DIY platevasker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    La det innledningsvis være sagt:
    Etter en ganske så forsiktig inntreden i vinylverdenen, og ikke minst etter å ha bivånet en VPI Record Cleaning Machine i full vigør hos Sven Roger her på forumet, tok det ikke så lang tid å konkludere med at mine begredelige forsøk på "platevasking" vha Zalo og en tidvis sliten og ganske besudlet oppvaskbørste, til de grader falt på stengrunn! ;D
    Tankene gikk fort i retning av å lage en dugandes platevasker, ikke minst fordi jeg rett og slett elsker slike utfordringer! ;)
    Uten å skryte nevneverdig av det, er jeg i en situasjon hvor jeg glatt og ledig kunne bestilt toppmodellen til VPI. Men er det strengt tatt en utfordring? Knapt nok for lommeboka - når man tross alt befinner seg i vår HiFi- og Vinylverden.
    Som konstruktør og utpreget praktiker som jeg liker å oppfattes som, er utfordringen rett og slett morsom og engasjerende, som et utmerket alternativ!
    Herved er mitt prosjekt bekreftet, og som muligens savner sitt sidestykke?
    Jeg våger i alle fall påstanden, så får vi etterhvert se hvor det hele ender?
    Bilder og tilhørende tekst vil etterhvert legges ut.
    Utgangspunktet er i alle fall en eldre årgang av en remdrevet Radionette platespiller, og en steingammel Hoover støvsuger! ;D
    Ett sted må man jo starte - så får vi se hvor det ender, etterhvert....
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Spørsmålet så langt må vel være om du får nok kraft av remdrift til at tallerkenen ikke stopper når vakumet bremser platen ?

    Det vil vel i og for seg være et greit utgangspunkt å benytte tallerken og lager, men finne et altarnativ til drift som gir både krefter nok, og allerhelst muligheter for revers også tror jeg er påkrevet...?

    Ellers : Flott initiativ, Jeg gleder meg til å følge prosessen !

    mvh:
    Stian
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner at du synes det er moro og mekke.Men hvis du går lei, ikke får bra resultat eller vil ha back up løsning...

    For den som ikke vasker så ofte og ikke vil legge alt for mye penger i det så er SPIN CLEAN et alternativ.
    Den skal visst fungere enkelt og greit og platene blir rene(det viktigste!).

    Interesserte kan klikke på linken:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5yFLGZHAdqE

    Har bestillt fra Acoustic Sounds USA.
     

    Vedlegg

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Boogie-Stian skrev:
    Spørsmålet så langt må vel være om du får nok kraft av remdrift til at tallerkenen ikke stopper når vakumet bremser platen ?

    Det vil vel i og for seg være et greit utgangspunkt å benytte tallerken og lager, men finne et altarnativ til drift som gir både krefter nok, og allerhelst muligheter for revers også tror jeg er påkrevet...?

    Ellers : Flott initiativ, Jeg gleder meg til å følge prosessen !

    mvh:
    Stian
    Vel, nå skal ikke tallerkenen drives vha den originale reima, så det problemet kan vi jo se bort fra.
    I stedet lager jeg en slags "gearkasse", hvor kraftoverføring og nedgearing skjer via "O"-ringer.
    Men - friksjonen mellom plate og sugemunnstykke kan nok fortsatt bli en utfordring!

    Tallerkenen vil bli benyttet, men jeg kan ikke benytte eksisterende lager / spindel. Til det er friksjonen ved sideveis belastning på lageret for stor.
    Iom at jeg lager en nedgearing, vil denne også lages slik at dreieretningen på tallerkenen kan endres, som foreslått. ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    bluesbreaker skrev:
    Skjønner at du synes det er moro og mekke.Men hvis du går lei, ikke får bra resultat eller vil ha back up løsning...

    For den som ikke vasker så ofte og ikke vil legge alt for mye penger i det så er SPIN CLEAN et alternativ.
    Den skal visst fungere enkelt og greit og platene blir rene(det viktigste!).

    Interesserte kan klikke på linken:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4jOi-i6eNpY

    Har bestillt fra Acostic Sounds USA.
    + litt hjemmemekk med ultrasoniske transdusere så kan det hende man kan få til en DIY-ultralydsvasker uten for mye om og men.

    mvh
    KJ
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    bluesbreaker skrev:
    Skjønner at du synes det er moro og mekke.Men hvis du går lei, ikke får bra resultat eller vil ha back up løsning...

    For den som ikke vasker så ofte og ikke vil legge alt for mye penger i det så er SPIN CLEAN et alternativ.
    Den skal visst fungere enkelt og greit og platene blir rene(det viktigste!).

    Interesserte kan klikke på linken:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4jOi-i6eNpY

    Har bestillt fra Acoustic Sounds USA.
    + litt hjemmemekk med ultrasoniske transdusere så kan det hhennde man kan få til en DIY-ultralydsvasker uten for mye om og men.

    mvh
    KJ
    Kanskje det er en bedre ide`enn å koble til den gamle Hoovern ;)
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også engang vært der med en gammel platespiller og diverse Reodor Felgen løsninger. Kast Hooveren og gå for ultralyd. Har du ikke mer enn tre til fire tommeltotter så er dette en safe vei til suksess. :)

    Jeg gjentar - det eneste rette. Du behøver jo ikke å gjenta andres feil. ;)

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,24877.0.html

    Sonny
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Vel, "feil og feil" Sonny?
    Det er vel ikke til å underslå at VPI-løsningen er en anerkjent måte å rengjøre plater på, og i så måte trår jeg vel ikke så altfor feil?

    Ellers kjenner jeg godt til ultralydprinsippet, (har faktisk reparert et par av de ultralydbadene man gjerne finner på tannlegekontor og hos tannteknikere), og er ikke i tvil om at den gir et utmerket og kanskje enda bedre resultat?

    Hva tommeltotter angår så har jeg ikke mer enn et par stykker, så jeg skulle nok ha klart å snekre sammen et ultralydbad også! ;D

    Men om du leser det første innlegget mitt én gang til, så bør det skinne igjennom at nettopp det å lage / skape noe slikt, er et minst like engasjerende moment.
    I så måte vil jo en VPI-klone være en større utfordring enn et kar i rustfritt stål i kombinasjon med et par transducere, for å si det litt enkelt... ;)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.888
    Antall liker
    26.698
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Er det noen som fixer dette så er det deg Jan ;) Har stor tro på att du får til dette med ett tilfredstillende resultat, har ju bare sett noe
    av det du lagd tidl, Praktiker mildt sagt!
    SvenRoger (avforum) alis Cash63 her, (det blev bare så den gang)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Må jo bare takke så mye for tilliten, Sven Roger! :)
    På ett eller annet vis skal jeg nok komme i mål, selv om jeg foreløpig ikke er heelt sikker på at første forsøk klaffer som forutsatt!
    Som Boogie-Stian har nevnt tidligere i tråden, så kan jo nettopp det med dreiemomentet under vacuumering av platene bli en utfordring. Men, "reserveløsninger" finnes, om det ikke skulle funke etter forutsetningene.

    Jeg har tidligere lovet å legge ut noen bilder av prosjektet, og de kommer ganske snart! Må bare redigere litt først.......
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Scrooge - det finnes selvfølgelig mange løsninger. Det som optok meg når jeg skulle ha platevasker, var et system uten fysisk kontakt med platen. Altså så skånsom som mulig uten børster osv.
    Hos meg fungerer dette perfekt. Jeg tenker først og fremst på platenes ve og vel og ikke vaskesystemet. Derfor er USC det eneste rette for meg. :)

    Sonny
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ultralyd er det absolutt beste og mest effektive.
    Så enkelt.
    Jeg har sett noen elegante løsninger. Vil tro disse har vært en større utfordring enn å modifisere en platespiller og koble til en gammel støvsuger.
    Jeg har også hatt muligheten til å sammenligne resultatet etter VPI vask og ultralyd. Det er ikke til å ta feil av.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sett bildene av prosjektet ditt på AV forum og kan ikke si annet enn at det er spennede å følge.

    Hvordan har du fått til den flotte finishen på akryldelene?

    Støvsugeren - hvordan har du tenkt å unngå at den suger vann?

    Har du kommet så langt at du har vurdert hva slags sugemunnstykke du skal anvende mot vinylen?

    Sonny
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hyggelig å høre, Sonny! :)
    Finishen på acryldelene er egentlig ikke så vanskelig å få til, og er ikke så alt for tidkrevende heller.
    Man må naturlig nok "gå gradene" hva pussing angår før man avslutter med kombinasjonen stålull og sist men ikke minst - Autosol og en flanellsklut.
    Jo hardere man gnir med Autosol og klut, jo bedre blir resultatet!
    Om man i tillegg klarer å få opp en viss temperatur på pusseflaten, så får man et godt resultat.

    Vann i støvsugeren er jo et betimelig spørsmål!
    Jeg har faktisk ikke noe 100% svar på rede hånd. Men vannet skal (naturlig nok) ledes ned i en tank,
    og i den får jeg vel spekulere meg frem til en løsning hvor vannet i størs mulig grad separeres fra luften. Vi får se, etterhvert!

    Sugemunnstykket som skal brukes, er den originale VPI-utgaven.
    Det er jo utstyrt med en fløyelspute, som bør være skånsom nok? Nå har (de forlengst bestilte ) delene fra VPI dukket opp, så i løpet av et par dager har jeg dem forhåpentligvis på bordet! ;)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Legger ved et bilde av min USC trilogi. Platevasker - platestabler og vinylsentrifuge. Platevaskeren fungerer perfekt og er blitt mye benyttet.



    Sentrifugen spinner på 1550rpm og det er ikke nok. Jeg skal innrømme at jeg gjerne skulle ha en annen tørkemetode.

    Støvsuger - hva med å se på samme prinsipp som en askebøtte til støvsuger. Dersom man beholder den elektroniske regulatoren til støvsugermotoren så har man jo en mulighet til å justere suget.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Se det ja!
    Her bør jo absolutt alle forutsetninger for et godt resultat være på plass! :)
    At ikke sentrifugetørkingen fungerer helt optimalt, betyr jo bare at man må vente noen minutter ekstra på en tørr LP. Det kan vel de fleste tåle? ;)

    Et slags "askebøtteprinsipp" hva å skille vann fra luft angår, er jo en god tanke.
    Tar med meg det forslaget!

    Støvsugerenheten har - tiltross for sin modne alder - en elektronisk regulering av effekten.
    Og den er selvsagt tatt vare på!
    Samtidig kan jeg jo røpe at de sterkt etterlengtede delene fra VPI omsider har nådd "mekkebua"! ;D
    Hvor "sugerør" og tilhørende fløyelsutstyrte munnstykke, i løpet av kvelden, er montert i kassa for en "tørrtest".
    Og som fungerte overmåte bra!
    Selv på laveste hastighet på støvsugermotoren, dro munnstykket seg elegant ned mot testplata.
    Akkurat som jeg håpet på!
    I så måte, kan jeg si meg svært så fornøyd med kveldens resultater. :D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tålmodighet - er et relativt begrep når man har en stabel med brukte LP'er man bare dør etter å høre. Nå er det jo slik at noen spiller "våte" LP'er fordi de synes det låter best? Jeg spiller fuktige LP'er fordi jeg ikke har tålmodighet til å vente. ;D

    Miljøvernere som tror på bilmotorer som går på gass fra ved, de benytter "askebøtteprinsippet" for å skille partikler som følger med gassen før den når motoren.

    Du må lære deg å legg inn bilder slik at vi får fulgt med. Størrelse 600px bredde, begrens til 200-230kb. JPG format.

    Sonny
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hahaha! ;D
    Det er vel ikke så alldeles uvanlig at både plater og lytter(e) ved passende anledninger, omtrent er like fuktige!

    Skulle mer enn gjerne lagt opp bilder av det hele her også, men jeg får jo aldri opp ikonet "Ekstra valg" som det vises til i instruksjonen??

    I mellomtiden får du heller være brydd med å følge med i tråden på AVF.
    Har lagt ut et par bilder m litt tekst i kveld også, så om det frister...... ;)
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    ingen her som har lave en kopi av keith monk/loricraft?

    En servo motor for armen, ca 1 min fra indre siden til ytre siden av platen for armen.
    bomull tråd som suges inn i armen/slangen.
    platespiller som kan dreie 80 rpm
    og en pumpe som suger ca 20 til 30 l/min

    overveier å endre en lenco L78 til en vasker :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hmm, det ser ikke slik ut?

    Kanskje fordi løsningen bruker "for lang tid" i forhold til alternativene som finnes?

    De andre utfordringene bør ellers ikke være så vanskelige å få til hva hverken servomotor, RPM og pumpe angår.

    Uten å være for bombastisk, vil jeg tro at det alternativet jeg holder på med, kan gjøre jobben på godt under halve tiden, pr. side.

    Resultatet av vaskingen vet jeg derimot ikke så mye om, men vi får nå se....
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hehe...... ved siste vask kan det nok diskuteres hvem som ble mest fuktig, platene eller meg. Vinylsentrifuga har elektronisk timer og går i tre minutter, noe må man jo gjøre mens man venter. 8)

    Jeg tenkte på vaskeren din, og har lest det siste på AV. Vil den ikke bruke forholdsvis lite vann i renseprosessen slik at den brukte rensevæsken ikke bør brukes igjen. Min siste platevask var åtte brukte plater og rensevæsken så helt jævlig ut.

    Når du skal legge ut bilder trykker du bare på "plasser opplastet bilde i selv innlegget" der du ønsker bildet.
    Under "LEGG VED" - trykk "bla gjennom" for å finne bildet du vil laste opp og trykk OK når det er funnet. Ønsker du å legge ut flere bilder trykk "Plasser...), trykk på flere vedlegg og en ny "LEGG VED" åpner seg osv osv.

    Jeg har som deg, moro av å lage ting selv og selvfølgelig bruke saker og ting til formål de aldri har vært tiltenkt. Vinylsentrifuga må ikke tro at den har evig liv, det kan fort endre seg. Derfor er det interessant å følge prosjektet ditt slik at man kan få nye og anderledes ideer. Jeg vet forholdsvis mye om hva som ikke virker.....

    Sonny
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hehehe.
    Noe må man jo finne på, mens tørkeprosessen pågår ja!
    Dehydrering er jo ikke så bra har jeg hørt, og da kan man jo som du antyder - sørge for at man selv ikke tørker ut! ;D

    Ellers har jeg ingen planer om å bruke rensevæsken om igjen - det er jo fy-fy!
    Systemet vil derfor omfatte to tanker - en for rensevæske og en for oppsamling av brukt væske.
    Disse er under produksjon, og bilder kommer nok etterhvert, her i tråden også! ;)

    Har ellers forsøkt å gjøre som du foreslår, mtp bilder i tråden. Muligens er formatet for stort, med 800x600 pxl?

    Ellers er det fornøyelig å lese at jeg ikke er alene om å "se" hvilke muligheter som ligger i bruk av ting som aldri var ment brukt til noe annet enn - eksempelvis en CocaColakork for å holde fludiumet på plass på innsiden av flasken.
    Men med en smule fantasi, og en liten runde i en dreiebenk, kan slike ting også benyttes i annen sammenheng!
    Vent og se.... ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Audiomix skrev:
    Ultralyd er det absolutt beste og mest effektive.
    Så enkelt.
    Jeg har sett noen elegante løsninger. Vil tro disse har vært en større utfordring enn å modifisere en platespiller og koble til en gammel støvsuger.
    Jeg har også hatt muligheten til å sammenligne resultatet etter VPI vask og ultralyd. Det er ikke til å ta feil av.
    Først: Jeg skal ikke bestride resultatet du sikter til, ettersom jeg foreløpig er rimelig "blank" hva slike alternativer angår.

    Derimot vil jeg gripe tak i din noe lettbente beskrivelse av alternativet, hva "modifisere en platespiller og koble til en gammel støvsuger" angår?
    Hva vet du egentlig om utfordringene så langt, i mitt lille prosjekt?

    Det heter seg jo at man ikke skal undervurdere sitt publikum, noe som vel bør gjelde begge veier?

    Nå mener jeg ikke på noen måte å skryte, men jeg vil tro at det å "modifisere en platespiller og koble til en gammel støvsuger", nok strekker seg litt lenger enn hva du tilsynelatende tror, hva utfordringer angår.
    Det er i alle fall noe jeg ganske sterkt har fått erfare.
    Ta en titt innom tråden på AVF jeg tidligere har linket til, og forhåpentligvis de bildene som jeg håper å legge ut i denne tråden også.
    Da kan det jo hende at du kommer til å endre litt på akkurat den oppfatningen? ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Audiomix har tydeligvis ferie, ettersom han ikke har svart på mitt utspill? ::)
    --
    Ellers må jeg nok en gang beklage manglende bilder i denne tråden, som jeg mer enn gjerne skulle lagt ut!
    Jeg får i stedet linke til AVF, hvor dette synes litt enklere?
    Det har i alle fall tilkommet en liten oppdatering i prosjektet, siden sist:

    http://avforum.no/forum/hvilket-uts...obos-luksus-vinyl-javisst-86.html#post1700669
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Ikke no' annet en en dyp beundring for et (så langt) utrolig flott gjennomført prosjekt. Det er ikke mye igjen av "gammel støvsuger/platespiller", opp av asken stiger fuglen Fønix! :)

    Jeg blir mørk grønn i trynet av misunnelse hver gang jeg hører ordet "dreiebenk. Tenk hvor mye moro en kunne ha med en slik en, sukk!

    Prøv bredde 550px på bilder - høyden blir som den blir.

    Fortsett å holde oss oppdatert. Støvsuger tørkeprosess er interessant selv for en med USC vasker.

    Sonny :)
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457

    +


    Legg til en mengde innvendig hjemmemekk av høy presisjon (og litt VPI), så:


    Har her bare brukt "Bildeikonet" i innleggsmenyen og linket til dine bilder på AVforum, Scrooge. Du kan jo gjøre det samme med de bildene du vil - Det er jo tross alt innmaten som er mest spennende...
    Nok et glimrende prosjekt fra din side! :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Scrooge skrev:
    Audiomix har tydeligvis ferie, ettersom han ikke har svart på mitt utspill? ::)
    Jeg har ferie ja. Venter på sola og varmen.
    Håper jeg ikke har sagt noe om at prosjektet ditt ikke byr på nok av utfordringer. Det gjør det sikkert.
    Det jeg våger å si hver gang en slik "vaskemaskin" dukker opp er dette:
    Ultralyd er det beste uten konkurranse.
    Det er enkelt og ganske effektivt siden en kan vaske rundt 15 plater i en omgang.
    Etter å ha vasket noen plater har en to beviser:
    Det ligger utrolig mye møkk igjen i "vaskemaskinen".
    Platene har blitt svært rene og tilnærmet støyfrie.
    Det kreves ikke mer enn to tommeltotter for å kunne bygge det som er nødveng i tillegg til selve ultralydvaskeren.
    Ingen uoverkommelige utfordringer.
    Pris på en komplett vaskemaskin: Ikke over kr 3000,-.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Se her ja, freddie77! Slik kan det altså gjøres! :)
    En stor takk til deg, for både bilder og "bruksanvisning"! ;D
    Skal se hva jeg rekker å få til av supplerende fotos, ila morgendagen. Nå er det såpass sent at jeg sliter litt med å se tastaturet, av diverse årsaker. ;)

    @ Audiomix:
    Får håpe at både sol og varme gjør sin inntreden ASAP da! Her i Oslo har vi i alle fall hatt noen ganske fine dager, i det siste.
    Samtidig kan jeg gjerne innrømme at jeg ble litt "sår" over hva du sa omkring "modifisere en platespiller og koble til en gammel støvsuger".
    Umiddelbart oppfattet jeg dette slik at det var noe man "slang isammen" på en kveld eller to, men slik er det så avgjort ikke! Tro meg.
    Om du kikker innom tråden på AVF, så får du nok en viss ide om dette?

    Å bygge en ultralydvasker vil jeg umiddelbart tro at er en langt enklere oppgave? Jeg har - som tidligere nevnt - god kjennskap til både prinsipp og mulige løsninger angår, i så henseende.
    Og igjen - jeg skal ikke bestride dine utsagn om hva som virker best av disse to alternativene.

    "Problemet" mitt er imidlertid at jeg legger meg langflat som DIY'er, i det øyeblikk det dukker opp slike utfordringer.
    Og da er det i første rekke utfordringen som trigger, og resultatet kommer vel nesten i annen rekke.
    Men bevares!
    Etterhvert som støvet legger seg i "mekkebua", så skal du slett ikke se bort fra at det også kan dukke opp et "ultralydalternativ"?
    --
    Ellers er jeg såvidt igang med å lage et passende lodd for å låse plata bedre fast mot tallerkenen.
    Suget fra vacuumrøret er tidvis såpass kraftig at plata stopper opp pga manglende friksjon mot tallerkenen, noe jeg for så vidt var klar over at kom til å hende.
    Loddet skal ellers kombineres med en etikettbeskytter, slik at disse ikke skades av rensevæske på avveier under vaskeprosessen.
    Jeg har lenge gått og lurt på hva som kan brukes i en slik sammenheng, men så slo det meg:
    Kanskje jeg kan bruke etikettdelen på en utrangert LP?
    Etter å ha grovsaget ut denne fra en LP, kan jo også den spennes opp i dreiebenken!
    Hvordan, skal jeg komme tilbake til... ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Scrooge skrev:
    Får håpe at både sol og varme gjør sin inntreden ASAP da! Her i Oslo har vi i alle fall hatt noen ganske fine dager, i det siste.

    Loddet skal ellers kombineres med en etikettbeskytter, slik at disse ikke skades av rensevæske på avveier under vaskeprosessen.
    Sola og varmen kom i går her også. Ikke så langt fra Oslo.........
    Samme i dag, men så skal det gå over for denne gangen ser det ut til.
    Godt en har et par prosjekter innendørs.

    Hvis platene vaskes vertikalt (forby meg å nevne ultralydvaskeren igjen), kommer det ikke fuktighet på etiketten. All rensevæske følger rillene og renner av nederst.

    Forsøker å bevege meg over på AV forum.........
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.888
    Antall liker
    26.698
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En virkelig imponerende jobb du har gjort Jan ;D
    ang låsing av platen er det vel en mulighet og gjenge opp spindeln før en låsemutter (som VPI)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tusen takk for hyggelige ord, Sven Roger! :)

    Hva låsing av platen angår, har jeg funnet en litt annen løsning enn hva VPI bruker.
    Jeg har imidlertid laget spindelen lang nok mtp gjenging og låsemutter, men har som nevnt funnet et alternativ til dette.
    Om du stikker innom tråden på AVF, så har jeg for litt siden lagt ut noen bilder av løsningen, som også kombineres med en etikettbeskyttelse.
    Om jeg etterhvert får det til som jeg håper, skal rensevæsken posjoneres ut på en mye mer kontrollert måte, enn hva den spruteflaska jeg foreløpig bruker, formår!
    Jeg rekker / klarer sannsynligvis ikke å legge ut noen bilder her i kveld, men for spesielt interesserte:

    http://avforum.no/forum/hvilket-uts...emmer/55468-obos-luksus-vinyl-javisst-87.html
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det blir en imponerende vasker ser jeg på AV. :)

    Har du funnet noen løsning på sugeren?

    Sonny
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk, Sonny! :)

    Om det er vannet i sugeren du tenker på, så har jeg foreløpig ikke funnet noen løsning.

    Men det er helt klart et behov for dette, ettersom tanken dårlig nok er fuktig på innsiden!
    Jeg har jo rukket å bruke opp noen deciliter med væske, men det er jo omtrent ikke spor å se av vann i tanken! ::)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig prosjekt! 8)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk! ;D

    Og der smatt det jo på plass et bilde av vekt / etikettbeskytter også! :)
    Vekta har fått et par kledelige griperiller, og nå er i alle fall den detaljen ferdig!
     

    Vedlegg

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nå er det visst på tide med en liten "update" her, ettersom det har vært stille i tråden en stund?
    Det betyr imidlertid ikke at jeg har ligget på latsiden, hva platevaskerprosjektet angår!
    Riktignok "forsvant" muligheten for videreutvikling av vaskeren gjennom en fire-ukers (på flere måter en fuktig ) ferie, men nå er jeg i alle fall "back on track".

    Jeg har jo allerede antydet at jeg ønsker å "automatisere" vaskeprosessen, som normalt foregår ved å manuelt legge rensevæske på LP'n, og som i sin tur, også behandles manuelt via en dertil egnet vaskebørste.
    Automatiseringen betinger bl.a. en tank, hvor rensevæsken kan hentes fra:




    Ettersom denne er plassert inne i vaskeren, er det naturligvis påkrevet med en nivåkontroll. Både når det gjelder påfylling av tanken, , og ikke minst - når den nærmer seg tom:



    Ovenstående bilde viser "leamikken" som gir beskjed om at tanken nærmer seg full, ved påfylling.
    Enkelt og greit: Når tanken fylles, vil korken i enden av strikkepinnen(!) etterhvert flyte opp, og sørge for at den røde indikatoren løftes ut av påfyllingsstussen.
    Som greit kan nåes etter å ha løftet vekk platetallerkenen:



    Men når den etterhvert tømmes, må man jo også ha beskjed!
    I så måte vil denne formidles gjennom en lysdiode, som kan skimtes under den røde knappen som betjener pumpa:



    Dioden ble imidlertid litt borgjemt under knappen, så tanken er å montere en litt mer synlig sådan i tillegg, i topplata. Sånn for sikkerhets skyld!

    Begge "indikatorene" har forøvrig greie marginer, slik at man ved påfylling, greit unngår å søle rensevæske.
    Samtidig vil indikatoren for lavt nivå gi beskjed i ganske god tid før man nærmer seg et kritisk nivå for rensevæsken.

    Nå begynner det forøvrig å bli trangt om saligheten i kassa, men det var jo for så vidt forventet. :



    Oppe til venstre i tanken, kan man skimte den hvite flottøren som trigger reedkontakten for lysdioden(e).
    Flottøren er utstyrt med en ferritmagnet ( ruster ikke!), og som i sin tur altså lukker ovennevnte reedkontakt når tanken nærmer seg tom.
    Ellers kan man skimte pumpa som i sin tur skal levere rensevæske på LP'n som vaskes.
    Denne er tenkt levert gjennom vaskebørsten, som (øh) selvsagt skal gis en bevegelse via en oscillerende / frem- og tilbakegående mekanisme!
    Denne ideen er fortsatt på eksperimentstadiet.
    Jeg har imidlertid kommet såpass langt i eksperimentene, at jeg nok kommer til å få til en ganske grei løsning her også!
    Utfordringen er først og fremst å få "låst" børsten i riktig posisjon under vaskeprosessen.
    I så måte er jo noen kraftige neodymmagneter greie å ty til!
    Vent og se....


    Vedlagte miniatyrbilder
    Som jeg fortsatt sliter med. :(
    Orker du / dere, så kan bildene sees her: http://avforum.no/forum/hvilket-uts...obos-luksus-vinyl-javisst-87.html#post1714673
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Du er nok ikke noen vanlig "mekker". :)
    Du har jo kunnskaper innenfor en mengde felt og en fantasi som man skal lete lenge etter. Jeg blir mer og mer imponert over hva du får til med denne "skarve" vaskeren.

    Keep it coming!

    Sonny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn