DIY på bestilling? (Forsterker/høyttaler switch)

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Finnes det noen som kan svinge en loddebolt++ og som er villig til å lage en switch som kan sjalte mellom to forsterkere inn på et par høyttalere? Jeg har forsåvidt en switch allerede, men selv om den fungerer helt ypperlig så inngir ikke innmaten til indre ro eller til å legge død audiofile nevroser. Ikke har jeg funnet noen andre switcher som kommer nær å gjøre akkurat den jobben bedre heller.

Derfor kunne jeg tenke meg en switch som er bygget for å håndtere begge deler, både nevroser og sjalting. Gjerne basert på f.eks en Elma 01-1424, med en fantomlast på 8 Ohm eller så på den ene inngangen, en tillitsvekkende boks og gode terminaler.

Kunne noen tenke seg å bygge noe slikt for en stakkar som hverken eier loddebolt eller annet relevant verktøy (og som heller ikke er interessert i å handle slikt for en enkelt jobb)?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.377
Antall liker
35.131
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg bruker denne, kan ikke si jeg hører at den gjør noe som helst feil.

 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Selv om den fra Kjell er i plast kabinett kan den jo gjøre jobben sin, ser kanskje ikke så audiofil ut. Bygde selv en høyttaler switch i alu kabinett for 25 + år siden men husker ikke hvilke switcher som ble brukt, da jeg ikke har denne lenger.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
RCA plugger og kabling er vel ikke helt "høyttalernormert"..?? På den annen side finnes det mange andre bokser beregnet for akkurat denne jobben..
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.377
Antall liker
35.131
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Min gjør i hvert fall jobben, hører ikke noe forskjell. Utsende driter jeg i denne ser jeg ikke før jeg må fysisk gå bort til den. Dette er den andre jeg har, første var en som også kunne bruke fjernkontroll til - den likte jeg ikke, mest på grunn av når jeg byttet kanal med fjernkontrollen så skrudde tven seg av og på.
Finnes sikkert dyrere og penere bokser - jeg bare delte min erfaring, lydmessig så gjør den ikke noe feil - ut i fra det jeg kan høre.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Jeg har lenge ment å lage meg en slik med fjernkontroll og med mulighet til å kjøre blidtest ved å stokke om funksjon på fjernkontrollen, — sammen med en C knapp som en aldri viste om slo inn A eller B.

Da jeg først startet prosjektet husker jeg at det gikk mye tid på å finne reléer med minimum av kontaktmotstand. Men som brukernavnet mitt sier, — jeg er på denne hobbyen i perioder for så helt plutselig bli opptatt med andre ting :)
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
HT-vendere finnes det mange av, både på Ebay og ellers i verden, - men jeg husker ikke å ha sett noen med innebygd dummy load som TS egentlig spør etter... da er det kanskje snakk om rørforsterkere... den Elma-switchen har litt dårlig strømkapasitet, så hvilke effekter er det vi snakker om??
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Dummy load på rørforsterker er vel kun nødvendig om man sender signal til inngangen? OT burde vel klare holde med internt generert støy i inngangsdelen på forsterker?
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Jeg bruker denne, kan ikke si jeg hører at den gjør noe som helst feil.

Denne er beregnet til å veksle mellom lydkilder. Altså mellom f.eks CD spiller og DAC og kobles mellom kilde og for-forsterker/integrert forsterker. Den er IKKE tiltenkt å kobles mellom forsterker og høyttaler. For den jobben er det denne du skulle hadd: Høyttalerswitch - 1 til 2 - Tilbehør for høyttalere, aktive og passive | Kjell.com . Dog er den tiltenkt for 1 forsterker og 2 høyttalerpar, og ikke for 2 forsterkere på samme høyttalerpar.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.377
Antall liker
35.131
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Denne er beregnet til å veksle mellom lydkilder. Altså mellom f.eks CD spiller og DAC og kobles mellom kilde og for-forsterker/integrert forsterker. Den er IKKE tiltenkt å kobles mellom forsterker og høyttaler. For den jobben er det denne du skulle hadd: Høyttalerswitch - 1 til 2 - Tilbehør for høyttalere, aktive og passive | Kjell.com . Dog er den tiltenkt for 1 forsterker og 2 høyttalerpar, og ikke for 2 forsterkere på samme høyttalerpar.
Ah, min feil... jeg bruker den for å "dele" platespilleren mellom to forskjellige anlegg.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Så lenge ikke den dreie venderen har en A+B posisjon. Noe de aller fleste høyttaler switcher har :)
 

Torvbakkane

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
844
Antall liker
916
Sted
Alver
Har ein høytaler/forsterker veksler med fjernkontroll, og den fungerer heilt greit hos meg. Er nok eit opphav fra østen, har hatt den i drift snart 2 år.
Her er linken for den: HT-veksler, som er rele-styrt.
Men legger ved også nokre bilder av den:
IMG_8087.jpeg IMG_8088.jpeg IMG_8089.jpeg
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ta en titt her:

Supert, ganske nøyaktig noe slikt som jeg ser etter! Minus fantomlast riktignok, men kanskje det er noe de kan fikse for meg. Får slenge avgårde en email med spørsmål. Fantomlast er heller ikke essensiellt, bare noe jeg kunne tenke meg for å være på den helt sikre siden.


Takk for innspill HB. Jeg kjøpte imidlertid en lignende dings fra Douk for lang tid tilbake, men den serverte store mengder jordingsbrum og gikk ganske fort i søpla. Holder meg unna billige kinavarer denne gangen.

HT-vendere finnes det mange av, både på Ebay og ellers i verden, - men jeg husker ikke å ha sett noen med innebygd dummy load som TS egentlig spør etter... da er det kanskje snakk om rørforsterkere... den Elma-switchen har litt dårlig strømkapasitet, så hvilke effekter er det vi snakker om??

Ikke voldsomme effekter. Det er snakk om anlegget i siggen og en Beresford TC-7220 har klart brasene helt fint ganske lenge nå. Ingen ulyder eller nedgradering av lydkvalitet som jeg er i stand til å høre. Jeg liker imidlertid ikke utseendet på innmaten og har lyst på noe som inngir til mer tillit og er mer nevrosehemmende.

Dummy load på rørforsterker er vel kun nødvendig om man sender signal til inngangen?

Jeg antok at det var slik, men synes det er greit å være på den aller sikreste siden. Det er slett ikke godt å vite hva jeg kan finne på eller overse i ørska etter en tung nattevakt.

OT burde vel klare holde med internt generert støy i inngangsdelen på forsterker?

OT?

Har ein høytaler/forsterker veksler med fjernkontroll, og den fungerer heilt greit hos meg.

Mange takk for forslag. Imidlertid vil jeg gjerne ha noe enkelt og manuelt, uten innvendig elektronikk.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Aha, takker. Jeg vet jo hva en output transformer er, men å koble det med et akronym sånn i farten er noe helt annet.

Jeg ser forresten at UBox3 (i post #2) kan leveres med en fantomlast på 220 Ohm på et input. Er det tilstrekkelig til å forhindre en katastrofe når en rør-amp er spent på?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Aha, takker. Jeg vet jo hva en output transformer er, men å koble det med et akronym sånn i farten er noe helt annet.

Jeg ser forresten at UBox3 (i post #2) kan leveres med en fantomlast på 220 Ohm på et input. Er det tilstrekkelig til å forhindre en katastrofe når en rør-amp er spent på?
Normalt burde inngang evne stå åpen, eller tåle bli kortsluttet. Kan det være motstanden er ment å undertrykke støy ved ombytte?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det de skriver er:

tube amp: Many tube amplifiers must not be operated without a load. When switching over, situations can arise where this is the case. Please contact the manufacturer of the tube amplifier to clarify and ensure this situation. For a small load, we can install resistors (220 ohms) in the switch, which represent a small load and do not interfere with operation. We have done that many times. However, we cannot guarantee tube amplifiers.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Altså utgang, ikke inngang. Her mangler info om hvor mange watt denne motstanden tåler.
F.eks. om du har 15 Watt forsterker og mater den med et fult signal på inngangen behøve motstanden også tåle disse 15 wattene.

220 ohm er sikkert helt fint. Vanlig er å bruke verdier som ligner seriemotstand i et typisk høytalerelement 4-16 ohm. Og bruke MFB bryter (make before brake) for å sikre at terminalene alltid har last.

Jeg liker ikke denne. Betyr det at de har lasten liggende over høytalerterminalen hele tiden? Burde det ikke stå at den switches inn/ut?
For a small load, we can install resistors (220 ohms) in the switch, which represent a small load and do not interfere with operation.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis hensikten er å unngå åpen utgang på en rørforsterker, trenger man slett ikke motstand som normert last, dvs 4 eller 8 ohm.. det funker helt utmerket med 220, selv om jeg selv ville valgt noe lavere, 50-100... Dette er tildels vanlig på en del rørbaserte gitarforsterkere hvor HT bli koblet inn-ut hele tida, og man slipper unna med motstander med lavere effektgrense, - 5W feks for en 15-20W forsterker...
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Altså utgang, ikke inngang. Her mangler info om hvor mange watt denne motstanden tåler.
F.eks. om du har 15 Watt forsterker og mater den med et fult signal på inngangen behøve motstanden også tåle disse 15 wattene.

Godt å vite. Det vil være snakk om max. 70W, selv om det reelle behovet nok er betraktelig mindre.

Jeg liker ikke denne. Betyr det at de har lasten liggende over høytalerterminalen hele tiden? Burde det ikke stå at den switches inn/ut?

Jeg lurte på det samme. Får se etter videre email utveksling, så sant jeg får svar.

Hvis hensikten er å unngå åpen utgang på en rørforsterker, trenger man slett ikke motstand som normert last, dvs 4 eller 8 ohm.. det funker helt utmerket med 220, selv om jeg selv ville valgt noe lavere, 50-100

Takker, da vet jeg det.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er da enkel tnok å regne ut max spenning i 4 eller 8 ohm ved en gitt effekt... da er det bare å legge denne spenningen på en annen gitt motstand for å finne effekten motstanden må tåle....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Helt sikkert uhyre enkelt så lenge ens forhold til elektrisitet ikke er begrenset utelukkende til å benytte Av/På-knappen. Trolig like enkelt som f.eks å legge inn et sentralt eller perifert venekateter....
 
Topp Bunn