Dobbel kontakt, innendørs

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Leter etter en slik for innendørs bruk, for montering av egen kabel. Har hittil bare funnet kontakter for utendørs bruk.
Eller så kan jeg vel ta en syl og hammer og banke av de lukene, de er bare i veien.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.187
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Tror ikke du finner en slik uten lokk, men jeg fant en artig en fra IKEA. Passer jo bra inntil en vegg.
skotat-skjoteledning-gronn__1299347_pe936540_s5.jpg

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.270
Sted
Horten
Innendørs så er det slike strømpadder som gjelder ja.
Om man vil ha en gitt lengde, så kan man kjøpe en med lang ledning, kappe den og så sette på nytt stikk.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Det må være løs dobbel kontakt uten kabel.
Har en ferdig kabel med japansk kontakt i ene enden, jeg skal drive to komponenter med en stepdown trafo. Kan like gjerne bruke euro kontakter siden jeg skal lage ulike lengder.

Edit: japansk støpsel

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.270
Sted
Horten
Akkurat. Ja et par påvegg kontakter montert fast på plate/rack og med en god strekkavlastning så bør det være en trygg løsning det.(y)

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.270
Sted
Horten
Ingen kommentar. :cool:
Eks ikke sikkert den trafo du har med japansk kontakt er 100% lovlig her i landet heller, så derfor fokuserte jeg på sikkerhet oppsettet.

Et bra alterativ er som sagt å montere den trafoen på en plate og sette en på-vegg kontakt fast ved siden av på platen. Sikre kabelen inn i kontakten så du ikke lett kan røkke den ut med 2 løse strømførende ender.

Med en sånn løsning kan du kjøre helt standard (skjøte) kabler derfra til utstyret ditt.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Enig i at det er den mest ryddige løsningen. Men det er kronglete uten å måtte flytte på hele benken, senterht. og en drøss komponenter. Og mye jobb for å få det skikkelig. Orker ikke nå.
Blir nok den fra Bauhaus, så prøver jeg å fjerne lukene.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Dette ble vel greit. Jeg tenkte at det var dumt å ha 3 kontakter koblet sammen når man kan nøye seg med en. Fram med drill og en kjapp tur til Clas Ohlson.
Men stygg ripe i lakken til Airlink, den japanske kontakten er det aller simpleste jeg har sett. Puttet den på kjøkkenvekta, den veier 9 gram.
Og kablene inni satt med kabelsko, også av simpel sort. De satt ikke hardt heller. Kontakt var festet med klips, så den var lett å ta ut da 🙃.
Trafo er dønn stille og funker problemfritt.

IMG_20250917_160335.jpg

IMG_20250917_161216.jpg

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.270
Sted
Horten
Nå snakker vi!
Om du som kronen på verket merker Elko'en med eks "OBS 120V/xA " så kan du både vise den frem og ikke minst la den være tilkoblet om du også skulle ha en elektriker eller Lokalt El Tilsyn på besøk.:cool:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Ja, jeg burde merke den. Nå er det kun jeg som holder på der nede da. Selv jeg er ikke så svimete at jeg ville koblet euro utstyr inn der. Kona bare ser og hører iblant, hun vet ikke hva alt koster der nede heller😁.
Angående el sikkerhet, så er jeg usikker på regler om stepdown trafoer. Noen som vet? Men dette ble sikrere enn slik det var. Sitter bedre. Småslarkete kabelsko i slike kontakter er vel ikke greit? Og hva med disse Japan/US kontaktene? Jeg liker de virkelig ikke. Synes våre er mye bedre. Systemet altså, ikke bare akkurat denne.

Men jeg skulle gjerne hatt en skikkelig bryter på den, kunne vært greit å ha mulighet for å slå den av og på uten å nappe ut kontakten.

Topp Bunn