Politikk, religion og samfunn Dommedag i dag - avlyst!

Tror du på dommedag?


  • Totalt antall stemmer
    37

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.484
    Dommedag i dag!

    For at du skal slippe å tenke på ditt jordiske gods i tiden som kommer så kan jeg overta det. Du trenger så få bekymringer som mulig nå. ;D
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    1.001
    Dommedag i dag!

    Jeg har reker, loff, hjemmevispet majo, rødløk, sitron, Duvel og Prosecco. Bring it on! 8)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dommedag i dag!

    New Yorks ordfører Michael Bloomberg, som er av jødisk herkomst og dermed, ifølge Camping, ikke kan vente seg en plass blant de utvalgte som kommer til himmelen, sa i sin ukentlige radiotale fredag at han lover å oppheve forbudet mot dobbeltparkering i gatene dersom verden går under i ettermiddag.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dommedag i dag!

    Dommedag skulle inntreffe klokken 18, og følge solen fra øst mot vest. Store deler av menneskeheten trekker lettede sukk.
    Men vi har fire timer igjen.

    Titusener av amerikanere er klare til å bli hentet opp til himmelen. Flere av dem har betalt godt for at frafalne skal passe deres kjæledyr, når de hentes opp til Herren.

    Kristne har levd høyt lenge på denne fantasien, men folk flest undrer når de får vite at det bare er noen hundre år man har gått og trodd på denne himmelelevatoren.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Dommedag i dag!

    vredensgnag skrev:
    Kristne har levd høyt lenge på denne fantasien, men folk flest undrer når de får vite at det bare er noen hundre år man har gått og trodd på denne himmelelevatoren.
    Tror nok det er å ta litt hardt i, kristne rundt om i verden er nok som folk flest; de ser på dette som er raritet fra en sær liten klikk som har fått ufortjent stor medieoppmerksomhet.

    "Hvis jeg visste at verden gikk under i morgen, ville jeg likevel plantet mitt epletre i dag." (Martin Luther)
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.999
    Antall liker
    725
    Dommedag i dag!

    Pink_Panther skrev:
    For at du skal slippe å tenke på ditt jordiske gods i tiden som kommer så kan jeg overta det. Du trenger så få bekymringer som mulig nå. ;D
    Rørende omtanke Pink.

    ;D
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Dommedag i dag!

    Klokka 18 idag sitter jeg i båt med noen wobblere etter båten.
    Kjenner jeg ikke er veldig bekymra over utfallet av den fisketuren.,.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Liten grunn til å forveksle alle kristne med denne gruppen som åpenbart har sekteristiske trekk. Bibelen er jo klar på at evangeliet skal formidles til alle etniske grupper på jorden før enden kommer. Og det har enda ikke skjedd. Og forkynnelse av evangeliet innebærer mer enn bare forkynnelse av ord.

    Men dersom noen tror på dette, må de gjerne sende hifi utstyret sitt til meg. :)

    Da han satt på Oljeberget, og disiplene var alene med ham, kom de og spurte: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende?»
    4 Jesus tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill! 5 For mange skal komme i mitt navn og si: 'Jeg er Messias!' Og de skal villede mange. 6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. 8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene.
    9 Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. 10 Da skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. 11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill. 12 Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. 14 Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.
    Den store trengsel
    15 Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på det hellige sted – forstå det, den som leser! 16 – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. 17 Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, 18 og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin. 19 Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! 20 Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært siden verdens begynnelse og fram til i dag, og heller aldri skal bli. 22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes.
    Når Menneskesønnen kommer
    23 Om noen da sier til dere: 'Se her er Messias', eller: 'Der er han', så tro det ikke! 24 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill. 25 Nå har jeg sagt dere det på forhånd! 26 Om de altså sier til dere: 'Se, han er ute i ødemarken', så gå ikke dit ut, eller: 'Se, han er i et rom der inne', så tro det ikke. 27 For slik som lynet går ut fra øst og lyser like til vest, slik skal Menneskesønnens komme være. 28 Hvor åtselet er, vil gribbene samles.
    29 Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. 30 Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folk på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. 31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre.
    Lær av fikentreet!
    32 Lær en lignelse av fikentreet: Når det får sevje i grenene og skyter blad, da vet dere at sommeren er nær. 33 Slik skal også dere vite, når dere ser alt dette, at han er nær og står for døren. 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer. 35 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. 36 Men den dagen og timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Far.
    Vær forberedt!
    37 Som det var i Noahs dager, slik skal det være ved Menneskesønnens komme. 38 For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, 39 og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal Menneskesønnens komme være. 40 Da skal to menn være ute på markene; én blir tatt med, én blir igjen. 41 To kvinner skal male sammen på kvernen; én blir tatt med, én blir igjen.
    42 Så våk da! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer. 43 Men det skal dere vite: Dersom husherren visste når på natten tyven kom, ville han våke og ikke la ham bryte seg inn i huset. 44 Derfor må også dere være forberedt! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke venter det.
    45 Hvem er da den tro og kloke tjeneren som herren har satt over de andre tjenerne for å gi dem mat i rette tid? 46 Lykkelig er den tjeneren som herren finner i arbeid med dette når han kommer tilbake! 47 Sannelig, jeg sier dere: Herren skal sette ham over alt han eier. 48 Men sett at dette er en dårlig tjener som sier til seg selv: 'Det varer lenge før min herre kommer', 49 og så gir seg til å slå de andre tjenerne og spise og drikke sammen med drukkenbolter. 50 Da skal tjenerens herre komme en dag han ikke venter og en time han ikke kjenner, 51 og han skal hogge ham ned og la ham dele skjebne med hyklerne, der de gråter og skjærer tenner.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Dommedag i dag!

    Uten å forsøke meg som teolog, der har jeg så visst ingen talenter, så vil jeg hevde at det er ukristelig å fastsette dommedag. En mer moderne teologi beveger seg i større grad vekk fra å tenke seg dommedag som en felles dato da alle skal stå til ansvar for sine liv, men at dommedag er den enkeltes møte med Vår Herre i det vi dør.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Dommedag i dag!

    Kabeldragern skrev:
    Parelius skrev:
    ...eller 1 av uendelig VIL slå til...?
    Hvem vet, men jeg syntes bare at tittelen var genial. Vi har vel hatt (hypotetisk sett) godt over 100 slike profetier, så det er liksom litt lystig at vi har hatt rundt regnet 10 dommedager så langt. De er kanskje ikke så ille… «Forskere» har alltid et trøstens ord.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    Dommedag i dag!

    Kjedelig at det ikke ble dommedag i dag.

    Får se litt på Terminator2: Judgment Day, da...
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Dommedag i dag!

    Absolutt all tidlgere erfaring fra prehistorisk tid via bronsealderen, jernalderen, antikken, renesansen, romantikken og til i dag tyder på at det kommer en ny morgen etter i dag.

    Hvorfor skulle det nå plutselig være annerledes?

    Faktiskt kom det en ny dag i morgen fra da jorden ble til. Før jorden ble til så var det litt vanskelig å definere en dag og derav en morgen da ikke noe snurret rundt sola.

    Når jeg tenker meg litt om så er ikke sistnevnte helt sant, fordi en morgen krever at et vesen som er nysgjerrig nok til å betrakte soloppgangen og lure på hva dette her er for noe. "Den har alltid vært der, og den kommer i morgen også"


    Apropos soloppgang. Boka Hogfather av Terry Pratchett anbefales :) Den er dramatisert i miniserie av to deler også. Miniserien anbefales også!

    En passende avslutning på innlegget. Les Hogfather! Se filmen/mini-serien! :) Mye mer nyttig, og ikke minst morsomt, enn å vente på dommedag som aldri kommer for det kommer alltid en dag etter i dag.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Sant å si er jeg litt skuffet. Det så jo så trivelig ut på fjorårets dommerdag:

     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Dommedag i dag!

    'Dommedag' høres så kjedelig ut.

    Det er mye mere futt i 'Rapture' , synes jeg! ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Dommedag i dag!

    ::)

    Sitter her og venter daah ................... ::)




    Ooooh .. der ser jeg ett eller annet bak skyene .... ååh .. sola ja ... ::)

    Pokker og jeg som trodde det skulle bli dommedag og greier .. tømte en 25 år gammal Whisky så jeg fikk smakt på den lissom .. :p

    Men neida .. ingen ting skjer ....

    SJOKK ;D
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Dommedag i dag!

    Jeg tror verden har gått under. Vi har bare ikke merket det..

    Er det isåfall et godt eller dårlig tegn?

    Mvh
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Dommedag i dag!

    Hører lydbildet fra serien 24 i bakhodet nå...tikk takk tikk takk... ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    -er det noen her..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.522
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Det er noe med disse islendingene, det har jeg alltid sagt. Bildet er tatt kl 19:25 ifølge metadata i filen:


    Klokken er kvart over fem her jeg sitter. Burde jeg bekymre meg?

     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Dommedag i dag!

    Fortsatt tre kvarter igjen!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    Hvis Jesus kommer tilbake på dommedag har vi vel ingenting å frykte...
    Han var jo en grei type!

    Hvis en tror på at jorden og universet oppstod engang, er det jo nærliggende å tro at det vil forsvinne engang - logisk sett.
    Men jeg tror ikke at de bibelske skremmende ord er annet enn nettopp skremsel.

    Men jeg tror at "dommedag" kanskje er mere en omveltning her på jorden; store mentale og levemessige endringer.
    HVIS jeg skal tro på noe så måtte det være det.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Dommedag i dag!

    "I survived judement day and all I got was this t-shirt"

    Jeg burde kanskje ha sent denne ideen til noen t-skjortemakere :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dommedag i dag!

    hvis dere synes dette var hysterisk - bare vent til 2012.

    det som er kjekt med dommedag, er at det alltid er en ny en rett rundt hjørnet.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dommedag i dag!

    bambadoo skrev:
    5 min igjen. Mye kan skje

    å? var det ikke kl. 18 det var snakk om, da?
    må jeg sitte her og holde pusten i 5 min til, sier du?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.522
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Canales skrev:
    hvis dere synes dette var hysterisk - bare vent til 2012.

    det som er kjekt med dommedag, er at det alltid er en ny en rett rundt hjørnet.
    Du, jeg synes det er så ellevilt festlig at nå skal jeg stille meg ved vinduet for å se at alle de intenst troende her i oppe i Appalachians flyr avgårde oppigjennom det lette skydekket mens det enorme jordskjelvet velter vanntårn og TV-master bak dem, alt sammen om bare to minutter. Et sånt syn må en gammel hedning passe på å få med seg...

    (Fotnote for nye lesere: Jeg er på østkysten av USA, hvor klokken nå er to minutter på seks.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.522
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Fem over seks på østkysten, og total mangel på jordskjelv og flyvende kristne. Det var noen pensjonister som tuslet rundt på plenen, men de så ut til å være konstruert mer for lastekapasitet enn for flyvedyktighet. Ingen tegn til take-off på noen av dem. Ikke engang et lite tilløp. Vanntårn og TV-master står der fortsatt, bom stille.

    Nei, den radiopredikanten må lære seg Nostradamus-trikset med å være så kryptisk at profetiene kan bety hva som helst. Da kan man alltids komme i etterkant og si at "dette var forutsagt", men her gjorde han kardinalfeilen med å si noe etterprøvbart. Og beviste for all verden, ganske bokstavelig, at han var like mye på bærtur som alle andre dommedagsprofeter før ham.

    Hvilken bombe.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dommedag i dag!

    synes oppriktig synd på alle toskene som har satset hus og hjem på dette her.
    blir liksom litt kjipt å se ungene i øyne i natt og forklare at pappa ble rævkjørt og vi har ikke lengre noe sted å bo...
    ikke rart det ofte blir masseselvmord i etterkant av en "dommedag".
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    Kanskje det er sånn gå-sakte dommedag som har begynt litt på Island?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dommedag i dag!

    bjornh skrev:
    Kanskje det er sånn gå-sakte dommedag som har begynt litt på Island?
    Den skal etter sigende vare i fem måneder 8)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    Dommedag i dag!

    Det skulle ikke fordundre meg om børsene går opp på madag når dommedag er avlyst. Børsene steg jo momento etter Bin Ladens bortgang, noe som i seg selv er veldig irrasjonelt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.522
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Jeg er litt spent på bortforklaringene i morgen. Jeg hadde nesten gått glipp av hele spetaklet, inntil jeg så en helsides fargeannonse på baksiden av USA Today på torsdag om at dommedag skulle komme i dag. Det var ikke mye slingringsmonn i de profetiene, så her nytter det ikke å påberope seg to små jordskjelv i Stillehavet og et middels vulkanutbrudd på Island.

    Describe to me what exactly you expect to happen on May 21.
    I know reporters don’t like to hear from the Bible, but the Bible has every word in the original language — it was written by God. Incidentally, no churches believe that at all, they don’t hold the Bible in the high respect that it ought to be. But every word was written right from the lips of God, and God declares: [Camping reads various passages from the Book of Revelation describing the Rapture.] In other words, when we get to May 21 on the calendar in any city or country in the world, and the clock says about — this is based on other verses in the Bible — when the clock says about 6 p.m., there’s going to be this tremendous earthquake that’s going to make the last earthquake in Japan seem like nothing in comparison. And the whole world will be alerted that Judgment Day has begun. And then it will follow the sun around for 24 hours. As each area of the world gets to that point of 6 p.m. on May 21, then it will happen there, and until it happens, the rest of the world will be standing far off and witnessing the horrible thing that is happening.
    http://nymag.com/daily/intel/2011/05/a_conversation_with_harold_cam.html

    Mr. Camping, whose ministry is fundamentalist Christian but not affiliated with mainstream churches, described Saturday as the beginning of five months of hell on earth: the Rapture. Beginning by time zone until the world is encompassed, the relative few saved by God will ascend to heaven, while seven billion will be left to suffer and die.

    Devastating earthquakes will strike, he said, unearthing corpses of previously dead sinners to be “desecrated and shamed,” followed by a series of calamities until Oct. 21, when the planet will be obliterated.

    Mr. Camping said that Saturday is the 7,000th anniversary of Noah’s flood. Once again, he said, God has been angered by mankind’s sins, like the growing acceptance of homosexuality.
    http://www.nytimes.com/2011/05/20/us/20rapture.html

    Stakkars idioter som har donert penger til den tullingen og demonstrert dumskapen for omgivelsene sine ved å dele ut løpesedler osv. Ettersom dette er USA, skal man ikke se helt bort fra at det dukker opp noen rasende mennesker med skytevåpen i kontorene til den radiostasjonen en av de nærmeste dagene. Folk har gått berserk for mye mindre enn dette.

    @Espen R: Jeg tror nok demografien blant de som har trodd på dette er en helt annen enn de som har penger i aksjemarkedet. Wall Street har vært ned flere dager nå, men dette har neppe hatt noen som helst betydning for akkurat det. Derimot skjer det interessante ting i arbeidsmarkedet her borte, eksempelvis at det begynner å bli vanskelig å få tak i folk med yrkesutdannelse som mekaniker, rørlegger, elektriker osv. Det sies fortsatt opp folk i bransjer som "credit card processing", og godt er det, men produksjonsbedrifter har begynt å flytte hjem virksomhet fra Mexico og Kina. Det generelle inntrykket er at landet begynner å riste av seg en plagsom bakrus etter en real fyllefest og nå er i ferd med å brette opp ermene for å gå tilbake på jobb. Merkbar forskjell bare på de få månedene siden jeg var her sist.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn