Diverse DNB MØKKA BANK ?

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
507
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Wow... DnB slutter aldri å overraske
Ikke overraskende dette nei, fra DNB!
Fikk e-post i kveld fra Bulder angående dette, og reagerte på samme måte som deg!

Har alltid fått utbytte hos Sparebanken Vest, og fra Bulder, etter at jeg åpnet konto der.
Synes det er flott at de deler ut til alle, enten det er oss som har «penger på bok» eller til de som har millioner i lån.

DNB gjør vel dette for å beholde sin førsteplass som verst på omdømme!
Det er ikke mange glade kunder igjen at de fjernet «Skandiabanken».

Hos DNB må du vel ha investert i aksjer for å få utbytte!

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.959
Argumentasjonen virker da litt teit også. Om det er slik at variable utbetalinger/utbytte ikke kan komme kunder tilgode hva da med aksjonærer og bonusutbatelainger til bakens medarbeidere? Eller litt ditt på Coop? Eller kredittkort med bonusprogrammer?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.775
Torget vurderinger
0
Var kunde hos Nordenfjeldske Forretningsbank/>>>>/Danske bank siden 1955. Fikk konto i dåpsgave. Har så fulgt med gjennom et lass med oppkjøp og navneendringer, helt til jeg til slutt ble kastet ut da jeg ikke var firma! Og ble kastet over til Nordea.

Er bare sånn passe fornøyd med Nordeas nettbank, omstendelig og tidkrevende å bruke. Sjekket helt tlfeldig noe som dukket opp på FB, en link til en avis.
Der hadde de en oversikt over hvilke banker som var best og værst. Dårligst var selvsagt DNB og nummer 2 nedenfra var Nordea. På topp lå Bulder Bank.
Har ingen erfaring med denne banken og kunne forsåvidt tenke meg å bytte. Men så i et anfall av klarhet slo det meg: Jeg kjøpte dieselbil for å berge miljøet
( Også for at det var billigere enn bensinvarianten skal jeg være ærlig ) Og hva skjedde, jo diesel ble brått værstigen og bensin var såå mye mer miljøriktig! Og for å toppe dette så hadde jo min dieselbil en "juksemotor". Bare tragedie! Og livet er fullt av slike "tabber". Så jeg spurte Husvaranen om følgende: "Hvor lang tid tror du det tar fra jeg evt bytter til Bulder Bank før Bulder Bank blir kjøpt opp av DNB? "Ikke lenge" var svaret.

Så av hensyn til mine medmennesker som har en trivelig bank som heter Bulder Bank tror jeg at jeg vil fortsette hos Nordea intil videre!

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.911
Torget vurderinger
1
Var kunde hos Nordenfjeldske Forretningsbank/>>>>/Danske bank siden 1955. Fikk konto i dåpsgave. Har så fulgt med gjennom et lass med oppkjøp og navneendringer, helt til jeg til slutt ble kastet ut da jeg ikke var firma! Og ble kastet over til Nordea.

Er bare sånn passe fornøyd med Nordeas nettbank, omstendelig og tidkrevende å bruke. Sjekket helt tlfeldig noe som dukket opp på FB, en link til en avis.
Der hadde de en oversikt over hvilke banker som var best og værst. Dårligst var selvsagt DNB og nummer 2 nedenfra var Nordea. På topp lå Bulder Bank.
Har ingen erfaring med denne banken og kunne forsåvidt tenke meg å bytte. Men så i et anfall av klarhet slo det meg: Jeg kjøpte dieselbil for å berge miljøet
( Også for at det var billigere enn bensinvarianten skal jeg være ærlig ) Og hva skjedde, jo diesel ble brått værstigen og bensin var såå mye mer miljøriktig! Og for å toppe dette så hadde jo min dieselbil en "juksemotor". Bare tragedie! Og livet er fullt av slike "tabber". Så jeg spurte Husvaranen om følgende: "Hvor lang tid tror du det tar fra jeg evt bytter til Bulder Bank før Bulder Bank blir kjøpt opp av DNB? "Ikke lenge" var svaret.

Så av hensyn til mine medmennesker som har en trivelig bank som heter Bulder Bank tror jeg at jeg vil fortsette hos Nordea intil videre!
Bulder Bank er eigd av Sparebanken Norge, tidlegare Sparebanken Vest. Vert nok ikkje kjøpt opp av DNB med det fyrste, nei :)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.311
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Bulder er vel kun mobil bank - om du liker det...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.061
Bulder Bank er eigd av Sparebanken Norge, tidlegare Sparebanken Vest. Vert nok ikkje kjøpt opp av DNB med det fyrste, nei :)
Sparebanken Vest har også normalt vært en av de aller, aller mest lønnsomme bankene i Norge for eierene, altså aksjonærene.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.447
Torget vurderinger
1
Hva legger egentlig folk i "bra" og "dårlig" bank? Man må ta for gitt at tjenesten fungerer som de skal, i praksis vil vel det si avtalegiro og betalingskort. Dette må man også anta virker like bra i alle norske banker. Man må vel derfor anta at en dårlig bank er dyr og en bra bank er billig. Jeg får neppe bedre boliglånsrente enn det jeg har i DnB og ser derfor ingen grunn til å bytte.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.126
Har DNB fått applepay eller er de fortsatt i steinalderen?

DNB fjernet applepay når de tok over Sbanken, hvor dum går det ann og bli liksom, men det innså dem selv etter en stund og gjeninnførte applepay.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.527
Sted
Market Snodsbury
nettbanken til DNB er knall imo
Det er sikkert litt smakssak.

Vi bruker to sparebankar som daglegbank (og har huslån der). Eg tykkjer grensesnittet (for vanleg privatbruk) er meir intuitivt enn DNB. Det er det likt i båe to.

Elles har eg sparekonto og nokre fond i DNB. Det positive er at dette er sånn passe integrert med resten av nettbanken (som eg altså ikkje bruker). Grunnen til at eg la desse der, var eigentleg fordi eg fann ut at grensesnittet til Nordnet var så gøy at det oppfordra til alt anna enn sparing. DNB sitt grensesnitt er meir clunky, og oppfordrar til å plassera pengane stilt og roleg og la stå.

Ut over dette har eg ikkje tungtvegande meiningar om gode og dårlege bankar (utover at eg føretrekkjer dei med nynorsk grensesnitt, og DNB kunne godt vurdert å tilby det).

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.061
grensesnittet til Nordnet var så gøy at det oppfordra til alt anna enn sparing.
Av de jeg har sett så har Nordnet med enorm margin det beste grensesnittet, men som du sier så kan det bli fristende å bli revet med der (jeg har ikke lov til å bli revet med så ordner seg sånn sett for min del). Utvalget i ting man kan spare i eller leke seg med er også stort. For den som skal være langsiktig så er det fint at ting er døllt og traust. KLP leder så langt, der må man - etter å ha logget seg inn i nettbanken faktisk logge seg inn med BankID enda en gang på en annen side dersom man skal selge eller bytte fond. For rene kjøp holder det med en innlogging.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.527
Sted
Market Snodsbury
innføring av grautmål vil bare fordyre tjenesten for 98% de andre brukerne....:oops:
Trur andelen som bruker nynorsk som primærspråk jamt over vert rekna til ca. 10%.

Men det er heilt fint, dersom DNB ikkje ønskjer å vera ein bank for heile landet, finst det heldigvis andre bankar som tilbyr nynorsk grensesnitt.

• Haha
Reaksjoner: LMC

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.959
"Hvor lang tid tror du det tar fra jeg evt bytter til Bulder Bank før Bulder Bank blir kjøpt opp av DNB? "Ikke lenge" var svaret.
At Bulder et torn i øyet på DnB er greit dokumentert i kampen DnB fører for å få slutt på at Bulder betaler ut utbytte til kundene sine. Ikke bare til aksjonærer. DnB hevder dette er konkuransevridene og gjør det vanskelig for kunden å vite hva det "koster" å være kunde hos Bulder.

Som kunde kan jeg bekjenne at det er greit med en hyggelig utbetaling som ikke er del av hvilkårene. Det er jo ikke slik at Bulder forlanger ekstra innbetalinger. At Bulder også fint konkurerer på låne og innskuddsrente uten at kunden behøver ta hensyn til slike bonusutbetalinger gjør DnB sitt angrep på denne løsningen lite troverdig.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.061
At Bulder et torn i øyet på DnB er greit dokumentert i kampen DnB fører for å få slutt på at Bulder betaler ut utbytte til kundene sine. Ikke bare til aksjonærer. DnB hevder dette er konkuransevridene og gjør det vanskelig for kunden å vite hva det "koster" å være kunde hos Bulder.

Som kunde kan jeg bekjenne at det er greit med en hyggelig utbetaling som ikke er del av hvilkårene. Det er jo ikke slik at Bulder forlanger ekstra innbetalinger. At Bulder også fint konkurerer på låne og innskuddsrente uten at kunden behøver ta hensyn til slike bonusutbetalinger gjør DnB sitt angrep på denne løsningen lite troverdig.
Både Sparebankutvalget, Finanstilsynet, Konkurransetilsynet og Norges Bank mener at ordningen burde avskaffes så det er ikke akkurat et ensomt korstog. I Norge er det en liten håndfull sparebanker som driver med dette og nesten alt kommer fra de to største aktørene - Sparebanken Norge (som da eier Bulder) og Sparebank 1 Østlandet, de få andre som driver med dette er mye mindre banker.

Dersom det deles ut "utbytte" til bankens kunder fra overskuddet så er det en utbetaling til kundene på bekostning av aksjonærene og også på bekostning av grunnfondet som skal brukes til å dele ut gaver til almennyttinge formål i lokalmiljøet. Sparebanker i Norge er temmelig spesielle konstruksjoner og slik som det etter hvert har utviklet seg så har denne modellen blitt ganske uthulet ved at de største av sorten i praksis har hele landet som nedslagsfelt for mellom annet sin utlånsvirksomhet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.959
Både Sparebankutvalget, Finanstilsynet, Konkurransetilsynet og Norges Bank mener at ordningen burde avskaffes så det er ikke akkurat et ensomt korstog. I Norge er det en liten håndfull sparebanker som driver med dette og nesten alt kommer fra de to største aktørene - Sparebanken Norge (som da eier Bulder) og Sparebank 1 Østlandet, de få andre som driver med dette er mye mindre banker.

Dersom det deles ut "utbytte" til bankens kunder fra overskuddet så er det en utbetaling til kundene på bekostning av aksjonærene og også på bekostning av grunnfondet som skal brukes til å dele ut gaver til almennyttinge formål i lokalmiljøet. Sparebanker i Norge er temmelig spesielle konstruksjoner og slik som det etter hvert har utviklet seg så har denne modellen blitt ganske uthulet ved at de største av sorten i praksis har hele landet som nedslagsfelt for mellom annet sin utlånsvirksomhet.
Beklager, jeg klarer ikke se logikken i argumentasjonen. Det er da vitterlig frivillig å være aksjonær. Og betingelsene for aksjonærene ligger jo der for dem til å vurdere om dem ønsker gå inn. Hva er det dem mener blir uthulet? Det er vel en utgiftspost på linje med alt annet?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.527
Sted
Market Snodsbury
Dersom det deles ut "utbytte" til bankens kunder fra overskuddet så er det en utbetaling til kundene på bekostning av aksjonærene og også på bekostning av grunnfondet som skal brukes til å dele ut gaver til almennyttinge formål i lokalmiljøet.
Er denne praksisen prinsipielt ulik td. Trumf eller Coop-bonus?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.061
Beklager, jeg klarer ikke se logikken i argumentasjonen. Det er da vitterlig frivillig å være aksjonær. Og betingelsene for aksjonærene ligger jo der for dem til å vurdere om dem ønsker gå inn. Hva er det dem mener blir uthulet? Det er vel en utgiftspost på linje med alt annet?
Ja det er selvsagt frivillig å være aksjonær, i nevnte bank har det også vært svært lukrativt. På de ca 9 årene jeg har hatt en skjerv aksjer i Sparebanken Vest (nå Sparebanken Norge) har avkastningen inkl utbytte vært ca 240%. Dersom jeg hadde reinvestert utbyttet i de samme aksjene (noe jeg ikke har gjort) vill avkastningen vært ca 450% så det er ikke slik at eierene har lidd noen nød akkurat.

Som sagt er sparebanker ganske spesielle beist. Det å dele ut gaver til almnenyttige formål i nærområdet er/var faktisk en av deres sentrale funksjoner. Jo mer man tar fra overskuddet for å betale ut utbytte til innskudds- og lånekunder, jo mindre blir det igjen til gaveformålet, alt annet like. Kundeutbytte betales også ut av overskuddet før skatt, mens tilførsel til grunnfondet hvor gaver kommer fra og soliditet bygges skjer etter skatt. Kundeutbyttet beskattes på mottagers hånd så for store staten går det langt på vei ut for ett, men ikke for de som evt skal motta gaver fra utdelingen.

Personlig mener jeg ikke allverdens om dette, poenget var bare at det ikke er noe solokorstog fra en stor aktør, men de relevante faglige miljøene i Norge ser ut til å være enige om at denne praksisen er uheldig.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.061
Er denne praksisen prinsipielt ulik td. Trumf eller Coop-bonus?
Tenkte faktisk på det samme mens jeg skrev dette, men for det første er de ikke banker og er omfattet av en annen regulering enn hva banker er. Det er heller ikke i Norgesgruppens formål å skulle dele ut gaver til almennyttige formål i nærmiljøet osv. Det er jo ikke ulovlig med bonus-/lojalitetsprogrammer i seg selv, det er temmelig vanlig i ymse varianter der dagligvarebutikkene og flyselskaper kanskje er de mest opplagte eksemplene. Innenfor bank er det temmelig uvanlig og som nenvt er det kun en liten håndfull som driver med det og så vidt jeg har forstått er det også kontroversielt iht til gjeldende regelverk.

Topp Bunn