Diy sub (par)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janperry

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Innlegg
    23
    Antall liker
    8
    Tenkte å prøve meg på å lage 2 stk sub/basser til å spille sammen med mine Dali opticon LCR i stue på ca 30m2.
    Tenkte å bygge ganske flate lukkede subber da jeg kan gjemme en under sofa og en bak tv.

    Trenger hjelp til valg av forsterker(e) og element. Musikk er viktigst, trenger ikke gå kjellerdypt og delefilteret i Nad c368 som jeg har er på 150 hz så det må spille bra litt opp i frekvens

    Har sett mest på hypex og dayton men vil gjerne ta imot forslag, 10 eller 12-tommere er mest aktuelt. Noen tips?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tror ikke det vil fungere noe særlig bra å dele på 150Hz hvis du skal ha en sub under sofaen og en annen bak tven. Spesielt ikke på musikk.
    Jeg ville plassert subene rett bak/ved siden av høyttalerne ved så høy deling.
     

    janperry

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Innlegg
    23
    Antall liker
    8
    Det er dessverre ikke mulig pga møblement, vinduer og rommets utforming. Jeg bruker arendal sub1 nå som jeg er godt fornøyd med men savner litt punch oppover, får best resultat uten delefilteret i bruk.

    Hvis det funker dårlig med dette setter jeg arendalen tilbake og flytter de til et annet rom der jeg kan plassere de mer ideelt.

    Målet er å få anlegget til å spille som større gulvstående, ser for meg en størrelse/form ala Lyngdorf bw-2.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ser nå at du har vegghengte høyttalere. Men som sagt: Hvis du bare kan dele @150Hz, er dette såpass høyt at det begynner å komme litt vokallyder gjennom basselementene. Da er det litt mer kritisk med plassering og symmetri. Nå er jo fordelen med diy at man kan lage ting som passer bedre inn mellom møbler og farger. Sleng gjerne inn et bilde av veggen hvor høyttalerne er plassert. Kanskje det er noen som har en god løsning på "problemet".:)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kjør heller Opticon fullrange (så full range som de har) og så skjøter du subene på der Opticon ruller av. Så lenge du bare kan bruke det primitive filteret i Naden, er det vesentlig bedre å gjøre slik.

    Johan-Kr
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, jeg ser utfordringen. Du signaliserer jo at du vil legge noen tusen i et diy-prosjekt. Et par bra basselementer kommer fort på 4-5000,- + like mye i plateamper + ett par tusen i mdf/verktøy mm. Spørs om ikke samme sum puttet i større vegghøyttalere ville vært like lurt? Hvis du skal begynne å bygge bass/midbassmoduler tror jeg fort du må ha litt mer avansert elektronikk.

    Jeg er desverre blitt litt "gammel og akterutseilt" på nyere teknologi, men det var jo ikke uvanlig å henge ganske store høyttalere på veggen i kjellerstuene i "gamle dager". I lydstudioer er det også vanlig å ha høyttalere montert på/i vegg. Jeg ville kanskje vurdert aktive studiomonitorer i stedet. De bygger gjerne litt mer ut, men tror det kan være en farbar vei mot "mer trøkk" og større/slemmere lyd.

    Jeg ville satt meg ned og kalkulert litt frem og tilbake. Deretter ville jeg tatt en telefon til: https://www.prolyd.no/
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Kan jo fort nevne hvorfor jeg foreslår dette. Jeg har holdt på med hifi i 30 år nå. Stort sett har det vært sidesvis bytting med monetært tap for hvert sidesteg. Tipper det har vært et sted mellom 50 og 100 komponenter innom i løpet av disse 30-årene. Hvis man regner hvert bytte i tusenlapper, så skjønner man tegningen. Det er bedre å prøve å naile dette en gang for alle, eller bare leve med det en har.

    Du har jo lyd allerede. Du savner litt trøkk i mellombassen. Da bør du stille spørsmålet: Er det viktig? Hvor viktig? Jeg har levd med minimonitorer og lite trøkk i åresvis. Det har fungert helt greit. Lyttegleden har ikke økt proporsjonalt med at man har siktet mot mer trøkk og målbar dypbass. Tusenlappene har derimot fløyet hurtig ut. Det er ikke en quick-fix på det du etterspør. Men hvis du ønsker stor-skala lyd ut fra rommet/begrensningene du beskriver, så er jeg redd for at det det må tenkes litt nytt og gjerne litt mer i budsjettet. Men det kan jo være en god investering hvis alternativet er tusenlapper dryppende ut i lite hensiktmessige "oppgraderinger".

    Dermed anser jeg ikke spørsmålet å være et spørsmål om subwoofere, men snarere et spørsmål om:
    - Helt nytt anlegg.
    - Helt nytt budsjett.
    - Eller bare la være, og nyte det eksisterende. Det blir jo ikke feil det heller.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan du ikke henne de på veggen under de som er der?
    Skal du ha smekk, så kan jo disse gjøre en fin jobb.
    Finnes i 10 og 12 også.
    Men de koster en del, men er fantastiske til bruken.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Enig med begge over. I tillegg trur eg du spør etter ein bortimot umulig kombinasjon. Høg delefrekvens og likevel ikkje høre kor bassen står, den er vanskelig.

    @steinost si løysing høres ut som burde gå, så kan du la basskassa holde på der den kan sakene sine. Men vær obs på at det krever litt kunnskap mtp filter(og måling) for å få det bra, fort gjort å få utfasing rundt delefrekvensar, og dermed miste "smekk". Du kan ikkje bare sette delefrekvens til 80Hz, og anta at det spiller greit saman. Dessverre.
     

    janperry

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Innlegg
    23
    Antall liker
    8
    Mange gode råd, blir litt i stuss her.
    Er ikke til å stikke under en stol at dette er jo litt for moro skyld også, men kjedelig å legge mye tid og penger i dette og sitte igjen med et resultat som er dårligere enn utgangspunktet.

    Er på ingen måte misfornøyd med dagens opplegg, hadde jeg hatt plass til enda en Arendal tror jeg at det hadde nærmet seg noe.

    Kunne også vært et alternativ å lage tv benk med integrerte basshøyttalere.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Mange gode råd, blir litt i stuss her.
    Er ikke til å stikke under en stol at dette er jo litt for moro skyld også, men kjedelig å legge mye tid og penger i dette og sitte igjen med et resultat som er dårligere enn utgangspunktet.

    Er på ingen måte misfornøyd med dagens opplegg, hadde jeg hatt plass til enda en Arendal tror jeg at det hadde nærmet seg noe.

    Kunne også vært et alternativ å lage tv benk med integrerte basshøyttalere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å lage ny stereobenk med subber/basselementer som en del av konstruksjonen? Man kan lage den slik at den passer rett inn i hjørnet som en trekant slik at du får litt volum i kassen uten å oppta mer plass.

    Skal du plassere subber under sofaen og andre plasser må de deles kraftig av rundt 80 hz og frontene må spille full-range for at man ikke skal få ekstremt hørbare subber. Man må i tillegg ha jevn respons over et stort område, og det er ikke bare bare Bernt.

    Skal du ha suksess med slikt må du til med multi-sub optimizer eller tilsvarende software som fikser.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prøv som følger: Skru av høypassfilteret, og sett funksjonen på forsterkeren til å sende pre out isteden.
    bruk filteret på suben til å sette delefrekvens på en plass mellom 70-90Hz.

    Johan-Kr
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Mange gode råd, blir litt i stuss her.
    Er ikke til å stikke under en stol at dette er jo litt for moro skyld også, men kjedelig å legge mye tid og penger i dette og sitte igjen med et resultat som er dårligere enn utgangspunktet.

    Er på ingen måte misfornøyd med dagens opplegg, hadde jeg hatt plass til enda en Arendal tror jeg at det hadde nærmet seg noe.

    Kunne også vært et alternativ å lage tv benk med integrerte basshøyttalere.
    Du er eigentleg avhengig av å tilgang på kunnskap og måleutstyr, enten sjølv eller ein kompis. Treff ein utan det er det lotto. Men då kan det til tider gjerast overraskande billig. Men mykje tid går det uansett:)

    Integrere med AV benk kan bli ganske pent, eg gjorde det for nokre år sidan, og er nøgd med å ha to 15" som ikkje stikk seg ut:
    1607865820558.png

    1607865856067.png
     

    janperry

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Innlegg
    23
    Antall liker
    8
    Hvis jeg bygger en avlang benk med en bass i hver ende gjerne med hver sin kasse så burde det vel kunne bli bra ved bruk av dsp?

    Noen formeninger om forsterker, en plateforsterker til hver eller kan det være fordel med en til begge?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Her er det vel snakk om mellombass som skulle hjelpe til.
    Mener og tror att de bør peke mot lytter. Ikke mot tak.
    Men desverre er slikt ingen enkel løsning.
    Bare koble opp slikt uten kunskap er ikke lett.
    Hadde ikke gått løs på slikt uten hjelp av folk som kan det.
    Snakker av erfaring:>}
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Hvis jeg bygger en avlang benk med en bass i hver ende gjerne med hver sin kasse så burde det vel kunne bli bra ved bruk av dsp?

    Noen formeninger om forsterker, en plateforsterker til hver eller kan det være fordel med en til begge?
    Det er nok som @steinost seier. Eg deler på ca 80Hz. Tanken min var om du skulle supplere med feks 8" under kassene du allerede har.

    I JBLene, så har eg satt inn 6 1/2" Seas:
    Dette er jo ein ganske kapabel 6 1/2", men det er likevel på håret saman med ein 15" og 80Hz deling, dei blir kjørt beinhardt når eg guffer på. Burde nok hatt 8 eller 10". Eg måtte også gå på heilt ustandard filterkarakteristikker for å få det til å summere noenlunde greit, ikkje få for mykje diper.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Leser denne og flere andre tråder om subber og funderer også på å få meg et DIY prosjekt. Blir å bygge to enehter med hvert sitt element. Mitt spørsmål er om en plateamp som kan:
    ta signal fra både HT utgang på amp, og også RCA fra amp.
    kan settes opp slik at kan justere gain inn (?) altså at kan strupe signalet inn om jeg ønsker, har tidligere opplevd at hatt for mye gain inn og dermed ikke vært særlig greit å sette riktig "volum" på sub

    Må jeg ha to amper?
    Kan element uten videre peke ned mot gulv, ca 10-15 cm over gulv
    Hvordan vet jeg hvor stort volum elementet trenger?
     

    janperry

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Innlegg
    23
    Antall liker
    8
    Jeg er godt i gang med et prosjekt her. Har bygget to lukkede passive subber som skal bli skjult inn i en tv-benk

    Element er Dayton Rss-390-ho 15 tommere, disse skal bli drevet av enHypex fa-502 plateamp som også skal gjemmes i benken, elementene peker forover.

    På grunn av masse rot med forsendelse fra nettbutikken jeg bestilte fra har jeg ikke fått alt enda selv om jeg bestilte for en mnd siden. Skal gi en tilbakemelding på hvordan resultate ble når alt er på plass.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke du får masse trykk ut av dette.
    Hadde de eldre hypex på mine først med en AMP på hver.
    Dette var med den som heter DS 8.0 530W i 8 Ohm.
    Men når du får mange elementer blir det højere følsomhet.
    Jeg har 900W pr søyle med 4 elementer (samme elementet) som nevnt over.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Her er det vel snakk om mellombass som skulle hjelpe til.
    Mener og tror att de bør peke mot lytter. Ikke mot tak.
    Men desverre er slikt ingen enkel løsning.
    Bare koble opp slikt uten kunskap er ikke lett.
    Hadde ikke gått løs på slikt uten hjelp av folk som kan det.
    Snakker av erfaring:>}
    Dessverre sant det steinost sier her, mellombass som en tilleggsløsning er ikke lett. Dette var mitt forrige oppsett, dette er da Sb Acoustics 8" bassmellomtoner med pappmembraner, delte de alt fra 2000hz og nedover, endte vel på rundt 120hz med lowpass mener jeg, men disse elementene i disse kassene går ikke spesielt dypt, mener avrulling starter rundt 60-70hz og det rommet der gav ingenting ekstra.
    Det man ikke ser på bilde her er fire 10" subber som ble brukt i tillegg fra 40-50hz og nedover, men etter at jeg fikk i hus den gulvstående høyttalern i samme serie som de sorte (i midten av sandwichen) så ble nok subba solgt og midbass-kassene tatt ned. Bare disse 8" elementene kostet rundt 3500 i innkjøp + kasser, kabler (speakon) og forsterker, ikke fungerte det sånn kjempebra heller. Fikk jo greit trøkk i mellombassen, men det blir "feil" å gjøre det sånn som det her. ;)

    divine mellombass.jpg
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Har laget 2 DIY subber som er beregnet av Thohaug til 20 hz. Litt over 300 liter per kasse. Elementene er JBL 2268. Størrelsen på elementet er18 ". Har trukket kassene med lin stoff for å prøve å få de til å bli så diskre som mulig. Legger ut noen bilder til de som finner det interessant. Planen er og ha 1000 watt per sub. Skal ha benkeplate på toppen av subbene.
    DSC_0315.JPG
    DSC_0316.JPG
    DSC_0317.JPG
    DSC_0318.JPG
    DSC_0324.JPG
     
    Sist redigert:

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Seriøse greier ! ! Hvilket JBL element bruker du ?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    2268g er 4 ohm element på 18 "
    Mulig jeg husker litt feil, men har Jbl en "kinosub" som bruker samme elementet i portet kasse? Jeg husker ikke betegnelsen på denne i farta ....

    Fint prosjekt, men det ble skrevet lenger opp at trådstarter ønsket noe til bass noe høyere i frekvens. De 2268 spiller vel ikke stort over 150hz i de kassene der?
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Han jeg kjøpte elementene av, skrev at de elementene var i JBL sine referanse suber og overtok for 2242 elementene. Pga at 2268 elementene har neonodym ( muligens feilstavet ) magnet, ble de for dyre i produksjon og JBL gikk tilbake til 2242. Så langt har Thohaug tatt seg av hvor ting deles på min minidsp. Ser vel for meg at disse kun skal hjelpe til i de dypeste frekvensene. Er ukyndig på måle / justere omeråde og overlater det til fagfolk ;)

    Jeg la ikke inn mitt prosjekt som en anbefaling til trådstarter. Hadde ikke lyst til å starte en egen tråd, og tenkte det var en fin tråd og poste på. Om det kan være noe inspirerende i mitt prosjekt er det hyggelig.
     
    Sist redigert:

    janperry

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Innlegg
    23
    Antall liker
    8
    Da har endelig alt utstyret jeg bestilte før jul komt frem og jeg har fått montert opp og testet litt i dag.

    Subbene lagde jeglukkede kasser av 22mm sponplater som er skrudd og limt sammen og malt et par strøk med noe jeg hadde liggende.

    Tv-benk er inspirert av en annen tråd jeg leste her inne. Kjøpte stor hobbyplate på biltema og 30*48 lekter med høyttalerstoff bak spiler og høyttalerstoff fra biltema bak, et strøk med hvitolje. Subbene er ikke i kontakt med benken men det er helt på håret.

    Dette hypex-programmet er nok tiltenkt smartere folk enn meg, ikke veldig intuitivt for å si det mildt. Har lagt inn høy og lavpass-filter, (25-85hz) og prøvd litt forskjellig, men her er det nok mye mer å hente på mer eksperimentering.

    Veldig fornøyd så langt, deilig tung bass og en klar forbedring fra arendalen, også en enkeltsub spiller bedre, mye mer behagelig bass spesielt litt opp i frekvens.

    Noen som har erfaring med dette hfd-programmet og har noen tips å komme med? Kan det lønne seg å la de to ta seg av forskjellige frekvenser? Har funnet ut at den i hjørnet spiller litt høyere så justert ned volumet på denne. Spørs om jeg ikke må få gjort noen målinger etterhvert. Får fortsatt best resultat uten å bruke highpass-filteret på naden.
     

    Vedlegg

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Gratulerer!

    Ja, du må ha målinger, om ikkje er du i mørket og fomler. Kan kanskje du får meir lykke på tipsfronten også. Og så kan du vel legge dette inn i programmet, så du ser kva resultatet blir. Men ja, det er litt å sette seg inn i, det kan nok være lurt å ha med ein kompis, dersom du ikkje har særlig teoretisk grunnlag. Synast det er vanskelig med teoretisk grunnlag:p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn