DIY Subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    8 stk gode 10" pr side kunne også vært spennende
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    8 stk gode 10" pr side kunne også vært spennende
    Hva med å kjøpe basstårnene som ligger til salgs på torget her? Så slipper du å stresse med å bygge selv, ventetid etc. Om fargen er feil kan du bare lakkere de om.

    Mathias
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    8 stk gode 10" pr side kunne også vært spennende
    Hva med å kjøpe basstårnene som ligger til salgs på torget her? Så slipper du å stresse med å bygge selv, ventetid etc. Om fargen er feil kan du bare lakkere de om.

    Mathias

    Så disse, litt i minste laget og skulle gjerne hatt lukket, men de kunne være aktuelle likevel :) Men ser ut som de er borte fra torget, kanskje solgt
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    8 stk gode 10" pr side kunne også vært spennende
    Hva med å kjøpe basstårnene som ligger til salgs på torget her? Så slipper du å stresse med å bygge selv, ventetid etc. Om fargen er feil kan du bare lakkere de om.

    Mathias

    Så disse, litt i minste laget og skulle gjerne hatt lukket, men de kunne være aktuelle likevel :) Men ser ut som de er borte fra torget, kanskje solgt
    Kremt, ligger et annet sett der også som ikke trenger så mange presangtasjoner.
    Gammle til Shy. Ekstremt solid bygget, kan deles ganske høyt også etter hva jeg kan huske.
    Et par gode amper på de så er du i mål tenker jeg.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    8 stk gode 10" pr side kunne også vært spennende
    Hva med å kjøpe basstårnene som ligger til salgs på torget her? Så slipper du å stresse med å bygge selv, ventetid etc. Om fargen er feil kan du bare lakkere de om.

    Mathias

    Så disse, litt i minste laget og skulle gjerne hatt lukket, men de kunne være aktuelle likevel :) Men ser ut som de er borte fra torget, kanskje solgt
    Kremt, ligger et annet sett der også som ikke trenger så mange presangtasjoner.
    Gammle til Shy. Ekstremt solid bygget, kan deles ganske høyt også etter hva jeg kan huske.
    Et par gode amper på de så er du i mål tenker jeg.
    tenker at disse beistene med grå og alu blir lite populært av interiørarkitekten, men kunne nok ha blitt fornøyd med dette også :) Set ut som de er veldig dype de kassene der. Er vel en utgått modell fra Peerless / Scanspeak det elementet, lignende dette: Subwoofer – Scan-Speak A/S
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    skal være xxl elementene i disse kassene etter hva jeg veit.
    Send en melding til Shy.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hadde 4 stk av disse i svart uten alumembran tidligere, fungerte bra det. Men disse kassene er nok betydelig større enn hva jeg brukte
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    8 stk gode 10" pr side kunne også vært spennende
    Hva med å kjøpe basstårnene som ligger til salgs på torget her? Så slipper du å stresse med å bygge selv, ventetid etc. Om fargen er feil kan du bare lakkere de om.

    Mathias

    Så disse, litt i minste laget og skulle gjerne hatt lukket, men de kunne være aktuelle likevel :) Men ser ut som de er borte fra torget, kanskje solgt
    Kremt, ligger et annet sett der også som ikke trenger så mange presangtasjoner.
    Gammle til Shy. Ekstremt solid bygget, kan deles ganske høyt også etter hva jeg kan huske.
    Et par gode amper på de så er du i mål tenker jeg.
    Tenkte på de tidligere kassene til Shy i innlegget mitt. Som sagt kan de jo lakkeres i ønsket finish dersom fargen krasjer...
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Så disse, litt i minste laget og skulle gjerne hatt lukket, men de kunne være aktuelle likevel :) Men ser ut som de er borte fra torget, kanskje solgt
    Kremt, ligger et annet sett der også som ikke trenger så mange presangtasjoner.
    Gammle til Shy. Ekstremt solid bygget, kan deles ganske høyt også etter hva jeg kan huske.
    Et par gode amper på de så er du i mål tenker jeg.
    Tenkte på de tidligere kassene til Shy i innlegget mitt. Som sagt kan de jo lakkeres i ønsket finish dersom fargen krasjer...
    ok, trodde det var de med seas 8" elementene du tenkte på.

    Ikke umulig at jeg ringer for få litt info om de andre tårna :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Det blir nok litt mindre tårn på meg, har stueanlegg så da må man ta hensyn
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva med brukte av123 mfw-15? Jeg har to av disse som jeg kjøpte her inne, krute gode til musikk. Litt gamle, møkkaforsterker og ser ut som DIY, men de fungerer brukbart.
    Kan hende de er vriene å få tak i dog ....
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hva med brukte av123 mfw-15? Jeg har to av disse som jeg kjøpte her inne, krute gode til musikk. Litt gamle, møkkaforsterker og ser ut som DIY, men de fungerer brukbart.
    Kan hende de er vriene å få tak i dog ....
    Takk for tips, men har funnet en diy-løsning. Vet ikke hvordan det vil bli, eller om det blir en del av en to-veis bass. Vi får se :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva med brukte av123 mfw-15? Jeg har to av disse som jeg kjøpte her inne, krute gode til musikk. Litt gamle, møkkaforsterker og ser ut som DIY, men de fungerer brukbart.
    Kan hende de er vriene å få tak i dog ....
    Takk for tips, men har funnet en diy-løsning. Vet ikke hvordan det vil bli, eller om det blir en del av en to-veis bass. Vi får se :)

    Six-pack på at du havner opp med enviss bass løsning, du kan om ønskelig vedde i mot med vafflene dine :)

    OBS 1; forutsetter samme antall i vaffelplater, ikke -hjerter.
    OBS 2; jeg har et profesjonelt grisedyrt & blytungt high-end støpejern vaffeljern (slik de har på kaféer, kan i så fall ta med det).
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hva med brukte av123 mfw-15? Jeg har to av disse som jeg kjøpte her inne, krute gode til musikk. Litt gamle, møkkaforsterker og ser ut som DIY, men de fungerer brukbart.
    Kan hende de er vriene å få tak i dog ....
    Takk for tips, men har funnet en diy-løsning. Vet ikke hvordan det vil bli, eller om det blir en del av en to-veis bass. Vi får se :)

    Six-pack på at du havner opp med enviss bass løsning, du kan om ønskelig vedde i mot med vafflene dine :)

    OBS 1; forutsetter samme antall i vaffelplater, ikke -hjerter.
    OBS 2; jeg har et profesjonelt grisedyrt & blytungt high-end støpejern vaffeljern (slik de har på kaféer, kan i så fall ta med det).
    Time will show :) Kunne hatt et par 18" fra 50 Hz og nedover. Blir jo inspirert av bassfreakene her inne, men ettersom det er et stueanlegg så bør man vel begrense seg, har jo planer om å få lov til å ha litt akustikkremedier også.

    Totalt 24 stk aktive 8" burde jo holde for hifinewbies ;)
     
    Sist redigert:

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Vedr disse vaflene, skal begynne å eksperimentere med oppskrift, er litt rusten
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Satan handler det om vafler.
    Jeg pleier nesten bestandig å bruke litt grovt mel og havregryn.
    Da har vi en heller dårlig unnskyldning for ånspise vafler, selvfølgelig må man ha masse smør i røra:)
    'Pelle' blir det tid skal jeg lage ei røre, liker å best å være hyggelig:)
    Burde egentlig få det til siden jeg er hjemme alene.
    Bor du på Vestfossen?
    Kjører jo forbi der i morgen,er i Tuddal nå.
    Send meg en PM.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Satan handler det om vafler.
    Jeg pleier nesten bestandig å bruke litt grovt mel og havregryn.
    Da har vi en heller dårlig unnskyldning for ånspise vafler, selvfølgelig må man ha masse smør i røra:)
    'Pelle' blir det tid skal jeg lage ei røre, liker å best å være hyggelig:)
    Burde egentlig få det til siden jeg er hjemme alene.
    Bor du på Vestfossen?
    Kjører jo forbi der i morgen,er i Tuddal nå.
    Send meg en PM.

    Er du i Tuddal så får du i hvert fall ikke gjort noe galt, om kona di skulle lure ;)
    Jo forresten, sovne i baren på hotellet, om du er der.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Satan handler det om vafler.
    Jeg pleier nesten bestandig å bruke litt grovt mel og havregryn.
    Da har vi en heller dårlig unnskyldning for ånspise vafler, selvfølgelig må man ha masse smør i røra:)
    'Pelle' blir det tid skal jeg lage ei røre, liker å best å være hyggelig:)
    Burde egentlig få det til siden jeg er hjemme alene.
    Bor du på Vestfossen?
    Kjører jo forbi der i morgen,er i Tuddal nå.
    Send meg en PM.

    Er du i Tuddal så får du i hvert fall ikke gjort noe galt, om kona di skulle lure ;)
    Jo forresten, sovne i baren på hotellet, om du er der.
    På Tuddal høyfjelshotel har de veldig godt hjemmebryg. Fjellbryggeriet.
    Nei holder meg i senga mi på mitt eget lille hotell:)
    Men det er ikke lange biten bort ditt.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Satan handler det om vafler.
    Jeg pleier nesten bestandig å bruke litt grovt mel og havregryn.
    Da har vi en heller dårlig unnskyldning for ånspise vafler, selvfølgelig må man ha masse smør i røra:)
    'Pelle' blir det tid skal jeg lage ei røre, liker å best å være hyggelig:)
    Burde egentlig få det til siden jeg er hjemme alene.
    Bor du på Vestfossen?
    Kjører jo forbi der i morgen,er i Tuddal nå.
    Send meg en PM.
    Sender PM med kontaktinfo. Vedr morgendagen så er det planer om (ski/Oslo)tur, så litt usikkert når jeg er hjemme. Kan evt ta det på sparket eller så blir det flere muligheter :)
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke nok bas i de paradigmene du har Lieng? Det er vel aktive baser i dem, 4st?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Er det ikke nok bas i de paradigmene du har Lieng? Det er vel aktive baser i dem, 4st?
    Er 4 aktive basser i 9H ja

    Men kjører 5 kanaler og er for øyeblikket uten LFE
    Får ikke kjørt denne bassen til frontene ved film
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Da var det et par tunge kabinetter på plass i garagen. Neste prosjekt: få bært de inn så jeg kan begynne å få på plass kabler og div
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Steintunge er vel egentlig ordet jeg burde bruke :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Vurderte flere løsninger for sub både store bokser med stort element og tårn med flere elementer. Planlegging og tegninger av talere er jo en stor del av moroa. Men så dukket det opp noe spennende som var ferdig bygget, men aldri montert ferdig. Dette var en noe mindre løsning enn jeg egentlig så for meg, men likevel spennende og noe som ikke er så enkelt å lage selv ettersom det var delvis dekket med skifer utenpå 30mm mdf. og proffbygget. Konstruksjonen er planlagt med Snickers.
    Mer info om dette kommer.

    Det ankom en hyggelig musikkbjørn i går kveld med kabinetter og elementer. Vi fant ut at flere bærere var nødvendig for å få de opp trappa og inn i huset så de endte i garagen. Kabinettene var heldigvis uten elementer montert ellers hadde det vært håpløst å få løftet på dem. Om jeg skulle ha gått for større tårn som jeg vurderte så ville det helt klart blitt to- eller tredelt løsning.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Litt info om kabinettene; to tårn med 8 stk 8" pr kabinett. Laget av 30 mm tykke MDF plater av Gjennestad Snekkerverksted (spesialister på bl.a. tre båtinteriør).

    Sidene på kabinettene er utvendig dekket med skiferstein støpte fliser (30 cm x 60 cm x 1 cm fliser/6 fliser per side av kabinettene) som er limt utenpå kabinettet med et seigt tykt spesiallim som ikke blir hardt, for maksimal demping av uønskede resonanser.

    Fronter/bakstykker er pålimt sort tynn filt.

    Fire like store kammere (altså to basser per kammer), og med hull til 4 bassrefleksrør.

    Utvendige mål: H = 180 cm x Dybde 60 cm x Bredde 35 cm. Tipper at vekt pr kabinett uten elementer er ca 120 kg.

    Beregnet med fire bassrefleksrør per kabinett, huller utskjært til portdiameter 10 cm port per basskammer, 2 stk. basser per kabinett som er på 60 liter (30 liter per element).

    Kapasiteten (forutsatt stor nok forsterker, ca. 500 W per kanal) ca 123dB med en kasse og 129dB med to (half space).

    Forskjellige portlengder.

    Portlengde: Tuningfrekvens: LF-extension:

    72cm 22Hz 17Hz

    54cm 25Hz 20Hz

    42cm 28Hz 22Hz

    Kommer nok til å tette hullene til portene for å teste lukket i første omgang.

    Høyttalerelementene er Seas H1192 CD22RN4X 8-tommere med 4-lags spole & lang slaglengde. Tåler 250 W i spissene og 100 W kontinuerlig - et system som tåler 1600 W totalt kontinuerlig og 5600 w i spissene. Elementene spiller i seg selv helt flatt opp til minst 500 Hz. Har en plan om å la disse tårnene spille opp til 200 Hz, sammen med de to elementene på baksiden av Persona 9H som også er aktive. Blir da totalt 10 stk 8" pr side som spiller opp til 200 Hz.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Nå blir neste steg naturligtvis å få beistene inn. De er jo ikke ekstremt store og tunge, men når man må forflytte de pent så det ikke kommer skader på hverken kabinetter eller omgivelser så blir det tungt. Skal ha de inn i et kjellerrom i første omgang og begynne montering der.

    Tenker å handle kabler, plugger, terminaler etc ganske snart og begynne lodding og montering av dette.

    Leter også etter solide føtter med litt størrelse på som tåler vekten. For å flytte og justere plassering så blir det å bikke på de via føttene så de må være robuste. Setter stor pris på tips hvor dette kan skaffes :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steikje, blir spennende å se resultatet her! Litt misunnelig, vil ha noe lignende jeg også ;)
    Har du vurdert en tilsvarende løsning som steinost med hjul under?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Steikje, blir spennende å se resultatet her! Litt misunnelig, vil ha noe lignende jeg også ;)
    Har du vurdert en tilsvarende løsning som steinost med hjul under?
    Er spent selv hvordan dette kommer til å bli, ikke minst hvordan det vil se ut ;) Var på tanken på tårn med 6 stk av Scanspeak 32W, 13". Innser jo nå at det kanskje ville blitt litt voldsomt i stua her.

    Praktisk med hjul, men det ville nok ødelagt det lakkerte tregulvet. Blir mye press pr mm2 med hjul.

    Vurderer ei plate på ca 30mm oppå fire store føtter av 30mm asfaltmatter/gummi for å dempe vibrasjoner og basstårna på egne føtter oppå disse igjen. Vi får se
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Dette blir nok bra. :) Du får jo gummihjul også, men det hjeper kanskje ikke hvis det er et mykt tregulv?
    Dele aktivt sikkert?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Dette blir nok bra. :) Du får jo gummihjul også, men det hjeper kanskje ikke hvis det er et mykt tregulv?
    Dele aktivt sikkert?
    Er redd for at det kan bli noe ødelagt med hjul uansett, også er det utseende som ikke er så pent. Ettersom det ikke er et eget lytterom men ei stue så må jeg ikke gjøre det verre enn nødvendig ;) Er spent på reaksjonene når jeg får disse tårna opp i stua. Har i tillegg planer om akustiske tiltak så får ta et lite steg om gangen :)

    Det deles aktivt ja. Alt under 400 Hz er delt aktivt her. Skal bruke en eksisterende diy-forsterker til tårna i første omgang, ellers så er det mye spennende av forsterkere som kan være aktuelt, f.eks Crown
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hun vet ikke hva som venter henne? Hoy, da må du filme reaksjonen og legge ut her til skrekk og advarsel for andre som vurderer sjefsavgjørelser ;)
    Fra spøk til alvor, det blir sikkert penere med demping/akustikktiltak som bygger like mye som tårnene hvis du fyller ut tomrommet mellom dem. Kommer jo litt an på finishen også, men et alternativ er jo å lage den her spilevegg-idéen din foran heile skjiden. Da blir det bare fryd og gammen, skal du se!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Steikje, blir spennende å se resultatet her! Litt misunnelig, vil ha noe lignende jeg også ;)
    Har du vurdert en tilsvarende løsning som steinost med hjul under?
    Er spent selv hvordan dette kommer til å bli, ikke minst hvordan det vil se ut ;) Var på tanken på tårn med 6 stk av Scanspeak 32W, 13". Innser jo nå at det kanskje ville blitt litt voldsomt i stua her.

    Praktisk med hjul, men det ville nok ødelagt det lakkerte tregulvet. Blir mye press pr mm2 med hjul.

    Vurderer ei plate på ca 30mm oppå fire store føtter av 30mm asfaltmatter/gummi for å dempe vibrasjoner og basstårna på egne føtter oppå disse igjen. Vi får se
    Bruker store gummihjul på mine, går helt fint uten att det blir merker i gulvet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir nok bra. :) Du får jo gummihjul også, men det hjeper kanskje ikke hvis det er et mykt tregulv?
    Dele aktivt sikkert?
    Er redd for at det kan bli noe ødelagt med hjul uansett, også er det utseende som ikke er så pent. Ettersom det ikke er et eget lytterom men ei stue så må jeg ikke gjøre det verre enn nødvendig ;) Er spent på reaksjonene når jeg får disse tårna opp i stua. Har i tillegg planer om akustiske tiltak så får ta et lite steg om gangen :)

    Det deles aktivt ja. Alt under 400 Hz er delt aktivt her. Skal bruke en eksisterende diy-forsterker til tårna i første omgang, ellers så er det mye spennende av forsterkere som kan være aktuelt, f.eks Crown
    De kan jo tas bort når du har fått rett plassering;)
    Har ikke gjort det da det ikke spiller så stor rolle.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Dette blir nok bra. :) Du får jo gummihjul også, men det hjeper kanskje ikke hvis det er et mykt tregulv?
    Dele aktivt sikkert?
    Er redd for at det kan bli noe ødelagt med hjul uansett, også er det utseende som ikke er så pent. Ettersom det ikke er et eget lytterom men ei stue så må jeg ikke gjøre det verre enn nødvendig ;) Er spent på reaksjonene når jeg får disse tårna opp i stua. Har i tillegg planer om akustiske tiltak så får ta et lite steg om gangen :)

    Det deles aktivt ja. Alt under 400 Hz er delt aktivt her. Skal bruke en eksisterende diy-forsterker til tårna i første omgang, ellers så er det mye spennende av forsterkere som kan være aktuelt, f.eks Crown
    De kan jo tas bort når du har fått rett plassering;)
    Har ikke gjort det da det ikke spiller så stor rolle.
    Naturligvis enklere å teste plassering med hjul og hadde jeg hatt et eget lytterom ville nok frontene også stått på hjul for å eksperimentere med plassering. Nå er det ikke så mye jeg har å gå på da, men litt er det jo. Vi får se
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Kan også passe på så hjulene står såpass innunder at det kan lages en pen ramme/sokkel som dekker. 5 mm klaring til gulvet er jo nok
    Fire slike vil helt sikkert ikke sette merker, hvis ikke du har korkgulv da.
    møbelhjul.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn