Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette er jo bare basert på synsing, men jeg har generelt dårlig tro på dyre streamere. Jeg har iPhone/iPad fra før og det virker veldig problemfritt sammen med ATV til mitt bruk. Innebygget DAC i C53 sparer en plass i racket til noe annet :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    bygg deg en raspberry som jeg har gjort.. ca 3000kr så har du alt og du kan velge å vrake i programmer osv.. :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    bygg deg en raspberry som jeg har gjort.. ca 3000kr så har du alt og du kan velge å vrake i programmer osv.. :)
    Jeg må ha det enkelt og så må det bare virke. Til mitt enkle bruk er jeg veldig glad i Apple produkter 😊 (y)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg må ha det enkelt og så må det bare virke. Til mitt enkle bruk er jeg veldig glad i Apple produkter 😊 (y)
    like enkelt dette.. tok 5 min å bygge, 10min å sette opp(da 9min var nedlasting av plugins). Alt styres via app på telefon(volumio) eller bare bruke spotify connect :)
    Like enkelt som å sette opp en bluesound node etter min mening.. og lyden.. bedre :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da er jo Lumin svaret😂
    Spøk til side,gratulerer med ny pre,og kondolere med PU😢
    Skal ikke si at jeg aldri kommer til å teste en Lumin, men akkurat nå passer en ATV til 2K mye bedre inn i budsjettet :ROFLMAO:

    Ja det var veldig kjedelig med PU’en. Det passet utrolig dårlig inn med ny PU nå…😢
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    like enkelt dette.. tok 5 min å bygge, 10min å sette opp(da 9min var nedlasting av plugins). Alt styres via app på telefon(volumio) eller bare bruke spotify connect :)
    Like enkelt som å sette opp en bluesound node etter min mening.. og lyden.. bedre :)
    Det er veldig sjeldent at sånt er "enkelt" med mine data/pc kunnskaper. Apple produkter er "plug and play" for min del ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.850
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vet det er slitsomt å få anbefalinger i øst og vest, så eventuelt bare overse posten 🥴
    Men utifra bildene av racket ditt så har du ingen skjerm og bruker ikke appene på ATV, men streamer via Airplay.
    Hvis det er riktig så kommer du både billigere og bedre unna med å bruke Belkin sin Airplay-adapter med optisk kabel slik du gjør idag. Denne konverterer ikke om alt til 48khz, men sender da 44,1khz rett gjennom. 16/44,1 er også maksbegrensningen til Airplay rent teknisk, men enheten gjør da ikke om på dette signalet før det sendes videre digitalt :)

    1650525845494.png


    Har selv hatt ATV-modellen du har og har bare hatt epleprodukter (når det gjelder telefoner og nettbrett) i hus siste 10 år, så enig i at det bare funker. Er forøvrig i testgropa med Chromecasten med HDMI etter jeg fikk ny DAC med HDMI-inngang slik du nå får. Den er jo enda billigere og skal støtte inntiil 24/96 og i noen tilfeller 24/192 iflg Qobuz . Litt merkelig formulering syns jeg, men de spesifiserer ikke om det snakkes om Chromecast eller Chromecast Audio. Chromecast Audio kobles optisk og har derfor begrensning på 96khz, så uten at jeg har fått testet det innbiller jeg meg at den med HDMI vil gi 24/192. Jeg har vært litt fordomsfull ovenfor CC tidligere, men fungerer virkelig enkelt og ved avspilling fra Spotify feks så dukker CC opp på samme måte andre enheter med Spotify Connect.

    1650525933981.png


    Bare et lite innspill fra sidelinja, så ta det for det det er :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du har sett riktig. Jeg bruker ikke appene og streamer via Airplay. Er det denne du tenker på:

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.850
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Du har sett riktig. Jeg bruker ikke appene og streamer via Airplay. Er det denne du tenker på:

    Riktig (y)
    Foreløpig tyvlåner jeg fra en av ungene (som har en på hvert sitt rom). Da koblet rett i min NAD M51 DAC. Låter veldig bra i mine ører, men har ikke ikke hatt andre rene musikkstreamere til testing. Brukt PC med tilkobling til USB tidligere, men ønsket å få bort pcen fra tvbenken så derfor jeg ser litt på alternativer.
    De to nevnte over eller en brukt Node 2i/3 er vel på shortlisten over de mest aktuelle ift budsjett.

    Gjenstår å teste litt ift hvordan den er å streame lokalt lagrede filer (rippede CDer) til den :)
    Men bruker du streamer til ren streaming så fungerer den i alle fall veldig greit. Elkjøp har 50 dagers åpent kjøp også, så fungerer det ikke som ønsket er det bare å levere tilbake og få igjen pengene. Er "datamann", så sliter som deg med å tro på de store forskjellene på en streamer som mottar et digitalt signal og som sender videre et digitalt signal uten å behandle det :unsure:
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    ATV er jo billig, men denne er jo nesten gratis. Hvis den da i tillegg skal levere et "bedre" signal enn ATV, så burde det være en "no brainer" :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.850
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    ATV er jo billig, men denne er jo nesten gratis. Hvis den da i tillegg skal levere et "bedre" signal enn ATV, så burde det være en "no brainer" :)
    Vet ikke hvilken streamingtjeneste du bruker. Bruker du Spotify slik som meg så er det mer enn nok kapasitet i begge deler.
    Jeg har fundert litt på å teste Qobuz og da leste jeg dette:

    En del streamere må man bruke Qobuz via streamerprodusentens egen app, mens med CC kan man bruke Qobuz sin egen. Har ikke satt meg inn i Tidal, så hvis du bruker det er det verdt å ta en sjekk.

    Edit. Ellers kan du også se på den nye streameren som selges i nettbutikken her på HFS også:
    Var vel Beetlebug som først nevnte den her på forumet og virket å være fornøyd (y)
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bruker kun Spotify. Jeg tenkte å ta en kjapp test med ATV4K som står på det andre rommet.
    ATV er jo også veldig billig selv om CC er nesten gratis, så det kan hende at jeg bare holder meg til ATV for enkelhetens skyld ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.850
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bruker kun Spotify. Jeg tenkte å ta en kjapp test med ATV4K som står på det andre rommet.
    ATV er jo også veldig billig selv om CC er nesten gratis, så det kan hende at jeg bare holder meg til ATV for enkelhetens skyld ;)
    Ja det kjente er ofte det enkleste, og når du også har en i hus å teste litt med.
    Konverteringen fra 44,1 til 48khz er vel også vanskelig å ta i en bliindtest, er vel mest for å roe nevrosene.

    Dog skal det jo sies at med så bra anlegg som du har etter streameren, så burde det være mulig å avsløre forskjeller dersom det er noen av betydning.(y) men det som eventuelt går tapt i signalet ut fra streamer kan jo ikke gjenskapes senere i kjeden. Så mange ganger bruker man vel mer på en komponent enn strengt tatt nødvendig i den frykt for å gå glipp av noe 🥴
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk hentet den rett etter lunsj og bare rukket å få den ned i kjelleren. Så blir det nok oppkobling i kveld :giggle:

    Jeg hentet ut bobilen fra vinterlagring på tirsdag og nå hadde fruen plutselig lyst til å lufte seg litt i helgen. Da tar jeg helg til lunsj i morgen og så durer vi nedover mot Sørlandet ett eller annet sted. Søsteren til fruen kunne plutselig passe begge hundene, så da gjelder det å benytte sjansen ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Rett før påske fant jeg jo ut at PU’en på RP8 var kaputt. Nå er plutselig MC2000 død. Jeg spilte på den i går kveld og alt virket som vanlig. I kveld er den helt død. Det sitter to sikringer bak, men de er jo selvfølgelig i orden...:(

    Jeg orket ikke å se noe nærmere på det, så jeg hentet like godt inn MC252 som brukes til surroundhøyttalerne i hjemmekinoen. C53 er i alle fall oppe og går...(y)

    83997608-6525-4EA5-B79D-35FEB07CA326.jpeg
    4EC328DC-3E3C-4C79-9782-EC01EB5A31B9.jpeg
    FF57A797-DCA4-4BF4-861A-6E3AB9AC42EF.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du spiller så høyt og rølpete at du spiller i stykker stifter og rør. Sjekket grunnmuren?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vet ikke hvilken streamingtjeneste du bruker. Bruker du Spotify slik som meg så er det mer enn nok kapasitet i begge deler.
    Jeg har fundert litt på å teste Qobuz og da leste jeg dette:

    En del streamere må man bruke Qobuz via streamerprodusentens egen app, mens med CC kan man bruke Qobuz sin egen. Har ikke satt meg inn i Tidal, så hvis du bruker det er det verdt å ta en sjekk.

    Edit. Ellers kan du også se på den nye streameren som selges i nettbutikken her på HFS også:
    Var vel Beetlebug som først nevnte den her på forumet og virket å være fornøyd (y)
    Tidal Connect funker på lik linje som spotify connect på chromcast :)
    Alt i alt er CC meget bra :) Blir ikke å kvitte meg med de 4stk jeg har i huset :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg får se på den en eller annen gang til uka. Fant en service manual og det ser ut som at det sitter i sikring i strømforsyningen…:unsure:

    82540F50-3B98-45A7-93E0-07BB3453799D.jpeg
    B93D48CB-D2CD-4AF0-A38D-4DE48A30FD75.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hadde vel egentlig gjort det selv å.. artig å kjøre gravemaskin ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da er vi i Mandal med bobilen. I morgen blir det en kjapp tur til Lista for å hente noe for fruen og så blir det vel en overnatting rundt Kristiansand et eller annet sted. Vi fikk forøvrig en kjempegod skalldyr pizza tidligere i kveld.

    EF2494C7-5B76-49C7-87D5-7637C4662056.jpeg
    8686430E-93D3-4C83-92FB-EF4ADE4988E3.jpeg
    639E9345-8DA3-4FF1-B686-40FA79FB0A05.jpeg
    DFD9ECC5-9ABF-4423-81B6-2D1591519644.jpeg
    517C0D66-C923-4823-BB91-A01F94E88F2C.jpeg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg la tilfeldigvis merke til en kar og en tenåringssønn (tror jeg) som gikk forbi bordet vårt mens vi spiste. Vi satt omtrent midt i lokalet. Tipper det må ha vært dere :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det var nok oss, ja. Dere får ha fortsatt god helg og god tur til Lista. Fint der ute, jeg var 1 år på flystasjonen der i -92/93
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jo takk i like måte (y)

    Jeg var forøvrig på Lista på førstegangstjeneste fra januar til juni i 93…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn