Dollaren rekordlav.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ja. Nå er dollaren 6.15 og stigende igjen.
Zum zum!

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Sv: Dollaren rekordlav.

Escalante design Fremont er jo kjøpbar for billige dollar idag, ca 15.ooo$ koster den visst.

Escalante Fremont, en teknisk omtale...
Den har jo en mildt sagt sær oppbygning da.

Bassenhetene er litt utav sync med hverandre.
Det som skjer her er at man synkroniserer bassoutput ifra synlige element med det ifra det interne.
Man kreerer rett og slett en kobling i luf/luft i mellomrommet som gjør det mulig for bassene å bevege seg så fort som de gjør. Dette er også gjordt før f.eks av Totem (Vince Bruzezze) i Mani-2 modellen, dog her tar ikke Vince det så langt.

Hvordan oppnår Tierry en så rask transisjon de to bassene imellom?
Vel leg merke til deres innbyrdes plassering.

Vi må inn på området bølger og fysikk her..
Når en bølge, la oss si går mot land, vil den bli større jo grunnere det blir...
Så når bassene står tett intil hverandre suger denne "ut av" sync kretsen opp denne bølgehevingen ved å synce bølgende slik at der litt i utakt med hverandre i frekvensdomenent.
Jo dypere i frekvens, mer i utakt blir driverne, og dette holder deres innbyrdes synkronisering med hensyn til lyden som eminerer ut fra selve baffelen innenfor helt utrolig snevre sync parametre...
Dette er også den fikse løsningen som gjør dem så utrolig raske...
Det Tierry har gjordt er å lage en reflekskonfigurasjon som er trinnløs med hensyn til systemets
resonans. Den indre bassen brukes også som ett middel for å hindre frekvenser over2-300hz å komme ut porten som den indre bassen bruker til å gi sin del av baffelydtrykk-(summen). Så selve synkriniseringsområdet er ganske snevert og begrenser seg til ca 17-250hz (anntatt) over dette vil indre bass filtres ned i output ganske kraftig til ved rundt 500hz å ikke bevege seg i det hele tatt.
Det er her "dustcap'n" til den yttre bassenheten tar over og går opp til 2500hz hvor diskanten tar helt over derfra.
Dustcapen til bassenheten beveger seg på en måte på den måten som den også gjør i en Thiel koaksialhøyttaler, der man bruker ett fikst system som mekanisk filter via oppheng og slikt...
De som er flinkere i konstruksjonlingo kan sikkert utdype, men tror jeg gav ett brukbart bilde..
De som er interesert i mer detaljer kan sikkert lese patentet online... Det går nemlig an å gjøre.
http://www.freepatentsonline.com/6816598.html

Det jeg også vil tillegge til min innføring i Freemont indre gemakker er bakgrunnen til hvorfor Tierry Budge har laget denne konfigurasjonen.

Får å rekreere en lav frekvens kan man:

A. Bruke en stor membran som beveger seg en kort distanse
b. Bruke en mindre membran som følgelig må bevege seg en mye lengre distanse for å lage samme lydtrykk.

Større slaglengde = tregere respons (blir litt pseudo, men hang tight boys)
Mindre slaglengde = raskere respons, men nesiterer også ett mindre volum bak element!

Så dette er altså motstridende kav for ett element!
For å kunne gå dypt i frekvens må en bass ha tilsvarende volum bak seg i kassa, tilsvarende en Q
som opphenget og membranens vekt tilsvarer... Eller vekten av luftmengden om den satt fast på en fjær tilsvarende høyttalerens egenresonans i friluft... fjæringskonstanten til systemet...

Som kjent så har en fjær en frekvens der den kan sende en bølge opp og ned seg selv, mens den selv står stille... Selvossilering.

Dette har sikkert folket prøvd i fysikktimen, hvor liksom det blir en stående bølge i fjæra.
Vel, Fremonts luftspalte imellom de to elementene er å se på som en slik fjær, med den forskjellen at korrigeringsfilteret kan endre fjærstivheten på fjæra avhengig av hvor mye utslag den til ehver tid har.
Ganske fikst...

Hva blir så effekten av dette?
Jo, sett ifra baffenlen av Freemont så endrer wooferen størrelse nermest trinnløst med frekvens...
De laveste frekvensene beveges av en virtuell woofer som er MYE større en den fysiske størrelsen på 12 tommer skulle tilsi...

Raskeheten på denne "bassdriveren" er også astedkommet ved at massen som det bevegelige systemet innehar er forsvinnende lav! Man rett og slett "nuller" ut tregheten til membranene ved å utnytte mottrykket ifra luftspalten og reflekskammerets fjæring... i den lufta som er der...

Membranen som er synlig på fronten oppfører seg så rask nettopp fordi den ikke må drive å jobbe med massen til lufta som er bak! Denne jobben tar det bakre elementet, det dette elementet også gjør
er å sørge for at pulsenen ifra det fremre basselementet ikke reflekteres tilbake...
Veldig liten EAFB! (Electro acoustic feedback!)

Ok jeg stopper her...
Poenget er at lite utslag på elementer = rask respons...
Bassene på Freemont beveger seg en utrolig kort avstand i forhold til de frekvenser de er istand til å gjengi og det lydtrykket de er sistand til å yte.

Jeg er en fan av dette, og det har jo vært tråder rundt dette før...
Membranareale = bass, men også langsom respons, derav bruker man mange små basser.
This baby makes it happen either way!!!

mvh

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
13
Torget vurderinger
42

Noen som har noen bra adresse til hifi sjapper i usa som sender til worldwide? Krell, ML, McIntosh og lignende forandlere.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Verd å se på: http://www.lipinskisound.com/l301.aspx
De koster 2995$ stykket. Det blir en parpris på ca rett under 50.000kr.

Dette er en monoblokk. Den kan yte 2x300w (dette er fremdeles bare den ene kanalen x2)
Eller den kan brokobles, da yter den 1x600w. Eller paralelldrift for 1x300w.
Har en rød bryter som sees på baksiden hvor volt kan stilles. (Genialt med den plastbiten som kan skrues fast over!
Som sees har den også daisy-chain signalkoblingsmulighet.
Jeg ville antakelig brukt en Metaxas Enosis nettkabel på denne (Har gigaherzskjerming!!)
Det er en nettkabel laget av ett av Australias beste Pro/highend selskap. (2stk på 2m blir ca 5000kr (omregnet))

Også verd å se på:

Dette er en Pro-Dac, Lyden er av Audiofile kvaliteter, uhyre realistisk!
Prisen er også vill... 71.000kr Au! Men har voltomswitcher, så den kan kjøpes fra hele verden.
Obs: Denne D/A konverteren har ett UHYGGELIG kraftig utgangstrinn (fullbalansert) Og man må lese manualen og justere inn utgangssignalet så det passer til etterfølgende forforsterker!!! NB!!!
I Audiofil sammenheng må man la den kjøre i "Masterclock" modus. Da låter den som vi liker vøtt!

mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342

Imperial skrev:
Idag var dollaren nede på 5,9995kr for en dollar.
Ikke siden 1992 har vi sett så lave tall..

Skal man kjøpe seg ting for dollar, er det rimelig gunstig å gjøre betalingen nu!

Så det så! (Etter min mening... ;D )

mvh
Lav dollarkurs handler for meg om å bruke mer penger enn om dollarkursen er høy. Det blir gjerne sånn at fordi det er billig, hver for seg, blir det til slutt mange dupeditter i handlevognen - og prislappen blir gjerne 50 - 100% høyere tilsammen...

Mvh.

Vidar

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
5,37 ...!!!

Dette er helt utrolig! Hvor lavt kommer dette til å synke?

mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Det vil jeg si er lavt nok.. Synd jeg ikke skal handle noe spesielt.. hvis ingen har no tips?

PK

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
46.009
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
23
Selv handler jeg mye på Amazon.com, og endel på eBay. Går i dollar begge steder, men det forutsetter jo at de selger noe man har bruk for.

J

Jurassic

Gjest
De Norske importørene bruker jo fortsatt 12 gangen så regnskapene deres kommer nok til å se bra ut.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nåja, bare fordi dollaren er lav nå betyr jo ikke at forhandlerne er nødt til å droppe priser.
Bestillingsvarer er jo annerledes da muligens.

Men det som er interessant er jo at nå har jo folket muligheten til eventuellt da å gjøre ett kjøp de ikke vanligvis hadde gjordt.
Nå er terskelen lavere til å skaffe seg det line source byggesettet, eller den rørforsterkeren eller dac'en eller hva man nå går å sikler på, men som man vet koster litt, men som sikkert er verd det og!

Jeg tipper at i vinter blir det mye bygging av mye fint i norske hifi kretser!
Dette vil ikke vare altfor lenge! kanskje.. 6mnd til?
I USA driver man å klager på at dollaren er for lav!

Man kommer til å prøve å gjøre noe kmed dette innefor rimelig tid.
Når presidentvalget eventuellt tar av, da vil man se hvor ting går.
Det tror jeg!

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
pks skrev:
Det vil jeg si er lavt nok.. Synd jeg ikke skal handle noe spesielt.. hvis ingen har no tips?

PK
Elusive, cduniverse, amazon, musicdirect, acousticsounds etc etc... tipsene er mange :)

Mvh Vidar P

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Vi gjør'n til senter, denna dollarn er god, nå gikk den under 5.20 idag tidlig gitt! 5.18 kl 9 og 5.16 kl 12... sa de på radioen!
Holder den femmern eller vil dette fortsette? (psst.. pundet er også veldig lavt nå..)

;D

Jo lenger Obama og Clinton krangler, jo lavere vil dette gå...

mvh

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Tipper den går under fem i Mars mnd! Bare den holder seg lav ut Juni når jeg er der borte! :p

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nå er dollaren under 6 kroner igjen... Rundt 5.90 i øyeblikket...

mvh

Topp Bunn