DIY sølvtråd

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg er ingen kabel-fantast, men liker tanken på å mekke kabler selv.

Denne siden syns jeg var litt inspirerende:
http://www.laventure.net/tourist/cables.htm
Ren sølvtråd, er dette lurt, og hva vil det koste?
"You've now fabricated $5,000 cables for about $200 and never have to upgrade again ", men lar det seg gjøre?

Hvor får man kjøpt nødvendig tilsvarende materiale i Norge?
Tenker da mest på sølvtråd,plast-slange og lodde-tinn(sølv) .

Jørgen

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Endelig i gang, materialer er mottatt fra Josef Svalander. Den mannen er en fryd å handle med, og har mye kjekt på lista.
Dette syns jeg er riktig spennende, og da går jeg i gang.

Det tok en god time å tre bommullsisolasjon på fire stk 0.4mm sølvtråd, kona ble fascinert og kom og ville være med, og så begynner flettingen på spisebordet.
Og her kommer fluebindingen godt med, bindestikka fra Dynaking er som skapt til formålet

Til venstre for midten: sølvtråd, bomullsisolasjon og strømpe. Høyre: Furutech BNC. Midten bak: Juleoratoriet med Gardiner.

Flere i familien kommer forbi og gjør store øyne: "Ka faen e de du gjør for nokke?"
Yngstemann: "Eeh, pappa, kan du fiske med det der ?"

Flettingen tar en god time, så spørs det om strømpen passer

Jammen glir den på så lett som bare det, og vips:

Jeg er mer enn bare litt fornøyd !

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
0
Dette ser spennende ut! Har sjekket ut sølvtråd og bomullsisolasjon fra herr. Svalander, ser ut til å komme på ca 1000 SEK for nok til 2x 2m med kabel.

Det jeg lurer litt på, hva har du tenkt til å gjøre med kontakter? Kommer du til å bruke banan eller spade, og hvor bestiller du evntuellt dette fra?

Lager du singelwire eller biwire av disse kablene? Jeg kunne tenkt meg å laget en biwire, tror du dette vil bli velfungerende med den oppskriften du bruker? Vil helst bli kvitt de gullforgyllede platene bakpå høytalerne mine! :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
davalex skrev:
Det jeg lurer litt på, hva har du tenkt til å gjøre med kontakter? Kommer du til å bruke banan eller spade, og hvor bestiller du evntuellt dette fra?
.......................
Hei
Dette første forsøket er en signal-kabel, et lite eksperiment for en kamerat som ønsket seg en sølvtråd flettet signalkabel med BNC-kontakt i begge ender. Spesifikasjonen er at to ledere skal gå til senter og to til skjerm. Ikke spør hva de egentlig skal brukes til, jeg vet ikke eksakt ennå.
BNC-kontaktene kjøpte jeg også hos Svalander, siden Furutech skulle være lette å jobbe med og jeg ikke fant så mange andre gode. BNC er vanskelig og jeg er 'litt nervøs' for loddingen. Jeg er helt grønn på akkurat dette, så jeg skal stoppe opp og tenke/diskutere litt nå. Jeg har et eget spørsmål om dette i tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29297.0

RCA-kontkater blir nok neste prosjekt for meg kanskje fra RIAA til forforsterker. Hvis det blir bra blir det rimelige Van den Hul og MIT-kabler til salgs på Brukt'en snart ;)
I første omgang har jeg i hvert fall fått til flettingen og funnet materialer som funker å jobbe med. Å tre sølvtråd gjennom isolasjon og strømpe går som en drøm, ingenting å være redd for.
Og så er det fint at dette er en hobby som absolutt ingen jeg kjenner har peiling på. Ingen!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
davalex skrev:
.................
Lager du singelwire eller biwire av disse kablene? Jeg kunne tenkt meg å laget en biwire, tror du dette vil bli velfungerende med den oppskriften du bruker? Vil helst bli kvitt de gullforgyllede platene bakpå høytalerne mine! :)
Dette er ikke høyttaler-kabler, men det finnes tilvarende løsninger for det, kobbertråd også. Dette gir jo alle muligheter for fordeling av ledere, dimensjoner og bruk av kontakter, så for bi- eller tri-wiring må vel dette være et riktig fint prinsipp.

J.

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
0
Ah! Gikk ut i fra at dette var en høytalerkabel med en gang, jeg :p

Da lurer jeg på om jeg ikke skal sette i gang et lite prosjekt på å lage høytalerkabler etter denne oppskriften! Bør fungere utmerket, og bør ikke blir så veldig dyrt!:)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
davalex skrev:
Ah! Gikk ut i fra at dette var en høytalerkabel med en gang, jeg :p

Da lurer jeg på om jeg ikke skal sette i gang et lite prosjekt på å lage høytalerkabler etter denne oppskriften! Bør fungere utmerket, og bør ikke blir så veldig dyrt!:)
Skal du bruke sølv og vil ha sånn noenlunde greit lederareal, kan det fort bli å koste litt!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva med å kopiere tilnærmet Bertramkabelen da.
Cryonbehandlet flatsølv i (blanke) teflonslanger vri de til en spiral, fem stykk slike ledere, som i sin tur blir vridd rundt hverandre i ny størreblank teflonstrømpe siste WBT sandwichspade i sølv, skru til (ingen lodding?) og vips man har i hvert fall noe som er i nærheten og til en brukbar pris ville jeg tro.
Kanskje vanskelig å få tak i samme type rene sølv som bert... bruker, men uansett så har jeg tro på at dette kunne bli en god kabel om enn ikke gratis uansett.
Bare spadene koster jo 8x400.- og så blir det jo en del sølv da.
Flatsølv pr. tråd 0.8 mmm x 5 pr.leder + og -.
Vil det være vanskelig å gjøre noe slikt uten å være ekstra fingernem tro?
Hva tror dere om dette da ?
Mvh.KW

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det går seg til!

Takk for god hjelp, Hans!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Med "hosebånd" ;)
Spent på hva dette kan gjøre med lyden.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Hva med å kopiere tilnærmet Bertramkabelen da.
Cryonbehandlet flatsølv i (blanke) teflonslanger vri de til en spiral, fem stykk slike ledere, som i sin tur blir vridd rundt hverandre i ny størreblank teflonstrømpe siste WBT sandwichspade i sølv, skru til (ingen lodding?) og vips man har i hvert fall noe som er i nærheten og til en brukbar pris ville jeg tro.
Kanskje vanskelig å få tak i samme type rene sølv som bert... bruker, men uansett så har jeg tro på at dette kunne bli en god kabel om enn ikke gratis uansett.
Bare spadene koster jo 8x400.- og så blir det jo en del sølv da.
Flatsølv pr. tråd 0.8 mmm x 5 pr.leder + og -.
Vil det være vanskelig å gjøre noe slikt uten å være ekstra fingernem tro?
Hva tror dere om dette da ?
Mvh.KW
Holder på med ett slikt flatsølvprosjekt som skal erstatte mine for korte bertramkabler nå , jeg har tredd flatsølvet i teflonslanger og med sort strømpe utenpå , dette fordi det blir litt mer anonymt , etter å ha ahdd bertram en stund(ikke de svindyre)....blir spennede...

det er litt køddete å tre , men støvsuget igjennom en bomullsdott med fiskesene på , og trakk det hele igjennom 3 meter slanger , vi får se om det funker når siste kabel er klar..(til helgen...Espen

Topp Bunn