Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Siden dere skal på camping i Sverige, så må jeg jo poste denne klassikern😎🇸🇪

     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fruen har tatt en fjelltur med hund nr. 1 og nå ligger hund nr. 2 og driver med psykisk terror. Hun vil jo selvfølgelig også på tur og har satt inn "blikket". Da får jeg vel bare snøre på meg skoene og komme meg ut… 😬 (y)

    7E6AC2E5-02C8-4828-99FE-478ABC072A9A.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja den er god, men nå er det så lenge siden jeg har smakt den at jeg husker ikke helt hvordan den er kontra den grønne boksen her hjemme. Den som heter Tuborg Classic kan jeg derimot styre meg for… ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tuborg Grøn ifra DK, og på flaske er knallbra. Men det som selges i norge smaker så som så ;).
    Vis vedlegget 834340
    Par tre fire år siden, satt på en pub i Oslo og overhørte noen herrer i dress som åpenbart jobbet i Ringnes, jeg satt aleine og med ryggen til og klarte ikke unngå å høre hva de pratet om, den ene sier «forskjellen på norsk og dansk tappet øl er minimale» hvor jeg med munter stemme spurte om Ringnes søkte ny toppdirektør, siden jeg sanser stooore forskjeller og kanskje burde søke toppvervet.
    En av «dresskarene» lo så han ristet (åpenbart ikke Ringnes ansatt), de andre så ut som de akkurat hadde fått beskjed om at huset var brent ned :ROFLMAO:
    Jeg beklaget mitt innspill, men ble påspandert neste halvliter, kan være de allikevel var litt enige.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Har du vurdert jbl k2 eller everest? Falt ikke i smak evnt?
    Hvis jeg skulle gå bort ifra Klipsch så hadde JBL vært en soleklar kandidat. Jeg var ganske interessert i et par K2 som lå ute på Finn for en stund siden, men selger sluttet å svare og så etter en stund kom annonsen ut på nytt med høyere pris. Da mistet jeg interessen og det tror jeg flere gjorde. Prisen ble satt ned igjen, men jeg så aldri at de ble satt som "solgt". Jeg har aldri hørt hverken K2 eller Everest, men akkurat nå er bytte av høyttalere uansett ganske uaktuelt :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det ble varmt i dag også, men nå er heldigvis heten på retur! Det ble tur på hunden og så fikk jeg luftet HD’en litt før ferieturen. Innkjøpsansvarlig på Coop kommer til å få sparken når jeg kommer tilbake for dette går ikke an! På lørdag var de tomme for 0,5l Tuborg. Det hadde de ikke klart å fylt opp og nå var de tomme for de små Tuborg boksene også. Da ble det Heineken igjen TT…🙈 🍻 😬

    C69F135C-B6F6-44F5-8F65-464BC04F8818.jpeg
    06EEF2C0-7BC3-4A41-A8EC-37EF34ACE4CB.jpeg
    45D92F90-7927-4FED-8F92-1FDD27B8040C.jpeg
    F60901CD-CB47-48D1-83F5-9DCE650A595B.jpeg
    3AA75A08-11D7-4002-A2F2-3016266DA1FE.jpeg
    0986E1B9-A480-4920-B29F-52A9E802ACFF.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg skulle gå bort ifra Klipsch så hadde JBL vært en soleklar kandidat. Jeg var ganske interessert i et par K2 som lå ute på Finn for en stund siden, men selger sluttet å svare og så etter en stund kom annonsen ut på nytt med høyere pris. Da mistet jeg interessen og det tror jeg flere gjorde. Prisen ble satt ned igjen, men jeg så aldri at de ble satt som "solgt". Jeg har aldri hørt hverken K2 eller Everest, men akkurat nå er bytte av høyttalere uansett ganske uaktuelt :)
    Like uaktuelt som de andre oppgradringene dine i år ;)
     
    • Haha
    Reaksjoner: KMR

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Skål da, har dere nådd Torsby?😉
    image.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Setesdalen er en merkelig plass. Evje som "hovedstad" var totalt uten muligheten for øl på pub, på en fredagskveld midt i fellesferien
    Men har jo skjønt at alle sitter for seg selv i et mørkt kjellerrom og nyter øllen :D
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Setesdalen er en merkelig plass. Evje som "hovedstad" var totalt uten muligheten for øl på pub, på en fredagskveld midt i fellesferien
    Men har jo skjønt at alle sitter for seg selv i et mørkt kjellerrom og nyter øllen :D
    Alle i Setesdal sitter i en mørk kjeller og drikker Tuborg 🍻 :giggle:

    Nei det er litt merkelig på Evje. Jeg kjenner ikke så godt til det, men det virker vanskelig å få folk ut på pub der nede. Mange drar til Kristiansand, men jeg vet ikke hva "problemet" er.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Alle i Setesdal sitter i en mørk kjeller og drikker Tuborg 🍻 :giggle:

    Nei det er litt merkelig på Evje. Jeg kjenner ikke så godt til det, men det virker vanskelig å få folk ut på pub der nede. Mange drar til Kristiansand, men jeg vet ikke hva "problemet" er.
    Jeg var jo på Evje for en stund siden og var på Åses pub fredag og lørdag men nesten ikke noen lokale var å se, vel noen var det jo :unsure:

    mvh
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    En lokal "helt" påstod i ungdommen at han hadde drukket 100% sprit. Han hadde drukket litt 40% og litt 60%.…🤣🤣🤣🤣
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Etter regnvær på fredag så var det fint vær på lørdag og søndag. Etter det har det vært veldig varierende med en del regn og kalde temperaturer. I dag har det vært oppholds, men mye vind og kaldt. Ikke mye å skryte av totalt sett. Vi kjørte opp til Strømsund, kjørte rundt Vildmarksvägen og kom inn igjen på E45 ved Vilhelmina. Der stengte nesten alt kl. 20 og det var rett og slett vanskelig å få seg en øl der midt i fellesferien. Vi endte opp på hotellet og tok et par øl hver før vi handlet med oss mat ned igjen til bobilen. ICA butikken var oppe til kl. 22 og var lengst oppe av alle med unntak av hotellet. På hotellet var det ikke direkte livlig…😬 :ROFLMAO:

    Nå har vi forvillet oss langt inn i de dype svenske skoger ett stykke sør for Østersund på vei nedover. Kvarnsjö Camping hadde heldigvis plass for en bobil og to hunder da det begynte å bli litt sent. Det blir vel en natt til Sverige før turen går mot Femunden / Drevsjø og fruens søster. Litt slitsomt blir det på tur med en del dårlig vær, men nå skal det vel bli bedre i noen dager. INGET TJAFS 🍻 (y) :giggle:

    A3FA5BC7-326F-4457-BF4C-B5990B32E767.jpeg
    2987B61A-39B8-4BD0-B189-223D04BDC8CD.jpeg
    50EAEA3B-1AF8-4457-BF22-3599F9C02B02.jpeg
    2F591057-5A4F-489A-9D88-EF97C77A538A.jpeg
    A8458F80-41FC-4DB7-8AE8-7C9ADB8FE8DF.jpeg
    DA106758-FD39-480A-A02B-6375B13DE19A.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    På labben går det å få ut 100% men hjemme klarte vi aldri mer enn 96%


    100% etanol?
    Du har gjerne hørt at etanol ikke blir mer konsentrert enn 96 vol%. Det er sant at en ikke kommer høyere enn 96% når en destillerer en blanding av etanol og vann, men det er flere måter å produsere 100% etanol på.
    Etanoldestillasjon
    Etanol har et kokepunkt på 78,5 °C mens vann koker ved 100 °C. Når du blander etanol og vann og koker løsningen får du et kokepunkt som er avhengig av blandingsforholdet. En blanding med 10 % etanol i vann, vil koke ved 92 °C, og dampen vil inneholde 50% etanol. Om du kondenserer denne dampen, og koker opp kondensatet på nytt, vil kokepunktet være 82 °C og dampen vil nå inneholde 78 % etanol.
    Dette er prinsippet for destillering og alkoholstyrken i dampen vil alltid være større enn i væsken du koker av, helt til du kommer til 96 % etanol.
    96 % etanol vil koke ved 78,5 °C og dampen vil også inneholde 96 % etanol, det er altså ikke mulig å få høyere konsentrasjon enn 96 % etanol ved vanlig destillasjon. Vi kaller dette en azeotrop, som er gresk for ingen endring ved koking. Etanol koker av men tar alltid med seg 4% vann om det er vann tilstede i blandingen. Det er derfor umulig å få 100% etanol ved destillasjon av en vann/etanol blanding.

    Azeotropisk destillasjon
    For å få 100 % etanol må en fjerne vannet på en annen måte. Det er flere måter å gjøre dette på. Tidligere brukte en azeotropisk destillasjon. En tilsetter då et tredje stoff som også koker av som en azeotrop med vann, men ved en lavere temperatur en etanol/vann azeotropen (87,5 °C). En tilsatte derfor nok av det tredje stoffet til at det kunne ta med seg alt vannet i blandingen. Teoretisk sett kan en for eksempel tilsette sykloheksan. Ren sykloheksan koker ved 81,4 °C, men lager en azeotrop ved 69,8 °C, denne azeotropen inneholder 8,5 % vann. Så ved å tilsette 91,5g sykloheksan til en blanding med 96% etanol (og 4 % vann) vil en kunne dampe av 100 g av en azeotrop med sykloheksan og vann. Disse 100g vil teoretisk sett inneholde 8,5 g vann.

    Det som er ekstra luddig er at vann ikke er løselig i sykloheksan, derfor vil vannet separere seg ut og legge seg på bunnen når du kondenserer denne azeotropen. Vannet kan kastes og sykloheksanen gjennbrukes. Deretter kan etanol dampes av som 100 % etanol fra rester av sykloheksan.

    Det er flere problem med denne metoden. Den er energikrevende og selv i industrielle destillasjonskolonner, er det nesten umulig å bli kvitt rester av sykloheksan i etanolen da det bare er 2 °C som skiller kokepunktet til 100 % etanol og 100 % sykloheksan. En slik azeotropisk destillasjon for fremstilling av 100 % etanol er derfor bare av historisk interesse, og er svært farlig å prøve selv da sykloheksan og andre stoffer som kan brukes til dette, som benzen, er alle giftige.
    Pervaporering
    I dag fjernes vann fra 96 % etanol med en prosess som kalles pervaporering. Oppvarmet etanol/vannløsning presses gjennom rør laget av et membranmateriale, mange slike rør er satt inn i en sylinder som står under delvis vakuum. Membranen har små hull og en ladet overflate. De små vannmolekylene som er mer ladede enn de større etanolmolekylene, slipper ut gjennom membranrørene og inn i vakuumrøret, der blir vannet fordampet på grunn av lavt trykk. På denne måten må en kun tilføre nok energi for å fordampe vannet, noe som gjør denne prosessen mye rimeligere og sikrere enn azeotropisk destillasjon.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn