Diverse DNB MØKKA BANK ?

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Nå må jeg bare blåse ut ,Jeg bare lurer på hva ansvar en bank har for pengene mine , ?
De forteller meg at de har stoppet min visa lønnskonto kort , da de tror det er svindlet .Jeg må nå selv tråle konto utskrifter for en konto og kort som ikke befinner utforbi dørene så og si .Så ja , de har rett ,,, Hvordan kan en utenlandsk aktør tappe min konto / kort med mindre de er på inni " banken ?
Det rare er at det ikke svindles på kredit kortetene ,,,,,,,, for da er nemlig banken ansvarlig ?
Bare lurer jeg , at de tuller gjentagene ganger med nett bank og ustabil vipps har jeg akseptert ,, men ikke at det tappes penger av lønnkonto, Jeg må nå stå i en hellve,,, telfon kø for å klage og reklamere
Som lang tids kunde er tilbudet bare blitt dårligere med årene , er alle banker like tro?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
DNB har hatt databaselekkasje før, men da var det store greier så du leste om det i nyhetene og sånt.

Uansett om det "bare er deg" eller ikke, må de jo vite hva de skal erstatte.
Det er lett å tappe VISA delen. Du har vel betalt på internett med kort? Vanligvis er det jo bare kortnummer som skal til. BankID som du vanligvis blir bedt om når du handler i norske nettbutikker er en ekstratjeneste og ikke noe som må til for å handle.

Har opplevd dette selv en gang. Da var det ikke noe jeg hadde gjort , men en stor lekkasje. Tok 9 dager før penga var på konto igjen.
Selv om det ikke var min feil da, så har jeg etterpå fått meg kredittkort og sørger for at alt jeg gjør på internett uten bankID kjøres med dette. Paypal, vipps, og ymse andre betalinger har jeg ikke lyst til å slippe rett inn på kontoen min, så da kjører jeg det via mastercard.

Husk at du også må klage dersom noen får tak i kredittkortinfoen din og misbruker den, så det er ca like mye jobb. Men da slipper du å stå uten penger i mellomtiden fordi brukskonto/lønnskonto er tappet.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
nei , jeg har administrert korter i over 30år , uten lands kredit korter for forsjellige steder , alldri hatt tull .Men visa lønsskonto kortet er no go for nettkjøp stictly post kontoret kansje en gang eller 2 i året på kiwi , dette kortet tappes
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bankene dekker da all kortsvindel du selv ikke er delaktig i - uavhengig om det er debet-, eller kredittkort.

Det er kun "kortnummeret" ditt som er sperret for uttransaksjoner. I løpet av noen dager mottar du sikkert nytt kort med nytt kortnummer og utløpsdato. At norske banker har systemer som i mange tilfeller fanger mulig kortstvindel på et tidlig tidspunkt, er da vel ikke så negativt. Det er heller ingen banker som har noen som helst interesse av å være sjødesløse med kort- /kundeinformasjon - tvert om.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Kan være forsjellige prosedyrer i de forsjellige banker , men min oppfordrer meg til å finne ut selv uregelmessige trekk og selv bestille opp kort , Har noen prøv å orientere seg etter de nye" ordningene DNB har innført når du trenger dem , fort ,,, dvs du skal ringe ?.De virker som de har gjort alle valgene og, sukk handlinger bevisst for at mange vil droppe å ta kontakt ,,,,, for det tjener de vel ikke penger på .
Så forbanna kyniske tror jeg de er de, Vente tiden på telefon i går steg fra 20 min til 30 minutt på bare 2-3 minutter.Ingen tilbud om oppringing , Tipper på at det kan være lettere å ringe en annen bank å spørre om de kan overta portefolgen " min , Eneste ulempen det blir en hekkans jobb for alle nye konto nr som må forandres og administres , sukk
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
DNB er en superbank...... hvis du har noen mill på konto. Ellers er det stadig dårligere stilt med service...
Minstekravet for DNB SAGA er en million i inntekt eller 2 millioner på bok.

Alle store firmaer har vel fornøyde og mindre fornøyde kunder og det er jo slettes ikke sikkert at trådstarters problemer skyldes feil hos banken.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kan slenge meg litt på her - spesielt i koronatider har kundeservice hos DNB nærmest vært uoppnåelig. Vi droppet å søke boliglån delvis på grunn av at vi ikke kom frem på telefon (og chatten er stengt for kategorien boliglån). Vet ikke hvordan det er i andre banker, men dette er rett og slett dysfunksjonelt.

Bedre blir det ikke av 1) den teite automatiserte stemmen som vil at du skal si hva du trenger for å rute deg videre, og 2) chatboten til DNB som sikkert kan svare på enkle spørsmål - men er ofte i veien og tidvis en umulig barriere for å komme videre.
 
X

X186841

Gjest
Att noen misbruker kontoen din er nok ikke spesielt for DNB, men ræva kundeservice er de best på.
Har bedre erfaring både med Landkreditt bank og Skandiabanken.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
DnB: Hei, trenger du bank?
Du: Nei, MEN DET GJØR TYDELIGVIS DU!!!!!

(mos mos mos)



hihi
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
I disse tider driver de fleste banker mye med å innvilge avdragsfrihet på boliglån og en del andre corona-relaterte ting. Dette er ganske arbeidsintensivt for avtaler som, rent individuelt, er svært små for banken det gjelder (altså totalen av boliglån en bank har er stor, men hvert enkelt er ganske lite). Men det er fort den viktigste enkeltposten i kundens økonomi, har sævrt mye å si for månedlige utgifter for kundene og må således prioriteres høyt. Tipper mange banker har måttet flytte folk fra andre tjenester som angår kunder over til å håndtere dette berget av søknader som renner inn. I April fikk DNB på det meste inn over 400 søknader i timen om avdragsfrihet stod det i avisene. Men nå burde denne aktiviteten ha roet seg en del.

Det er også sprengt and then some på reisseforsikingsoppgjør. Da jeg sendte inn min sak i slutten av mars fikk jeg beskjed om at det kunne ta opptil tre måneder og jeg ble bedt om å ikke purre eller kontakte. Nå for et par uker siden fikk hjeg en SMS om at de ikke hadde glemt saken, men det var fortsatt veldig stor pågang og å purre, ringe, mase hjalp ingen, de ville bruke all tid på å faktisk behandle saker.

Hvordan ting normalt er og hvordan noe er i disse tider tror jeg fort kan være ganske ulikt.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg bruker DNB. For et par uker siden ringte jeg min oppgitte kontaktperson, fikk svar umiddelbart og saken svart ut og løst på beste måte dagen etter. Jeg er en helt vanlig bankkunde. Tror jeg ville brukt energien på andre ting enn å klandre en bank som gjør deg oppmerksom på at du blir svindlet.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
I disse tider driver de fleste banker mye med å innvilge avdragsfrihet på boliglån og en del andre corona-relaterte ting. Dette er ganske arbeidsintensivt for avtaler som, rent individuelt, er svært små for banken det gjelder (altså totalen av boliglån en bank har er stor, men hvert enkelt er ganske lite). Men det er fort den viktigste enkeltposten i kundens økonomi, har sævrt mye å si for månedlige utgifter for kundene og må således prioriteres høyt. Tipper mange banker har måttet flytte folk fra andre tjenester som angår kunder over til å håndtere dette berget av søknader som renner inn. I April fikk DNB på det meste inn over 400 søknader i timen om avdragsfrihet stod det i avisene. Men nå burde denne aktiviteten ha roet seg en del.

Det er også sprengt and then some på reisseforsikingsoppgjør. Da jeg sendte inn min sak i slutten av mars fikk jeg beskjed om at det kunne ta opptil tre måneder og jeg ble bedt om å ikke purre eller kontakte. Nå for et par uker siden fikk hjeg en SMS om at de ikke hadde glemt saken, men det var fortsatt veldig stor pågang og å purre, ringe, mase hjalp ingen, de ville bruke all tid på å faktisk behandle saker.

Hvordan ting normalt er og hvordan noe er i disse tider tror jeg fort kan være ganske ulikt.
Det er en ærlig nok sak, det - men da savner jeg at DnB kunne opplyse om dette. Hvis de hadde kommunisert rett ut at det er stor pågang, spesielt på saker av typen x og y (og kanskje anbefalinger rundt hvordan man kan best ordne det selv), så hadde jeg hatt langt større tålmodighet. Men de har ikke sagt noen ting, annet enn at chatten er stengt for spørsmål rundt boliglån.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå er det heldigvis ikke så vanskelig å bytte bank lenger. Men litt arbeid er det jo.
Du må uansett ta jobben for å få rydda opp i problemet du har i dag før du kan bytte. Men når det er gjort er det jo bare å sette i gang.
Du er ikke sikret at dette ikke skjer igjen senere heller, men det er muligens enklere å få tak i hjelp når det evt skjer igjen med en annen bank.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har bare gode erfaringer med DNB, de gir ikke best innskuddsrente eller best lånerente men de har vært dyktige i forbindelse med dødsfall og kortsvindel. I forbindelse med 2 dødsfall i løpet av de sise 3 år og avslutning av mine foreldres kontoer var det vesentlig forskjellig nivå på kvaliteten jeg opplevde i DNB i forhold til Sparebank 1. Og DNB har stålkontroll med hensyn til kortbruk og ev. Svindel. De registrerer bruk av kort og er det noe som skurrer så kommer det umiddelbart en sms med info. Jeg var i Thailand og fikk sms med info om at Mastercard var forsøkt brukt i Hong Kong. Jeg ringte tilbake og fikk stoppet kortet umiddelbart. DNB spurte om det bød på problemer for meg når det ble stengt, noe jeg avkreftet. Men de var raske og løsningsorienterte. Kona har også opplevd kortsvindel, DNB oppdaget det først og de tok kontakt, stoppet kort og dekket tapet. Derfor har jeg mine penger hos DNB og har hatt de der siden 1967.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Hvilket inntrykk man har av sin(e) bank(er) er nok mye avhengig av hvilken side av kontantstrømmen man befinner seg på. Om man ser på ratingene til de typiske forbrukslånsbankene på Google så ligger de et sted rundt 1-2 stjerner av fem mulige. Det er kanskje ikke så rart om man må betale de 25% rete, få betalingsvarsel, inkassovarsel og generell privatøkonomisk elendighet fra de. Men om man for eksempel kun bruker de til innskudd til relativt sett god rente og har et kredittkort derfra med en del bonusordninger og kickbacks, men betaler regningen sin ved forfall, så er inntrykket fort et ganske annet.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Mange fine svar ,Den gang da jeg opprettet konto siden 19pil og bue , var den tiden du gikk inn i en bank som holdt på å etablere en ny filial og jeg startet forholdet med å låne penger til ny bil.Eneste spørsmålet jeg fikk var om jeg hadde jobb , Selsagt sier jeg , Da er pengene på din nye konto i morgen svarer filial sjefen
Etter å, ha flyttet til nytt sted ble de nesten sure på meg pga en kreditt ordning jeg ble innvilget tidlig.
Banksjefen kom regelrett ut og spurte meg hvem som hadde innvilget meg ordningen .Jeg sier bare , du jobber jo i dnb så sjekk kontonummeret mitt så finner du ut .Etter flere sur magede oppstøt herfra bytter jeg til posten ,,, men det skulle jo ikke vare lenge før posten avviklet bank tjenesten,,, og hvem over tok ?
Jeg bannet høyt da .Ja jeg vet det er lat skap , jeg har bare utsatt det , men det må komme nå .
Spikeren er satt med utryggheten av at noen kan belaste en dedikert og fredet " lønns konto , Hvoror sjer det alldri med kreditt kortene mine som jeg bruker jevnlig og trutt på nett både innland og utland.Hvem kan hente opplysninger om min konto og belaste den om det ikke sjer internt i banken pga dårlig sikkerhet og rutiner ,,, Ps fikk brev fra dnb , trodde det var insidenten ,,,, nei de ville bare informere at innskudds renten var forandret til null prosent
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
DNB er en superbank...... hvis du har noen mill på konto. Ellers er det stadig dårligere stilt med service...
DNB "Sugardaddies" kunder med penger på bok.... tilsynelatende for å kunne ha rom for jonglere med de in investia.....
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har ikke DNB regionssperre på kortbruk?
Sparebanken Vest, som jeg bruker har det!
Jeg vet ikke om Sparebank 1 eller andre banker har det samme, men det er utrolig praktisk.
SPV har brukt veldig mye ressurser på å utvikle en god og stabil app, noe DNB ikke har gjort, selv om de er Norges største bank.
SPV har åpning av regionssperre i appen, noe som er VELDIG praktisk. Følgende er også «inkludert»:
en har oversikt over egne kontoer, kan overføre penger mellom egne kontoer, vennebetaling, se bruk av kredittkort, betale ned på kredittkort, avslutte abonnement som Spotify, Tidal, Netflix osv, og en har full oversikt over kategorier inn handel som matvarer, bilhold.

Jeg hadde en tom konto i DNB, som jeg sa opp ved nyttår, og var skuffet over hvor lite penger de har brukt på utvikling av appen sin. For min del bruker jeg aldri nettbanken til SPV, nettopp pga at alt er mulig å gjøre i appen deres.

Du skal være glad for at banken din gjør deg oppmerksom på svindel, om det er 50-100kr i måneden, så er jo det litt penger i andre land på sørlige/østlige breddegrader.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
I mine banker kan jeg sette opp regionsperrene selv og slå de av eller på etter behov..
 
Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
en har full oversikt over kategorier inn handel som matvarer, bilhold.
Kategoriserer banken disse transaksjonene automatisk eller er det noe du gjør selv?

Uansett kan det være en nyttig øvelse å eksportere kontohistorikk, systematisere dataene og finne ut på hva en egentlig bruker penger på.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
du kan sette regionsperre i DNB og...
ellers er det mye surmaget synsing her imo
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
her skal du få min synsing. Jeg liker ikke DNB fordi de gir dårlig vilkår for mine behov. Rentebetingelsene suger totalt, hvis man da ikke har en fagforening som har avtale med dem. Siden Trumf VISA kredittkort bruker dem som underleverandør så har jeg jo et visst kundeforhold til dem, men det er bare fordi Norgesgruppen har bestukket meg med 1 % ytterligere avslag, og jeg bruker kortet kun hos dem.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kategoriserer banken disse transaksjonene automatisk eller er det noe du gjør selv?
Dette er noe som blir kategorisert automatisk, men en kan selv overstyre dette.
Selvfølgelig er det jo noen som vil kalle dette overvåking, men dette er helt frivillig å akseptere.
Min økonomi SPV...

Bruk og valg av bank er et personlig valg, jeg respekterer de som ikke skifter.
Men risikoen for å bli svindlet, er nok større for de som bruker DNB, og andre store/kjente banker enn andre mindre banker.
Svindel i DNB 2019

Vi som kunder har et ansvar ved å gjennomgå våre transaksjoner, og rapportere de vi ikke kjenner til.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
her skal du få min synsing. Jeg liker ikke DNB fordi de gir dårlig vilkår for mine behov. Rentebetingelsene suger totalt, hvis man da ikke har en fagforening som har avtale med dem. Siden Trumf VISA kredittkort bruker dem som underleverandør så har jeg jo et visst kundeforhold til dem, men det er bare fordi Norgesgruppen har bestukket meg med 1 % ytterligere avslag, og jeg bruker kortet kun hos dem.
så da lar du deg heller flå av matvaremafiaen.... :rolleyes:

Trumf Visa kredittkort? handler du mat på kredittkort?
og du klager på bankenes rentebetingelser!
sjekk hva jeg klippet ut fra nettsiden deres : Pris: Eff. rente 25,0%, 20.000 kr o/12 mnd. Kostnad 2.520 kr. Totalt 22.520 kr. Du får mest ut av fordelene ved å betale hele fakturaen ved forfall.

 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Flå og flå... Vanlig trumf gir deg 1 %, trumf visa gir deg 2 %. Så når jeg handler mat hos Norgesgruppen (kiwi, spar, meny) betaler jeg med deres kredittkort. Jeg betaler alltid kredittkortregningen på forfall. Hvis ikke er det å tape penger. En annen fordel er at brukskontoen ikke spammes ned med små beløp, så det er lettere å holde oversikten.

Jeg handler en rekke varer hos Rema og bruker deres 10 for 10-tilbud, mens min hovedbutikk er en coop extra. Coop har også et kredittkort som vil gi meg 1 % ekstra, men jeg føler jeg har nok kredittkort med 3,65 direkte for drivstoff; Norwegian for fly og bruk/kontantuttak i utlandet (og lavere valuta-påslag. 1,75 % mot 2,0 % som en rekke anfre banker har).

Jeg lar meg på ingen måte flå av Norgesgruppen uten å sammenlikne alternativer.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Det er litt cash i noe strategisk bruk av kredittkort og annet, jeg drar ut en 5-6000 i året i ymse former uten å måtte stresse noe voldsomt med det akkurat. Hadde vi reist mye utenlands ville det nok blitt endamer. Blir ikke akkurat velstående av det, men det er jo en grei skattefri inntekt å ta med seg om man gidder.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ingen som handler mat i Norge unngår å bli flådd.....o_O
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Mat i Norge er billig, det er øl, vin og seigmenn som drar opp summen... :D
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
De som ikke betaler kredittkortregningen ved forfall bør virkelig sterkt revurdere det å eie kredittkort. Det er virkelig dyrt og luksusfellen ligger der klar til å banke på ytterdøren din.

Snakker ikke nå om de som kjøper ny fryser på kredittkortet da bufferen var tom, og fortest mulig betaler ned.

Amerikanere er gæærne. Mange der ser på kredittkort som en utvidelse av lønnskontoen.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Apropos regionsperre:

Er det regionsperre på kortet mitt?
Nei, i DNB har vi ikke regionsperre og du vil kunne bruke kortet uansett hvor du befinner deg i verden.

Vi anbefaler deg å sette opp en varsling på bruk av kort i utlandet, dette gjør du under Innstillinger. Tjenesten er priset.
min utheving
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
For tiden er jeg mest opptatt av sikkerheten av mine penger de som jeg har slitt og arbeidet for . Kanskje helt lemfeldig for banken siden det bare er en sliter lønn "
Sikkerhet skulle jo og inne bære å passe på hvike aktører og hvilke hensikter de har og kansje under liggende .Skulle vært moro og sett noe av banken porte følger og aktører .Tror alle at disse er så rene og hvite siden det er DNB som handler dem / huser dem , betjener dem ?Bare en tanke ,,,
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Og nå skal møkkabanken kjøpe opp den beste banken: Sbanken. Faen!

Sbanken er gått fra å være en liten plagsom mygg i bankmarkedet, til å være den banken som setter standarden. Jeg byttet til Sbanken for ca 8 år siden, og bare kakker meg i hodet den dag i dag for at jeg ikke gjorde det tidligere. Den tidligere banken min trakk meg 70 kroner hver måned i gebyr for å trekke meg på huslånet, en ren elektronisk transaksjon innad i banken. I tillegg var den nominelle renta høyere. Tenk at folk (inkludert meg selv) kan være så steike dum i hodet å akseptere et sånt gebyr?

Hvis Dnb får lov å kjøpe Sbanken, blir dem å "harmonisere" gebyrpolitikken mellom bankene sine.

Grrrrr!!:cry:
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Et potensielt takras. DNB raserte Postbanken, nå står altså SBanken for tur.
Den dagen DNB legger sine klamme hender på SBankens gebyrpolitikk, forlater jeg dem. Igjen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er mange banker som ikke gebyrlegger lånetransaksjoner. Vet ikke hvilken du hadde, Espen. Men om Konkurransetilsynet godkjenner et slikt oppkjøp vil jeg bli uhyre forbauset.

For øvrig tipper jeg at DnB sin hensikt ikke er å fjerne en konkurrent, men å beholde en egen merkevare for et segment de har hatt liten suksess i. Noe av det samme som Sparebanken Vest har gjort med å utvikle Bulder Bank som en selvstendig merkevare med spisset og begrenset tjenestetilbud og særdeles gunstige priser og gebyrer.

https://www.bulderbank.no/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=0.0 Brand&utm_term=bulder bank&utm_content=3. Bulder > Exact

Norges råeste bankapp Boliglån fra 1,44 %
Å bytte til Bulder er så enkelt at man kan gjøre det i et skihopp. Uansett om du vil ha Norges råeste bankapp eller automatisk lavere boligrente, er det bare å hoppe i det
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Det er mange banker som ikke gebyrlegger lånetransaksjoner. Vet ikke hvilken du hadde, Espen. Men om Konkurransetilsynet godkjenner et slikt oppkjøp vil jeg bli uhyre forbauset.
Hadde Sparebank 1 nord-norge.
Det er jo ikke sikkert dem har gebyret i dag. Du vet hvis det kommer nye utfordrere inn i bankenmarkedet og utfordrer eksisterende gebyrpolitikk, så blir det vanskeligere over tid å få folk til å forstå at sånne unødvendige gebyrer (som kun er til glede for aksjonærene) er noe som er selvsagt. Sbanken som en heldigital bank var nettopp en sånn type bank.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Inntekter/priser henger ofte sammen med kostnader. Hele poenget med Sbanken - og andre banker/konsepter som har kommet til - er at kunder som ikke har behov for filialer og avanserte finansielle tjenester, heller ikke skal betale for det. Det er ofte en viss grunn til at alle banker ikke har samme kostnadsbilde, og det er opp til kundene å vurdere hva de har bruk for og hva de er villige til å betale for. Det blir ofte et ramaskrik når større banker legger ned filialer dessverre og det er lett å komme i en skvis mellom ulike måter å drive bank på.

Segmentering er ikke lett i et multikanalsamfunn (som teknologien har åpnet opp). Hvem skal betale kostnadene for de som ikke er i stand til å benytte selvbetjeningstjenester? Det slipper Sbanken, og Sbankens kunder, å forholde seg til. Og sånn må det kanskje være. Men som systemkritisk bank har DnB noen kostnader som de ikke uten videre kan se bort i fra eller rasjonalisere bort (og jeg er verken ansett i DnB eller helt uten kritiske synspunkter på DnBs dominans i norsk bankvesen). Men dette er litt mer komplisert enn som så......

Sammenlign bare med feks Power sine problemer med å selge både i nettbutikk og fysiske butikker (med et helt annet kostnadsbilde og med konkurrenter som ikke har kostnadene med et butikkonsept). Multikanalstrategier er en big deal i markedsføringen, men til syvende og sist er det kundenes ansvar å drive frem endringer. Men ikke benytt selvbetjeningskasser i dagligvarebutikken samtidig som du ergrer deg over at din datter ikke lenger får sommerjobb i kassen på din lokale Rema. Alt henger sammen med alt........ og virkeligheten er ikke alltid så enkel som man skulleønske den var.

Og det er vel nettopp det segmentet DnB nå innser at de må inn i. Så jeg tipper at Sbanken vil fortsette som egen merkevare med mer eller mindre uendrete priser under DnB sitt eierskap. Og med tilgang til en del av DnB sine ressurser og kompetanse. Men jeg vil bli noe overrasket om Konkurransetilsynet godkjenner dette.
 
Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Da Christian Ringnes (tror jeg det var) annonserte at Vinkelplassen i Oslo skulle oppgraderes, heiv ut kafeen, skobutikken og alt av småbutikker og dekka til fasaden med presenninger. Han ville ikke si hva det skulle bli, men lovet at det skulle bli så fint og flott. Det var vanskelig å være uenig i at plassen trengte litt oppgradering. Et trivelig lite hjørne midt i Majorstukrysset ville vi jo likt, alle sammen.

Etter noen måneder avdekket han et monster av en DNB-fasade, fullt av digre blinkende skjermer og fullt innsyn i bankens åpne kontorlokaler.

Tror jeg aldri har blitt surere for noe som helst. Mistenker også at han holdt det hemmelig fordi han visste at det var en kjip ting å gjøre.
 
Topp Bunn