Diverse DNB MØKKA BANK ?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Ikke snakk om nei takk til gratis penger, flere andre momenter som ikke behøves belyst her.
Hvorav den kanskje klareste er i hvilken grad man ønsker å være med på finansiere banker som essensielt har som forretningsidé å gjøre siin skjerv for at folk går i luksusfellen eller pådrar seg mye forbruksgjeld. Utover den slags er det fint lite alle disse alternative bankene driver med. Uten statsgarantien som følge av innskuddsgarantiordningen ville de også hatt problemer med å skaffe seg finansiering til å låne ut til forbrukslån og på kredittkort.

Om man misliker DNB, Nordea eller Danske Bank så er de stort sett de eneste bankene i Norge som tilbyr et fullt tjenestespekter til privatkunder og næringsliv innenfor alle aktivaklasser og risikostyringsprodukter og i den grad mindre banker, som f.eks sparebankene kan tilby slike tjenester så henter de stort sett "råvarene" fra en av de store bankene.

At man kan gå i sin lokale sparebank og få fastrente på boliglånet sitt er avhengig av av den lokale sparebanken kan legge av risikoen hos en av de som faktisk driver med norsk rentehandel og da er man fort hos DNB, Nordea eller Danske Bank.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.519
Antall liker
102.838
Torget vurderinger
23
Spot on. Jeg kan ganske mye om dette faktisk.
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.349
Antall liker
2.177
Sted
Nordland
Apropo renter.. Noen som vet hva DNB her tilbyr av rente?? 0,25% e lett å se, skrifta er jo større en akselavstanden på kineseren (BYD TANG)🥳 Beklager, men måtte legge bildet på siden og zooome kraftig for å klare å se hva det står med små skrift😂
Anyone??? Løøp og kjøp?🤨

IMG_5892.jpeg
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Ja, det er jo rente med et rimelig innslagspunkt i tre år. Deretter går den over til "markedsrente." Betaler en mesteparten på de tre årene er det billig. (Men merk at det slett ikke er noen fastrente. Den følger svingninger i rentemarkedet. De svingningene går bare oppover en stund fremover.
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.349
Antall liker
2.177
Sted
Nordland
Ja, det er jo rente med et rimelig innslagspunkt i tre år. Deretter går den over til "markedsrente." Betaler en mesteparten på de tre årene er det billig. (Men merk at det slett ikke er noen fastrente.
Man kan vel kalle dette for ett lokketilbud?
Jepp, såg det der, men skal holde meg laaaaaang unna😂 Det er vanvittige summer for ett bilmerke som er «ny-etablert».
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
I går satte Norges bank opp renta......... og hvem blir den første til og følge tter av storbankene ?........DNB bruker og vinne det racet med klar margin.
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.808
Antall liker
2.374
Torget vurderinger
2
Apropo renter.. Noen som vet hva DNB her tilbyr av rente?? 0,25% e lett å se, skrifta er jo større en akselavstanden på kineseren (BYD TANG)🥳 Beklager, men måtte legge bildet på siden og zooome kraftig for å klare å se hva det står med små skrift😂
Anyone??? Løøp og kjøp?🤨

Vis vedlegget 934615
Dette er jo i praksis bare en rabatt på bilen. Et rent regnestykke. Anbefaler forøvrig alle å holde seg unna kinesiske biler;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
I går satte Norges bank opp renta......... og hvem blir den første til og følge tter av storbankene ?........DNB bruker og vinne det racet med klar margin.
Først med å sette opp utlånsrenten og sist med å øke innskuddsrenten.
Staten som største eier i Dnb har ingen innsigelser, dem får jo inn en en liten ekstra «skatt» fra landets innbyggere😀
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Har det egentlig noen praktisk betydning hvem som setter opp renta først? Jeg vet de andre bankene venter til DNB har satt den opp, i håp om å kapre misfornøyde kunder når DNB får de månedlige avisoppslagene om det, men de kommer som regel etter samme dag, eller dagen etterpå.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Husvaranen og barna bruker DNB. Jeg funderte på det samme men da Junior som hadde maxet Boligsparing + ytterligere egenkapital totalt laangt over 15% og fast jobb ikke fikk boliglån fordi han var singel reverserte jeg den vurderingen. Enten måtte han skaffe seg samboer eller så måtte mor og fars hus settes inn som ekstra pant. Jeg sa nemlig kontant NEI til å stille som kausjonist! 1.te pri ville de også ha , og de mente at min bank som finansierer vårt hus måtte akseptere at DNB fikk likestillt 1.pri pant eller at min bank måtte akseptere at deres lån ble satt som 2.pri. Evt så kunne de jo ta over hele lånet på mitt hus da min intekt var så god at det mente de var helt greit og ikke noe problem! Han ble "litt" sur da jeg spurte om han var helt rett bevart?? Men policy hos DNB fikk vi forklart var at de ikke ville gi boliglån til single! Hvordan alle nyskilte skal kunne klare seg i et slik marked forstår jeg ikke?

Men jeg er kunde hos "Danske Bank" tidligere "Fokus bank" tidligere "Foretningsbanken" tidligere "Nordenfjeldske Foretningsbank". Har vært kunde der helt fra 1955. Fikk min første konto der som dåpsgave, og siden har jeg forblitt der, hele familien egentlig. Det var veldig fint da jeg hadde "min dame" i banken. Hun kjente meg og jeg kjente henne. Men selvflgelig gikk hun av med pensjon og jeg fikk en ny, denne gangen en hyggelig mann som tydeligvis var satt inn i kundeforholdet av avtroppende dame. Knall! Men så brått uten forvarsel mistet jeg min kontakt i banken og kundeprogrammet jeg var medlem i ble avsluttet, uten at jeg fikk beskjed! Var da brått på jakt etter ny bank, men så kom fagforeningen og fikk avtaler med Danske Bank så derfor har jeg fortsatt med dem, helt til Banken nå ikke vil ha meg som kunde lenger og selger alle privatkunder ut. Og det ligger vel an til at DNB kjøper privatkundene? Lite happy!


Edit: Et helt trailerlass med tyrkleifer!
 
Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Husvaranen og barna bruker DNB. Jeg funderte på det samme men da Junior som hadde maxet Boligsparing + ytterligere egenkapital totalt laangt over 15% og fast jobb ikke fikk boliglån fordi han var singel reverserte jeg den vurderingen. Enten måtte han skaffe seg samboer eller så måtte mor og fars hus settes inn som ekstra pant. Jeg sa nemlig kontant NEI til å stille som kausjonist! 1.te pri ville de også ha , og de mente at min bank som finansierer vårt hus måtte akseptere at DNB fikk likestillt 1.pri pant eller at min bank måtte akseptere at deres lån ble satt som 2.pri. Evt så kunne de jo ta over hele lånet på mitt hus da min intekt var så god at det mente de var helt greit og ikke noe problem! Han ble "litt" sur da jeg spurte om han var helt rett bevart?? Men policy hos DNB fikk vi forklart var at de ikke ville gi boliglån til single! Hvordan alle nyskilte skal kunne klare seg i et slik marked forstår jeg ikke?

Men jeg er kunde hos "Danske Bank" tidligere "Fokus bank" tidligere "Foretningsbanken" tidligere "Nordenfjeldske Foretningsbank". Har vært kunde der helt fra 1955. Fikk min første konto der som dåpsgave, og siden har jeg forblitt der, hele familien egentlig. Det var veldig fint da jeg hadde "min dame" i banken. Hun kjente meg og jeg kjente henne. Men selvflgelig gikk hun av med pensjon og jeg fikk en ny, denne gangen en hyggelig mann som tydeligvis var satt inn i kundeforholdet av avtroppende dame. Knall! Men så brått uten forvarsel mistet jeg min kontakt i banken og kundeprogrammet jeg var medlem i ble avsluttet, uten at jeg fikk beskjed! Var da brått på jakt etter ny bank, men så kom fagforeningen og fikk avtaler med Danske Bank så derfor har jeg fortsatt med dem, helt til Banken nå ikke vil ha meg som kunde lenger og selger alle privatkunder ut. Og det ligger vel an til at DNB kjøper privatkundene? Lite happy!


Edit: Et helt trailerlass med tyrkleifer!
Du ble vel solgt til Nordea, sammen med resten av privatkundene.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Og når kjøper vel DNB opp nordea?
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.081
Antall liker
2.540
Bytta nylig til Bulder/sparebanken vest med kurante betingelser, kjekt å støtte opp om de som gidder å innovere litt på brukeropplevelser.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Husvaranen og barna bruker DNB. Jeg funderte på det samme men da Junior som hadde maxet Boligsparing + ytterligere egenkapital totalt laangt over 15% og fast jobb ikke fikk boliglån fordi han var singel reverserte jeg den vurderingen. Enten måtte han skaffe seg samboer eller så måtte mor og fars hus settes inn som ekstra pant. Jeg sa nemlig kontant NEI til å stille som kausjonist! 1.te pri ville de også ha , og de mente at min bank som finansierer vårt hus måtte akseptere at DNB fikk likestillt 1.pri pant eller at min bank måtte akseptere at deres lån ble satt som 2.pri. Evt så kunne de jo ta over hele lånet på mitt hus da min intekt var så god at det mente de var helt greit og ikke noe problem! Han ble "litt" sur da jeg spurte om han var helt rett bevart?? Men policy hos DNB fikk vi forklart var at de ikke ville gi boliglån til single! Hvordan alle nyskilte skal kunne klare seg i et slik marked forstår jeg ikke?

Men jeg er kunde hos "Danske Bank" tidligere "Fokus bank" tidligere "Foretningsbanken" tidligere "Nordenfjeldske Foretningsbank". Har vært kunde der helt fra 1955. Fikk min første konto der som dåpsgave, og siden har jeg forblitt der, hele familien egentlig. Det var veldig fint da jeg hadde "min dame" i banken. Hun kjente meg og jeg kjente henne. Men selvflgelig gikk hun av med pensjon og jeg fikk en ny, denne gangen en hyggelig mann som tydeligvis var satt inn i kundeforholdet av avtroppende dame. Knall! Men så brått uten forvarsel mistet jeg min kontakt i banken og kundeprogrammet jeg var medlem i ble avsluttet, uten at jeg fikk beskjed! Var da brått på jakt etter ny bank, men så kom fagforeningen og fikk avtaler med Danske Bank så derfor har jeg fortsatt med dem, helt til Banken nå ikke vil ha meg som kunde lenger og selger alle privatkunder ut. Og det ligger vel an til at DNB kjøper privatkundene? Lite happy!


Edit: Et helt trailerlass med tyrkleifer!
At dnb ikke vil gi lån til single er tull. Jeg har i allefall 5eksempler på at de gir dette inkl meg selv
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
At dnb ikke vil gi lån til single er tull. Jeg har i allefall 5eksempler på at de gir dette inkl meg selv
Den historien har versert noen ganger på dette forum og det er selvsagt bare tullball at DNB eller andre banker ikke gir lån til single. Banken bryr seg kun om betjeningsevne og sikkerhet for pantet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Den historien har versert noen ganger på dette forum og det er selvsagt bare tullball at DNB eller andre banker ikke gir lån til single. Banken bryr seg kun om betjeningsevne og sikkerhet for pantet.
Tror de også bryr seg om betalingsanmerkninger og kredittscore.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Tror de også bryr seg om betalingsanmerkninger og kredittscore.
Ja det sorterer vel under sekkeposten «betjeningsevne». Men at en bank ikke gir boliglån til single fordi de er single er uansett tullball.

Oslo har et tårn av enpersonshusholdninger og DnB er den suverent største banken i retail-markeder på Østlandet. Do the maths.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Ja det sorterer vel under sekkeposten «betjeningsevne». Men at en bank ikke gir boliglån til single fordi de er single er uansett tullball.

Oslo har et tårn av enpersonshusholdninger og DnB er den suverent største banken i retail-markeder på Østlandet. Do the maths.
Ja, jeg vet godt at single får lån hos DNB.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nå er det jo en del fri diktning fra den kanten da, hver gang han føler han vet best.
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Vel dere som vet alt så jævla godt. var dere i banken da vi snakket med dem?
Nei trodde ikke det!
Vår lokale DNB fyr sa i alle fall at han enten ville ha en sambo eller kausjon fra foreldre eller pant i vårt hus.
Dette er vel drøye 8 år siden og gutten hadde fast jobb og tjente vel rundt 450-550.000,-
Dessverre er DNB avdelingen lagt ned nå og jeg aner ikke hvor mannen tok veien!
Vi hadde vel like før dette fundert på å flytte huslånet til DNB men den samme filialen, der en av min naboer
jobbet, ga også klar belskjed om at de ikke ville låne til hus "som lå i utkanten". Den utkanten er små 10km
fra torget i Kirkenes og min betjeningsevne var meget god! Lånet lå vel på ca 1X årsinntekten min. Så kom
fruen med inntekt på ca 1/3 av det igjen.
Nei visse bankfilialer driver litt som de ønsker selv virker det som!

Men du skal ha så mange slags takk fro at du kaller meg løgner OMF.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men du skal ha så mange slags takk fro at du kaller meg løgner OMF.
Vet ikke hva vi skal kalle det, forrige helg så hevdet du at "alle som kommer på sykehjem får verge", at "Kartverket sjekket om selger av eiendom bodde på sykehjem og stoppet salget hvis det var tilfelle" og "at Statsforvalteren nå fikk lov til å plassere vergehavers midler i aksjer" - alt helt uten rot i virkeligheten.

Og nå noen påstander om DNB som heller ikke har rot i virkeligheten.
Men det er klart - tjener man 450 000,- så er det begrenset hvor mye man får låne.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Vel dere som vet alt så jævla godt. var dere i banken da vi snakket med dem?
Nei trodde ikke det!
Vår lokale DNB fyr sa i alle fall at han enten ville ha en sambo eller kausjon fra foreldre eller pant i vårt hus.
Dette er vel drøye 8 år siden og gutten hadde fast jobb og tjente vel rundt 450-550.000,-
Dessverre er DNB avdelingen lagt ned nå og jeg aner ikke hvor mannen tok veien!
Vi hadde vel like før dette fundert på å flytte huslånet til DNB men den samme filialen, der en av min naboer
jobbet, ga også klar belskjed om at de ikke ville låne til hus "som lå i utkanten". Den utkanten er små 10km
fra torget i Kirkenes og min betjeningsevne var meget god! Lånet lå vel på ca 1X årsinntekten min. Så kom
fruen med inntekt på ca 1/3 av det igjen.
Nei visse bankfilialer driver litt som de ønsker selv virker det som!

Men du skal ha så mange slags takk fro at du kaller meg løgner OMF.
Kan bare svare for min egen del. Ene sønnen min er singel og fikk boliglån i DNB da han kjøpte leilighet i fjor uten problem.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OMF

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er vel mer at man kaller bankmannen du snakket med for løgner.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Vel dere som vet alt så jævla godt. var dere i banken da vi snakket med dem?
Nei trodde ikke det!
Vår lokale DNB fyr sa i alle fall at han enten ville ha en sambo eller kausjon fra foreldre eller pant i vårt hus.
Dette er vel drøye 8 år siden og gutten hadde fast jobb og tjente vel rundt 450-550.000,-
Dessverre er DNB avdelingen lagt ned nå og jeg aner ikke hvor mannen tok veien!
Vi hadde vel like før dette fundert på å flytte huslånet til DNB men den samme filialen, der en av min naboer
jobbet, ga også klar belskjed om at de ikke ville låne til hus "som lå i utkanten". Den utkanten er små 10km
fra torget i Kirkenes og min betjeningsevne var meget god! Lånet lå vel på ca 1X årsinntekten min. Så kom
fruen med inntekt på ca 1/3 av det igjen.
Nei visse bankfilialer driver litt som de ønsker selv virker det som!

Men du skal ha så mange slags takk fro at du kaller meg løgner OMF.
Jeg vil ikke ha noe kausjonsansvar, siden jeg har mange barn, og jeg synes det er en ubrukelig ordning. Så jeg ga i stedet et rentefritt lån til gutten, tilsvarende det han manglet til egenkapitalkravet. Han hadde vært flink til å spare men manglet fortsatt en del. Da blir det enklere å få lån uansett hvor man søker.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Men det er klart - tjener man 450 000,- så er det begrenset hvor mye man får låne.
450-550.000 den gange tisvarer 650-750.000 i dag. Og med egenkapital på drøye 350.000 den gangen så burde det holde for en leilighet til 1,7 mill. Og Danske Bank ( min bank ) var helt klare på at de ville låne ham pengene, selv uten forutgående kundefrhold. Nå ble det av ymse årsaker ikke noe kjøp og gutten flyttet sørover.

For øvrig forlangte i lang tid DNB at både nye kunder og gamle kunder som måtte legitimere seg på grunn av disse reglene om hvitvasking måtte møte opp personlig i filialen i Alta medbringene pass. Og det er jo en interessant øvelse for farmor som bor i Berlevåg eller Mehamn og som hverken har bil eller førerkort. Hvis du heller ikke tror på det så er du velkommen til å grave i gamle utgaver av Finnmark Dagblad, Avisa Finnmarken, Sør Varanger Avis eller Østhavet! Folk var rasende ogavisene lokalt frotset i det. Hvordan DNB til slutt løste dette vet jeg ikke. Danske Bank løste det med å sende et PUM brev.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei, 450k tilsvarer ca 580k i dag.

Og, tilsvarende blir lånet ettter egenkapapital 1 750 000,-. Det blir et stramt budsjett om man skal greie renter og avdrag.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
450-550.000 den gange tisvarer 650-750.000 i dag. Og med egenkapital på drøye 350.000 den gangen så burde det holde for en leilighet til 1,7 mill. Og Danske Bank ( min bank ) var helt klare på at de ville låne ham pengene, selv uten forutgående kundefrhold. Nå ble det av ymse årsaker ikke noe kjøp og gutten flyttet sørover.
Men hvordan klarer du å komme fra denne historien til en påstand om at Norges største bank ikke gir bolilån til single?? Enhver med en halvt fungerende hjernecelle vil klare å resonnere seg frem til at det neppe kan være et genrelt prinsipp i DNB og de langt fleste har sikkert greit med eksempler hos seg selv eller i sin omgangskrets på single som vitterlig har fått boliglån selv om de er single.

Jeg fikk for øvrig selv boliglån i DNB som singel.

Jeg vet ikke hvordan DNB eller noen andres kredittvurderinger faktisk gjøres, men det er vel stort sett basert på et SIFO-budsjett gitt husholdningen sammensetning, noen antagelser om hvor mye renteøkning man tåler, hva pantet er verdt og hvor enkelt det eventuelt vil være å realisere det og denslags. Ting som er godt innafor flyr som regel gjennom på autopilot og man kan i Norge få innvilget boligån i løpet av ganske få minutter uten at søknaden har vært vurdert av en person i det hele. Når man kommer til grensetilfellene så antar jeg det gjøres en konkret vurdering og dersom noe er helt på en eller annen grense gitt modellverket så vil kanskje svaret avhenge av hvem man spør eller hvilken bank man søker i.

Bestefaren min på morssiden fikk for mange, mange tiår siden ikke lån den lokal sparebanken, men fikk i det som nå etter en rekke fusjoner etc er Nordea. Den opplevelsen gjorde såpass inntrykk at mamma, selv den dag i dag nekter å ha noen med den regionale banken å gjøre.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Ganske så riktig...........DNB er først ute igjen.
Av de 13 siste renteendringene i denne runden har DNB faktisk vært først i kun 2 av de, og begge de "førsteplassene" er delt med flere andre som også endret samme dag (skal innrømme at det overrasket meg en del). Det finnes mange banker i Norge, over 100 stykker, men de færreste av disse får overskrifter i rikspressen når de gjør noe og det påvirker heller ikke så veldig mange kunder når de endrer rentene sine.

Så lenge renteøkninger mer eller mindre er en "done deal" så er det uansett snakk om få dagers forskjell på når de ulike går. Når/dersom det begynner å spre seg større usikkerhet om det faktisk kommer flere rentehevinger fra Norges Bank eller ikke vil man nok se større spredning i feltet. Vi er kanskje der nå - Norges Banks kommunikasjon rundt at de muligens skal øke en gang til i år virker det som nesten ingen tror på egentlig, men det kan jo endre seg underveis.

I dag har Sparebanken Sør også hevet boliglånsrentene uten at det blir en nyhetssak av det, DNB slo de riktig nok med tre og en halv time ca. Det kommer nok flere før dagen er omme.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Av de 13 siste renteendringene i denne runden har DNB faktisk vært først i kun 2 av de, og begge de "førsteplassene" er delt med flere andre som også endret samme dag (skal innrømme at det overrasket meg en del). Det finnes mange banker i Norge, over 100 stykker, men de færreste av disse får overskrifter i rikspressen når de gjør noe og det påvirker heller ikke så veldig mange kunder når de endrer rentene sine.

Så lenge renteøkninger mer eller mindre er en "done deal" så er det uansett snakk om få dagers forskjell på når de ulike går. Når/dersom det begynner å spre seg større usikkerhet om det faktisk kommer flere rentehevinger fra Norges Bank eller ikke vil man nok se større spredning i feltet. Vi er kanskje der nå - Norges Banks kommunikasjon rundt at de muligens skal øke en gang til i år virker det som nesten ingen tror på egentlig, men det kan jo endre seg underveis.

I dag har Sparebanken Sør også hevet boliglånsrentene uten at det blir en nyhetssak av det, DNB slo de riktig nok med tre og en halv time ca. Det kommer nok flere før dagen er omme.


Siden du viser såpass stor interesse og tydlighvis følger med på klokka...... så lurer jeg på hvor mange ganger har DNB vært på topp 3 av de 13 gangene du nevner ?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Siden du viser såpass stor interesse og tydlighvis følger med på klokka...... så lurer jeg på hvor mange ganger har DNB vært på topp 3 av de 13 gangene du nevner ?
Vet ikke, oversikten hadde ikke med hvor mange som endret før på de 11 gangene noen andre var tidligere ute. Uten at jeg har ekstakte tall på det så har vel DNB vært først ute av de store norske bankene ganske mange ganger, om man da regner DNB/Nordea/Danske som de "store".

Sparebanken Vest kom også i dag for øvrig, klokka 15:45. Det er også Norges mest lønnsomme bank så de gjør åpenbart noe riktig for akjsonærene sine.

Nå er ikke dette noe jeg følger med på til vanlig, men søkte på nyhetstjenesten til Oslo Børs et par ganger i dag. Vet ikke om alle publiserer der heller forsåvidt.
 
Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Fagforeningsleder ut mot bankene: – Flere vurderer å selge bilen og ta flere jobber - VG

"Gjennom helgen har fagforeningsleder Richard Storevik fått flere fortvilede telefoner fra medlemmer som ikke får endene til å møtes. Nå vurderer han om det skal åpnes for boikott av bankene som setter opp renten.

---

– Det rykker allerede godt i aksjonsfoten, sier han.

– Hele poenget med økte renter er å få ned prisveksten. Burde ikke da bankene følge Norges Bank?

– Jeg er ikke noen økonom, men det er noen som tjener på dette. Overskuddet deres har bare pekt rett oppover. Det er bedrifter og folk flest som betaler for dette. Nå må bankene være med på den samme dugnaden."


-----

Noen burde kanskje fortalt ham at bankene har ikke noe valg. Hvis de mot formodning likevel skulle valgt å ikke sette opp renta vil bare Norges bank bare øke renta mer.

Ulempen med høyere rente utlignes for øvrig av fordelen med at inflasjonen gjør lånet blir mindre verdt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
I Norge har også marginene på boliglån isolert sett gått ganske jevntog trutt nedover de siste årene, også i motsetning til hva som er populært å mene.

De norske boligkredittselskapene har ca lik finansieringskost, DNB/Nordea noe rimeligere i kraft av sin størrelse, men det er relativt små forskjeller siden underliggende risiko (norske boliglån) stort sett er den samme uansett hvem som utsteder og Eika (sammenslutningen av sparebanker) har også store låneprogrammer mens de største sparebankene er store nok til å gjøre dette selv (Vest/Midt-Norge/etc).

Lånekostnadnene her ligger på ca 3m NIBOR + 0,50% sånn ca. Kanskje litt under i snitt.

3m NIBOR ligger i disse tider på ca 4.7% og har vært relativt stabil i et par måneder. Det gir altså en innlånskost på 4.7% + 0,5% = 5,2%. Noe under det skal ikke banker over tid være villige til å låne ut. Det er riktig nok noen lag-effekter nå som rentene endrer seg hyppig men nye boliglån etter prisjusteringen i dag ligger ikke speseilt mye over dette hos de fleste bankene.

Har fra SSB (tall frem til juni siden de publiserer dette kvartalsvis). De to nederste strekene er marginer på nye og eksisterende boliglån. Den lyseblå er NIBOR-renten og den mørkeblå margin på innskudd.

1695716985035.png
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.283
Antall liker
9.134
SR Bank i går 14:46...;

Sparebank 1 SR-Bank skriver i en e-post til Aftenbladet at de registrerer at styringsrente er hevet, men at de vil gjøre egne selvstendige vurderinger før en endelig beslutning tas.

– Før dette kan vi dessverre ikke si noe mer om våre vurderinger, skriver pressevakt Craig Russel Lundervik Bøthun.


SR Bank i dag 10:48...;


I en børsmelding fremkommer det at Sparebank 1 SR-Bank også velger å sette opp rentene.

«Sparebank 1 SR-Bank setter i dag opp rentene på boliglån og innskudd med inntil0,25 prosentpoeng, lik endringen fra Norges Bank», heter det i børsmeldingen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Det ser ut til at SR Bank tok en fornuftig beslutning, basert på sine selvstendige vurderinger.
 
Topp Bunn