Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk omsider den "vanlige" sms’en om at "skal du sitte lenger så må du inn på det andre rommet". "Selvsagt skal jeg inn der kjære" svarte jeg! Slo på stereoen med null bass. Jeg hadde i farten glemt at hele stacken var frakoblet. Nå er det lyd her med bass fra to BMS’er, men jeg anbefaler ingen å koble 18" elementer i (halv)fylla. Jeg var rasende her en stund, men nå er det i alle fall bass her! Jeg har bare to BMS’er tilkoblet nå, men begynner alt å lure på hvorfor jeg ble skuffet av fire…:eek:

    CB911C9A-05C6-486A-B91D-091ECE408E01.jpeg
    E996F5CA-25D8-49C7-9C69-4E8BD8489192.jpeg
    41B9D44B-4701-424F-9935-B8180A10AA59.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå skjønner jeg ingen ting.. 2 stk. BMS’er spiller bass som jeg bare har hørt fra ShyHorns på halvhøyt nivå… :eek:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Utfasingen kanskje?
    Tja vanskelig å si enda. Nå er det ikke samme kassene jeg har. Volumet er økt fra 100L til 125L netto. Om det har mye å si vet ikke jeg, men det kan kanskje andre svare på. Fruen har kveldsvakt så utover kvelden blir det testing med flere BMS’er. Ølbrillene skal ikke på i dag og de kan også spille inn på resultatet, ganske mye faktisk hvis jeg tenker meg om… :unsure: :ROFLMAO:
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Tja vanskelig å si enda. Nå er det ikke samme kassene jeg har. Volumet er økt fra 100L til 125L netto. Om det har mye å si vet ikke jeg, men det kan kanskje andre svare på. Fruen har kveldsvakt så utover kvelden blir det testing med flere BMS’er. Ølbrillene skal ikke på i dag og de kan også spille inn på resultatet, ganske mye faktisk hvis jeg tenker meg om… :unsure: :ROFLMAO:
    Ja ølbriller spiller definitivt mye inn, men andre veien for min del når det gjelder bass kvantitet i allfall, syns det spiller voldsomt edru, men blir skuffa i fylla 😂 🙈
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja ølbriller spiller definitivt mye inn, men andre veien for min del når det gjelder bass kvantitet i allfall, syns det spiller voldsomt edru, men blir skuffa i fylla 😂 🙈
    Ja det kan slå den veien også, men jeg kan heldigvis justere volumet på subbene fra fjernkontrollen. Jeg bare øker sub-volumet sammen med inntaket :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det ble ikke montert flere elementer i dag. Når fikk tenkt meg om så var det kanskje dumt å sette inn elementer når de skal males. Jeg får jo besøk rett etter jobb i morgen av ei som maler og hvis hun kan ta det ganske raskt så får jeg heller vente noen dager til. Jeg tok en kjapp sjekk på lyden, men spilte ikke høyt. Inntrykket fra i går stemmer tålig bra. Det er veldig mye bedre bass enn jeg hadde forventet med bare to kasser tilkoblet. Så har de gjort en kosmetisk endring på elementene. Jeg håper i alle at det bare er kosmetisk siden elementet heter det samme og tilsynelatende ser helt likt ut. Det skal jo ikke bety noe, men jeg merker at det plager meg litt… :unsure: 😬 🤪 🙈

    FEB6F703-502E-4F62-ADA0-FC0E1875BBDA.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Du vil nok oppleve noe mer ro og sortere bakgrunn av noen av elementene.. mens de andre vil skinne litt mer i sin presentasjon.. enten ballanserer de hverandre ut, eller så blir det totalt crash!! :D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Nå skjønner jeg ingen ting.. 2 stk. BMS’er spiller bass som jeg bare har hørt fra ShyHorns på halvhøyt nivå… :eek:
    Det er BMS 18N850V2 8 Ohm 18″du har? Det er i så fall meget gode elementer som også er egnet for frekvenser over 30 hz. :D
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.943
    Antall liker
    10.535
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De med blank magnet heter vel 18n862 8ohm , de med sort magnet er vel også det samme, men lakkert 🤔
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    De med blank magnet heter vel 18n862 8ohm , de med sort magnet er vel også det samme, men lakkert 🤔
    Begge heter 18N862 og er i 8ohm. Eneste forskjellen jeg kan se er fargen på magneten, men det kan være nok til å sette OCD'en litt på prøve 😰
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kjørte bare et testspor på Spotify fra 100-10HZ i går og jeg har tålig output helt ned. Når jeg hadde 4 av disse elementene i de litt mindre kassene så forsvant nesten all bass under 40Hz. Når jeg setter inn elementene så skal jeg teste litt med å legge til to og to elementer. Jeg slutter uansett ikke å bli overasket i begge retninger når det gjelder bass. Jeg ble veldig positivt overasket når jeg koblet inn disse to BMS'ene på lørdag, men jeg har ikke dradd på skikkelig. BMS'ene slår nok uansett ikke "slammet" jeg får fra 6 stk. ShyHorns, men målet har hele tiden vært å få til noe som nærmer seg :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg hadde 4 av disse elementene i de litt mindre kassene så forsvant nesten all bass under 40Hz. Når jeg setter inn elementene så skal jeg teste litt med å legge til to og to elementer.
    Med flere "basser" er det viktig å sjekke både 50Hz og 30Hz for utfasing etter hvert som elementene tilføres i tårnet(ene) i en bestemt rekkefølge.... :unsure:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    På tirsdag så fikk jeg tilbakemelding om at hun kunne male ett strøk på mandag og ett nytt strøk på tirsdag hvis jeg mente det var nødvendig. Da er det selvsagt bare å smøre seg med tålmodighet og vente. Kjelleren er ganske full her og der, så jeg iverksatte likegodt litt mer hi-fi sjauing. Ut med tom eskene til fire BMS’er og McIntosh MT2, inn med tom eskene til UM18-22 elementene og så stolte jeg på magefølelsen og kjørte like godt alle åtte UM’ene opp på lageret på jobb. Jeg har bommet på magefølelsen før, men jeg får gi den et nytt forsøk. Jeg har av en eller annen grunn en veldig god magefølelse på åtte BMS’er, men har selvsagt stålsatt meg for at det ikke nødvendigvis blir som forventet... 🙈 ;)

    Etter først å gått en tur med hunden og så sjauing ble det plutselig en "torsdags-Tuborg" her…🍺 😁

    58C760D3-9FCB-4BE6-9B39-562A1936E6C8.jpeg
    9694714B-67F9-4D0B-9338-DF816EF04E7B.jpeg
    B8D892FC-9051-490F-A097-24928944074D.jpeg
    0B8CCBFA-145C-4139-8CC4-1EB631ACBB2C.jpeg
    4A986774-9DD4-4627-87FD-D087D1B62E01.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    På tirsdag så fikk jeg tilbakemelding om at hun kunne male ett strøk på mandag og ett nytt strøk på tirsdag hvis jeg mente det var nødvendig. Da er det selvsagt bare å smøre seg med tålmodighet og vente. Kjelleren er ganske full her og der, så jeg iverksatte likegodt litt mer hi-fi sjauing. Ut med tom eskene til fire BMS’er og McIntosh MT2, inn med tom eskene til UM18-22 elementene og så stolte jeg på magefølelsen og kjørte like godt alle åtte UM’ene opp på lageret på jobb. Jeg har bommet på magefølelsen før, men jeg får gi den et nytt forsøk. Jeg har av en eller annen grunn en veldig god magefølelse på åtte BMS’er, men har selvsagt stålsatt meg for at det ikke nødvendigvis blir som forventet... 🙈 ;)

    Etter først å gått en tur med hunden og så sjauing ble det plutselig en "torsdags-Tuborg" her…🍺 😁

    Vis vedlegget 853059 Vis vedlegget 853060 Vis vedlegget 853061 Vis vedlegget 853062 Vis vedlegget 853064
    Fint bilde av hunden ☀😊..
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg heier på BMS😀 Har troen💪
    Ja ut med Smultring/Toskebassene!!! Jeg husker ikke i farten om det var "jålebasser" han kalte BMS’ene…:unsure: 🤣

    Fra spøk til alvor så sitter jeg her å spiller og har ikke hatt maken til "impact" i bassen siden de to første ShyHorna kom inn her. Det var noe av det jeg likte best i starten at jeg hadde bass selv på lavt nivå. Etterhvert så er det ikke til å stikke under en stol at seks av dem gir litt bass på alle volum. Som sagt før, de er det siste som fyker ut her ifra av det jeg har nå (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja ut med Smultring/Toskebassene!!! Jeg husker ikke i farten om det var "jålebasser" han kalte BMS’ene…:unsure: 🤣

    Fra spøk til alvor så sitter jeg her å spiller og har ikke hatt maken til "impact" i bassen siden de to første ShyHorna kom inn her. Det var noe av det jeg likte best i starten at jeg hadde bass selv på lavt nivå. Etterhvert så er det ikke til å stikke under en stol at seks av dem gir litt bass på alle volum. Som sagt før, de er det siste som fyker ut her ifra av det jeg har nå (y)
    Har du målinger fra de nye, eller er det tut og kjør på gehør?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja ut med Smultring/Toskebassene!!! Jeg husker ikke i farten om det var "jålebasser" han kalte BMS’ene…:unsure: 🤣

    Fra spøk til alvor så sitter jeg her å spiller og har ikke hatt maken til "impact" i bassen siden de to første ShyHorna kom inn her. Det var noe av det jeg likte best i starten at jeg hadde bass selv på lavt nivå. Etterhvert så er det ikke til å stikke under en stol at seks av dem gir litt bass på alle volum. Som sagt før, de er det siste som fyker ut her ifra av det jeg har nå (y)
    Må en måte fullfører du hva jeg hadde i planene. Derfor synes jeg det er spennende å følge med på hva du nå setter i gang😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må en måte fullfører du hva jeg hadde i planene. Derfor synes jeg det er spennende å følge med på hva du nå setter i gang😀
    Med tanke på at Dolby driver plug & play basseri er det ikke rart han opplever mer punch. Han har vel minst 6db heving rundt 100Hz jmf toskesmultringene. 😁
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Med tanke på at Dolby driver plug & play basseri er det ikke rart han opplever mer punch. Han har vel minst 6db heving rundt 100Hz jmf toskesmultringene. 😁
    Deler på 80Hz her, men jeg har jo ikke peiling. Jeg har innrømmet feil før og gjør det gjerne igjen. "Toskesmultringene" er bare lagret 500m vekk her ifra, men jeg blir overrasket hvis de havner her igjen…:unsure: 🤪
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Målinger? Jeg legger vel ikke skjul på alt jeg skriver her er tut og kjør på gehør… 🤣
    Jeg vet jo det. 😂 For å få samme rockebass måtte du nesten hatt 16 smultringer. Forsiktige fyrer som meg justerer jo ned til samme nivå uansett. Kult er det lell.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Noen EQ’er, noen skifter elementer til de er fornøyde…😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Justere du ingenting? Til og med en kjøpe sub har jo filter som vil fungere som en form for eq. Jeg hadde aldri kommet i mål med Scan Speak subbene mine uten eq.
    Jeg har "dessverre" bare noen "hjemmelagde" subber uten justeringsmuligheter, men det er justert noe via en god gammeldags equalizer i stereorommet og en Onkyo prosessor i hjemmekinoen...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror han tenker mer i form av demping i et visst område ikke flere EQ-punkter.

    Smultring i rødt

    1664487440587.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn