Beklager, jeg klarer ikke se logikken i argumentasjonen. Det er da vitterlig frivillig å være aksjonær. Og betingelsene for aksjonærene ligger jo der for dem til å vurdere om dem ønsker gå inn. Hva er det dem mener blir uthulet? Det er vel en utgiftspost på linje med alt annet?
Ja det er selvsagt frivillig å være aksjonær, i nevnte bank har det også vært svært lukrativt. På de ca 9 årene jeg har hatt en skjerv aksjer i Sparebanken Vest (nå Sparebanken Norge) har avkastningen inkl utbytte vært ca 240%. Dersom jeg hadde reinvestert utbyttet i de samme aksjene (noe jeg ikke har gjort) vill avkastningen vært ca 450% så det er ikke slik at eierene har lidd noen nød akkurat.
Som sagt er sparebanker ganske spesielle beist. Det å dele ut gaver til almnenyttige formål i nærområdet er/var faktisk en av deres sentrale funksjoner. Jo mer man tar fra overskuddet for å betale ut utbytte til innskudds- og lånekunder, jo mindre blir det igjen til gaveformålet, alt annet like. Kundeutbytte betales også ut av overskuddet før skatt, mens tilførsel til grunnfondet hvor gaver kommer fra og soliditet bygges skjer etter skatt. Kundeutbyttet beskattes på mottagers hånd så for store staten går det langt på vei ut for ett, men ikke for de som evt skal motta gaver fra utdelingen.
Personlig mener jeg ikke allverdens om dette, poenget var bare at det ikke er noe solokorstog fra en stor aktør, men de relevante faglige miljøene i Norge ser ut til å være enige om at denne praksisen er uheldig.