DIY'ens fremtid

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
jeg gjengir kun hva jeg opplever hos meg og prøver ikke å gi inntrykk av at dette er en opplest objektiv sannhet, slik du så feilaktig fremstiller det
du gjør jo egentlig det samme du beskylder meg for når du sier at forsterkeren er så nøytral det går an og at det ikke kan gjøres bedre!
at du har lagt meg for hat er ikke min skyld og ærlig talt så er det ikke noe stort tap for meg heller
mh
Leif
Har på ingen måter lagt deg for hat. Bare du synes oppfører deg noe nedlatende i en del tilfeller. Dessuten skriver du ikke særlig subjektivt, men kommer med mer bastante utsagn om produkter basert på hva du prøver i eget anlegg. Da bør du nok endre måten du skriver på, dersom det kun er meningen å dele hva du erfarer hos deg.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
så lenge det fremgår at det er hos meg og min mening kan jeg vel være så bastant jeg bare vil?
du er vel ikke noe mindre bastant når du sier at Ncore eller hypex e.l er så nøytral det går og bortimot ikke mulig å forbedre?
du henviser vel heller ikke til at dette er slik du opplever det i ditt anlegg og kan oppleves andeledes av andre i andre oppsett?

mao gjør du eksakt det samme som meg, bare i andre enden av skalaen
mvh
Leif
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ikke ofte det blir såpass fart i en DIY tråd:)
For min egen del så har dette med fritid å gjøre. Kommer sikkert med vettuge og kanskje interessante innlegg når snøen har lagt seg.
For LMC er ikke snøen hverken hindring eller en faktor som øker aktiviteten.
Derfor er han i sving her hele året:)
Apropos tid.
Det tar noen timer å komme i havn med et DIY prosjekt. Før en er bortimot ferdig og / eller rimelig sikker på at dette blir bra, er det liten vits i å publisere noe. Derfor er jeg sikker på at det dukker opp spennende prosjekter utover.
Ikke ta lysten fra en selvbygger.
Kast heller bort tiden på en fotballkamp.
 
C

cruiser

Gjest
så lenge det fremgår at det er hos meg og min mening kan jeg vel være så bastant jeg bare vil?
du er vel ikke noe mindre bastant når du sier at Ncore eller hypex e.l er så nøytral det går og bortimot ikke mulig å forbedre?
du henviser vel heller ikke til at dette er slik du opplever det i ditt anlegg og kan oppleves andeledes av andre i andre oppsett?

mao gjør du eksakt det samme som meg, bare i andre enden av skalaen
mvh
Leif
De klasse d modulene måler obejktivt sett veldig bra da, så helt eksakt det samme er det jo ikke :D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
men vi har jo visst i uminnelige tider at målinger ikke er noen garanti for god lyd....
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
men feks mellom K2 og Bryston:
aner ikke hvem som måler best , men jeg hører lett hvilken av de som nyanserer best i bassen
Bryston er en klassisk vanlig AB konstruksjon og K2 er det ikke
jeg mener å spore en deduktiv signatur i alle forsterkere av "nyere klasse" type ICE, NCore, Hypex etc
de evner rett og slett ikke å gjengi et komplett harmonisk spekter I DE SETTINGENE JEG HAR HØRT DE :rolleyes:
om jeg bare visste hvordan er jeg sikker på at det kan bevises med målinger!

mvh
Leif
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Offtopic. Muligens disse klasse d modulene måler bra, men må de støye slik?

Ontopic. Diy er jo tross alt noe man gjør kun for seg selv, man kjæler ved sitt eget ego samtidig som man dyrker sin egen hobby.
Så bruker man uforsvarlig mye penger, gjerne mye mer en det man ville funnet forsvarlig ved et rent kjøpeprodukt. Det burde jo strengt tatt være et folkekrav at all vurdering rundt diy skal være subjektiv er nå min mening.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
fordelen med DIY er og at uten budsjett, kan prosjektet ese i kostnad og omfang uten en uforsvarlig engangsutbetaling
man kan dessuten lirke inn prosjektet i deler uten å påkalle seg unødig oppmerksomhet i oppbyggingsfasen
mvh
Leif
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
så lenge det fremgår at det er hos meg og min mening kan jeg vel være så bastant jeg bare vil?
du er vel ikke noe mindre bastant når du sier at Ncore eller hypex e.l er så nøytral det går og bortimot ikke mulig å forbedre?
du henviser vel heller ikke til at dette er slik du opplever det i ditt anlegg og kan oppleves andeledes av andre i andre oppsett?

mao gjør du eksakt det samme som meg, bare i andre enden av skalaen
mvh
Leif
Hvis jeg uttaler meg tydelig og sikkert om noe så er det på bakgrunn av målinger og studier. Subjektive erfaring deler jeg nettopp som det, nemlig subjektive og legger stort sett til at det bør taes med en klype salt, var min opplevelse e.l.

Det er ikke det du gjør. Du bedømmer produkter alene basert på hva du hører i ditt anlegg. Det er noe helt annet. Det er vel ikke spesielt subjektivt og forøvrig heller ikke god folkeskikk og hevde i anleggstråden til Tangen at lyd fra den digitale utgangen fra Squeezebox suger? Det er et klassisk eksempel på hvordan du kommuniserer. Du backer det ikke opp mot noe seriøst, men kommer bare med noe bastant som hele verden skal taes som en sannhet. Det blir på nivå med hva disse danskene presenterte med at "horn aldri kan låter korrekt", "bassrefleks er elendig" osv.

Men nå legger jeg den ballen død. God helg.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Av en eller annen grunn så "hører" i hvertfall jeg mer etter når folk har prøvd og hørt ting samma hva han mener enn på en som har studert et produkt med målinger og studier, det sier egentlig ingenting.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Hvilke krav stilles for å drive med diy ?

Hvis høyttalere er greia; PLASS . Plass til stygge prototyper, plass til gamle pc`er med kabler alle veier til måleutstyr. plass til å la ting stå fremme slik at ikke alt må ryddes og fjernes , da er veien kjapp til en kontrollmåling. Plass til store kasser med delefilterkomponenter og ikke minst store filtre som ligger utover og som ikke blir brukt om matte.

Kanske kravet er en samlivspartner som forstår at far må få lov til å leke han også ?

mvh
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Offtopic. Muligens disse klasse d modulene måler bra, men må de støye slik?
Du mener at du har ikke fått de til å bli støyfrie?
atter en gang litt offtopic men får la den gå.

Det var nok ikke meg som bygget dem, det var EHED som var innom med sine sammen med deqx for en tid tilbake. Ønsket mitt var selvsagt å handle denne type amper sammen med deqx. Ulempen med dem slik jeg ser det er at når utstyret - les høyttalere - blir veldig følsomt (vi kjørte 110db/w) den gangen og da støyet dem så mye at det var umulig å ikke spille musikk pga bakgrunnstøyen. Da dette var totalt tre ncore enheter som oppførte seg helt likt så er svaret nei - de ble overhode ikke støyfrie.

Jeg har hørt hypex ncore på høyttalere med lav følsomhet - så langt ned som 97db og da var det tyst og spilte såpass bra at jeg likte det jeg hørte. Lånte med meg samme amp hjem og støyen var på plass. Tok med meg et par drivere med følsomhet på 112db/w til eieren og støyen var på plass.

For meg så er dermed dette valget helt utelukket.

Så da spør jeg like godt - hvilke erfaring skal man dele? Den man leser om, den man blir fortalt eller den som man faktisk opplever. Jeg er fullstendig klar over at den opplevelsen jeg har ikke er allmenngyldig for andre som ikke sitter i samme situasjon som det jeg gjør, men er også klar over at det andre skriver godt kan være langt unna terrenget dersom man endrer forutsetningene.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Joda, det bygges !
Hvorfor poster jeg ikke oftere i diy?
- Apekister er kanskje ikke så attraktivt lesestoff med mindre man har noe lekkert å vise til (Eks: Jokkes TMM), det er OB og horn som pirrer leselysten virker det som.
(Jeg har bygget flere OB og magnestater/bånd selv)
- Enkelte prosjekter falmer før ferdigstillelse (nye kokende kreative ideer --> elementer til salgs)
- Jeg er på "bærtur" i forhold til fagfolkene i forsterkerelektronikk og har mest glede av å lese enn å poste
- Noe er rett og slett ikke DIY, bare "lego" fra ebay og "omskriving av to do"
Ellers må jeg si at DIY aldri har vært bedre enn nå i dette hyggelige hjørnet samt kunnskapene utveksles på tvers i www
Som forbedring i forumet kan foreslås:
- Litt mer raushet til nybegynnere og vi som ser nødvendigheten av å måle "hva skjer?" før inn-tonering.
- Mindre nedsnakking av prinsipper man ikke liker eller har vært uheldig med (eks.: Wilson er fremdeles bassrefleks)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
H.R.:
Det er vel så enkelt som at gainen i Ncore i det tilfellet burde ha vært nedjustert ville jeg tro. Gainen i Ncore er 4.17* og kan reduseres med over 13 dB.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
det virker som dette emne dør meget hurtig ut i Norge.
Hvis du tenker på kunnskap innenfor elektronikk så er det på hell, ja.
Det kan sikkert ha mange årsaker, for eksempel etterspørsel. Kan du nevne en bedrift eller firma i ditt nærområde som har bruk for folk med kompetanse innenfor elektronikk? Jeg kan ikke..
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
H.R.:
Det er vel så enkelt som at gainen i Ncore i det tilfellet burde ha vært nedjustert ville jeg tro. Gainen i Ncore er 4.17* og kan reduseres med over 13 dB.
mulig det, aner ikke hva gainen i deqx ble satt til, var overhode ikke kvalifisert til å justere den boksen så holdt meg kloklig unna når ehed kunne gjøre det. Man finner selvsagt alltid en årsak til hvorfor slike bokser ikke virker som forventet, men det er etter min mening ikke en boks i verden som tilfredstiller alles ønsker og krav, uansett hvor bra den ser ut på papiret. Dette er heldigvis er det et tilbakelagt forsøk og en erfaring rikere. Dette er uansett ikke trådens tema så det er totalt poengløst å diskutere mer om dette her.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Enig med de som ikke tror DIY går/er gått av moten. Noen stillere perioder kanskje, men før eller siden kribler det for mye. Gode, spennende prosjekter med gode bilder og mye beskrivelser er også smittsomme, så jeg tror det er mye å glede seg over i fremtiden også. For egen del er det nok helst høyttalerprosjekter som fenger mest. Har selvsagt en del med basiskunnskap (mangel på ift. elektronikk) å gjøre.
 
Sist redigert:
A

audiosan

Gjest
det virker som dette emne dør meget hurtig ut i Norge.
Hvis du tenker på kunnskap innenfor elektronikk så er det på hell, ja.
Det kan sikkert ha mange årsaker, for eksempel etterspørsel. Kan du nevne en bedrift eller firma i ditt nærområde som har bruk for folk med kompetanse innenfor elektronikk? Jeg kan ikke..
DIY er hobby. ikke jobb. en skal ALDRI jobbe med hobbyen. det ødelegger rett og slett hobbyen.
og ja. jeg vet av masse jobber som krever kompetanse innenfor elektronikk. da i all hovedsak service arbeid innenfor industri.
om det ikke eksisterer noe slikt i nærområde, da bør en vurdere å forflytte seg til sivilisasjonen igjen:)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
det virker som dette emne dør meget hurtig ut i Norge.
Hvis du tenker på kunnskap innenfor elektronikk så er det på hell, ja.
Det kan sikkert ha mange årsaker, for eksempel etterspørsel. Kan du nevne en bedrift eller firma i ditt nærområde som har bruk for folk med kompetanse innenfor elektronikk? Jeg kan ikke..
DIY er hobby. ikke jobb. en skal ALDRI jobbe med hobbyen. det ødelegger rett og slett hobbyen.
og ja. jeg vet av masse jobber som krever kompetanse innenfor elektronikk. da i all hovedsak service arbeid innenfor industri.
om det ikke eksisterer noe slikt i nærområde, da bør en vurdere å forflytte seg til sivilisasjonen igjen:)
Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men når du sier at det er masse av jobber som krever elektronikk kompetanse der du bor, så kunne det vært greit å vite hvor dette er.
Kom gjerne med konkrete henvisninger til "stiling ledig" annonser..
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dere som er sulteforet, kan kose dere midlertidig med disse bildene av mine ubehandlete kasser. Basser underveis med JBL 2226J drivere.
Ble riktig fint med finèr på basskassene. 3 per side til CBTene?
Skal bruke litt tid til å eksperimentere med ulik beis. Tanken er tre per side ja, men ikke umulig det holder med to og at et par da flyttes til hjemmekinoanlegget. Kommer til å følge opp i tråden på avforum når det er oppe og fungerer skikkelig igjen.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Her i Rogaland (både sør/nord - Stavanger/Haugesund) ser jeg at elektronikkyndige jevnt og trutt søkes etter i subsea-bransjen (ROV).
Bl.a:
Home - Deep Ocean Group har mye å gjøre f.t.
Jeg ser ingen stillinger der som etterspør elektronikk-kompetanse..
Akkurat nå var det ikke spesifikk kontorrottespesifisert stilling ledig, men man kjører "åpen CV". Du kan jo mer elektronikk enn 99.9% av massen, så jeg ville vel snust litt rundt subsea/ROV likevel. :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Her i Rogaland (både sør/nord - Stavanger/Haugesund) ser jeg at elektronikkyndige jevnt og trutt søkes etter i subsea-bransjen (ROV).
Bl.a:
Home - Deep Ocean Group har mye å gjøre f.t.
Selv om det går i 80% hydraulikk, 10% elektro, og resten fordelt på 10 andre fag...
(X-Rov-Pilot/Sub-engineer)
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Her i Rogaland (både sør/nord - Stavanger/Haugesund) ser jeg at elektronikkyndige jevnt og trutt søkes etter i subsea-bransjen (ROV).
Bl.a:
Home - Deep Ocean Group har mye å gjøre f.t.
Her i Rogaland (både sør/nord - Stavanger/Haugesund) ser jeg at elektronikkyndige jevnt og trutt søkes etter i subsea-bransjen (ROV).
Bl.a:
Home - Deep Ocean Group har mye å gjøre f.t.
Selv om det går i 80% hydraulikk, 10% elektro, og resten fordelt på 10 andre fag...
(X-Rov-Pilot/Sub-engineer)
...så registrerer jeg at de ofte (siden de annonserer relativt ofte) trenger folk med elektronikkbakgrunn. Men som sagt: Det vet ikke helt hva de vil ha alltid, og kjører "åpen CV". ;)
ROV.jpg


Jeg ser at de etterspør minimum 200 timer pilot-erfaring. Man må le. Her har en eller annen kontorkuk fått dilla på noe (vedkommede ikke skjønner filla av). Hva er 200t? Det er hva man logger i.l.a. litt over en mnd. med normalarbeidstid. Kick some ass, sier jeg bare! Jeg tjenestegjør HV sammen med en av prosjektingeniørene der. Har er utdannet "byggningsingeniør", så jeg vet da faen hva de holder på med - men det er åpenbart muligheter der. Både bruttern og en onkel jobber der. Bra plass såvidt jeg skjønner.

...mange variabler å balansere. Cup of coffee etc. F.t. utleid til FMC (som f.t. satser/investerer store dollarar i landet), og synes kaffien er passe varm. :)
 
Sist redigert:
N

nysjerrigper

Gjest
latterlig.
DIY er større enn noen gang.. takket være hundrevis av løsninger presentert på nettet, fra tegninger og ideer til salg av deler og komplette kit.

selv kommer jeg aldri til å kjøpe en ferdighøyttaler igjen. :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
det virker som dette emne dør meget hurtig ut i Norge.
Hvis du tenker på kunnskap innenfor elektronikk så er det på hell, ja.
Det kan sikkert ha mange årsaker, for eksempel etterspørsel. Kan du nevne en bedrift eller firma i ditt nærområde som har bruk for folk med kompetanse innenfor elektronikk? Jeg kan ikke..
Du kan ha litt rett. I hvert fall innen analog teknikk og audio. Unntakene finnes.
Det bør være etterspørsel. Og det finnes bedrifter i mitt nærområde som trenger slik kompetanse.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det forespørs mye innenfor mekatronikk, kybernetikk og automasjon, men ikke ren elektronikk.
Det er mulig disse er en utdøende rase alla TV reperatører.
Mitt firma har ansatt 150 personer sist år, hvor flertallet er i denne kategorien (oljebransjen).
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Det forespørs mye innenfor mekatronikk, kybernetikk og automasjon, men ikke ren elektronikk.
Det er mulig disse er en utdøende rase alla TV reperatører.
Mitt firma har ansatt 150 personer sist år, hvor flertallet er i denne kategorien (oljebransjen).
Flavour of the month. Hva kan egentlig en automatiker? Lese manualer? Precis.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Det er nok mange som sysler med sitt rundt forbi, men når en f.eks leser denna tråden så skjønner en jo også godt hvorfor mange ikke gidder dele det en sysler med her.
Mange verdensmestere og besservitere som gjerne forteller sine meninger er kanskje ikke det DIY`eren er ute etter?
Men det skal sies.....med rette tilnærming er det nok mye hjelp og få også, men da tror jeg man ofte er over på PM eller lign? ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det forespørs mye innenfor mekatronikk, kybernetikk og automasjon, men ikke ren elektronikk.
Det er mulig disse er en utdøende rase alla TV reperatører.
Mitt firma har ansatt 150 personer sist år, hvor flertallet er i denne kategorien (oljebransjen).
Flavour of the month. Hva kan egentlig en automatiker? Lese manualer? Precis.
Dette er folk med høyskoleutdannelse, altså svært få automatikere.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Det er nok mange som sysler med sitt rundt forbi, men når en f.eks leser denna tråden så skjønner en jo også godt hvorfor mange ikke gidder dele det en sysler med her.
Mange verdensmestere og besservitere som gjerne forteller sine meninger er kanskje ikke det DIY`eren er ute etter?
Men det skal sies.....med rette tilnærming er det nok mye hjelp og få også, men da tror jeg man ofte er over på PM eller lign? ;)
en god DIY'er driter i å følge guruene slavisk og kjører sin egen linje.
personlig respekterer jeg erfaringene folk deler i DIY avdelingen, men det må jo være lov å være uenig!
folk har forskjellige mål, og forskjelllige lytterom; så ingen løsning er perfekt for alle.

selv ser jeg svakhetene i mitt eget prosjekt, men skal man lage en god stuehøyttaler må man tenke anderledes i forhold til OB konsruksjonene til f.eks sluket.
ingen grunn til å dytte alle dipoler over samme kam!

DIY avdelingen lever uansett i beste velgående.
ser at det er en del prosjekter som ikke dokumenteres, men skal ikke klage for mye... bare litt (ser med ett ondt øye i reting sluket som bygger flere systemer uten å dokumentere det) :cool:

hilsen gutt (28)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Det forespørs mye innenfor mekatronikk, kybernetikk og automasjon, men ikke ren elektronikk.
Det er mulig disse er en utdøende rase alla TV reperatører.
Mitt firma har ansatt 150 personer sist år, hvor flertallet er i denne kategorien (oljebransjen).
Flavour of the month. Hva kan egentlig en automatiker? Lese manualer? Precis.
Dette er folk med høyskoleutdannelse, altså svært få automatikere.
Samtlige automatikkere i vårt firma programmerer PLS, HMI, roboter, tegner 3Dcad og bruker elektronikkunskap relativt ofte...:rolleyes:

Det virker for meg som om DIY i norge tar oppgavene ganske så seriøst, og ikke surrer med strikk og binders, som Sluket sier. Se finnishen hos BjarneTV, de store løsningene hos Sluket og LMC osv....langt fra dødt i alle fall...
 
J

J.J

Gjest
Det jeg syntes har hatt en progresjon er finishen, det blir nå lagt i mer ressurser på at det skal se bra ut.
Og det er mulig for at DIY nivået er blitt så bra at det virkelig er verdt det. Istedenfor at det blir bare nok en prototype....
 
Topp Bunn