Sport, sykkel og trening Doping i skiidretten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    TJ forstår ikke at folk ikke tror på henne.
    Jeg forstår ikke at hun ikke forstår hvorfor folk ikke tror på henne.
    Enfoldig er vel et understatement.....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    "Kastet esken og bruksanvisningen".... Det høres tvilsomt ut. I motsetning til i hifi - og ellers i hverdagen - er slike bruksanvisninger laget for å leses.
    Ikke mer tvilsomt enn at folk flest slenger slikt papp i søpla. Jeg tar vare på tuben med salve, ikke pappesken som enten blir forlagt et sted eller hevet. Og bruksanvisningen forsvinner med pappesken. Informasjonen derfra er uansett tilgjengelig på internett.

    Pappesker til HiFi derimot tar jeg alltid vare på, siden jeg kan finne på å ønske å transportere det hele. Og i originalpappeskene lagrer jeg papirer som fulgte med.
    Nå er vel ikke TJ "folk flest", da.... Det virket litt skjødesløst, slik hun fremsto i intervjuet.
    TJ er utrolig god til å gå på ski. Utover det, hvordan er ikke hun som folk flest?

    Jeg sier til meg selv at jeg alltid skal ta med meg kvitteringene fra matbutikken for så å sjekke mot bankkontoen. Siden jeg ikke har noe godt system for det, så blir kvitteringene bare liggendes og slenge, de fleste gangene i den tomme plastposen som krølles sammen. Så jeg har sluttet å alltid takke ja til dem. Faktisk takker jeg stort sett nei i disse tider. Har jo aldri vært noe galt på kontoen.

    Det skal ikke så mye til for at "guarden" senkes og rutiner avvikes.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.708
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt, Larson.

    Da hun ga et intervju om at hun sjekker alt én og to og tre ganger, for å være skråsikker, gjaldt dette naturligvis ikke når hun får et fremmed medikament, hasteinnkjøpt i Italia, fra et vanlig apotek.

    Skjønner.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Morsomt, Larson.

    Da hun ga et intervju om at hun sjekker alt én og to og tre ganger, for å være skråsikker, gjaldt dette naturligvis ikke når hun får et fremmed medikament, hasteinnkjøpt i Italia, fra et vanlig apotek.

    Skjønner.
    Er det urimelig å tolke intervjuutsagnet som at dette er hennes rutine når hun står overfor et produkt på egen hånd? Og at hun mener at det å få grønt lys fra legen er en godkjenning og kontroll som det er meningsløst for henne å tvile på eller dobbeltsjekke?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    På seg selv kjenner man andre, er det ikke det man sier?
    Folk som tror henne er gjerne ærlige selv, mens de som ikke tror henne nok har en mer lettvindt omgang med sannheten.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    "Kastet esken og bruksanvisningen".... Det høres tvilsomt ut. I motsetning til i hifi - og ellers i hverdagen - er slike bruksanvisninger laget for å leses.
    Ikke mer tvilsomt enn at folk flest slenger slikt papp i søpla. Jeg tar vare på tuben med salve, ikke pappesken som enten blir forlagt et sted eller hevet. Og bruksanvisningen forsvinner med pappesken. Informasjonen derfra er uansett tilgjengelig på internett.

    Pappesker til HiFi derimot tar jeg alltid vare på, siden jeg kan finne på å ønske å transportere det hele. Og i originalpappeskene lagrer jeg papirer som fulgte med.
    Nå er vel ikke TJ "folk flest", da.... Det virket litt skjødesløst, slik hun fremsto i intervjuet.
    TJ er utrolig god til å gå på ski. Utover det, hvordan er ikke hun som folk flest?

    Jeg sier til meg selv at jeg alltid skal ta med meg kvitteringene fra matbutikken for så å sjekke mot bankkontoen. Siden jeg ikke har noe godt system for det, så blir kvitteringene bare liggendes og slenge, de fleste gangene i den tomme plastposen som krølles sammen. Så jeg har sluttet å alltid takke ja til dem. Faktisk takker jeg stort sett nei i disse tider. Har jo aldri vært noe galt på kontoen.

    Det skal ikke så mye til for at "guarden" senkes og rutiner avvikes.
    Jeg ber om lappen i matbutikken ganske ofte og det er skremmende ofte at det er feil. I går var det epler som skulle kostet 12 kr pr kilo pga åpningstilbud, som var priset 29 pr kg i kassa. For litt siden kjøpe jeg 3 produkter som var priset ned 40% pga at de snart gikk ut på dato. Ingen av disse var priset ned når jeg fikk lappen. Gikk tilbake fra bilen og svaret var at de akkurat hadde begynt med det så hun hadde vel glemt det. Fikk sef igjen penger men ingen unnskyldning...

    Totalsummen stemmer nok alltid med banken dog, men nå var det vel Johaug vi snakket om ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Poenget er vel at man kan ha faste rutiner så mye man vil, men noen ganger glipper det, særlig hvis man har vondt og sover dårlig.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    4
    Hun sa da ikke hvordan hun sjekket på det intervjuet. Hun sa hun sjekket flere ganger men ikke hvordan. Det vi ser nå er at hun sjekket ved å spørre legen om det var ok ett par ganger. Det var jo ikke så lurt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe.
    Tviler på at resten av landslaget havner i denne situasjonen.
    Nå venter jeg bare på å åpne popcornposen hvis en utøver fra en annen nasjon som godter seg over TJ havner i samme uføret.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Gjesp johaug har dopet seg, johaug har ikke dopet. Har det betydning. Nope. Godnat
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    6

    65finger

    Gjest
    Duttebassen hvor du er slagkraftig i replikken ������Ser du på fargebilder av langrennsjenter og tukler med tissen TT?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.380
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Som ellers i livet - noe av det verste du kan være er å være uskyldig. Har lite for seg. Som en tidligere kollega sa i alle sammenheng; kunsten er å ikke bli tatt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Som ellers i livet - noe av det verste du kan være er å være uskyldig. Har lite for seg. Som en tidligere kollega sa i alle sammenheng; kunsten er å ikke bli tatt.
    Fritt etter Trump (eller Clinton for den slags skyld)?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.380
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Fritt etter de fleste ansvarsløse skulle jeg tro. Inkl. de to nevnte kumphaner.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    En ting er helt klart ; hun der Johaug-dama er djevelsk god på ski. Så strides det oppetter stolper og nedover vegger på om hun er skyldig eller ikke. Når du ser på bildene av Johaug, sammen med han kjæresten som ror med lue, så ser det ut som begge 2 er langt fra uskyldig. Å være uskyldig er jo på en måte jæv... kjedelig. Alle har jo følt spenningen med å gjøre noe som ikke er lovlig. Det begynte med epleslang når du såvidt hadde begynt på skolen, så fortsatte det med smugrøyking, smugdrikking, trimmet mopedkjøring uten skilter, grisekjøring med bil, legge overlærerens Austin Allegro ut for salg i Bergens Tidende til en sum hinsides all sunn fornuft ( det er HELT sant ), etc, etc....Forskjellen på skyldig og uskyldig kan være veldig liten, og jeg velger faktisk å tro på Therese Johaug, eller....jo, hun er en heilnorsk, hartarbeidende duracellkanin med ambisjoner om å bli verdens beste jente på ski, og at alt kan falle i grus pga en salve på leppen...det er utrolig men...sant ?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    FIS anker da de synes det er uvørent å overse et tydelig dopingmerke når du får et ukjent legemiddel kjøpt i utlandet. Virker som en logisk og rett avgjørelse.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tja, var det ikke det hun ble dømt for da - ikke å ha lest på pakningen. Det har vel ikke vært snakk om at dette er tatt for å fremme prestasjoner. 13 mnd burde være nok.

    Mulig FIS mener Norge har nok gode løper til neste OL ?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    FIS anker da de synes det er uvørent å overse et tydelig dopingmerke når du får et ukjent legemiddel kjøpt i utlandet. Virker som en logisk og rett avgjørelse.
    Blir jo litt som å miste lappen i 12 måneder for å ha oversett et parkering forbudt skilt. Og så anker politiet fordi de mener du skulle miste lappen i 2 år for det. Å være idrettsutøver er ingen spøk.

    Disqutabel
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Hva betyr dette merket:



    her står det Doping med en strek over. Betyr det at tuben inneholder dopingmidler, eller betyr streken over at det ikke er doping i tuben? For de som har førerkort vet vi jo at en rød ring med en skrå strek gjennom betyr fare, men vil vi alltid i enhver situasjon tolke det slik?

    Du har hatt blødene munnsår på leppene i 2 dager og får ikke sove. Du får er salve av din lege, som er en av de mest respekterte legene som finnes, med beskjed om at du kan bruke denne salven.
    Hvordan vil du tolke det bildet i den situasjonen?

    Jeg sier ikke at det Johaug har gjort er korrekt, men er denne forseelsen virkelig så stor at hun bør få yrkesforbud (som jo i praksis er det dette er) for det?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    FIS anker da de synes det er uvørent å overse et tydelig dopingmerke når du får et ukjent legemiddel kjøpt i utlandet. Virker som en logisk og rett avgjørelse.
    Blir jo litt som å miste lappen i 12 måneder for å ha oversett et parkering forbudt skilt. Og så anker politiet fordi de mener du skulle miste lappen i 2 år for det. Å være idrettsutøver er ingen spøk.

    Disqutabel
    Nei - det er ikke det. Parkeringsbot i idretten er et litt for stort sponsormerke eller noe slikt. Å bruke anabole steroider er ikke en parkeringsbot.

    Jeg siterer meg selv fra i fjor høst:

    Det snakkes mye om dette er prestasjonsfremmende, men hvis ikke jeg har missforstått dette veldig, så er det ikke bare stoffer som gir langvarige resultater som står på dopingslista. Også stoffer som gir raskere restitusjon av skader står der.

    Og hvis man da har fått åpent sår som "ødelegger" en svært viktig treningssamling ifm oppkjøring til sesong, infeksjonsrisiko og at legens anbefaling egenlig er å reise hjem å ta et par uker fri - så kan det kanskej være fristende å ta i bruk en salve som er litt mer effektiv.

    Med alle verdens apper, WADA telefonlinje, en landslagslege som har vært medisinsk sjef for selskapet som lager kremen, dopinmerker, og et stoff som har vært 30 år på dopingslisten så er det jo bare julenissen som tror dette er en glipp.

    Spørsmålet for min del er vel om dette er noen mer enn at de har sjanset på at dette skal gå bra!

    Tilliten er jo ikke akkurat veldig stor etter at stort sett alle som har noe å si i norsk ski har støttet at MJS har tatt brukt forstøverapparat, med en synsevurdering av at han kun har fått i seg 10% av medisinen basert på en gammel studio utført på KOLS pasienter som knapt har lungekapasitet. Og dette har han gjort 4 ganger i løpet av et par timer før konkuransestart.

    Det jobbet hardt med å skape et bilde av at dette er uoversiktelig, at det vanskelig å vite, osv. Tror dere virkelig at en erfaren lege på skilandslaget ikke vet hvilke kremer som inneholder steroider....? I tillegg til det obligatoriske melk og grovbrød som selvsagt skijentene spiser...hvor mange medikamenter trenger de egentlig i løpet av et år. Og jeg vil vel tro at ting som smertestillende/febernedsettende, antibiotika, antihistaminer og slikt er ting som er avklart.

    Mvh
    OMF
    og

    Det kan jo være greit å tenke litt på at et munnsår sikkert ikke er til så veldig stort hinder for oss som sitter rolig å krangler på sentralen, men hvis man er på høydeopphold i Italia, og planen er å være ute i 10-15 kuldegrader, strålende sol, og kanskje gjennomfører 5-10 timer hard trening hvor man puster, svetter og presser seg opp i mot makspuls - så kan et slikt sår være en showstopper. Og det å miste et slikt planlagt mengdetrenings/høydeopphold i sesongoppkjøringen er ikke gunstig.

    Så det er ikke slik at det er umulig å finne motiv for en slik handling.

    At historien er/blir tynn skyldes er jo ikke så rart. Det er jo som oftest ikke så lett å bortforklare positive dopingtester - nettopp fordi systemene er strenge og når alt kommer til alt, så er det jo lite man omgås daglig som gir positivt utslag på en dopingsprøve. Hvis man sier at man tok sjansen - så innrømmer man jo å jukse, og det vil man jo ikke.


    Mvh
    OMF
    At saken ankes er vel i grunn ikke så rart - utenfor Norge er det vel kun julenissen som tror at dette er en glipp.

    Tilliten til det norske apparatet blir jo ikke noe bedre av Astmasaken.
    Norges lege: 50-70 prosent av VM-troppen har astma - Ski-VM 2017 - VG

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.708
    Torget vurderinger
    2
    Hva betyr dette merket:



    her står det Doping med en strek over. Betyr det at tuben inneholder dopingmidler, eller betyr streken over at det ikke er doping i tuben? For de som har førerkort vet vi jo at en rød ring med en skrå strek gjennom betyr fare, men vil vi alltid i enhver situasjon tolke det slik?

    Du har hatt blødene munnsår på leppene i 2 dager og får ikke sove. Du får er salve av din lege, som er en av de mest respekterte legene som finnes, med beskjed om at du kan bruke denne salven.
    Hvordan vil du tolke det bildet i den situasjonen?

    Jeg sier ikke at det Johaug har gjort er korrekt, men er denne forseelsen virkelig så stor at hun bør få yrkesforbud (som jo i praksis er det dette er) for det?
    Regelverket er jo ganske greit. Idrettsutøvere syns det er forjævlig når noen stikker av med heder, berømmelse og penger som ellers ville tilfalt en ærlig utøver. Derfor har de gått med på et strengt regelverk med strengt tilsyn. Nå ble en av våre "tatt" og regelverket er uten smutthull.

    Hun sa forøvrig dette om hvor grundig hun passer på. Det er jævlig synd, men kunne enkelt vært unngått. (Står også advarsler om steroider på følgeseddel og legen hennes har arbeidet for produsenten. Her er det simpelthen for mye dumskap til at det kan unnskyldes).

    Sjekker ekstra om det bare er en salve eller en te:
    http://www.ostlendingen.no/therese-...a-om-det-bare-er-salve-eller-te/s/5-69-306921

    Du kan like gjerne spørre "hva betyr ordet Clostebol?" Det er lett å sjekke:
    http://www.vg.no/sport/langrenn/dop...ettsoeket-ville-gitt-forbudt-svar/a/23819301/

    IMG_3343.JPG
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Ikke sant, det diskuteres ikke om noen har astma men hvordan man behandler den.

    Strafferammen for anabole steroider er streng, det er en minimumstraff på 12 mnd. så hun har slippet billig unna.

    Dessuten så har Norge i alle år gått hardt ut når det gjelder doping hos andre, kanskje det er payback time?

    Vi normenn blir ikke tatt i doping men brudd på reglementet, også viktig å vite.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Synes det er diskutabelt mht. til idrettsutøvernes rettssikkerhet.

    Konsekvensen er enorm, selv om tabben isolert sett er liten. Det er forskjell på dumhet og overlagt drap.

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes det er diskutabelt mht. til idrettsutøvernes rettssikkerhet.

    Konsekvensen er enorm, selv om tabben isolert sett er liten. Det er forskjell på dumhet og overlagt drap.

    Disqutabel
    Tenker du på samme måte dersom en yrkessjåfør eller pilot hadde tatt noe smertestillende med varseltrekant og mistet lappen i kontroll..?

    Dette er ikke å sidestille med en parkeringsbot - dette er det samme som at en pilot, sjåfør, lege hadde blitt tatt med kokain i blodet.

    Hvordan mener du at pågående ankeprosess, men haugevis av advokater ikke ivaretar rettssikkerheten...?

    Mvh
    OMF
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Rettssikerheten kan sikkert diskuteres. Men vi kommer oss ikke igjennom livet noen av oss uten å drite oss ut og gjøre tabber. Av og til store, av og til små, av og til blir vi tatt og av og til ikke. Og når vi skjønner at vi har driti oss ut så forklarer vi det som regel på en måte som gjør at vi står i et best mulig lys. Av og til så tror folk på oss, av og til ikke.

    That`s life.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Synes det er diskutabelt mht. til idrettsutøvernes rettssikkerhet.

    Konsekvensen er enorm, selv om tabben isolert sett er liten. Det er forskjell på dumhet og overlagt drap.

    Disqutabel
    Tenker du på samme måte dersom en yrkessjåfør eller pilot hadde tatt noe smertestillende med varseltrekant og mistet lappen i kontroll..?

    Dette er ikke å sidestille med en parkeringsbot - dette er det samme som at en pilot, sjåfør, lege hadde blitt tatt med kokain i blodet.

    Hvordan mener du at pågående ankeprosess, men haugevis av advokater ikke ivaretar rettssikkerheten...?

    Mvh
    OMF
    Med all respekt, her skyter du spurv med kanoner.
    Dersom Johaug hadde kjørt bevisst doping for bedring av prestasjoner, er jeg enig med deg.

    1. Idrett kan ikke sammenlignes med å kjøre farlig redskap i påvirket tilstand
    2. I aller verste fall har Johaug kun påført seg selv et potensielt problematisk stoff, men selv det er helt usannsynlig, med de mengdene vi snakker om her.
    3. Det som har skjedd er uakstomhet, ikke overlegg.

    Med det ovenstående i minnet, blir et yrkesforbud et brutalt inngrep. Jeg hadde ikke reagert om hun hadde fått 50 000,- i bot og 3 måndeder utestengelse. Selv det hadde i utgangspunktet vært tøft for en så minimal forseelse.

    Disqutabel
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Rettssikerheten kan sikkert diskuteres. Men vi kommer oss ikke igjennom livet noen av oss uten å drite oss ut og gjøre tabber. Av og til store, av og til små, av og til blir vi tatt og av og til ikke. Og når vi skjønner at vi har driti oss ut så forklarer vi det som regel på en måte som gjør at vi står i et best mulig lys. Av og til så tror folk på oss, av og til ikke.

    That`s life.
    Enig. Det er konsekvensene jeg ikke finner forholdsmessige, om vi relaterer det til normal rettspraksis.

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes det er diskutabelt mht. til idrettsutøvernes rettssikkerhet.

    Konsekvensen er enorm, selv om tabben isolert sett er liten. Det er forskjell på dumhet og overlagt drap.

    Disqutabel
    Tenker du på samme måte dersom en yrkessjåfør eller pilot hadde tatt noe smertestillende med varseltrekant og mistet lappen i kontroll..?

    Dette er ikke å sidestille med en parkeringsbot - dette er det samme som at en pilot, sjåfør, lege hadde blitt tatt med kokain i blodet.

    Hvordan mener du at pågående ankeprosess, men haugevis av advokater ikke ivaretar rettssikkerheten...?

    Mvh
    OMF
    Med all respekt, her skyter du spurv med kanoner.Vel - å bli tatt med anabole steroider i kroppen er vel ikke akkurat spurv i idrettsammenhen
    Dersom Johaug hadde kjørt bevisst doping for bedring av prestasjoner, er jeg enig med deg. Hva om hun bevisst tok et forbudt stoff for at leppen skulle gro raskere slik at hun ikke mistet så mye trening - er du enig da..?

    1. Idrett kan ikke sammenlignes med å kjøre farlig redskap i påvirket tilstandNei, men du pratet om rettsikkerhet og mistet jobben, og man har et selvstendig ansvar for å ikke bryte reglene i den jobben man har.
    2. I aller verste fall har Johaug kun påført seg selv et potensielt problematisk stoff, men selv det er helt usannsynlig, med de mengdene vi snakker om her.Hva er dette for noe rør. Stoffet du snakket om er et anabolt steroid - og det er litt mer enn potensiellt problematisk. Mengden som er påvist stemmer overens med kremene, og er et soleklart brudd på dopingreglene.
    3. Det som har skjedd er uakstomhet, ikke overlegg.Jøss -det var bastant. Så du er sikkert på at en erfaren lege som har vært medisinsk sjef i selskapet som produserer salven glemte at dette var doping, overså merking som tydelig viste at det var doping, glemte alle rutiner om sjekking av nye legemidler, og leverte denne til Therese som heller ikke leste på pakningen, sjekket navnet eller leste dopingsmerkingen til tross for at hun selv sier hun til og med dobbeltsjekker teposer 3 ganger. Jeg synes det er mer sannsynlig at de visste at kremene var ulovlig, men at den også var mye mer effektiv og at de satset på at det gikk bra

    Med det ovenstående i minnet, blir et yrkesforbud et brutalt inngrep. Det er forøvrig ikke et yrkesforbud - det er et konkurranseforbud fordi hun har brutt reglene.Jeg hadde ikke reagert om hun hadde fått 50 000,- i bot og 3 måndeder utestengelse. Selv det hadde i utgangspunktet vært tøft for en så minimal forseelse.Det er ikke så minimalt å bryte dopingreglene, selv om du later som det - eller er det generelt at du mener de som blir tatt for doping skal få 50 000,- i bot og 3 måneders utestengelse..?

    Disqutabel
    Mvh
    OMF
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Synes det er diskutabelt mht. til idrettsutøvernes rettssikkerhet.

    Konsekvensen er enorm, selv om tabben isolert sett er liten. Det er forskjell på dumhet og overlagt drap.

    Disqutabel
    Tenker du på samme måte dersom en yrkessjåfør eller pilot hadde tatt noe smertestillende med varseltrekant og mistet lappen i kontroll..?

    Dette er ikke å sidestille med en parkeringsbot - dette er det samme som at en pilot, sjåfør, lege hadde blitt tatt med kokain i blodet.

    Hvordan mener du at pågående ankeprosess, men haugevis av advokater ikke ivaretar rettssikkerheten...?

    Mvh
    OMF
    Med all respekt, her skyter du spurv med kanoner.Vel - å bli tatt med anabole steroider i kroppen er vel ikke akkurat spurv i idrettsammenhen
    Dersom Johaug hadde kjørt bevisst doping for bedring av prestasjoner, er jeg enig med deg. Hva om hun bevisst tok et forbudt stoff for at leppen skulle gro raskere slik at hun ikke mistet så mye trening - er du enig da..?

    1. Idrett kan ikke sammenlignes med å kjøre farlig redskap i påvirket tilstandNei, men du pratet om rettsikkerhet og mistet jobben, og man har et selvstendig ansvar for å ikke bryte reglene i den jobben man har.
    2. I aller verste fall har Johaug kun påført seg selv et potensielt problematisk stoff, men selv det er helt usannsynlig, med de mengdene vi snakker om her.Hva er dette for noe rør. Stoffet du snakket om er et anabolt steroid - og det er litt mer enn potensiellt problematisk. Mengden som er påvist stemmer overens med kremene, og er et soleklart brudd på dopingreglene.
    3. Det som har skjedd er uakstomhet, ikke overlegg.Jøss -det var bastant. Så du er sikkert på at en erfaren lege som har vært medisinsk sjef i selskapet som produserer salven glemte at dette var doping, overså merking som tydelig viste at det var doping, glemte alle rutiner om sjekking av nye legemidler, og leverte denne til Therese som heller ikke leste på pakningen, sjekket navnet eller leste dopingsmerkingen til tross for at hun selv sier hun til og med dobbeltsjekker teposer 3 ganger. Jeg synes det er mer sannsynlig at de visste at kremene var ulovlig, men at den også var mye mer effektiv og at de satset på at det gikk bra

    Med det ovenstående i minnet, blir et yrkesforbud et brutalt inngrep. Det er forøvrig ikke et yrkesforbud - det er et konkurranseforbud fordi hun har brutt reglene.Jeg hadde ikke reagert om hun hadde fått 50 000,- i bot og 3 måndeder utestengelse. Selv det hadde i utgangspunktet vært tøft for en så minimal forseelse.Det er ikke så minimalt å bryte dopingreglene, selv om du later som det - eller er det generelt at du mener de som blir tatt for doping skal få 50 000,- i bot og 3 måneders utestengelse..?

    Disqutabel
    Mvh
    OMF
    Vil anbefale at du leser avgjørelsen fra domsutvalget her https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/idrett/antidoping/domsutvalget-sak-29-16-avgjorelse-10.02.17.pdf

    Der står det blandt annet at :
    "Etter bevisførselen legger Domsutvalget, som partene, til grunn at det ikke er rimelig å anta
    at aktuell bruk av Trofodermin vil kunne gi prestasjonsfremmende effekt av clostebol.
    Dosen av clostebol har langt fra vært til
    strekkelig stor til at den har påvirket utøvers
    egenproduksjon av steroider som er omfattet av steroidmodulen på det tidspunktet prøven ble tatt."



    Og dette sammenligner du med at en pilot blir tatt med kokain i blodet... ?

    og videre fra dommen:

    "Domsutvalget er enig med Antidoping Norge i at Johaugs skyld kan anses som ubetydelig"

    ubetydelig skyld... står det svart på hvitt.
    13 mnd utestengelse for "ubetydelig skyld".....

    Det er en stor forskjell på det å barbere seg, og å skjære av seg hodet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Synes det er diskutabelt mht. til idrettsutøvernes rettssikkerhet.

    Konsekvensen er enorm, selv om tabben isolert sett er liten. Det er forskjell på dumhet og overlagt drap.

    Disqutabel
    Tenker du på samme måte dersom en yrkessjåfør eller pilot hadde tatt noe smertestillende med varseltrekant og mistet lappen i kontroll..?

    Dette er ikke å sidestille med en parkeringsbot - dette er det samme som at en pilot, sjåfør, lege hadde blitt tatt med kokain i blodet.

    Hvordan mener du at pågående ankeprosess, men haugevis av advokater ikke ivaretar rettssikkerheten...?

    Mvh
    OMF
    Med all respekt, her skyter du spurv med kanoner.Vel - å bli tatt med anabole steroider i kroppen er vel ikke akkurat spurv i idrettsammenhen
    Dersom Johaug hadde kjørt bevisst doping for bedring av prestasjoner, er jeg enig med deg. Hva om hun bevisst tok et forbudt stoff for at leppen skulle gro raskere slik at hun ikke mistet så mye trening - er du enig da..?

    1. Idrett kan ikke sammenlignes med å kjøre farlig redskap i påvirket tilstandNei, men du pratet om rettsikkerhet og mistet jobben, og man har et selvstendig ansvar for å ikke bryte reglene i den jobben man har.
    2. I aller verste fall har Johaug kun påført seg selv et potensielt problematisk stoff, men selv det er helt usannsynlig, med de mengdene vi snakker om her.Hva er dette for noe rør. Stoffet du snakket om er et anabolt steroid - og det er litt mer enn potensiellt problematisk. Mengden som er påvist stemmer overens med kremene, og er et soleklart brudd på dopingreglene.
    3. Det som har skjedd er uakstomhet, ikke overlegg.Jøss -det var bastant. Så du er sikkert på at en erfaren lege som har vært medisinsk sjef i selskapet som produserer salven glemte at dette var doping, overså merking som tydelig viste at det var doping, glemte alle rutiner om sjekking av nye legemidler, og leverte denne til Therese som heller ikke leste på pakningen, sjekket navnet eller leste dopingsmerkingen til tross for at hun selv sier hun til og med dobbeltsjekker teposer 3 ganger. Jeg synes det er mer sannsynlig at de visste at kremene var ulovlig, men at den også var mye mer effektiv og at de satset på at det gikk bra

    Med det ovenstående i minnet, blir et yrkesforbud et brutalt inngrep. Det er forøvrig ikke et yrkesforbud - det er et konkurranseforbud fordi hun har brutt reglene.Jeg hadde ikke reagert om hun hadde fått 50 000,- i bot og 3 måndeder utestengelse. Selv det hadde i utgangspunktet vært tøft for en så minimal forseelse.Det er ikke så minimalt å bryte dopingreglene, selv om du later som det - eller er det generelt at du mener de som blir tatt for doping skal få 50 000,- i bot og 3 måneders utestengelse..?

    Disqutabel
    Mvh
    OMF
    Ja, sjekk domspapirene mht. sannsynligheten for et bevisst ønske om prestasjonfremming. Resten er spekulasjoner fra din side.

    Vi får være enige om å være uenige, slik jeg ser det har vi en for forskjellig virkelighetsoppfattelse til at vi kommer noe nærmere i denne saken.

    Disqutabel
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rettssikerheten kan sikkert diskuteres. Men vi kommer oss ikke igjennom livet noen av oss uten å drite oss ut og gjøre tabber. Av og til store, av og til små, av og til blir vi tatt og av og til ikke. Og når vi skjønner at vi har driti oss ut så forklarer vi det som regel på en måte som gjør at vi står i et best mulig lys. Av og til så tror folk på oss, av og til ikke.

    That`s life.
    Enig. Det er konsekvensene jeg ikke finner forholdsmessige, om vi relaterer det til normal rettspraksis.Disqutabel
    Men vi gjør jo ikke det. I idretten er man nær sagt skyldig til det motsatte er bevist.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn