials, 45.3%.
På en annen side så er sannsynligheten for at 116 eller færre riktige kun er tilfeldig ca 7%
Om du har Excel:
=binomdist(n,m,p,true) gir deg det du er ute etter. Her er
n antall riktige
m antall trials
p sannsynligheten for suksess (0,5 i dette tilfelle)
Dette gir deg den kumulative sannsynligheten. Om man setter inn n=138 og m=256 får man 0,905 eller 90,5%. Dvs at alle antall riktige over dette er det kun 10% sannsynlig er tilfeldig. Øker man kravet til 5% sannsynlig for tilfeldighet må man til 141 riktige.
(statistikken min er ganske rusten, noen får korrigere om det er feil her...)