Sport, sykkel og trening Doping i skiidretten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.536
    Antall liker
    9.306
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nemlig. De har ikke hatt annet valg enn å komme med det de har sagt. Alt for å beskytte TJ.
    Jo, de har absolutt hatt et annet valg, nemlig å si sannheten.
    Jeg tror som det godtroende menneske jeg er at sannheten vil komme frem.
    Og det å bli tatt i bløff og usannheter gjør det bare enda verre.

    Noen gang sett en pressekonferanse med dopingtatte utøvere hvor de legger seg flate og forteller hva som egentlig skjedde?
    Ikke på den første konferansen, men jeg mener å huske at jeg har sett noen angrende syndere som i etterkant har forklart seg.
    Vi får se hvordan dette fortsetter, denne saken har såvidt begynt...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Og når du nå ikke klarer å forklare hvordan du kom frem til at Clostebol maskerer doping, så roper du på stråmann og går vekk. Det ville vært så mye greiere å innrømme at du tok feil, fremfor å vikle seg inn i bortforklaringer og hersketeknikker.

    Forklaringen er da gitt: Det gir en logisk og ganske uskyldig forklaring på hvorfor det registreres en (liten) dose i blodet.

    Altså med teskje: Det er tatt en stor dose, men siden det forsvinner veldig fort ut av kroppen så har man en historie for å fortelle om det blir detektert en liten dose.

    Om noen tror dette har skjedd eller ikke er ikke poenget, poenget er at det ville være en noenlunde rasjonell fremgangsmåte av noen som ønsket å bruke dette dopingmidlet (som man tar i tablettform for dopingformål). Derfor er det en mulig forklaring på hva som faktisk har skjedd.

    Det diskuteres kun muligheter her, det er du som messer om at eneste tenkelige forklaring er at noen har gjort noe feil. Det er også en mulig forklaring, kanskje endatil den mest sannsynlige, vil nok mange i Norge hevde. Not so much i utlandet.

    Men igjen, det er ikke veldig relevant i akkurat den diskusjonen.
    Det du beskriver er ikke maskering. Maskering er å bruke preparater som fjerner dopingsporene slik at prøvene kommer ut negative fremfor positive. Å bruke et steroid som maskering er imot sin hensikt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Et mareritt for Skiforbundet, dette. Skjønner at man har lagt opp en strategi der det skal være rom for tvil, men utgangspunktet er dårlig.

    Definisjon på dårlig utgangspunkt:

    Unknown.jpeg images.jpeg tb73af26.jpg Skjermbilde 2016-10-18 kl. 16.27.45.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vidar Løfshus forteller at Therese Johaug var desperat da hun brukte salven med det forbudte virkestoffet clostebol. - Hun var desperat for å få leget munnsåret. Hun klarte knapt å spise og sove om natta, sier Løfshus.
    Landslagssjefen har likevel klokkertro på forklaringen de to har gitt stemmer, men han legger til:
    - Både Fredrik og Therese har vært utrolig uoppmerksomme og dumme sammen i ett øyeblikk.
    Store smerter

    Therese Johaug har tidligere fortalt om smertene hun gikk gjennom på samlingen i Italia.
    På pressekonferansen i forrige uke sa hun:
    - Jeg fikk store åpne sår. Det var veldig vondt. Det var stor smerte. Jeg begynte å blø. Det sprakk opp og jeg måtte ha serviett for å stoppe blødningen.

    Therese Johaug dopingtatt - - Hun var desperat. Fikk ikke sove - Dagbladet
    Hvorfor da ikke si at en var desperat og ga faen, i stedet for det som ble sagt?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Fordi hun da er garantert utestengelse i minst et år, trolig mer. Premissen til forklaringen er at Johaug har (sitat) "null skyld", men den ser ut til å henge i en nokså tynn tråd.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Vidar Løfshus forteller at Therese Johaug var desperat da hun brukte salven med det forbudte virkestoffet clostebol. - Hun var desperat for å få leget munnsåret. Hun klarte knapt å spise og sove om natta, sier Løfshus.
    Landslagssjefen har likevel klokkertro på forklaringen de to har gitt stemmer, men han legger til:
    - Både Fredrik og Therese har vært utrolig uoppmerksomme og dumme sammen i ett øyeblikk.
    Store smerter

    Therese Johaug har tidligere fortalt om smertene hun gikk gjennom på samlingen i Italia.
    På pressekonferansen i forrige uke sa hun:
    - Jeg fikk store åpne sår. Det var veldig vondt. Det var stor smerte. Jeg begynte å blø. Det sprakk opp og jeg måtte ha serviett for å stoppe blødningen.

    Therese Johaug dopingtatt - - Hun var desperat. Fikk ikke sove - Dagbladet
    Hvorfor da ikke si at en var desperat og ga faen, i stedet for det som ble sagt?
    Viser til facebook-teorien i dette innlegget, og min kommentar nederst om hvorfor de har valgt denne fremleggingen. Om hun bevisst ga faen, får hun sannsynligvis full utelukkelse.

    Mannen som skrev teorien er jurist, og fikk støtte i neste innlegg av juristen Geir Woxholth, som også så et manøvreringsbehov i forhold til neste paragraf i lovverket omkring dette.

    (Beklager kommastorm nederst i det linkede - jævla iPad).

    http://www.hifisentralen.no/forumet...5465-doping-i-skiidretten-15.html#post2368316
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nemlig. De har ikke hatt annet valg enn å komme med det de har sagt. Alt for å beskytte TJ.
    Jo, de har absolutt hatt et annet valg, nemlig å si sannheten.
    Jeg tror som det godtroende menneske jeg er at sannheten vil komme frem.
    Og det å bli tatt i bløff og usannheter gjør det bare enda verre.

    Noen gang sett en pressekonferanse med dopingtatte utøvere hvor de legger seg flate og forteller hva som egentlig skjedde?
    Kanskje ikke en pressekonferanse, men vi hører jo rett som det er at utøveren ber de droppe å undersøke B-prøven.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Og når du nå ikke klarer å forklare hvordan du kom frem til at Clostebol maskerer doping, så roper du på stråmann og går vekk. Det ville vært så mye greiere å innrømme at du tok feil, fremfor å vikle seg inn i bortforklaringer og hersketeknikker.

    Forklaringen er da gitt: Det gir en logisk og ganske uskyldig forklaring på hvorfor det registreres en (liten) dose i blodet.

    Altså med teskje: Det er tatt en stor dose, men siden det forsvinner veldig fort ut av kroppen så har man en historie for å fortelle om det blir detektert en liten dose.

    Om noen tror dette har skjedd eller ikke er ikke poenget, poenget er at det ville være en noenlunde rasjonell fremgangsmåte av noen som ønsket å bruke dette dopingmidlet (som man tar i tablettform for dopingformål). Derfor er det en mulig forklaring på hva som faktisk har skjedd.

    Det diskuteres kun muligheter her, det er du som messer om at eneste tenkelige forklaring er at noen har gjort noe feil. Det er også en mulig forklaring, kanskje endatil den mest sannsynlige, vil nok mange i Norge hevde. Not so much i utlandet.

    Men igjen, det er ikke veldig relevant i akkurat den diskusjonen.
    Det du beskriver er ikke maskering. Maskering er å bruke preparater som fjerner dopingsporene slik at prøvene kommer ut negative fremfor positive. Å bruke et steroid som maskering er imot sin hensikt.
    Jeg vet godt hva maskering er. Du må gjerne fortsette med nasjonalidretten din - ordkløyveri og late som om du ikke skjønner poenget.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Maskering er også å finne en tilforlatelig forklaring på hvordan et forbudt stoff er kommet inn i kroppen ved, for eksempel, å skylde på en sårsalve som inneholder stoffet - og som skal forklare forekomsten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^ weld
    Jeg skjønner virkelig ikke hvordan noen kan bruke et steroid til å maskere dopingprøvene sine.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    ^ weld
    Jeg skjønner virkelig ikke hvordan noen kan bruke et steroid til å maskere dopingprøvene sine.
    Du har hengt deg opp i én forklaring. Man kan bruke en tilsynelatende uskyldig bruk av et middel som inneholder clostebol for å prøve å forklare hvorfor en idrettsutøver har clostebol i kroppen. Og så kan man påstå at clostebol er gammelt nytt, uaktuelt osv., og underslå at det fortsatt brukes, er bra for hurtigere restitusjon og spesielt effektivt for kvinner.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Maskering er også å finne en tilforlatelig forklaring på hvordan et forbudt stoff er kommet inn i kroppen ved, for eksempel, å skylde på en sårsalve som inneholder stoffet - og som skal forklare forekomsten.
    Har du mer informasjon rundt denne definisjonen? Jeg har aldri hørt den før og er av den oppfatning av at du har misforstått. Hva du forklarer er bare en bortforklaring på positiv dopingprøve.

    Maskering er å forhindre at positiv prøve blir avgitt. Noe som er årsaken til at enkelte preparater står på dopinglisten selv om de ikke er prestasjonsfremmede. Alt preparatene gjør er å skjule sporene til dopingmidlene.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    dagens siste hersketeknikk fra fela. Over og ut.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, da kommer onkel Anders for å blande seg igjen.

    Konspirasjon/dekkoperasjon eller ikke? En enkel test:

    Johaug risikerer i praksis nesten hele idrettskarrieren sin på dette, og bortimot all fremtidig troverdighet. Det er masse penger i minus. Hun mener selv at hun hadde alt sitt på det rene, og at det var legen som løy til henne da han sa at det var lovlig da hun fikk pakningen/tuben.
    Dersom dette er sant, så MÅ vi se en alvorlig reaksjon fra noen som kan ha mistet levebrødet sitt. Legen sparkes rått og brutalt, og så saksøkes av Johaug personlig eller av skilandslaget og tilogmed av eventuelle sponsorer. Johaug tar straffen sin men blir tilkjent erstatning etter at legen taper så det synger.

    Skjer dette er det sannsynlig å tro at historien vi får servert er sann.


    Dersom Johaug og skilandslaget derimot aksepterer at "huffda, det var uflaks" og ikke gjør noen fremstøt mot legen som trossalt har det som en av sine absolutt viktigste oppgaver å sørge for at slikt ikke forekommer, så tyder det på at det er noe muffens. Ingen vil eller bør akseptere at noen beviselig går inn for å sabotere sin karriere som topp-toppidrettutøver og la han gå ustraffet fra det.

    Så det vil gjenstå å se hva som skjer. Knuses legen, er det større sjanse for at Johaug snakker sant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Maskering er også å finne en tilforlatelig forklaring på hvordan et forbudt stoff er kommet inn i kroppen ved, for eksempel, å skylde på en sårsalve som inneholder stoffet - og som skal forklare forekomsten.
    Har du mer informasjon rundt denne definisjonen? Jeg har aldri hørt den før og er av den oppfatning av at du har misforstått. Hva du forklarer er bare en bortforklaring på positiv dopingprøve.

    Maskering er å forhindre at positiv prøve blir avgitt. Noe som er årsaken til at enkelte preparater står på dopinglisten selv om de ikke er prestasjonsfremmede. Alt preparatene gjør er å skjule sporene til dopingmidlene.
    dagens siste hersketeknikk fra fela. Over og ut.
    Å maskere noe er vel å skjule noe (i denne sammenhengen). En kan for eksempel skjule stor bruk av et stoff ved å gi en forklaring på hvorfor små mengder av det samme stoff er tilstede (på en uskyldig måte), gitt at stoffet brytes raskt ned.

    En trenger ikke sertifiseres i semantikk for å se det enkle poenget til Hardingfele.

    Merkelig hvordan egen blindhet/stahet projiseres som andres herskerteknikker. Men det muliggjør en «aktverdig» sorti
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    dagens siste hersketeknikk fra fela. Over og ut.
    Nei, det er seneste hovedoppslag i VG. Du forstår ikke hva ordet hersketeknikk betyr. At noen påpeker at du bruker bestemte og forutsigbare debattgrep er ikke hersketeknikk, men konstatering. Det å prøve å ta ballen og gå, slik du gjorde da du fikk se seneste sjokkavsløring, mens du forsøker å henge ut en annen her inne, passer derimot fint inn i begrepet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.290
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men en ting er sikkert; enten er det mange pensjonister her inn, folk som har fri eller så er det flere som ikke har fått gjort en dritt på jobb i dag....
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Men det er ikke hennes feil.
    Slik saken står i opinionens øyne kan det imidlertid være hennes problem, siden hun per i dag er skyldig i hva som helst inntil det motsatte er bevist.
    Det mente jeg heller ikke, at det er hennes feil mener jeg, men likevel kanskje et problem for henne.

    Men her er det andre som skylder et svar. Det høres ut som om disse utøverne testes 365 når de snakker, her er hun ikke testet i det hele tatt under store deler av oppkjøringen til ny sesong.

    Bra at det ikke er en finne eller en russer som har trent hele sommeren uten å ha blitt testet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Der kom den. Brukes ofte. Jeg har gjort unna ganske mye i dag.

    Saken er interessant for den som ønsker å øve sin kritiske sans. Etterhvert kommer mer og mer på bordet.
    Denne kalenderen sier sitt, noe også tidspunktet for inntak av salven gjør.

    Det er ikke "uskyldig" feil dette peker innretning av.

    IMG_0401.jpg
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Maskering er også å finne en tilforlatelig forklaring på hvordan et forbudt stoff er kommet inn i kroppen ved, for eksempel, å skylde på en sårsalve som inneholder stoffet - og som skal forklare forekomsten.
    Har du mer informasjon rundt denne definisjonen? Jeg har aldri hørt den før og er av den oppfatning av at du har misforstått. Hva du forklarer er bare en bortforklaring på positiv dopingprøve.

    Maskering er å forhindre at positiv prøve blir avgitt. Noe som er årsaken til at enkelte preparater står på dopinglisten selv om de ikke er prestasjonsfremmede. Alt preparatene gjør er å skjule sporene til dopingmidlene.
    dagens siste hersketeknikk fra fela. Over og ut.
    Å maskere noe er vel å skjule noe (i denne sammenhengen). En kan for eksempel skjule stor bruk av et stoff ved å gi en forklaring på hvorfor små mengder av det samme stoff er tilstede (på en uskyldig måte), gitt at stoffet brytes raskt ned.

    En trenger ikke sertifiseres i semantikk for å se det enkle poenget til Hardingfele.

    Merkelig hvordan egen blindhet/stahet projiseres som andres herskerteknikker. Men det muliggjør en «aktverdig» sorti
    Når doping har et eget maskeringsbegrep, så er det bare forvirrende å bruke begrepet maskering om noe annet, som f.eks. bortforklaring ved positiv dopingprøve.

    Stahet? Scroller du tilbake spurte jeg åpent og ærlig om Fela kunne utdype sin Clostebol-maskering. Alt jeg fikk tilbake var hersketeknikk og at jeg måtte skille på budbringer/budskap noe jeg faktisk hadde gjort. Og scroller du videre tilbake, ser du andre personer som reagerer på felas hersketeknikker i dag.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^

    la oss snakke om måloppnåelsen til spissen som ikke scorer mål.
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    ^^^^Jøss, det er jo samme kalenderen som ble postet helt tilbake på forrige side. Blir det 8 mnd. uten testing da?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har tittet litt på CVen til han legen, og jeg er litt overrasket over hvor liten erfaring han har som lege.

    Han har stort sett jobbet i administrative stillinger - og med en haug styrelederverv, partnerskap, consulting oppdrag osv. Med unntak av oppdragene for ulike landslag - så har han kun 3 år på Volvat Hamar de siste 20 årene, og det var for 10 år siden. Han er neppe spesielt raskere til å bla i felleskatalogen enn det jeg er!

    Hvorfor har man en landslagslege som i så liten grad er "fagmann"...?

    Så jeg må innrømme at basert på CVen hans, og den typisk norske "det vil helst gå bra, så jeg behøver ikke å svette for å være sikker på at jeg gjør jobben min skikkelig" mentaliteten, så er det kanskje ikke høl i huet at man glipper....

    Mvh
    OMF
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Siden det er så masse vissvass i tråden,så kan eg og bidra litt.

    Therese er schizofren,ein dag går ho på ski,neste dag er ho på plata og bøtter nedpå med meth,kokain,heroin,amfetamin,hasj,ecstasy,skokrem,tynner,bensindamp,lightergas,drikker aftershave,raudsprit,lakk,owatrol,tjære,mens ho røyker blå strek.

    Men bortsett frå dette,er ho heilt rein.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Har tittet litt på CVen til han legen, og jeg er litt overrasket over hvor liten erfaring han har som lege.

    Han har stort sett jobbet i administrative stillinger - og med en haug styrelederverv, partnerskap, consulting oppdrag osv. Med unntak av oppdragene for ulike landslag - så har han kun 3 år på Volvat Hamar de siste 20 årene, og det var for 10 år siden. Han er neppe spesielt raskere til å bla i felleskatalogen enn det jeg er!

    Hvorfor har man en landslagslege som i så liten grad er "fagmann"...?

    Så jeg må innrømme at basert på CVen hans, og den typisk norske "det vil helst gå bra, så jeg behøver ikke å svette for å være sikker på at jeg gjør jobben min skikkelig" mentaliteten, så er det kanskje ikke høl i huet at man glipper....

    Mvh
    OMF
    Vel, normalt forholder helsevesenet seg til folk som faktisk er syke eller trenger oppfølging som følge av det. Å være idrettslege omfatter nok også i stor grad ting som restitusjon, forebygging av ting og tang, behandling av diverse småskader som skjer i trening og konkurranse. Dersom det skjer noe ordentlig så havner vel også toppidrettsutøver i det "ordentlige" helsevesenet. Tviler på Aksel Lund Svindal ble operert av samme fyren som farter rundt med alpinlandslaget for å si det slik. Ikke helt opplagt at å ha vært allmenlege i 20 år er den beste kvalifikasjonen for å være lege for et landslag i en eller annen idrett. "Lege" er også så mangt. Søsteren min har vært lege i snart 20 år. Kan mye om benbrudd og den slags (hun er ortoped). Kan nok fint lite om annet utover det helt opplagte enhver som har studert medisin kan.

    Stein Ørn som er landslagslege for sykkel (og treneren til aleksander Kristoff) er til daglig hjertekirurg. Neppe mye hjertekirurgi som utføres på syklister under rittene.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.290
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Der kom den. Brukes ofte. Jeg har gjort unna ganske mye i dag.

    Saken er interessant for den som ønsker å øve sin kritiske sans. Etterhvert kommer mer og mer på bordet.
    Denne kalenderen sier sitt, noe også tidspunktet for inntak av salven gjør.

    Det er ikke "uskyldig" feil dette peker innretning av.

    Vis vedlegget 405619
    Godt du klarer multitaskingens balansegang da ;)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    Der kom den. Brukes ofte. Jeg har gjort unna ganske mye i dag.

    Saken er interessant for den som ønsker å øve sin kritiske sans. Etterhvert kommer mer og mer på bordet.
    Denne kalenderen sier sitt, noe også tidspunktet for inntak av salven gjør.

    Det er ikke "uskyldig" feil dette peker innretning av.

    Vis vedlegget 405619
    Hovedpoenget med dopingtester er at de er uanmeldte ....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Der kom den. Brukes ofte. Jeg har gjort unna ganske mye i dag.

    Saken er interessant for den som ønsker å øve sin kritiske sans. Etterhvert kommer mer og mer på bordet.
    Denne kalenderen sier sitt, noe også tidspunktet for inntak av salven gjør.

    Det er ikke "uskyldig" feil dette peker innretning av.

    Vis vedlegget 405619
    Hovedpoenget med dopingtester er at de er uanmeldte ....
    Hovedpoenget her er at du helt klart ikke vet hva du snakker om. Johaug avla 20 dopingtester i løpet av 12 måneder. Seks av disse var uanmeldte. Som utøver har hun selvsagt ikke kontroll på når Antidoping står på døren, men den lange pausen før testen i september er uheldig, siden en tidligere test uten restindikasjon kunne styrket påstandene rundt salven.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    Flott 20 tester på ett år. Det styrker jo hennes sak om at dette er ett uhell.
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Det er vel det eneste som er helt sikkert; at det i hvert fall ikke var et uhell.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har tittet litt på CVen til han legen, og jeg er litt overrasket over hvor liten erfaring han har som lege.

    Han har stort sett jobbet i administrative stillinger - og med en haug styrelederverv, partnerskap, consulting oppdrag osv. Med unntak av oppdragene for ulike landslag - så har han kun 3 år på Volvat Hamar de siste 20 årene, og det var for 10 år siden. Han er neppe spesielt raskere til å bla i felleskatalogen enn det jeg er!

    Hvorfor har man en landslagslege som i så liten grad er "fagmann"...?

    Så jeg må innrømme at basert på CVen hans, og den typisk norske "det vil helst gå bra, så jeg behøver ikke å svette for å være sikker på at jeg gjør jobben min skikkelig" mentaliteten, så er det kanskje ikke høl i huet at man glipper....

    Mvh
    OMF
    Vel, normalt forholder helsevesenet seg til folk som faktisk er syke eller trenger oppfølging som følge av det. Å være idrettslege omfatter nok også i stor grad ting som restitusjon, forebygging av ting og tang, behandling av diverse småskader som skjer i trening og konkurranse. Dersom det skjer noe ordentlig så havner vel også toppidrettsutøver i det "ordentlige" helsevesenet. Tviler på Aksel Lund Svindal ble operert av samme fyren som farter rundt med alpinlandslaget for å si det slik. Ikke helt opplagt at å ha vært allmenlege i 20 år er den beste kvalifikasjonen for å være lege for et landslag i en eller annen idrett. "Lege" er også så mangt. Søsteren min har vært lege i snart 20 år. Kan mye om benbrudd og den slags (hun er ortoped). Kan nok fint lite om annet utover det helt opplagte enhver som har studert medisin kan.

    Stein Ørn som er landslagslege for sykkel (og treneren til aleksander Kristoff) er til daglig hjertekirurg. Neppe mye hjertekirurgi som utføres på syklister under rittene.
    Ja, jeg mener på ingen måte at han skulle ha almennlege erfaring fra et lite distrikt, men at han faktisk hadde jobbet med faget (idrett, trening, restitusjon, belastningsskader, osv). Han er utvilsomt en flink og ressursterk fyr, men slik jeg leser Cven så har han lite "hands on" erfaring med å faktisk utføre behandling, foreskrive medikamenter og bedrive dag til dag oppfølging. For å si det slik, hvis noen tryner og må sy et par sting, så tror jeg det er en stund siden han gjorde det.

    Ut i fra LinkedIn profilen til legen så har han altså vært:
    1995-2000 Medical Director i Pfizer
    2000-2003 Country Manager i Pfizer
    2003-2006 sport Medicin Physicia Volvat (relevant)
    2006-2011 Senior Vice President Nycomed

    Så fra 2012 og utover har han ulike roller i landslaget - mange av dem beskrives som administrative.
    I samme periode er han også oppført som:
    *Styreleder i 5 selskaper
    *Partner i et konsulentselskap

    Så for meg virker historien litt mer troverdig når det kanskje er første gangen at man trenger noe som ikke er i legekofferten, og han som da håndterer dette ikke er vant med å skrive ut resepter eller jobbe opp i mot WADA, og at han da får den salven som ikke er reseptbelagt, og at man da kortslutter litt og tenker at man ikke kan få doping over disk uten resept.

    mvh
    OMF
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Hvis man i tillegg til en tynn CV regner med at han ikke kan lese så holder den vann. Og ser bort fra at Tee-Jay også skulle ha fanget opp hva dette var. Spesielt da hun etter hva hun selv sier ikke gjør annet enn å sjekke alt hun skal bruke.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke legen har sjekket pakken og hun har stolt på ham uten å sjekke selv. Grovt uaktsomt og min ett års utestengelse. Det er riktig. Hun har ansvaret.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Spesielt da hun etter hva hun selv sier ikke gjør annet enn å sjekke alt hun skal bruke.
    Dette er vel i klasse med avisannonsen fra det norske reiseselskapet som annonserte for billigreiser til Kiev rett etter Tsjernobyl ulykken.
    Vedder på at han der reiselederen må ha vært litt av en kjernekar :cool:
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    Ille. Noen må gå i ledelsen. Makan til arroganse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn