DIY'ens fremtid

A

audiosan

Gjest
det virker som dette emne dør meget hurtig ut i Norge.
Hvis du tenker på kunnskap innenfor elektronikk så er det på hell, ja.
Det kan sikkert ha mange årsaker, for eksempel etterspørsel. Kan du nevne en bedrift eller firma i ditt nærområde som har bruk for folk med kompetanse innenfor elektronikk? Jeg kan ikke..
DIY er hobby. ikke jobb. en skal ALDRI jobbe med hobbyen. det ødelegger rett og slett hobbyen.
og ja. jeg vet av masse jobber som krever kompetanse innenfor elektronikk. da i all hovedsak service arbeid innenfor industri.
om det ikke eksisterer noe slikt i nærområde, da bør en vurdere å forflytte seg til sivilisasjonen igjen:)
Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men når du sier at det er masse av jobber som krever elektronikk kompetanse der du bor, så kunne det vært greit å vite hvor dette er.
Kom gjerne med konkrete henvisninger til "stiling ledig" annonser..
holder til i Trondheim. "Ledig stilling annonser" er i bunn og grunn waist of time å se på, da ca 80% av alle ledige stillinger IKKE utlyses i slike annonser. men vet at f.eks totaltek er åpen for ytteligere ansatte. både i sterkstrøm avdelingen, svakstrøm avdelingen og alarm avdelingen.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
noen av disse prosjektene er borderline kommersielle løsninger imo
noen av eierne bidrar med lite annet enn cash
like fullt beundringsverdige prosjekter
mvh
Leif
 
8

8x12_TOM

Gjest
Det er vel bare du og en liten håndfull som kan karaktriseres som ekte DIY'ere. Føler meg ikke som en ekte DIY'er selv om jeg bygger litt høyttalere og rom. Men morro er det lell og det er vel også her en kan spare inn mest i forhold til å kjøpe ferdigprodukter.
 
J

J.J

Gjest
Dette med ekte eller ikke blir bare feil her, gjør du ting sjøl er du en DIYer.
At det er morro er vel underdrevent, abstinensene melder seg stadigvekk, men bor så knotete til nå :mad:
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Jeg bruker mye tid på å fundere og tenke over muligheter, men å gå fra tanker, ideer og intensjoner til noe håndfast som man kan vise til er ofte litt vanskeligere. Baugen for å vise frem det man plundrer med kan være litt høy noen ganger. Ofte for diy i litt større skala henger det sammen med disponibel tid og egnet sted. Synes vel det kvalifiserer for diy om man får spesial lagd f.eks. kabinetter hos møbelsnekker osv. også, så lenge man får satt det sammen selv ut fra egne ideer og skreddersøm etter behov.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
hmmm, hva er en "ekte" gjørdetselver. La oss diskutere...

Bare tuller. :)
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Ved at bygge selv har jeg sparet rigtig mange penge (5-6 cifret beløb) i forhold til modsvarende kommercielle produkter.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Får du laget eller lager deler av anlegget til egen spec er man vel DIY'er...
 
8

8x12_TOM

Gjest
Joda, en er jo en DIY'er selv om en ikke lager hele oppsettet, men jeg kan ikke noe for det, jeg blir meget imponert av de som mekker sammen det meste av utstyret selv.
Selvfølgelig setter ikke litt hjelp med kabinettet o.l. noe demper på prestasjonen. Ingen har mulighet for å lage alt fra skrætsj
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Uten snekkern hadde jeg vært sjanseløs
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jo mer diy og "knowhow" medfører (ihvertfall for meg) lavere og lavere interesse for vanlige dyre komersielle løsninger.

Beklager folkens at jeg ikke har bidratt noe på diy fronten på lang tid..
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Synes mange bidrar med mye fint jeg.
Og graden av Yourself kan selvsagt variere. Uten at det gjør noe.
 

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Innlegg
432
Antall liker
75
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
Kanskje inndelingen på forumet har noe å si ? DIY Utvikling..... så Teknisk....
Skal man dele en utvikling fra skratsj der man får gode innspill blir det automatisk teknisk.
Og så kan man vel lese forumet en stund for å få inntrykk av om det passer forumet med en slik tråd?
Jeg har ikke funnet en tråd hvor man bruker tildels signalanalyse for å vurdere konstruksjoner når de er på dagens tegnebrett. Eller elektronikk konstruksjonsverktøy simuleringsprogrammer, forslag til pcb løsninger, inspill til forbedringer i konstruksjonene etc... Får ett inntrykk av at det handler om å kjøpe en klon og så kloner man, mens UTVIKLINGEN er totalt (?) fraværende.

Det mangler liksom litt tyngde (,"
 
Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
men feks mellom K2 og Bryston:
aner ikke hvem som måler best , men jeg hører lett hvilken av de som nyanserer best i bassen
Bryston er en klassisk vanlig AB konstruksjon og K2 er det ikke
jeg mener å spore en deduktiv signatur i alle forsterkere av "nyere klasse" type ICE, NCore, Hypex etc
de evner rett og slett ikke å gjengi et komplett harmonisk spekter I DE SETTINGENE JEG HAR HØRT DE :rolleyes:
om jeg bare visste hvordan er jeg sikker på at det kan bevises med målinger!

mvh
Leif
her har jeg stikk motsatt erfaring, Leif

Jeg har aldri hørt bedre bassnyansering enn fra klasse D.

Hva topic angår:

Av en eller enten grunn var jeg på diyaudio før jeg oppdaget sentralen. Det jeg fant på sentralen den gangen var spisskompetanse i alle disipliner. Fra de mest avanserte selvbyggere til Wagner-eksperter og videre til de som drev med dyr - og noen ganger bra- hifi. Det var dette brede spekteret som jeg falt for. Det var også profesjonelle lydfolk her som var aktive, og så var det folk som Ivar Løkken som kunne svare på tekniske spørsmål de færreste forsto. I den senere tidbhar vi vært velsignet med å ha profesjonelle musikere tilstede.... Mange har gitt seg, og mangfoldet var kanskje større for noen år siden. Men det err fortsatt ganske ok og vel så det....

Og så må jeg legge til at twisted perle/ buffalo tråden er en av de morsomste på hfs.

det som er litt kjipt på hfs i dag er at det har blitt stuerent å pisse i hverandres reir. I likhet med mange andre har også jeg syndet her. Man blir jo litt revet med både på godt og ondt. Jeg tror folk var flinkere til å holde kjeft on ting de ikke hadde sans og forståelse for back in the good old gamle dager.
 
Topp Bunn